[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fardoe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:29

Leuk filmpje Monique, fijn om te zien hoe onbewust/ bewust je bent om je linkerhand ontspannen te houden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 13:53

Dank je Fardoe, dat was geheel onbewust, ik heb het filmpje terug moeten kijken om te zien wat je bedoelde. We waren ook allemaal super ontspannen. Knap dat je zulk soort dingen ziet! Ik herinner me van mijn eerste NH training ergens rond 1990 bij Emiel Voest ook, dat hij erop hamerde dat je handen het touw ontspannen moesten vasthouden, nu je het zegt!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:21

Leuk filmpje Mo

En je bent goed bezig zou ik zeggen. Vooral fun met je knol daar gaat het om.

Hoe gaat de verkoop van het huis eigenlijk?

Ik bewonder vooral en nog steeds je doorzettingsvermogen. Ik had het allang opgegeven dus echt knap van je.

En met dat niet willen loslaten, ga ik helemaal met jou mee. Ik denk dan op dat moment ook niet aan mezelf en wtf kan dat paard dat ik eigenlijk doodgraag zie me dan schelen. Maar wat als die een ongeluk veroorzaakt en iemands kind zen leven laat. Daar zou ik dan niet kunnen mee leven dat ik ze zomaar heb losgelaten.

En dat raken of omverlopen is een idd een vorm van minder respect.
Mijn merrie valt de rest aan met open mond maar weet verdomd goed dat ik er tussen sta dus heeft me ook nog nooit geraakt. Zelfs toen haar veulen de andere kant achterbleef en ze in paniek in volle galop terugliep en mijn dochter voor haar sprong. Ging ze terug naar draf om langs haar te kunnen passeren.
Paarden kunnen met hun voorbenen mikken tot op 2-3cm, achterbenen 10cm, voelen een vlieg landen dus ze zijn zich heel goed bewust als ze je raken of niet.

Maar begrijp nu toch dat dat al veel veel beter is met Callas.

Want in een kudde zie je ook dat ze de leider nooit zullen aanraken. Blijven ze zelfs altijd op een afstand van of gaan al uit de weg nog maar als ze die zien afkomen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 10:23

Hello iedereen, en Fotsy dank voor je voorbeeld. Callas respecteerde in het begin niemand en niets. Ze denderde overal doorheen. Het enige dat ze respecteerde waren dikke bomen. Voor de rest stond ze in de tank-optie. Overal dwars over en doorheen. Dat werd naarmate ik haar had steeds beter en na Bruno de Kots, was dat stukje klaar. Dus dat gedeelte van respect is gelukkig geen issue meer. Ik heb wel weer gewerkt aan afstand houden met TRT dat heb ik opnieuw neergezet dat stuk respect en ze dendert nu nergens meer doorheen (stukje bruno) en ze houdt nu ook netjes afstand (Stukje tristan).

Fun is gelukkig terug alweer een maand of zo. Sinds ik de trt doe in ieder geval. Vanmorgen vroeg voor de hitte uit al gereden. Voor het eerst alleen met Callas en Shadow zonder vriend in de begeleiding. Het idee was een stapritje rond het voetbalveld. Dat is een kwartiertje stappen. Vond ik wel voldoende zonder vriendje mee. En het is alsof Callas de wereld iedere keer opnieuw moet verkennen. De meningen over schriktrainingen zijn verdeeld, maar als zij niet regelmatig aan spannende dingen blootgesteld wordt, lijkt ze alles opnieuw spannend te vinden. Het feit dat Shadow meegaat, haalt denk ik de scherpe kantjes eraf, nog meer mensen mee die niets eng vinden, zoals de vriend, helpt nog meer.

