Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:22

Voorzichtig gefeliciteerd dan marlies, spannend!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:36

Gefeliciteerd Zonnebloem en Sinatra !

Ik zal voor je duimen Marlies.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:51

Sintara schreef:
Nou echt hoor! Met alles was ze heel lief, werkte geïnteresseerd mee, geen kind aan.. Zelfs de buigproeven dacht ze oja dat weer.. En toen was het nou, dit is mijn grens.
Ook niet boos of paniekeren erna ze was heel duidelijk van, klaar nou.
Merrie :')

Dat zeg ik; en met een Mening! (Ja, met hoofdletter en een uitroepteken :j )

Bekend fenomeen. Heb ik vaker aan de hand gehad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:52

Ik maak ook over. Het is naast je koopovereenkomst toch ook je bewijs van eigendom. Dat is het papier namelijk niet.

Ik hoop morgen ook te kunnen melden dat ik nog een paard rijker ben :D :D

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:22

Gefeliciteerd Sintara! En Marlies nog even spannend dus met de keuring :D.
Tekenen jullie allemaal een koopovereenkomst eigenlijk? Vorige keer wel gedaan, zelf een voorbeeld formulier uitgeprint etc., voelde alleen enigszins overbodig :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:28

Ja ik heb een volledig koopcontract, standaard versie van de knhs geloof ik. Dat is je eigendoms bewijs dus wel belangrijk :j

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:30

Wat spannend Marlies! Wanneer laat je keuren?

Ik heb ook een koopovereenkomst. Kun je standaard downloaden van sporthorses en van de KNHS wanneer je lid bent.

Babootje schreef:
Ik maak ook over. Het is naast je koopovereenkomst toch ook je bewijs van eigendom. Dat is het papier namelijk niet.

Ik hoop morgen ook te kunnen melden dat ik nog een paard rijker ben :D :D

Dat kan een nota ook zijn. Die heb ik ook waarop de oude eigenaar contant voldaan gezet heeft met zijn handtekening.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 00:01

Gefeliciteerd sintara en zonnebloem!
Marlies, nog even duimen draaien dan tot morgen!

Ik ging voor een kwpn er en kom thuis met alles wat ik niet wil. Kwpn liep slecht, slap in de achterhand en 1 been sloeg veel op slot en eruit continu. Dat is zoveel trainingswerk en hopen dat je dan nog een beetje weg krijgt/verminderd.

Dus kom nu thuis met een mini tinker, palomino, 4 witte benen en een bles, hengst. :Y) En ik ga nu vast mensen voor t hoofd schoppen, maar ik vind tinkers zo niet leuk maar werd hier opslag verliefd op }>

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 00:03

Gini schreef:
Moonlight17 schreef:
Uitvaart is ondertussen 2 weken geleden geweest. Enige wat ze moeten regelen is dat de demente echtgenoot naar het verzorgingshuis gaat en tot die tijd voor haar zorgen. Echter kan dat geen echt probleem, aangezien hun enige dochter volledig afgekeurd is, dus alle tijd heeft om op moeders te passen. Ze staan nogal bekend als een familie die het onderste uit de kan willen hebben. Daarnaast krijg ik allemaal berichten uit de omgeving dat ze na aan het vragen zijn en vandaag zijn ze langs geweest om foto's te maken van het paard.

Ik vind dat je best negatief over de familie praat. Heel cru gezegd: waarom zouden ze jou iets gunnen als dit is hoe je over ze denkt?

Iets minder cru: probeer -hoe moeilijk ook- de emotie iets meer los te laten. Het is hun eigendom nu. En wat doe je als je als niet-paardenmens een paard in bezit krijgt: verkopen. In de paardenwereld weten we dat de bijrijder een speciaal persoon is die wel vaker de gunfactor krijgt, een niet-paardenmens is zich daar niet altijd van bewust en wilt van zijn bezit, waar die niets mee kan, af in ruil voor zoveel mogelijk geld waar die wel wat mee kan. Komt het paard in de verkoop, leg dan een bod op tafel en wie weet komt het dier dan alsnog in jouw bezit.

