slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tina

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:44

das dan verstandig geweest en geloof me heel wat vooreigenaren van de paarden die ik zie zouden hadden ook zo paardlievend moeten zijn geweest

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 01:09

Tina. volgens mij zitten hier alleen mensen met dat besef.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:28

Ik denk dat we het nu allemaal wel gezegd hebbe want ik geloof dat alle pennys terug onder hun dekentjes gekropen zijn Haha! anyway. Het HOORT te kloppen dat inslapen geen uur duurt... Maar bij mijn oude verzorgpaard was dat dus wel het geval, want die bleef maar vechten, en duurde het sirieus 2en een half uur voor het over was, Vandaar mijn geweldig eerste indruk op het geven van een spuitje aan mijn paard(zeg natuurlijk niet dat het bij ieder paard zo is). Ik vind dat ik mijn paard een groter plezier doe alsik haar zelf, naar de slacht breng waar ik inderdaad ook tot op het einde bij haar blijf, omdat ze dit zeker wel verdiend heb

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:06

PinkyBubble, dat is vervelend, zo'n ervaring. Maar dat is niet "normaal", ben er 1x bij geweest en een vriendin van me heeft er een in laten slapen, maar dat ging gelukkig vlotjes.

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:12

zowel bij slachten als bij inslapen heb je wildwest verhalen, het ligt gewoon aan de arts en aan de slachter hoe het gebeurd, bij alle 2 zijn voors en tegens, je moet gewoon kijken naar het moment wat goed is voor je paard.

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:15

ik zou voor de slager gaan als het paard goed vervoerbaar is en geen pijn moet lijden op de trailer.

in mijn ogen is de slacht de beste en vriendlijkste manier. en ja of het nou vlees op brood word of hondenbrokken maakt dan ook niet meer uit

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:19

PinkyBubble schreef:
Ik denk dat we het nu allemaal wel gezegd hebbe want ik geloof dat alle pennys terug onder hun dekentjes gekropen zijn Haha! anyway. Het HOORT te kloppen dat inslapen geen uur duurt... Maar bij mijn oude verzorgpaard was dat dus wel het geval, want die bleef maar vechten, en duurde het sirieus 2en een half uur voor het over was, Vandaar mijn geweldig eerste indruk op het geven van een spuitje aan mijn paard(zeg natuurlijk niet dat het bij ieder paard zo is). Ik vind dat ik mijn paard een groter plezier doe alsik haar zelf, naar de slacht breng waar ik inderdaad ook tot op het einde bij haar blijf, omdat ze dit zeker wel verdiend heb

Bloos! , serieus? Verschrikkelijk.. Maar had de da dan niet genoeg 'ingespoten' ofzo? Lijkt mij dat ze met een GROTE dosis snel wegzakken.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:21

het kan allebei fout gaan. ik weet niet wat ik zou doen. het schijnt ook dat het in het slachthuis nog weleens fout gaat met die pin en of je dan wilt weten wat er gebeurt? mijn vader heeft dit een keer meegemaakt en heeft daarom altijd gezegt, mijn paarden gaan niet naar het slachthuis.

daarnaast heb je dan het vechten tegen een spuitje. ook weleens verhalen over gehoord.

het is kiezen tussen twee kwaden voor mij. t kan altijd misgaan, maar moet je daar dan vanuitgaan?

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:22

Waar ik mee zit is dat ik wel er bij durf te zijn als hij een spuitje krijgt, maar niet bij de kogel.
Toch wil ik zeker weten dat hij dood is en er voor hem zijn.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:29

Blackmystery schreef:
Waar ik mee zit is dat ik wel er bij durf te zijn als hij een spuitje krijgt, maar niet bij de kogel.
Toch wil ik zeker weten dat hij dood is en er voor hem zijn.

Helaas heb ik dat idee ook.. Ik heb alleen maar beelden van inslapen in me hoofd waarbij ze zo weg waren (gelukkig) en daarom maakt het mij minder moeilijk om daarbij wel te zijn. Verder weet ik niet zo goed wat er precies anders is bij een slachthuis, ze vallen ook neer met inslapen ect.

Misschien alleen het idee? En dat ik nog nooit een paard heb hoeven inslapen (zover ik me het nog herriner) of naar de slacht hoeven brengen.