Ik was dus onderweg. Ineens verschiet ze naar voren. Ik had haar al strak op het bit, ongewild eigenlijk maar met 1 hand sturen betekent door mij nog te veel druk op het bit denk ik, maar dat was nu wel handig. Ze verschoot dus van de buurhond die achter ons aankwam en hij is net gecastreerd en heeft zo'n kap om. Omdat ik haar zo strak had, stonden we ook meteen stil en Shadow boeit het écht geen ene ruk, maar Callas moest erg kijken. Dat mag. Ik hoopte dat ze door zelfregulatie ontspanning zou zoeken, maar dat was helaas (nog) niet zo. Hond durfde niet dichterbij te komen, maar ja, telkens als ik omkeerde om mijn weg te vervolgen kwam de hond mee. Behalve dat Callas dat niet leuk vond, zag ik het al gebeuren dat de hond ergens af zou haken en niet meer naar huis zou gaan. Dus zijn we omgekeerd (op dezelfde weg) en hebben we de hond weer richting zijn huis gebracht en toen ging hij rennen naar huis, dus dat was ok. Maar ja, wij waren ook al weer een eind richting huis, maar toch wilde ik het voetbalveld gedaan hebben. Dus weer omgekeerd. Eh, dude, we waren toch op weg naar huis! Moeten we wéér datzelfde stuk lopen, vond Shadow. Callas was erg voorwaarts geworden door het geheel en ik ben de uitdaging maar aangegaan. Zij heeft het eigenlijk erg goed gedaan, ondanks haar drukte en Shadow was eigenlijk de klier. Want beetje sneu als ik een boze stem op zet tegen hem, ook als ik zijn naam noem, reageert Callas daar ook op, maar wordt er bozer van.

Terug op het parkeerplaatsje bij het voetbalveld, was er een andere hond in een tuin. Tegelijkertijd was er veel vrachtverkeer op de departementale weg aan de overkant en het geluid was erg indringend. We hebben een poos naar de hond gekeken en naar het verkeer geluisterd tot ze ging grazen. Ik beschouwde dat dan maar als haar ontspanning. De terugweg naar huis kwamen we langs de buren waar buuv bezig was met de wegloophond. Wat bleek, buuv was ver in het bos en hond peerde ervandoor. Die moet ons gehoord hebben al op afstand, is ook logisch de hoefschoenen van Callas maken wel wat herrie, en moet toen ons geurspoor gevolgd hebben tot onder in het dorpje. Buuv was helemaal verbijsterd dat hij zo ver was gegaan, want hij was namelijk wel bij haar teruggekomen in het bos! Dus hij was niet naar huis gerend, maar terug naar zijn baasje in het bos. Knappe hond!

Een poosje praten doet altijd wonderen bij Callas en het onkruid voor het hek van de buren is ook weer weg ;-) Daarna was het wel lastig om Shadow niet te laten grazen en hij bleef wel ondeugend. Bijna thuis was er iets engs in het bos. Geen idee wat, maar Callas staakte. Shadow niet die zag niets engs natuurlijk, maar omdat Callas niet verder liep en de lijn van Shadow toch een keer ophoudt, stond ook hij stil, waardoor Callas denk ik bevestigd werd in haar staking. Want hij liep immers ook niet door. Haar toch vooruit gedreven en Shadow voorop laten lopen. Daarna was het enge kennelijk verdwenen.

Met onze poort in het zicht besloot ik te gaan oefenen om Shadow los te laten, wat je zou doen in geval van nood, en dan kijken of hij met ons mee zou komen. Mwah. Hij is de leider. Dus hij was los, gaat eten en Callas wilde eigenlijk bij hem blijven. Ik denk, hij komt wel. Ik doe de poort open (gaat electrisch met een app) en ik ga erdoor. Blijft Shadow gewoon grazen en komt niet met ons mee door de poort! Ik kon l*llen als Brugman, maar Shadow bleef mooi buiten de poort grazen en de poort ging automatisch dicht. Ik de poort weer open doen, hèhè eindelijk vond meneer het tijd om erdoorheen te komen, maar ja, nét weer te laat dus ging de poort weer dicht! Maar omdat Shadow ertussen stond, is er dan een beveiliging en stopte de deuren gelukkig. De deuren gaan dan meteen weer open en Shadow liep erdoorheen maar ging meteen erachter staan grazen dus een deur komt tegen hem aan, en stopt ook weer door de beveiliging. Maar ja, twee keer stoppen in de beveiliging betekent dat het hek never nooit meer open of dicht gaat. Dan moet je het opnieuw doen. Pfff. Het ging uiteindelijk dicht.

