Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 06:59

Wat fijn nieuws over Ellie!!! Ga zo door jullie!

Succes verder met Pol! Voorzichtig positief nieuws in elk geval en nu hopen dat hij vlot kan verbeteren met lopen

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:53

Hoe is het nu met Ellie Koekie? Fysio inmiddels geweest? en nog steeds goed? Hoop het zo voor jullie!

Even een egopost hoor. Wat is Owen toch geweldig!!! Ik had 3 weken niet gereden, ik ben zelf behoorlijk overspannen maar daar waar hij normaal soms best scherp en gewoon jong explosief paard kan zijn, is hij nu, zelfs na 3 weken vakantie, het liefste en meest relaxte paard van de wereld. Ik was van de week weer voor het eerst gaan rijden, ik was best nerveus, wat ik normaal helemaal niet ben met rijden, en Owen, die dus 3 weken stil had gestaan (uiteraard wel lekker met zijn maten in de wei en dagelijks stapmolen), had echt zo iets van....kom maar hoor baas, ik neem je wel mee. Wat een werelds paard!!!! Gewoon meewerken om mij mijn ontspanning te geven, die ik op dit moment zo nodig heb. Niets niet onzeker of druk worden omdat ik onzeker en druk ben, maar gewoon mij helpen!!! Ik was al verliefd, maar ben het nog veeeeeeeel meer geworden. Wat een paard!!!!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 08:13

Hi Oji! Owen is een topper zeg, zo fijn! Net wat je nodig hebt <3
Ben benieuwd hoe hij er nu uitziet; binnenkort een foto? :)

Ellie; so far so good. Ik was niet helemaal tevreden over hoe ze bekapt is de laatste keer op de kliniek. Ben deze week teruggegaan en ze heeft iets andere ijzers gekregen. Ze stond echt teveel achterover waardoor ze voor niet goed weg kon komen. Ze struikelde ineens in draf een paar keer.
Was er niet zo blij mee. Ik vind haar nog steeds niet ideaal staan (teveel achterover) maar dat heb je in 1 bekapbeurt niet meer recht getrokken.

Maar... ze loopt nog steeds goed EN ze was veel meewerkender en sneller ontspannen als ik het vergelijk met de keer daarvoor.

Ik heb een andere fysio even een berichtje gedaan of we een paar keer met Ellie mogen komen voor de aquatrainer.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 17:32

Balen van het niet goed bekappen zeg, maar het allerbelangrijkste is dat ze goed loopt! Op naar volledig herstel!!!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:53

Even een wat mindere post van mij… ik zit er een beetje doorheen met mijn paard. Het is echt een ontzettend lief en gezellig dier in de omgang, maar onder het rijden is het op het moment echt een draak en ik ben kennelijk niet handig genoeg om haar er doorheen te rijden. Wordt er echt een beetje verdrietig van en het plezier in het paardrijden is nu echt een beetje weg daardoor :(

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:04

Hè wat balen manic snap dat je daar onzeker van wordt. Is het geen optie om haar even door een handige ruiter te laten rijden en dan zelf onder begeleiding weer op te pakken?

Ik heb al even niet gereageerd maar lees wel mee. We hebben inmiddels onze eerste wedstrijd achter de rug. Heel veel spanning, maar wel braaf gebleven. Nu lig ik er even een poos uit want paard lief heeft 2 week geleden mijn grote teen gebroken :+

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:18

De jongen die haar zadelmak gemaakt heeft en wel handig is rijdt er nog steeds bijna wekelijks op, dat gaat de ene keer beter dan de andere keer maar over het algemeen minder problematisch dan bij mij. En uiteindelijk moet ik er wel zelf ook mee weg kunnen rijden…. En na 2 jaar begeleiding had ik toch wel gehoopt gewoon stap, draf, galop door de bak te kunnen rijden zonder dat ze ieder half rondje op tilt gaat om niks.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:06

Oef wat ontzettend vervelend Manic!! Ik begrijp je wanhoop helemaal. Een goede vriendin heeft uiteindelijk haar paard er om verkocht en voor beiden bleek dit toch een gouden keuze te zijn geweest. Nieuwe eigenaar zeer blij met het paard en zij meer dan dolgelukkig met haar huidige paard.
Sterkte gewenst met het nemen van een eventuele beslissing

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 22:25

Wat balen Manic! Heb je zelf een idee wat het kan zijn? Toch iets van onderliggende spannig, onzekerheid of gewoon geen klik?

