Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:02

Ik heb jorie zijn staart gekamd vandaag:
Afbeelding

Ze zijn goed gegroeid Renske!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 13:15

Prachtige staart fenna!

Leuk Renske. Je ziet echt verschil!

Popjes lekker racen haha
Afbeelding
Afbeelding

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 14:59

Renske_W schreef:
Het is vooral heel frustrerend...
Maar het alleen staan lijkt zijn vruchten af te werpen.
Heb hem net kunnen pakken, als dat morgen ook zo is mag hij weer terug naar Olivia.
Hou blijft alleen wel voorlopig met halster om staan.

Heel vervelend en idd heel frusterend!
Ik weet natuurlijk niet of je veel met je paard doet, maar ik vind dit wel een teken dat een paard al dingen moet doen die hij nog helemaal niet wilt. Onze jonge paarden komen ten alle tijden enthousiast naar ons toe, en dat vind ik ook bij jonge paarden horen. Nieuwsgierig en onbevangen. Als een paard nu al zijn ervaring met de mens als niet fijn ervaart (anders zou hij echt niet voor je weglopen) zou ik dat wel een alarm signaal vinden. Ik heb dit een keer gezien met een paard die net was beleerd op zijn 5e, die begon tijdens de inrij periode ineens weg te lopen en wilde zich niet laten vangen . Ze hebben hem toen met vakantie gedaan in een grote kudde om alles even te laten bezinken. Daarna was dit probleem opgelost, het was hem gewoon even teveel. Paarden doen niet altijd dingen omdat ze eigenwijs zijn en ons tegen willen werken zoals veel mensen willen geloven. Het is juist belangrijk te luisreren naar je paard. Jouw paard staat al (maar) met 1 maatje in plaats van in een kudde zoals een natuurlijke manier van opgroeien is. Door dit ook nog te ontnemen zodat ie dan maar uit ellende wel naar je toe komt, lijkt mij niet perse een oplossing. Ik zou hem lekker met rust laten en alleen afentoe even een knuffel of iets lekkers geven...door naar je paard te luisteren heb je uiteindelijk zoveel meer plezier! Anders misschien dalijk een paard die het helemaal niet leuk vind en alleen maar in verzet gaat. Geen aanval maar welbedoelt advies, misschien is even een vakantie een oplossing voor dit probleem!
Laatst bijgewerkt door Moos99 op 02-07-17 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:26

Nou sorry hoor dat vind ik echt onzin, in sommige gevallen gaat dat inderdaad op maar mijn twenter komt ook niet altijd, die is als veulen zijnde nooit goed mak gemaakt en heeft geleerd dat als ze niks komt ze niks hoeft. En zodra ze wel komt moet ze wel wat, denkt ze, dat is dus niet zo dus het gaat nu steeds beter, maar vanaf dag 1 dat ze leeft heeft ze dit gehad. Het is een vrij onzeker paardje

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:31

Caily schreef:
Nou sorry hoor dat vind ik echt onzin, in sommige gevallen gaat dat inderdaad op maar mijn twenter komt ook niet altijd, die is als veulen zijnde nooit goed mak gemaakt en heeft geleerd dat als ze niks komt ze niks hoeft. En zodra ze wel komt moet ze wel wat, denkt ze, dat is dus niet zo dus het gaat nu steeds beter, maar vanaf dag 1 dat ze leeft heeft ze dit gehad. Het is een vrij onzeker paardje

Moet ik erbij zeggen: gaat het om een angstig/onzeker paard is het natuurlijk een heel ander verhaal!
Maar wat jij zegt is juist precies wat ik probeer te zeggen: door niet te komen hoeven ze niks te doen, dus ze komen niet omdat ze niks willen doen. Niet zo gek ook, ze zijn piepjong en willen helemaal niet van alles en nog wat te hoeven doen wat voor hun zowel lichamelijk als geestelijke belastend is. Hou je het leuk en kort, zullen de paarden ook enthousiast blijven. Het is toch jammer dat je paard al zo snel geen zin heeft in mensen...en dan nogmaals los van als het te maken heeft met onzekerheid of angst, das een heel ander verhaal.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:42