Omdat Shadow toch daar bleef grazen, ben ik op het veldje naast de poort met Callas wat gaan oefenen. Heel kort maar, want ze had al braaf gewerkt natuurlijk en het was al bloedje heet, maar dat was toch wel erg fijn om weer eens even met haar te trainen. En ze stopte wel zo heel verschrikkelijk netjes op zijn westerns. Lang teugeltje, mijn zit zwaar en benen naar voren. Hop stop! Dat was ze niet vergeten. Ik vond haar ook veel beter door de wendingen gaan dan voorheen. Veel minder plank. Dus de oefeningen van TRT helpen zeker!

Toch hoop ik dat we ergens naar toe kunnen verhuizen met meer plat land en minder verkeer. Om op de vraag terug te komen Fotsy, het huis is nog niet verkocht. Er is wel een meneer al 3 keer wezen kijken, maar daar hebben we helaas niets meer van gehoord. De makelaar gaat hem vandaag weer bellen om te vragen of hij nog belangstelling heeft of niet. Die meneer is namelijk best heel serieus belangstellend maar hij wil 8 koeien en 10 geiten gaan houden hier en vindt dat hij dan te weinig land heeft. We hebben van div stukken braakliggend in de omgeving de eigenaren achterhaald en daar kan hij dan contact mee opnemen om te kijken of ze willen verhuren of verkopen aan hem. Daar hangt e.e.a. van af. We gaan het wel beleven...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:58

Hmm kon iets beter dus hahaah. Ik hoop dat je toch wel een leuke rit hebt gehad?
Trouwens, ik wil niet zeuren maar.. Op je filmpje met de zak vind ik dat je een beetje sluipt. Op zo'n 'niet schrikken hoor ik ga heeel langzaam' manier.
Als je de filmpjes van trt ziet, dan doet hij het veel 'onverschilliger' als je begrijpt wat ik bedoel..

Bij mijn vp zijn we bezig geweest met ballen, en we kunnen nu een zachte bal zelfs gewoon tegen dr kont laten afketsen en dan kijkt ze alleen nieuwsgierig op om te kijken.

Precies zoals gebeuren kan als kinderen om haar heen voetballen. Zo heeft ze in de praktijk wat aan wat we hebben geoefend. Ik denk dat die manier bij callas ook meer zin zou hebben?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:12

Stoer mens, gewoon doen met shadow als handpownie. Geweldig hoor. En kom, voor een eerste keer alleen. Top toch.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:18

:) He leuk , weer effe je avonturen bij lezen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 14:00

Hey leuk jullie reacties! Sintara, ik snap exact wat je bedoelt. Ook gebruikt tristan een veel engere flapperzak van plastic en ik eentje van papier. Ik heb bewust het zo laagdrempelig gehouden. De oefeningen van Tristan mag je ook in stukjes opdelen, het hoeft niet meteen zo veel te zijn. En aangezien ik in de afgelopen jaren telkens te snel ben gegaan, breek ik de "schrik"oefeningen op in zo klein mogelijke stukjes met zo min mogelijk druk en een zo groot mogelijke kans op succes. Hoop dat dat werkt!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:42

Oh ok. Als je je er maar van bewust bent, dan maakt het verder niet zo uit :).