Maar ondanks dat ik het misschien 'eng' vind om erbij te zijn, zorg ik er wel voor dat ik erbij ben.
Anders zou het verwerken denk ik een stuk moeilijker zijn, en voor mijn knollie is het wel zo 'eerlijk'.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:47

dat je erbij wilt zijn tot de dood is meer iets wat in jezelf zit.
het paard voelt aan jou dat er iets aan de hand is.
ik heb mijn paarden die we zelf naar het slachthuis gebracht hebben ,bij de deur af gegeven.
en de laatste jaren die verzekerde paarden meegegeven aan de ophaler die ze naar het slachthuis bracht.

ik ben niet bang dat deze paarden doorverhandeld zijn ,daar waren ze lichamelijk in een te slechte staat voor[ zware ataxie en kapotte pezen achterbenen]

mijn vriendin is wel naar binnen gegaan en heeft het paard vastgehouden en voor ze er erg in had lag het paard dood naast haar,zo snel gaat dat!

op stal een paar inslapingen meegemaakt afgelopen 3 jaar en deze zijn ook allemaal snel/goed verlopen.

maar ik heb een nare ervaring met inslapen meegemaakt,daarom kies ik als het nog kan voor de slacht.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:37

mirgino schreef:
de laatste jaren die verzekerde paarden meegegeven aan de ophaler die ze naar het slachthuis bracht.

Dit druist echt regelrecht tegen mijn gevoel in. Zou ik echt never, never nooit doen.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:02

traan_beauty schreef:
PinkyBubble schreef:

Bloos! , serieus? Verschrikkelijk.. Maar had de da dan niet genoeg 'ingespoten' ofzo? Lijkt mij dat ze met een GROTE dosis snel wegzakken.

Ik heb geen idee, ik weet alleen adt zij ontzettend geleden heeft voor ze eindelijk verlost was..

En @ mirgino met je verzkeering heb je gelijk,. Want daarvoor NEEM je groot endeels ook eenv erzekering tog?

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:15

ik kies voor inslapen eerste kerstdag moet ik samen met me nichtje onze oude pony laten inslapen. hij had ze been gebroken. binnen een paar tellen was het gebeurt hij ging rustig liggen. maar ja die dag zou je nooit vergeten eerste kerstdag Huilen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:59

PinkyBubble schreef:
En @ mirgino met je verzkeering heb je gelijk,. Want daarvoor NEEM je groot endeels ook eenv erzekering tog?

Mijn (nog levende) paard is ook verzekerd geweest EN uitgekeerd Knipoog geen enkele verzekering krijgt mijn paard levend mee. Je kunt je paard ook terugkopen van de verzekering.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:09

cojolly schreef:
zowel bij slachten als bij inslapen heb je wildwest verhalen, het ligt gewoon aan de arts en aan de slachter hoe het gebeurd, bij alle 2 zijn voors en tegens, je moet gewoon kijken naar het moment wat goed is voor je paard.

hier ben ik het volledig mee eens!
ik ben niet voor, of tegen het een of het ander.
ik denk dat je naar het moment moet kijken...
ik denk wel dat ik er bij slachten niet bij zou durven zijn, omdat ik het prettig vind dat het paard de aardbodem verlaat op zijn eigen vertrouwde plekkie..
maarrr, ik denk dat het voor sommige paarden juist een stuk beter is om weg te gaan in het slachthuis, tegen de spuit vechten is namelijk het laatste wat je wilt.
ja, het ligt echt aan het paard, wat ik zou doen.
gelukkig sta ik (nog???) niet voor de keuze, en blijft dat voorlopig ook wel zo!

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:22

tina schreef:
beantsje schreef:
Helemaal mee eens!
Als ik denk aan mijn Aileen: aan haar was op het eerste oog niets te zien. Ze zag er (qua conditie) stralend uit. Er is natuurlijk ook zo'n kipje langsgekomen die meteen riep: ze mag wel bij ons in de wei. Ik heb geen seconde getwijfeld. Ja, Aileen had voor een buitenstaander heel aardig in een wei kunnen staan, misschien nog een paar mooie veulens werpen, je zou haar waarschijnlijk niet zien shaken maar je zou haar nooit vrijwillig zien draven of galopperen omdat ze dan wel degelijk shaket. Is dat een paard-waardig bestaan?

paarden die geen goede kans hebben op paardwaardig 2e leven gaan ter dege door naar italie
is geen pennyorganistaties als je dat denkt
voor de rest laat ik aan iedereen zelf over
hoop alleen berijkt te hebben dat men nadenkt over hoe naar slacht gaat om te voorkomen dat weken later fotos weer zie van degene die heen moeten Knipoog

Sorry maar ik snap deze post niet Tong uitsteken Zou je 'm ff met punten willen doen?