Mijne wil nu juist mee, vorig jaar juist helemaal niet en nu neem ik hem zelfs vaker mee eruit dan zijn vriend. Hij steekt zelfs zijn neus altijd in het halster als ik met een halster aan kom, ook als het halster voor zijn vriend bedoelt is. Hij is nu ook dikker dan zijn vriend, dus hij zit zeker lekker in zijn vel. Zo wilde ik hem vandaag na het bijwerken van zijn hoeven terugzetten in de paddock, maar hij wilde nog wel iets doen. Dus ik hem even wat mentaal aan de longeerlijn commando's geleerd voor ongeveer een kwartiertje en daarna los laten rennen door de hele wei samen met zijn vriend, gewoon voor de leuk. En hij moet Ho nu echt een keertje gaan leren. Vooruit is geen probleem, maar de rem is zo lastig te vinden :')

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 17:04

Fennadev schreef:
Mijne wil nu juist mee, vorig jaar juist helemaal niet en nu neem ik hem zelfs vaker mee eruit dan zijn vriend. Hij steekt zelfs zijn neus altijd in het halster als ik met een halster aan kom, ook als het halster voor zijn vriend bedoelt is. Hij is nu ook dikker dan zijn vriend, dus hij zit zeker lekker in zijn vel. Zo wilde ik hem vandaag na het bijwerken van zijn hoeven terugzetten in de paddock, maar hij wilde nog wel iets doen. Dus ik hem even wat mentaal aan de longeerlijn commando's geleerd voor ongeveer een kwartiertje en daarna los laten rennen door de hele wei samen met zijn vriend, gewoon voor de leuk. En hij moet Ho nu echt een keertje gaan leren. Vooruit is geen probleem, maar de rem is zo lastig te vinden :')

Das wel heel leuk, en fijn! Zo geeft jouw paard dus zelf aan dat ie wel klaar is om meer te doen. Dat bedoel ik ook te zeggen, dat het naar mijn idee een duidelijk signaal is als je paard niet wilt komen. Dan is het misschien te veel, of heeft hij even wat tijd nodig. Veel mensen denken snel: nou hij moet maar, hij doet gewoon vervelend of eigenwijs, terwijl we eigenlijk beter kunnen achterhalen wat nu maakt dat jouw paard niet bij je wilt komen. Het ene paard zal wel veel willen doen, en andere wat minder. Ze hebben allemaal hun eigen tempo!

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:02

Kabayo schreef:
Mijn popje! Nog 4 weken tot de keuring. Spannend!
[ [url=m/uzRswF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hihi, houdt ze van water?
De keuring schiet al op, lijkt me ook heel spannend. maar ze ziet er goed uit, meer kun je ook niet doen lijkt me.

@Fennadev mooie volle staart heeft hij zo.

@Moos, als de oorzaak van het probleem te veel doen is, dan geloof ik dat rust helpt. Maar ik weet niet in hoeveel van de gevallen dat de oorzaak is. De meeste jonge paarden die ik ken vinden het alleen maar leuk om mee te gaan wandelen en prutsen.

Ik heb vandaag m'n paard verkleed als tent. Arm dier. :Y)
Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:05

Het is echt niet zo dat hij altijd wat moet doen. :+
Maar een paard moet zich gewoon laten pakken.
Puzzle maakt er een spelletje van en daar ben ik niet van gediend.
Vrijdag komt de smid, moet ik dan maar zeggen jammer hij hoeft niet want hij heeft geen zin? :+
Als ik hem mee wil nemen heeft hij mee te komen.
Het is echt niet dat hij dagelijks van de wei af moet en altijd aan het werk gezet wordt.
Olivia komt wel meteen, dat is een grote knuffelkont die graag bij je is, puzzle is vanaf het begin al een aparte geweest.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:15

Renske_W schreef:
Vrijdag komt de smid, moet ik dan maar zeggen jammer hij hoeft niet want hij heeft geen zin? :+
Het is echt niet dat hij dagelijks van de wei af moet en altijd aan het werk gezet wordt.
Olivia komt wel meteen, dat is een grote knuffelkont die graag bij je is, puzzle is vanaf het begin al een aparte geweest.