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:27

Eindelijk even tijd gehad om je buitenrit avontuur te lezen. Leuk om te lezen dat het zo goed is gegaan. Je kunt proberen om het patroon van het wegzetten van de achterbenen met alle twee te doen. Lijkt me een leuke uitdaging en misschien niet eens zo’n gek idee om Shadow het patroon ook aan te leren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 12:51

Hoe gaat het Mo met jou en Callas? Ik vind het leuk om te lezen dat het allemaal weer wat leuk en gezelliger lijkt te worden.

Ik ben over de helft heen van je boek. Echt een boek met een schallende lach en een traan. Ik moet het af en toe gewoon weg leggen.
Ik schrik van het feit dat je af en toe mensen hebt moeten blokken hier op Bokt, wat is dat toch iemand een schup nageven die zo stinkend haar best doet en zich zo kwetsbaar opstelt? Dat zal ik nooit begrijpen maar goed dat je die mensen blokt.
Ik vind het een heel leerzaam boek voor anderen, maar vooral vind ik het een boek van een vrouw die enorm moedig is, lief met heel veel doorzettingsvermogen en niet van opgeven weet. Of ik dat laatste een goede cq slechte zaak vindt is daarin niet belangrijk. Ik merk dat ik diep en diep respect heb voor je Mo.

In dit topic ben ik een van de mensen die je amper of niet kan adviseren cq helpen. Ik heb zo iets ergs met paarden (gelukkig) nog nooit mee gemaakt en ik hoop het ook niet mee te gaan maken met mijn laatste paard, want dan gaat ze er toch echt wel uit. Ik voel meer en meer hoeveel geluk ik heb gehad tot nu toe en ik duim dat ik dat met het volgende paardje ook weer zal hebben, want ik ben gewoon niet zoals jij. De liefde voor jouw dieren is echt heel erg diep.

Grappig en ik ben echt heel erg verbaasd, is het om een klein stukje over mijn/ ons bezoek aan je te lezen. Het was inderdaad erg lekker veganistisch eten :9 en ik hield inderdaad afstand tot de zeer knappe Callas, want ze is wel bloedmooi hoor die diva <3 .

Ik denk Mo dat je met je boek inderdaad een taboe aan het doorbreken bent. Dat is goed.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 13:13

Pien, bedankt voor het verwoorden van je gevoel bij het lezen van het boek. Ik wist nog niet zo goed hoe ik dit moest omschrijven. Ik sluit me bij jouw bericht aan.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 13:21

En hier nog een lezer van het boek (en zo leuk Mo, dat je al onze boktnamen vermeld hebt!)
Vakantie, mooi weer, lekker in de tuin, en nu heb ik je boek uit! Daarom kom ik maar even in het topic kijken, want ik heb alweer hevig mee geleefd. Ik hoop dat je blijft schrijven. 8-)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 15:47

Dank voor jullie lieve reacties weer. Ja tuurlijk moest ik je bezoek even vermelden, Pien. En gelukkig waren de mensen die ik geblokt heb maar heel weinig. Het woog gelukkig niet op tegen de vele vele lieve reacties die ik van jullie heb mogen ontvangen. Goede raad ook. Ook mensen die mij aanraadden me niets aan te trekken van de nare mensen omdat die niet aardig schijnen te kunnen reageren. Van die dingen. Ben overigens wel zo sportief geweest om ook hun namen op te nemen in de lijst.

Met Callas gaat het best goed. Ik doe het heel rustig aan, heb wel bijv van de week op het veldje met Shadow erbij onder het zadel gewerkt en dat ging goed, beetje heet in de galop, maar toch best heel goed. Het gaat er op dit moment niet om wát we bereiken maar hóé we het bereiken, met vooral fun!

Ik ben vanaf vanmiddag 3 weken lang niet in beeld. We gaan provincies scouten waar we wel of niet zouden willen wonen in de toekomst mocht het huis ooit verkocht worden. Er komt een oppas uit NL. Een gezin met kids waarvan het meisje volgend jaar opleiding paardenhouderij in Zwolle gaat doen. Ben heel benieuwd wat Callas en zij van elkaar gaan vinden. Het gaat alleen om verzorgen, wandelen op het erf en longeren. Ze gaat niet rijden zonder mij erbij.

