In het opbouwen van het juiste contact zul je echt duidelijk moeten zijn en dat is moeilijk, vooral wanneer je niet helemaal zeker weet hoe het moet voelen, zowel voor de ruiter als voor het paard, een goede schoolmeester is zijn gewicht in goud waard in deze fase. Zowel ruiter als paard moeten hun eigen evenwicht hebben en dat moet samen werken. En soms moet en kan dat contact steviger zijn dan je een uur vol kan houden. Het doet mij denken aan een ballon opblazen, de eerste keer kost het extra moeite, maar daar moet je over een stukje weerstand heen, dan kom je in het juiste druk gebied. Als je daar overheen gaat wordt de druk te hoog en vervormt de ballon, en met te weinig druk wordt de ballon nooit mooi. De tweede keer opblazen kom je gemakkelijker in het mooie spanning gebied totdat het uiteindelijk automatisch gaat.
pol013
Geplaatst: 10-09-18 11:34
Kun je deze wat verder toelichten lanoca?:
Citaat:
En soms moet en kan dat contact steviger zijn dan je een uur vol kan houden.
Soms denkt mijn paard dat er enge dingen zijn rond onze rijbaan. Soms zijn er ook wel dingen waarvan ik zeg, ja ik zie wel iets of iemand maar je gaat maar mooi verder. Dat vraagt echt overtuiging om dan voor het been en in een contact te rijden. Op zo’n manier rijden kan ik echt geen uur vol houden. Zonder dat steviger contact op dat moment zou ik niet mijn rijbaan rond komen. Na enige tijd schijnen die enge dingen dan ook te verdwijnen. Dan kan ik met een lichter contact en met een lange teugel ook gewoon rond komen.
morgen ga ik rijden bij Rien. Voor de online cursus. Nou ja, kan zomaar zijn dat al het materiaal in de prullenbak eindigt, maar goed. Zal je net zien dat madam een dolle bui had op de wei toen ik haar kwam halen, en een inniminni krasje op haar koot heeft. Achter en aan de buitenkant. Dan vraag ik me toch af hoe ze dat voor elkaar krijgt! Ik maak me geen zorgen hoor, maar ze liep met de uitgestrekte draf vandaag wel onregelmatig..... Hopelijk is het van het krasje want het is nogal een miepert. Ik heb verder haar hele lichaam afgescand en zie en voel niets raars. Zal je net zien, krijg ik deze kans, gebeurt er dit. Zucht. Nou ja, morgen vol goede moed die kant op en we zien wel waar het schip strand.
dank jullie! En ja dat hoop ik ook proven! Ik hoop heel erg dat ik haar zo aan het lopen heb dat we er met z'n allen het meeste van kunnen leren. De laatste week was een rampen week qua omstandigheden. Plus dat ik nog niet goed genoeg in mijn systeem heb zitten hoe ik haar goed aan het lopen kan krijgen. Ik heb ook nog eens te laat in de gaten dat ze weer wat minder gaat en ik dus duidelijk zelf aan het versloffen ben. Dat merk ik pas als ze echt niet meer lekker loopt en dan denk ik niet meer te weten hoe ik het ook alweer voor elkaar kreeg. Mijn instructie is op vakantie dus daar kon ik ook niet even naar toe. Want met haar erbij krijg ik haar bijna altijd weer goed. Nu dacht ik: oke, wat zou zij zeggen als ze er was? En toen wist ik het ineens weer. Ik ben dus zo gaan rijden en naarmate ik bezig was, liep ze steeds fijner en fijner. Maar dat was dus gisteren. Meestal duurt het een keer of 2 á 3 voordat ik daar niet meer speciaal op rijden moet. Dan gaat het meer vanzelf. Totdat het zaakje weer versloft en ik dat dus weer niet in de gate heb. Dat moet maar eens afgelopen zijn en ik denk dat ik het nu niet meer vergeet... Dus ik ben benieuwd naar vandaag. Op zich misschien juist best leuk dat ze niet meteen op haar best loopt, dan kan je misschien de weg er heen zien. Als dat te zien is. Want ik voel het allemaal wel, maar mijn paard is nogmaals eenvoudig en verre van optimaal gebouwd dus als ik denk wauw ze loopt fijn, dan zie je dat veel minder dan dat je het voelt. Ik wil graag de oefeningen doornemen, maar waar ik het meeste tegenaan loop is dat het me niet lukt om haar verhevener te laten draven. Daarvoor moet ze als basis goed lopen. Dus hopelijk kunnen we dat verhevene ook mee pakken. Ik hoop echt dat ik er alles uit kan halen!!!