Puzzle wilt gewoon dat je uitpuzelt hoe Puzzle in elkaar zit. :)) :')

Elano laat zich ook makkelijk pakken. Alleen wat minder makkelijk terug brengen.. Er word in de middag niet meer gevoerd en veel gras is er ook niet. Wil kijken of er een oplossing is, want dit is ook niks. Want kan moeilijk hem 5 uur laten grazen aan de hand iedere dag. :=

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:33

Renske_W schreef:

Ik zeg niet dat hij altijd wat moet doen, ik zeg dat het kan dat de dingen die hij al moet doen (en nogmaals, ik oordeel niet omdat ik niet weet wat jij doet met je paard) misschien nu nog teveel is voor hem. Daarbij zeg ik ook niet dat als de hoefsmid komt je hem moet laten staan, ik doel erop dat je zou kunnen overwegen voorlopig lekker met vakantie te zetten zodat hij daarna fris en fruitig weer aan het werk kan. Als het dan nodig is dat hij komt, zet je dit natuurlijk door, maar ik bedoel meer om hem voorlopig niet aan het werk te zetten (mocht je dat al doen).

Je hoeft hier natuurlijk niet naar te luistern, jij kent je paard het beste en weet het daarom ook het beste. Maar mijn ervaring (hoeft dus niet de jouwe te zijn) is dat als paarden al zo jong van je gaan weglopen, ze er echt geen zin in hebben en dat wel te maken kan hebben van wat jij van hem verwacht. Grote kans als je hem gewoon lekker laat staan hij zijn zin om jou te zien terug krijgt, en je daarna dingen kan doen op tempo waarvan hij aangeeft dat hij er klaar voor is. Ik heb het ook niet over 2 weekjes laten staan, maar gewoon echt de komende maanden.

Jouw andere paard heeft dit probleem niet maar misschien is er een verschil te vinden in wat je met de 2 doet. Is de een misschien jonger? Doe je daar misschien minder mee? "moet" die misschien minder? Het kan allemaal mee spelen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:36

Ik zou ook pissig zijn als mijn paard niet kwam hoor. Op mijn vorige stal hadden we een stel kleine etters die zich ook standaard niet lieten pakken, vreselijk irritant. Ik hoop voor je dat het over gaat :o

Wat een mooie staart heeft Jorie! Hij ziet er alweer wat beter uit ook.

Miles is vrijdag verhuisd! Op stal was echt niet zijn ding, hij begon extreem lucht te zuigen dus wilde ik hem daar zo snel mogelijk weg hebben. Hij heeft de afgelopen maand op onbeperkt hooi gestaan en nu zuigt hij niet meer, maar ik vond het gewoon geen fijn idee meer om hem zoveel op stal te hebben. Ze stonden van 10.00 tot 15.00 uur buiten en dat vind ik echt te kort. Zowel voor Miles als voor mijn oude pony van 25, die moet ook zoveel mogelijk rond kunnen wandelen. Nu staan ze 24/7 buiten met inloopstal. Elke keer als ik kom staan ze met z'n tweeën in een stal :+ Pannenkoeken. Kunnen ze buiten, gaan ze binnen staan :roll:

Ik heb hem vrijdag als handpaard verhuisd. Ging hartstikke goed, in het begin snapte hij er niet veel van en het eerste kwartier trok hij heel erg (heb nog spierpijn), maar daarna liep hij perfect mee en kon ik zelfs een stuk draven! Maar honderd meter want toen was zijn accu al leeg :')

Afbeelding

Heb hem in het begin nog met mijn mini-hengst gehad maar ze speelden weer echt te ruw. Miles steigert ook echt gewoon tegen de kleine aan en als er dan ineens 400 kilo op je stort is dat toch een beetje teveel :Y)

Afbeelding

Hij en mijn oudje Eddy zijn nu echt onafscheidelijk. In het begin moest Eddy niks van Miles hebben, maar de laatste tijd ging het al beter. Nu loopt Eddy Miles overal achterna :+