Hier hebben we ook weer een nieuwe inzichten :+
Laatst les met de intentie om er op te gaan. Hij vindt het nog wat lastig en gaat daardoor stilstaan. In de les wilde ik dat laten zien en dan kijken of het een kwestie van "gaan met die banaan" is of dat we toch ff wat rustiger aan moeten doen. Nou dat werd een hele andere les...

Ik heb zelf behoorlijk faalangst waardoor ik met les ook altijd een stuk onrustiger en onzekerder ben dan anders. Nu deed Stip echt raar. Hij was onwijs kijkerig, beetje drammerig en ook onrustig, dus we hebben de les vanaf de grond gedaan, opgezadeld en al. Hij voelt mij zo erg aan (wat natuurlijk heel mooi is), maar hij moet echt leren om zelf ook na te denken. Hij had echt moeite met de spanning kwijt te raken. Opeens ging hij zich ook heel raar uitstrekken. Hij wilde zo graag rollen, maar dat mocht natuurlijk niet. Hij wist zich echt ff geen raad.

Uiteindelijk baalde ik onwijs van mezelf dat ik de les verpest had, ook voor hem, dat ik in huilen uitbarstte. Het werd me echt ff te veel. En wat denk je... Meneer stond doodkalm in zennn stand naast me. Iets met spanning "loslaten" of zo haha :+

Inmiddels heb ik het in mn hoofd omgedraaid en kan ik in mn volgende lessen lekker zenuwachtig zijn zodat hij dan gaat leren dat ik vanzelf wel weer normaal ga doen haha.

Mijn instructrice zei al "als het dan in de les lukt, dan lukt het overal" :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 11:06

manic schreef:
Even een wat mindere post van mij… ik zit er een beetje doorheen met mijn paard. Het is echt een ontzettend lief en gezellig dier in de omgang, maar onder het rijden is het op het moment echt een draak en ik ben kennelijk niet handig genoeg om haar er doorheen te rijden. Wordt er echt een beetje verdrietig van en het plezier in het paardrijden is nu echt een beetje weg daardoor :(

Balen Manic, het is echt wel een periode dat ze zo zijn. Wellicht toch een paard die wat meer leiding (onder het zadel) nodig heeft, zodat ze niet zelf dingen gaat verzinnen? Daar zit toch vaak wel de oplossing.
Voel je je fijner als je les hebt, dan wellicht nog wat vaker les nemen? Is ze met stappen wel braaf, blijf dan maar eens een tijdje alleen stappen ohz en dat verder weer uitbreiden als je je daar fijn bij voelt. Maar het moet niet gevaarlijk worden natuurlijk en je moet wel je plezier houden.

Heb je al iets met supplementen geprobeerd, zodat ze wat minder ril is? Al is "tijd" vaak het beste supplement, sommige paarden reageren best goed op bv Magnesium. Ik heb wel enige ervaring met Magnesium Relax combi van Horseflex en merkte daar echt wel wat van.
Vitalstyle heeft wel goede producten. Daarvan voer ik Oerbalans bij onze paarden. Maar ze hebben ook wat anti stress supplementen zoals chillpill of stress controll.
Grondwerken met je paard uiteraard ook belangrijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 11:08

Leedebee schreef:
Uiteindelijk baalde ik onwijs van mezelf dat ik de les verpest had, ook voor hem, dat ik in huilen uitbarstte. Het werd me echt ff te veel. En wat denk je... Meneer stond doodkalm in zennn stand naast me. Iets met spanning "loslaten" of zo haha :+
Inmiddels heb ik het in mn hoofd omgedraaid en kan ik in mn volgende lessen lekker zenuwachtig zijn zodat hij dan gaat leren dat ik vanzelf wel weer normaal ga doen haha.

Zo zie je maar. Niet teveel van jezelf eisen helpt ook.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 17:46

Babootje schreef:
Leedebee schreef:

Zo zie je maar. Niet teveel van jezelf eisen helpt ook.

Dat is ook zeker een dingetje ja :o

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 18:15

Ja het is ook wel een beetje leeftijd denk ik en alhoewel ik niet alles weg wil wuiven met “pubergedrag” en “leeftijd” heb ik echt niet het idee dat we ergens medisch iets verkeerd zit. Het is denk ik voornamelijk een rij technisch probleem en gebrek aan kundigheid en vlugheid bij mij. Maar ja, dat is ook best deprimerend natuurlijk.