nou ik ben dus geweest en ik heb dik genoten! Ik was me er heel erg bewust van dat het voor de cursus is. Wat maakte dat ik extra graag wilde dat ik wat Rien zei, goed uit kon voeren. Dat resulteerde weer in dat ik te gespannen reed waardoor ik af en toe dacht dat ik mijn benen ongeveer tot onder mijn oksels optrok en ik echt af en toe tegen mezelf moest zeggen dat ik ontspannen moest. Rien was zijn positieve zelf, ondanks mijn gepruts. Dat is wel een gave vind ik. Want ondertussen weet hij de boodschap toch over te brengen. Ik vraag me wel af of het nu leerzaam was voor de kijker. Ik hoop het echt. Want er kan maar weinig aan de beurt komen in zo'n les. En hij vloog om! Ik had werkelijk het gevoel alsof ik nog bijna niets gedaan had. Komt omdat hij natuurlijk niet voorbij kan gaan aan de basisfouten die ik maakte. Fijn voor mij maar ik ben bang minder interessant voor jullie.... Nou ja, we zullen het zien. Als ik het goed begrijp wordt de les in stukjes gehakt en onder verschillende onderwerpen weggezet. Maar even afwachten hoe ernstig fout de beelden zijn. Gelukkig heb ik jullie daar ooit al eens voor gewaarschuwd
Ik wil hier ook eens wat filmpjes plaatsen, met eerst even wat achtergrond informatie. Mijn Arrow is 6 jaar jong, kruising Boerperd x Pinto en is totaal verpest met inrijden. Hij is ingereden door boeren hier, is vooruit geschopt en bij elkaar getrokken. Van voor naar achter gereden, tot hij geen fatsoenlijke taktmatige stap meer kon, zo vast zat in zn rug dat loslaten onmogelijk was. Om nog maar niet over zijn galop te spreken. Hij is sinds april van mij en we zijn sindsdien bezig hem "opnieuw te programmeren", zoals mijn instructrice zegt. Ik les sinds 1,5 maand en merk groot verschil.
We werken aan spanning af laten vloeien, een fijn teugelcontact, van achter naar voor rijden. Op deze manier zijn we al een heel eind gekomen, hij kruipt niet meer zo achter het bit en accepteert het contact. Hij laat beter los en krijgt langzaam maar zeker een betere 4 takt in de stap. Hij begint ook langzaam aan losser te worden in zijn lijf. Een van zijn grote problemen was telgangen tussen de galop en draf, dat hebben we nu grotendeels opgelost. Overigens komt hier de chiro af en toe langs, maar die is helaas maar 4x per jaar in het land, dus dat is gelimiteerd.
Ben benieuwd naar jullie commentaar, eerste filmpje is van vorige maand, tweede filmpje is van mijn les vanavond. (ik ben me bewust van mn afschuwelijke linkerhand in het 1e filmpje, daarom is er nu ook vooruitgang te zien op het 2e )
Een wereld van verschil tussen het eerste en het tweede filmpje Iriscope!
Promisse, wat fijn dat je zoveel gehad hebt aan de les van Rien. Of het voor ons straks ook interessant is moet niet jouw zorg zijn. Dat moeten Rien en Conny straks zo monteren dat wij er ook iets aan hebben. Probeer wat minder druk op jezelf de zetten dat rijdt veel fijner. Je doet zo te horen al keihard je best meer hoef je niet te doen. Probeer vooral ook te genieten dan wordt paardrijden veel leuker. Het blijft toch onze hobby.