Afbeelding

En hij heeft vanochtend voor het eerst een vliegenkap opgehad. Gaf ie niks om :')

Afbeelding

Moet er nu wel elke dag twee keer heen, maar dat vind ik alleen maar fijn. Merk dat ik de laatste tijd liever verzorg dan rijd. En voeren is gewoon heel erg leuk want daar worden ze zo blij van :Y)

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:28

Klinkt alsof je een goede keuze hebt gemaakt _Renee. Wel prettig dat je zelf geen moeite hebt met twee keer per dag langs gaan. Ik ben toch wel blij dat ik niet elke dag hoef. Stoer ook dat je hem mee hebt genomen als hand paard. Ik hoop dat over een paar weken ook te kunnen doen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:29

Jaa zilver houd van water hihi

Wat vervelend Renee dat ie begon lucht te zuigen..
Ziet eruit als een fijne stal :D

Zilver komt vaak naar mij toe gerent, soms eet ze liever en kan ik haar zelf ophalen, maar wegrennen heeft ze nooit gedaan. En toch staat ze wel licht aan het werk. (Longeren)

Wat braaf ilayla!

Mijne had last van swingende heupjes _/-\o_ :')
Afbeelding
En weer erg braaf met trainen. Word wel erg zenuwachtig :o nu al
Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:38

Niet elke dag op en neer hoeven is ook fijn hoor. Maar het vertrouwen in pensionstallen is dusdanig weg dat ik het liever zelf doe. Dan weet ik zeker dat het goed is :o

@Kabayo ze wordt echt al gespierd! Komt vast goed op de keuring :D

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:53

Kabayo schreef:
Jaa zilver houd van water hihi

Mijne had last van swingende heupjes _/-\o_ :')
[ [url=m/jSjfDG.jpg]Afbeelding[/url] ]
En weer erg braaf met trainen. Word wel erg zenuwachtig :o nu al
[ [url=m/OtBxW9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat wordt dus zwemmen met haar over een tijdje?
Haha gooi die beentjes maar in de lucht. Ze doet het vast goed op de keuring.

_Reneee schreef:
Niet elke dag op en neer hoeven is ook fijn hoor. Maar het vertrouwen in pensionstallen is dusdanig weg dat ik het liever zelf doe. Dan weet ik zeker dat het goed is :o

Snap ik helemaal, ik doe het allemaal samen met een vriendin (zij woont bij de paarden) en haar vertrouw ik wel, dus dat is ideaal.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:59

Ja misschien kan ik het in de toekomst met iemand samen doen, als mijn oudje er niet meer is. Maar voor nu gaat het prima zo. Als ik Miles en mijn mini alleen had hoefde ik ook maar één keer per dag op en neer, maar mijn oudje krijgt zoveel eten dat ik dat moet verdelen over twee voerbeurten.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:04

Wat een mooie volle staart fenna :)

@Kabayo: Mijn verzorgfries gaat volgende maand ook naar de keuring, maar aangezien jij in Friesland woont en ik in Brabant, zal het niet dezelfde zijn denk ik :)) Die rolfoto is echt perfect getimed :')

@Renee: Fijn dat Miles nu een beter plekje heeft gevonden, ook leuk dat hij vriendjes is geworden met jouw andere paard!

@Ilayla: Jaro kijkt ook heel erg gemarteld op die foto _O-

Ik heb zelf niet zo veel spannends te melden, vanavond weer even op bezoek bij Jack, kijken hoe het gaat met dat kleine monster }:)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:10

Annikoe ik gok Hilvarenbeek :) haha ja die rolfoto is te grappig

Ilayla lijkt mij leuk. Ik heb alleen nog nooit met een paard gezwommen en weet ook niet waar dat kan...

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:23

Kabayo schreef:
Annikoe ik gok Hilvarenbeek :) haha ja die rolfoto is te grappig

Ilayla lijkt mij leuk. Ik heb alleen nog nooit met een paard gezwommen en weet ook niet waar dat kan...