In principe ben ik 2x door de week onder begeleiding aan het werk en dan rij ik in het weekend vaak 2x voor mezelf. Nog meer begeleiding is best lastig, maar ik ga ook eens kijken naar iemand met weer een andere blik, omdat dat mij misschien meer helpt. Ik moet er uiteindelijk zelf doorheen werken maar dat lukt gewoon nog niet zo altijd. Ik kan best leuk meesturen maar ben gewoon basis sport ruiter.

Supplementen doe ik idd. Had los magnesium maar ik voer nu een balancer waar eigenlijk al net zoveel magnesium zelf bij in zit. Daarnaast probeer ik eens wat met monnikspeper en valeriaan alleen dat krijg ik niet echt goed naar binnen. Ik zal binnenkort eens kijken of dat met slobber wat beter te doen is. Verder krijgt ze nauwelijks kracht voer, maar wel heel veel ruwvoer en daar doet ze het samen met die balancer prima op. Het voer is helemaal doorgerekend dus daar wil ik verder ook niet te veel aan rommelen.

Het goede nieuws is dat ze vandaag echt super braaf en relaxed was, dus kennelijk kan het met 30 graden wel (alleen gestapt en paar rondjes draf hoor, veel te warm). Misschien dat ze toch last had van hengstigheid. Ik had haar alleen niet hengstig gezien maar heb ff nagezocht en het was wel haar tijd zeg maar.

Nou ja, hopelijk weten we binnenkort de stijgende lijn weer te vinden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 18:27

Dat is fijn dat je vandaag zo lekker hebt kunnen rijden Manic! Hopelijk hebben jullie idd vlot een stijgende lijn en samen veel lol

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 00:21

Al een hele poos niks meer geplaatst maar wel vaak meegelezen.
Manic, ik begrijp je volkomen. De mijne had afgelopen winter weer stil gestaan door omstandigheden en in februari had ik een bijna 5 jarige die eigenlijk goed zadelmak was. Dan werk ik daarnaast nog 50 uur, diensten met avonden en nachten, nog 6 andere paarden die beweging en eten moeten. Ik was er helemaal klaar mee en heb bedacht dat ik hem of ging verkopen of door liet rijden. Ik heb voor dat laatste gekozen en sinds eind februari rijdt iemand hem 3 x per week. Ik ben zo blij dat ik daarvoor heb gekozen. Natuurlijk kost het geld en moet dat ook haalbaar zijn maar je weet ook niet als je nu je paard verkoopt wat je ervoor terug krijgt .

Ik was een aantal weken geleden zover dat ik dacht nu stap ik weer is op. Dan rijdt hij hem eerst en pak ik het laatste stukje over. En ik merk dat hij gewoon nu wat meer bevestigd is. Natuurlijk mist hij nog kracht en balans maar mijn paard is 110% veranderd sinds februari.

Vorige week maandag heb ik hem zelf gereden, dat ging super. Helaas met peesjes afdoen schrok hij ergens van en is hij bovenop me gesprongen met als gevolg een klap op mijn hoofd. Dinsdag geopereerd en nu herstellende met daarnaast een hersenschudding. Ik baal enorm maar het blijven dieren en ook nu vind ik het fijn dat hij hem gewoon door kan rijden.
Eigenlijk zou hij hem gister voor het eerst gaan starten maar vanwege het warme weer ging het niet door.

Ik hoop dat je snel weer wat lol erin krijgt!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:35

@manic fijn dat het toch ff goed ging :D

@lauret jeetje joh, dat is wel ff schrikken! Dan heb je ook wel een lange herstelperiode nodig?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:58

Oeh dacht dat ik allang op jou gereageerd had Manic (weet iig zeker dat ik wat getypt had maar waarschijnlijk niet op plaatsen gedrukt). Wat ontzettend vervelend dat het je momenteel zo onzeker maakt. Maar het wordt de komende periode lekker warm, dus hopelijk kun je dan weer wat meer vertrouwen opbouwen.
Anders misschien toch een keer een periode in training zetten bij een andere ruiter, die haar misschien de duidelijkheid kan bieden waar ze naar op zoek is. Ik weet niet wat je nu voor begeleiding hebt, maar zelf ben ik altijd voor het in training zetten wel fan van springruiters. Die zijn net iets sneller en minder onder de indruk als er zich stressvolle situaties voordoen. Kan zijn dat je paard dat nu even nodig heeft.