Je hebt helemaal gelijk hoor Sussie! Maar het is lastig om te vergeten dat je daar bent om als materiaal voor een cursus te dienen. Normaal zou ik nooit les van hem kunnen krijgen. Hij is te druk voor mensen zoals ik en te duur. Dus dat bewustzijn loslaten lukt me dan niet echt. Dat maakt ook dat ik niet zo vrij durfde te rijden als wat ik normaal zou doen. Alsof het niet fout mocht gaan of zo... Maar goed, ik heb even zo goed heel erg genoten hoor en ik vond het een enorme kans en was daar heel dankbaar voor. En ik was blij dat ik totaal niet zenuwachtig was. Want dat ben ik normaal heel snel. Niet alleen bij paardrijden maar sowieso. Het is ook gewoon een hele aardige man.
Anoniem
Geplaatst: 13-09-18 11:21
Het is in ieder geval al een positief punt dat er van onregelmatigheid geen sprake meer was Promisse. Ander positief punt is het feit dat je mee mocht werken aan leerstof voor anderen. Er zullen altijd positieve punten zijn waar een ander weer wat uit kan halen, zelfs uit de mindere punten tijdens het rijden doordat Rien daar vast op ingespeeld heeft, ...dussss En trouwens, het is een ervaring welke je niet meer af te nemen is. Dat ook nog eens Hoe kreeg je de kans eigenlijk te pakken om mee te kunnen en mogen werken aan lesmateriaal bij Rien en Connie? Daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar.
Wat leuk dat je er zoveel aan heb gehad Promisse! Ik ben echt heel benieuwd naar de filmpjes er zijn vast wel wat puntjes die we eruit kunnen halen als kijker! Maar zolang jij er maar wat aan heb gehad inderdaad het was jouw les!
Wow @iris wat een bizar verschil! Ongelofelijk dat hier maar een maand tussen zit het lijkt wel 3 jaar. Echt heel knap en super fijn ook dat het zo snel en zo veel verbeterd!
Ik ben inmiddels een weekje of 2 volgens mij met jullie tips bezig nu en het gaat erg goed! We zijn in de les nu erg bezig met buiging en ondertussen actief houden en ik vind het zooo moeilijk he om dat te voelen en consequent te reageren. En na de les denk ik echt he bah deze les ging helemaal niet goed omdat het zo moeilijk was en dan zie ik filmpjes terug en denk ik echt wow zijn wij dat
Vanavond ga ik weer eens proefje oefenen ik hoop dat me vriend dat weer tegelijkertijd kan filmen dan kan ik het verschil laten zien (als er genoeg verschil te zien is dan haha)
Ja ik ben ook echt onwijs benieuwd naar de nieuwe filmpjes met behulp van Promisse! Ik denk dat Rien wel weet wat hij doet hoor, hij heeft je vast met een reden gevraagd! Is voor jou ook fijn dat het gefilmd is, kan je mooi nog eens terug zien wat je deed en hoe je het van hem op moest lossen!
Bedankt voor alle complimenten zeg, heel lief! We werken erg hard en gemotiveerd, hij leert snel. Wie weet wordt ie ooit de dressuurcrack die ik stiekem ooit hoop te bezitten!
Promisse wat leuk dat je daar mocht rijden zeg! Het zal vast wel leerzaam worden
Even een vraag.. Waar staan in het programma de filmpjes die je zelf kon insturen met het commentaar van Rien eronder? Wanneer ik kijk bij vragen & antwoorden staan daar alle vragen, maar ik vind het erg onhandig zoals het nu is. Veel vragen worden doorgelinkt naar de Q&A. Ik zoek de filmpjes die buiten de Q&A zijn ingestuurd met commentaar.