Klinkt misschien cru Gini, maar ik ben tot nu toe alleen maar netjes geweest naar de familie. Zorg al bijna 3 maanden (doe-het-zelf stal) voor het paard van iemand anders waar ik geen cent voor krijg uit mijn eigen goed wil en dat had ik makkelijk nog 1 maand gedaan als hun acties netter waren. Heb zelfs geld te goed van ze a een paar 100 euro aan onkosten die ik telkens voor aanschaf heb gemeld. Doe netjes een bod bij de familie. Enige wat ze mij willen vertellen, we zijn er mee bezig na 1 week en er zelf erachteraan moeten bellen. En achter mijn rug om moet ik alle informatie hoe het werkelijk gaat, maar aanhoren. Ik wil het paard niet voor niks. Ik bied geen slachtprijs. Ik bied gewoon een redelijke prijs voor 1 paard zonder prestaties, al over de ideale sportleeftijd, die niet 100% gezond is op het moment en lang niet altijd braaf is.

Zoals iedere ruiter van een paard dat ze jaren hebben gereden, willen ze een goed huis voor het paard. Dus als ik hem dan zelf niet kan kopen, omdat ze het te weinig geld vinden, want dat mag. Maar zeg me dat gewoon. Dan wil ik alsnog in ieder geval iedereen die haar wil kopen, wel van alle informatie over haar huidige gezondheid voorzien. Aangezien ze verkocht gaat worden als gezond paard, omdat deze niet paardenmensen geen verstand van paarden hebben. Terwijl ik dit wel netjes heb gemeld bij deze mensen. Hoeveel mensen hier op bokt wel niet een topic openen omdat hun paard een verborgen gebrek blijkt te hebben. Dan heb ik het in ieder geval geprobeerd er eentje te voorkomen, jammer als het niet lukt.

Door alle niet communicatie en verhalen die ik via via moet aanhoren (waar er echt dingen worden gezegd die ik niet eens op het internet ga zetten), lijkt het me niet meer als normaal dat ik geen positief woord over heb voor de familie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 07:10

Tja, Wat is de hoofdprijs. Een paard van 10 met springkwaliteiten kan best nog wat opbrengen.
Qua gezondheid zullen ze moeten keuren. Je reed er wedstrijden mee en ze was L klaar nu toch? Dan lijkt ze me ook weer niet zo ongezond. Die mensen zijn misschien geen paardenmensen maar hebben misschien best links of rechts geïnformeerd wat zo'n paard waard zou kunnen zijn.
En dat jij dat dan niet kan betalen is best rot voor jou, maar de eigenaren hebben het recht om een goede prijs te vragen en te krijgen voor dat paard.
En karakter.. tja, dat is zo afhankelijk van de ruiter.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:23

Iemand stuurt me de advertentie op mp door van 6 jarige zwarte ruin v dreamboy bij een stal waar ze meerdere paarden verkopen. Is iemand daar geweest? Ik zie dat de advertentie al een maand online staat namelijk en hoor net dat hij nog niet is verkocht. Dan gaan de alarmbellen een beetje rinkelen of ben ik nou heel achterdochtig :P

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:29

proven02 schreef:
Iemand stuurt me de advertentie op mp door van 6 jarige zwarte ruin v dreamboy bij een stal waar ze meerdere paarden verkopen. Is iemand daar geweest? Ik zie dat de advertentie al een maand online staat namelijk en hoor net dat hij nog niet is verkocht. Dan gaan de alarmbellen een beetje rinkelen of ben ik nou heel achterdochtig :P

Ik stuur je pb.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:54

Moonlight17 schreef:
Klinkt misschien cru Gini, maar ik ben tot nu toe alleen maar netjes geweest naar de familie. Zorg al bijna 3 maanden (doe-het-zelf stal) voor het paard van iemand anders waar ik geen cent voor krijg uit mijn eigen goed wil en dat had ik makkelijk nog 1 maand gedaan als hun acties netter waren. Heb zelfs geld te goed van ze a een paar 100 euro aan onkosten die ik telkens voor aanschaf heb gemeld. Doe netjes een bod bij de familie. Enige wat ze mij willen vertellen, we zijn er mee bezig na 1 week en er zelf erachteraan moeten bellen. En achter mijn rug om moet ik alle informatie hoe het werkelijk gaat, maar aanhoren. Ik wil het paard niet voor niks. Ik bied geen slachtprijs. Ik bied gewoon een redelijke prijs voor 1 paard zonder prestaties, al over de ideale sportleeftijd, die niet 100% gezond is op het moment en lang niet altijd braaf is.