Iedereen fijne vakantie en tot over 3 weken!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:59

Wat leuk dat je nu zelfs kunt galopperen met je handpaard erbij, supertof :D!

Fijne vakantie Mo!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:06

Fijne vakantie Mo!!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 16:19

Oeps misverstandje, ik heb het niet duidelijk opgeschreven. Ik was met Callas alleen onder het zadel aan het trainen. En Shadow stond met Poupette in het veldje erbij. Maar ik heb nog niet met hen samen gegaloppeerd als handpaard. Als ik dat doe, krijgen jullie en filmpje!

Jullie ook fijne zomertijd!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:23

oh jammer, haha :p . Maar alsnog lekker gereden, dat is het belangrijkste!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:37

Moet je voorlopig, denk ik, ook helemaal niet willen. Ik rijd al 1 jaar met de paarden en dan polie als handpaard. Als je met beiden. Gaat galopperen heb je 2x extra impuls en 2x de energie goed kanaliseren. Ik vind dat met mijn brave paarden veels te link. Dat hou ik nooit. Dus draf is het snelste wat ik doe met een handpaard.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 17:14

Fijne zoektocht Monique! Hopelijk vinden jullie je droomhuisje en wordt het huidige huis snel verkocht! Vind het naar om te lezen dat sommige bokkers zich zo gedragen. Ik kan alleen maar bewondering voor jou opbrengen!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 18:27

Fijne vakantie Mo.
Ik hoop dat jullie snel de woning verkocht krijgen.

En ik moet zeggen dat jij en Callas toch al op de goede weg zitten hoor.
Lekker rustig de stappen doorlopen en vooral niet te snel willen gaan met Callas.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 18:51

Veel succes met je zoektocht en ik duim dat je huis nu toch spoedig verkocht mag zijn.

Ik sluit me ook bij pien aan want dat doorzettingsvermogen van jou is ijzersterk. Ik zou het niet gekund hebben en selecteer echt men paarden op karakter en cool vermogen. Vorig jaar had ik ook zo een schrikkig veulen. Helaas heb ik daar dus echt het geduld niet voor dus die werd verkocht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 19:07

Mo is een held en doet het echt anders dan ik. Als het stormt en ik zie dat de paardjes er op reageren, dan laten we ze lekker staan. Ik zoek dat echt niet op. Ik heb wel bewondering voor al dat oefenen, schrikjes uitzitten, pullen, maar dat past echt niet bij mij.
Ik probeer ook om te gaan voor cool en relaxed. Af en toe saai vind ik niet erg, en eerlijk is eerlijk, het is nooit saai met Callas en ze heeft humor. En ik denk toch dat het goed komt. Ze is gewoon heel erg jong nog.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:17

Wat een fantastisch verhaal. Ik heb er bijna 2 weken over gedaan om alles te lezen en dan nog heb ik af en toe berichten overgeslagen. Heb zelf 3 weken geleden een wervel gebroken door een dusdanige hoge bok van mijn tinker suzy dat het niet uit te zitten was. Radeloos ben ik (omdat ik toch alleen maar kon liggen) gaan googelen om meer info te vinden over bokken enz. En toen kwam ik terecht op bokt bij dit verhaal. Het heeft mij enorm gestimuleerd om er toch weer positief mee om te gaan en zodra mijn rug hersteld is volop met grondwerk aan de gang te gaan.
Zoooo jammer Monique dat je nu op vakantie ben en er geen berichten tijdelijk meer binnenkomen, was heerlijk het allemaal te lezen. Tel de dagen af dat je weer terug bent!! Is het boek wat je geschreven hebt nog te bestellen, weet iemand dat?

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:37

Hoi Cajabol,

Volgens mij nog boeken beschikbaar *\o/*

Groetjes Wendy