Ben even kwijt, maar wat voor bloed had jouw merrie ook al weer?

Oh balen Lauret, sterkte! Hopelijk snel weer de oude, maar wees voorzichtig met een hersenschudding!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:37

Ja het gelukkig ook alweer een stukje beter nadat we even pas op de plaats gemaakt hebben. Ze was die dag dat ik er echt helemaal doorheen zat met haar ook goed hengstig. Dan heeft ze ook echt wel een dag dat ze zich echt niet top voelt.

Mijn merrie is een Kjento en ik hoor wel meer dat die nog wel eens een mening hebben…

Maar goed we zitten hopelijk weer op de goede weg, of dan in ieder geval dan toch tot de volgende hengstigheid

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 10:26

Hey manic, wat balen. En ik snap ook dat je er wat verdrietig van wordt. Helpt het als ik zeg dat Ellie ook zo'n draak kan zijn? Wij hebben iemand erbij gehaald die er samen met mijn dochter opstapt. Dus zij begint eerst (dochter is er laatst keihard afgegaan doordat Ellie uit het niets bokte en vervolgens steigerde) en daarna mijn dochter. Eigenlijk wat @Lauret ook doet. We beginnen altijd met ernaast stappen in de bak omdat we haar niet kunnen longeren ivm het revalideren. Laatste keer ging ze compleet af |o Ze bleef ook gaan dus we moesten haar echt even aanpakken. Maar aan de hand stappen was toen zelfs een probleem die keer.

Moet zeggen dat ze tot nu toe wel braaf is, maar je ziet dat ze nu bij mijn dochter, die er voor het eerst weer opging echt ging zoeken naar kunnen klieren. Nu is dat weer over maar het viel me echt op.
Ze heeft ook echt van die merrie dingen; ineens een narrige 'spaanse pas' als ze het lastig vindt. Dat vind ik dan wel weer humor maar man man wat een kop zit er op soms.

Jonge paarden.... het kan een uitdaging zijn he? Wij hebben genoeg jonge pony's gehad maar die vond ik toch wat handzamer wat dat betreft LOL. Daar stapte ik zelf ok op, maar met Ellie doe ik dat (nog) niet.

Hopelijk gaat het gewoon steeds beter, Manic en heb je er zometeen weer plezier in.

@lauret jemig wat akelig joh. Hoe gaat het nu met je?

@leedebee ook lief zijn voor jezelf hoor! Soms heb je gewoon van die dagen.

Hier gaat het verder eigenlijk gewoon goed. Ik vond haar de vorige niet goed bekapt op de kliniek dus afgelopen keer even Sjoerd erbij gehad (en Herman ,die voorheen onze pony's deed maar niet meer o de kliniek werkt) en nu heeft ze een ander ijzertje waardoor ze weer ietsje minder achterover staat. Dat staat ze van zichzelf al wat dus we hebben nog wel een paar beurten nodig om haar echt beter te hebben qua stand. Wel jammer dat je daar zelf weer zo bovenop moet zitten. Ik verwacht dat ook van een smid op de kliniek. Met Herman wist ik zeker dat ze altijd goed stonden, zeker als er 1 moest revalideren.

Dochter heeft er inmiddels ook weer gereden. We hebben iemand die haar nu 3x per week rijdt (revalidatieschema) waarvan 1x kort waarna mijn dochter er op gaat.
Dat bouwen weer verder af tot dochter haar weer volledig rijdt. Is wel fijn om even iemand te hebben die en veel ervaring heeft met revalideren van een jong paar dat nog niet veel opleiding heeft gehad.

Afgelopen week zouden we naar de aquatrainer maar er werd iemand onwel op mijn werk in mijn team dus ik moest afgezeggen. We gaan nu komende donderdag. Ben heel benieuwd hoe ze dat gaat vinden. Ik verwacht dat ze het in 1e instantie doodeng vindt LOL

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:48

@Manic, fijn dat het weer beter gaat. Kan je haar niet iets van monnikspeper geven voor haar hengstigheid?

@koekie73, ben erg benieuwd wat ze van de aquatrainer vindt. Waar ga je naar toe? Hoe vind je nu dat ze loopt?

Met mij gaat het gelukkig wel weer wat beter. Het vervelende is dat ik een litteken in mmm gezicht heb en vind dat ontzettend vervelend. Gelukkig wel minder hoofdpijn. Wat kan een mens vervelend worden van hoofdpijn.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 22:01

Ik geef haar monnikspeper maar daardoor eet ze nauwelijks haar krachtvoer meer want ze vindt het echt heel smerig.