Ook hier weer: tussen paardeneigenaar en bijrijder. Ja, dan ben ik volmondig met je eens dat als een paardeneigenaar je zo zou behandelen, ik met volle onbegrip zou zitten. Een paardeneigenaar weet wat een bijrijder is, dat dat een persoon is die een emotionele band heeft met het paard en ook van dichtbij betrokken is bij het wel en wee. De paardeneigenaar is ook zeer blij met de bijrijder, want zowel financieel als qua tijd geeft het ademruimte. De paardeneigenaar heeft als het goed is die bijrijder dus heel secuur uitgekozen. En dan is er die gunfactor.

Deze mensen hebben dat waarschijnlijk allemaal niet. Voor hen ben je waarschijnlijk "de persoon die het dier rijdt". En heel waarschijnlijk lig je daarmee voor hen in dezelfde schuif als de hoefsmid, staleigenaar, dierenarts,...zakelijke transacties nodig om de zorg van het paard te waarborgen. Zij weten misschien niet dat een bijrijder in de paardenwereld toch wel een meer betrokken persoon is. En als je je paard wilt verkopen, dan houd je de hoefsmid ook niet van iedere stap in het verkoopproces op de hoogte. En als die hoefsmid een bod doet, dan is dat leuk, maar dan wil je je eerst laten informeren. Dan spring je daar niet meteen op omdat het de hoefsmid is. Dan wil je weten of het bod dat die doet, past bij de waarde van het paard. Een paardenmens kan dat ongeveer wel inschatten, een niet-paardenmens weet niet of een gemiddeld paard 500, 5000 of 50.000 euro kost (moet je eens een niet-paardenmens vertellen dat je voor ieder van die 3 prijzen een welbepaald paard kunt kopen). Dus die moet zich laten informeren. Of ze gooien het dier op internet om te zien wat het daar doet en dan kunnen ze jouw bod ook al beter inschatten.

Ik wil het niet minimaliseren, Moonlight, en natuurlijk is die emotie er wel en snap ik dat dit absoluut niet leuk is voor jou. Maar ik probeer het je van een andere kant te laten zien, zodat je misschien iets rustiger hierin kunt worden of een ander plan van aanpak kunt bedenken, eentje speciaal op maat voor niet-paardenmensen.

PS: als ik dan toch kwaad zou willen zijn, zou dat vooral richting de paardeneigenaar zijn. Die weet wel wat jouw band met het dier is en die heeft jou achtergelaten met dit gehannes in plaats van het paard al eerder aan jou over te dragen. Maar goed, dan ga ik misschien te veel speculeren en dat wil ik ook niet, ik weet hoe lang de eigenaar al op zijn sterfbed lag en dat is ook gewoon privé-info.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:20

Ik vind het wel heel raar dat ze iemand 3 maanden voor een dier laten zorgen zonder daar voor te betalen en/of duidelijkheid te geven. Als ze dat zo zakelijk zien, had ze voor die verzorging ook gewoon betaald moeten worden.

En je hoeft echt geen beestenmens te zijn om te weten dat een dier een levend ding is en geen pakje boter. Als je als erfgenamen daar geld uit willen slaan, vind ik dat in en in triest.

Tenzij de erflater fikse schulden heeft, dan mogen ze het paard waarschijnlijk niet eens verkopen.
Kan zijn dat dit eerst uitgezocht moet worden voordat ze iets uit de erfenis kunnen verkopen.
Als ze ook maar iets van de erfenis in bezit nemen of verkopen, dan zitten ze er nl. aan vast en dat is niet zo leuk als er meer schuld dan bezit is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:43

Sosha schreef:
Ik vind het wel heel raar dat ze iemand 3 maanden voor een dier laten zorgen zonder daar voor te betalen en/of duidelijkheid te geven. Als ze dat zo zakelijk zien, had ze voor die verzorging ook gewoon betaald moeten worden.

En je hoeft echt geen beestenmens te zijn om te weten dat een dier een levend ding is en geen pakje boter. Als je als erfgenamen daar geld uit willen slaan, vind ik dat in en in triest.

Tenzij de erflater fikse schulden heeft, dan mogen ze het paard waarschijnlijk niet eens verkopen.
Kan zijn dat dit eerst uitgezocht moet worden voordat ze iets uit de erfenis kunnen verkopen.
Als ze ook maar iets van de erfenis in bezit nemen of verkopen, dan zitten ze er nl. aan vast en dat is niet zo leuk als er meer schuld dan bezit is.

Dat hangt ervan af wat er eerder gecommuniceerd en afgesproken is. Het is heel erg normaal geworden dat een bijrijder juist een bijdrage levert, ook gratis een paard verzorgen (klusjes in ruil voor rijden) komt voor. Een bijrijder die echter betaald wordt, komt minder voor, dan spreek je al over een contractuele dienstverlening.