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:28

traan_beauty schreef:
Heel even een vraagje voor de anti-inslapers:
Hoe komen jullie er in godsnaam bij dat het inslapen soms een uur of langer kan duren Nagelbijten / Gniffelen ?
Die opmerking is al een paar keer voorbij gekomen en ik snap niet hoe jullie daarbij komen? Lachen .

Verder als ik mijn paard zou slachten zou ik er gewoon bij willen zijn. Dat heeft je paard toch wel verdient? Ik zou me mijn hele leven schuldig voelen alleen al omdat ik er niet bij was..
En dan weet je ook echt 100% zeker dat het is gebeurd (je hoort soms van die verhalen).
Als ik een dier laat inslapen blijf ik er toch ook bij? En dat kan er net zo naar uit zien als een 'slacht'. Lachen .

Ik voel me aangesproken en ben gekwetst Verdrietig Ik ben er niet bij geweest! Mijn moeder ook niet. Mijn vader wel en een paar mensen van stal. We konden het gewoonweg niet!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:29

_Tamara ; voel je niet gekwetst door die reactie joh
de moeielijke keis die je alleen al maakt door je paard te laten slachten is voldoende.
en als er mensen bij zijn, om zeker te zijn dat hij dood is kan je er vrede mee hebben toch?

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:37

Ja, we kennen die slager ook. Hij is eigenaar van allemaal paarden en we vertrouwen in 'm dat ie 'm niet heeft doorverkocht. De dierenarts kwam wat later om te keuren en hij wou liever niet dat hun erbij zouden zijn. Dit is altijd erg emotioneel en als hij dat de hele dag zou hebben dan zou ie er niet blijer van worden.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:52

_Tamara schreef:
traan_beauty schreef:
Verder als ik mijn paard zou slachten zou ik er gewoon bij willen zijn. Dat heeft je paard toch wel verdient? Ik zou me mijn hele leven schuldig voelen alleen al omdat ik er niet bij was..

Ik voel me aangesproken en ben gekwetst Verdrietig Ik ben er niet bij geweest! Mijn moeder ook niet. Mijn vader wel en een paar mensen van stal. We konden het gewoonweg niet!

Maar dan is je paard toch niet alleen geweest, zonder bekenden, daar gaat het imo om. Snap best dat je dat zelf niet kunt.

Kimitjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:08

hetzelfde

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:44

De eerste keer dat ik een paard verloor, is het op kerstavond weggebracht.
Het is allemaal erg snel gegaan, koliek, en ik was toen een stuk jonger. Het overviel me toen allemaal erg. Ik had dat paard nog maar 3 maand.
Hij is nog wel zwaar gesedeerd toen hij de vrachtwagen opging, zodat hij eigenlijk alles wel best vond.
Die avond zat ik met toch wel een pushende familie en partner en bovendien sneeuwde het erg. Toen heb ik het laten gebeuren. Hij is meegenomen door de verzekering voor de slacht.
Ik weet in ieder geval dat het echt gebeurd is, want ik zat dat jaar in de kascommissie van de paardenverzekering en heb met de kascontrole de bon van de slachterij opgezocht.
Toch heb ik me er heel erg schuldig door gevoeld en heb me voorgenomen dat ik nooit maar dan nooit meer zou laten gebeuren. Ik zou nooit meer mijn paard in de steek laten als het me ooit weer zou overkomen.

Nu onlangs met Aileen was het allemaal 'gepland' en hoewel iedereen om me heen zei, dat ik niet mee moest gaan met het schieten, wist ik gewoon dat ik dit echt moest doen. Ik ben zo blij dat ik dat dit keer wel gedaan heb!
maar ik begrijp echt wel dat iedereen dit niet kan opbrengen. Het is ook een heftige ervaring.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:47

Ik ben me er al een beetje op aan het voorbereiden (vandaar mijn interesse in dit topic), maar hoop dat het "moment supreme" pas over een jaar of 10 is Verdrietig

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:48

Dat is erg verstandig. Als ik er de eerste keer op voorbereid was geweest, had ik anders gehandeld. Ik troost me maar met de gedachte dat het in dat specifieke geval voor het paard weinig uitgemaakt heeft. Die was gelukkig zo stoned als een aap.