@koekie door jouw verhalen over Ellie heb ik ook al eens eerder het idee gekregen dat onze merries qua karakter best op elkaar lijken :D Verstandig dat je hulp erbij hebt. Die heb ik ook hoor, ik loop nog 2x per week bij iemand die me helpt en er ook zo nu en dan op stapt.

Mevrouw had het weer voor elkaar om een ijzer kwijt te raken… en nadat de hoefsmid zo lief was om het onder te slaan, was ze het binnen 24 uur weer kwijt. Hoefsmid vindt ons nu niet meer zo lief :D

@lauret klinkt wel heel heftig zeg, sterkte!!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:11

Ellie is gister voor het eerst in de aquatrainer geweest. Ik had wel verwacht dat ze een kleine paniekaanval van dat ding zou krijgen.
Maar ze vond alles echt eng op het terrein daar, de aquatrainer vond ze alleen maar leuk |o
hahaha heb me rot gelachen.

Helaas had ze beiden ijzers krom getrapt. Dus gisterochtend weer naar de hoefsmid op de kliniek. Nu heeft hij haar weer zo achterover gezet. Ben er helemaal niet blij mee. Doe ik er alles aan om haar te revalideren, loop ik door deze stand risico op blessures :(
Ik heb het er over gehad met deze smid. Hij gaf aan dat het idd wel zo is maar hij er nu niets aan kan doen. Ik had gesuggereerd er anders een wigje onder te doen maar dat is allemaal niet gebeurt.

Ik ga dus nu een second opinion vragen bij de smid van Klijndijk. Maar ik baal er wel stevig van.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:32

Ja ik heb me er met Owen en met Bobo ook over verbaasd, hoe makkelijk ze die aquatrainer ingaan en hoe snel ze snappen dat als die band gaat draaien dat ze moeten stappen.

Wel balen van de smid. Waarom zet hij haar iedere keer zover achterover? Is dat bewust of als ie klaar is en je ernaar vraagt dat het niet meer te veranderen is? Zeker van een smid op een goede kliniek zou je toch verwachten dat die heel kundig is en meedenkt. Of is het echt dat Ellie nog niet rechter op de ijzers mag volgens hem?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:27

Hi @Oji nou ze heeft 1 ronde bewust met speciaal beslag achterover gezet om haar tussenpees te ontlasten. Ik wilde dat bewust maar 1 ronde. Daarna is ze op een gewoon ijzer gegaan, maar vond ik haar als snel slecht staan; nog steeds enorm achterover. Maar ik zag oko dat ze niet helemaal goed met haar hoef op het ijzer rustte (lastig uit te leggen)

Ik heb toen foto's naar Sjoerd gestuurd en naar Herman (die er natuurlijk niet meer werkt) en zij vonden beiden dat ze idd wel meer rechtop moet. Dus wij weer terug en blijkbaar had Sjoerd tegen de smid gezegd dat hij het zelf wel kon afhandelen (hij zou mee kijken, had ik gevraagd) Hij heeft toen een grotere maat ijzer eronder gezet en wat meer naar achteren zodat ze iets rechter kwam.
Dan krijg je dus flink lange takken ; die had ze nu dus krom.

Nu heeft hij die takken ingekort en staat ze daardoor weer meer achterover. Herman had een wig geadviseerd, maar huidige smid vond dit beter. Hij zegt telkens dat hij er niet veel af kan halen. Tja, ik snap dat dat tijd heeft om haar op die manier rechterop te krijgen. Maar in de tussentijd moet er gewoon een oplossing komen. Ze kan echt niet nog weken zo blijven staan.
Ik had gewoon eigenlijk niet weg moeten gaan, maar we mochten snel tussendoor dus ik heb haar weer meegenomen.
Ik begrijp het oprecht niet. Ik twijfel nu ook of hij soms denkt dat ze nog steeds achterover moet voor haar tussenpees, maar neem ook aan dat Sjoerd dat de vorige keer duidelijk gezegd heeft, dat dat niet meer moet juist.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 19:31

Ik moet er trouwens wel bij zeggen (en dat was ik zelf even vergeten) dat ze doordat ze zo achterover is gezet om haar tussenpees te onlasten kapotte verzenen heeft :-( En dat dat de reden is dat hij er nu geen zooltje/wig tussen zet.