Ja, maar rij jij van friesland helemaal naar Hilvarenbeek dan? :wow: Ik dacht dat ze in elke regio een eigen keuring hebben?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:27

Ik doelde op joun verzorgfries haha. Mijnr moet naar drachten :)

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:35

Kabayo schreef:
Ik doelde op joun verzorgfries haha. Mijnr moet naar drachten :)

Oh zo, goeiemorgen :') 'mijn' fries moet idd naar Hilvarenbeek ja :)

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:57

Meneer was nog niet helemaal wakker toen ik aan kwam... ezel :+

Afbeelding

Ook staat er ondertussen nog maar één paard die nog een mooie volle bos manen heeft, dus vrij duidelijk wie dan de dader is van al die kale paarden :')

Afbeelding

Wat ik wel merkte is dat bij zijn borst en hals zijn vacht wat donkerder is geworden. Er zitten allemaal zwarte haartjes.

Afbeelding
Afbeelding

Maar verder knaagt het nog steeds een beetje aan mij. Alsof hij toch niet helemaal lekker in zijn vel zit. Hij kwam helemaal met zijn hoofd tegen mij aanschuren en dan niet maar 1 plekje, maar echt zijn complete hoofd :') zelfs rondom/op zijn oog, bij zijn oren, tussen zijn manen. Ook zag ik hem achter zijn oren krabben en zelf ook nog wat jeuken.
En zijn hoeven zijn ook ontzettend droog en brokkelen af. Ik kon daar niet echt een foto van maken, ze stonden verstopt in het gras.
En ik vond zijn huid wat vettig aanvoelen, netzoals bij een hond wanneer die slecht voer krijgt weetjewel, lastig uit te leggen :Y)

Nou zit ik dus een beetje in tweestrijd. Hem daar weghalen? Laten staan? Misschien moet ik zelf aan het eind vh jaar verhuizen dus dan zou Jack 2x in een paar maanden tijd moeten verhuizen. En de opfok is natuurlijk goedkoper dan een penionstal, niet dat geld nu het belangrijkste is, maar 250 tov 90 euro is toch wel een verschil :')

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:20

mijn pony (naamgenoot) had dat ook maar was wel alert en leek blij. uiteindelijk toch de keuze gemaakt om te verhuizen naar een voor ons beide ideale plek. hij heeft nu een hele grote stal met flink stro, hooi enz. en aan de achterkant kan hij naar buiten naar de wei samen met 3 vriendjes. hij is in die tijd zoveel veranderd! hij groeit als een gek, glimt mooi en is nog drukker en heeft weer wat praatjes :))

als je gevoel er niet goed bij is moet je daar naar luisteren :)

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:12

_Reneee schreef:
Ja misschien kan ik het in de toekomst met iemand samen doen, als mijn oudje er niet meer is. Maar voor nu gaat het prima zo. Als ik Miles en mijn mini alleen had hoefde ik ook maar één keer per dag op en neer, maar mijn oudje krijgt zoveel eten dat ik dat moet verdelen over twee voerbeurten.

Ja kan je altijd nog doen. Het is fijn dat je het zo kunt doen. Ze zullen alle aandacht wel prettig vinden :D

Annikoe schreef:
@Ilayla: Jaro kijkt ook heel erg gemarteld op die foto _O-

Ja hè, hij werd vooral heel erg moe van me :+

Die bonte boef lijkt qua uiterlijk een beetje op Dex. Dacht even wat doet die daar haha. Wat je zei over het schuren lijkt me niet plaats gebonden. Jaro doet dat ook, van de vliegen. Is dat bij Jack niet ook zo?
Zou kunnen dat hij niet helemaal lekker is, maar waar denk je dat dat aan ligt? Ik zou zelf als het iets is waar de opfok niet zoveel aan kan doen hem laten staan. Verhuizen lijkt me dan veel stressvoller, zeker als dat twee keer gebeurd. Maar als het echt aan die locatie ligt, is het misschien wel beter.

@Kabayo zwemmen met de paarden is super leuk, dus zeker een keer doen als je de mogelijkheid hebt. Weet ook niet waar je dat kunt doen in het Noorden. Zal vast wel ergens kunnen toch?