Kijk, als ik een erfenis krijg, ga ik ook niet naïef binnen de week iedereen betalen die aan mijn deur met open hand komt staan. Dan heb ik tijd nodig om dingen uit te zoeken, waarschijnlijk samen met de notaris.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:01

Ik ben het in deze eens met Gini, maar ik vind eigenlijk niet dat dit topic de plek is voor deze discussie.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:22

Wat ik hier op bokt voorbij zie komen aan bijrijder voorwaarden is, of een bijdrage betalen en geen stalwerk of klusjes of gratis maar wel mesten en klusjes.

Bijrijders die gaan betalen om uit te mesten, lijkt me stug dat je er veel vind.

Maar vooruit, ook al off-topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:27

Spaansepony schreef:

Ik ging voor een kwpn er en kom thuis met alles wat ik niet wil. Kwpn liep slecht, slap in de achterhand en 1 been sloeg veel op slot en eruit continu. Dat is zoveel trainingswerk en hopen dat je dan nog een beetje weg krijgt/verminderd.

Dus kom nu thuis met een mini tinker, palomino, 4 witte benen en een bles, hengst. :Y) En ik ga nu vast mensen voor t hoofd schoppen, maar ik vind tinkers zo niet leuk maar werd hier opslag verliefd op }>

Haha dat is wel echt even heel wat anders, maar gefeliciteerd!

Spannend Marlies, hopelijk komt het paard goed door de keuring!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:11

Sosha schreef:

Je wil niet weten wat voor beesten sommige mensen worden als ze denken dat ergens geld te halen is.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:31

Spaansepony schreef:

Haha wat leuk :D Heb je een foto?

Ik wilde een mooie chique KWPNer, iets ouder en vooral eentje die alles al kende. Vooral GEEN fries want daar heb ik niks mee.

En ik kwam thuis met.. jawel, een 3 jarige (toen nog) hengst en een halve fries :+
Ach, hij is ontzettend leuk :D
Afbeelding

ArcoIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:16

Misschien zit ik in de verkeerde vijver te vissen hoor, maar ik zie ineens een gigantische influx van mensen die weidemaatjes/paarden met bemerking verkopen? Niks mis mee natuurlijk (ze zijn in ieder geval eerlijk) maar ik heb nu toch echt al 3 MP pagina's door gekeken die vol stonden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:32

Nou ik heb geen geluk.. Ze kwam van de trailer af met dr achterbenen helemaal open #). De pony die hij mee had genomen als gezelschap heeft haar waarschijnlijk zitten pesten. Zo zielig! Dus meteen wondjes schoongemaakt, ingesmeerd.. Arme meid. Ze deed het wel heel netjes en braaf, kroop helemaal in m'n armen weg. Ze staat nu rustig in haar stukje land, zolang ik er bij blijf vind ze het goed. Wel apart gezet want het is allemaal al wel heftig zat zo.. Iemand een tip voor bloedende schaafwonden :=? Ze zijn niet heel diep, maar wel met veel

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:39

En na een positief aankoopadvies vanmorgen zijn we deze knapperd rijker
Hij is vanaf morgen ruin, 160 hoog en heet Mexx. Het is een High Five US x Montecristo. Is nog niet zadelmak wel gelongeerd

Afbeelding

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:40

Babootje schreef:
En na een positief aankoopadvies vanmorgen zijn we deze knapperd rijker
Hij is vanaf morgen ruin, 160 hoog en heet Mexx. Het is een High Five US x Montecristo. Is nog niet zadelmak wel gelongeerd

[ [url=m/ooVgpu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EyGBla.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow gaaf dier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:41

Ohhh dat is niet leuk natuurlijk Sintara! Wondjes laat ik zoveel mogelijk met rust, zeker als ze oppervlakkig zijn. Bloedt het, dan spoel ik het voorzichtig wat schoon. Als er eens een korstje op zit of weer netjes dicht is, doe ik er soms wat Skin Derm zalf of spray op. Verder zit ik er eigenlijk niet aan. [naam] had ook een grote schaafwond toen ik bij hem ging kijken, had zich aan een boomstam open gehaald. Niks aan gedaan en er is nu weer netjes haar op aan het groeien. Fijn dat ze er iig is. Nu lekker genieten!

Gefeliciteerd babootje! Dat is een leukerd zeg. :D Wat zijn je plannen met hem?