Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 15:11

o dat klinkt leuk! vind ik haar onder haar eigen naam?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 16:31

Ach Kruimel :(:) Wat een verschrikkelijke update. Ik had zo voor je gehoopt dat het goed zou komen. Zit hier gewoon met kippenvel jouw bericht te lezen ;( Dikken knuffel en heel veel sterkte voor jou meis :(:)

PSvanLot, merries :roll: Fijn dat ze nu in ieder geval weer eet.

Ik heb gisteren ook weer met Rudi gewerkt en we hebben voor het eerst gegaloppeerd *\o/* Hij vind het wel even lastig maar vond al snel weer zijn balans

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 19:34

PSvanLot schreef:
o dat klinkt leuk! vind ik haar onder haar eigen naam?

https://www.facebook.com/groups/2231772 ... ?ref=share

Staat in haar instructiegroep :j

Het is op zich vrij makkelijk aan te leren. Kost vooral geduld en het denken in kleine stapjes die dan ineens een geheel zijn :D

Dit waren Joya en ik 4 maanden geleden. Nu gaat het veel sneller :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 19:43

PSvanLot, ik investeer daar altijd veel tijd en geduld in. Ik ben niet perse van het aktief inparkeren maar meer van de geduldig stilstaan commando‘s.
Paard moet gewoon zonder vasthouden kunnen blijven staan als ik dat zeg, al is het een half uur. Dan parkeer ik aan alle kanten krukjes omheen en ga er overheen hangen en andere activiteiten.
Ook voor het opstappen pak ik nooit de teugels kort. Als ze willen weglopen gehaal ik gewoon net zo lang tot het gaat, al duurt het een uur.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 20:36

Ziet er goed uit Fransje!

Sizzle, voor er overheen hangen etc is ze veel te groot en scherp.
Als ik met losse teugel op stap ga ik verongelukken. Dat doe ik bij geen een, zelfs niet bij 13 jarige die ZZZ loopt of paarden van klanten die super super braaf zijn.

Het blijft een vluchtdier en heb 1x iemand achter het zadel zien belanden met opstappen met alle schade van dien.

Wel wil ik dat ze gewoon relaxed blijft als ik op wil stappen en dat ik pas teugels op hoef te pakken als ik daadwerkelijk op wil stappen.

Ga morgen vast aan het halster wat oefenen met behulp van de opstapchallange

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 20:39

Ik heb de teugels ook vast maar met een klein boogje zodat als hij schrikt oid ik dan wel gelijk/snel weer de controle heb

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:00

PSvanLot, is heb ook scherpe paarden gereden en gehad die het liefste weggaloppeerden. Het is echt een kwestie van opvoeden uiteindelijk.
Toen ik mijn vorige paard te koop had en er af en toe den stalruiter op zat stond ze ook ineens dom te drammen en te stuiteren omdat de springruiter geen geduld had om mijn opvoeding te handhaven.
Met losse teugel bedoel ik niet waslijnen, maar gewoon zonder directe verbinding. Bij paarden die erg dnel rennerig zijn hou ik dan langer een touwtje om de hals zodat ik niet uit evenwicht kan raken en toch niet perse tegen hoef te houden want daar worde hete paarden meestal enkel heter van.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:06

Ieder zijn manier, maar ik heb graag contact met de mond. Daar hoeft geen druk op te staan, maar wel mooi aan. Ik vind daar ook niets mis mee.
Ga het risico niet lopen dat ik of achter het zadel terecht kom als ze schrikken of het paard de kop in het zand steekt en ik er meteen af lig. Dan is het vertrouwen zeker beschadigd.
Ik ben meer dan geduldig genoeg en ze leren alles aan vanuit rust. Maar het moet wel voor iedereen veilig blijven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:09

Uiteindelijk reageerde ik ook maar op je vraag hè, ik probeer niets op de dringen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:13

Zo had ik het ook niet opgevat hoor! Ik vind andere visies ook altijd heel interessant.
Ben helemaal niet bekend met grondwerk etc en lees hier regelmatig dat mensen er wel behendig in zijn. Vaak lossen zij dingen net wat anders op dan regulier.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:19

Bedankt voor jullie medeleven. Morgen laat ik haar gaan. Wat een naar gevoel om haar kwijt te raken, maar vandaag was aan alles te zien dat ik niets anders kan. We hebben nog foto’s gemaakt en ik heb haar geknuffeld en verwend met allerlei lekkers. Hopelijk kan ze morgen dan rustig gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:22

Gelukkig dat je het niet als kritiek ziet PSvanLot :D

Ja, een kleine visie verandering kan soms een enorme uitwerking hebben. Het paard waarmee mijn paard op de wei staat is van een vrouw die haar hele paardrijdend leven op internationaal proffesionele stallen gestaan heeft en daar ook begeleid werd (springen). Ze heeft een hoog in het bloed Iers paard met veel vermogen en veel karakter waar ze heel prima mee gepresteerd heeft. Echter was ze het op den duur zo zat dat er zo veel spanning achter zat met stuiteren bij het wachten, moeten vasthouden bij het opstappen, stuiteren voor de ring, stress bij de prijsuitrijking etc.
Nu heeft ze een Frans-Zwitserse trainer en rijdt nu rond op een touwhalster door het bos en op concours staat ze nu aan een lange teugel te wachten. Best bizar!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:25

kruimellover schreef:
Bedankt voor jullie medeleven. Morgen laat ik haar gaan. Wat een naar gevoel om haar kwijt te raken, maar vandaag was aan alles te zien dat ik niets anders kan. We hebben nog foto’s gemaakt en ik heb haar geknuffeld en verwend met allerlei lekkers. Hopelijk kan ze morgen dan rustig gaan.

Het zal een zware dag zijn Kruimel, maar soms met je keuzes maken die pijn doen maar waar je eigenlijk niet omheen kunt en eigenlijk alleen maar goed zijn.
Je paard zal je dankbaar zijn als de pijn en ongemakken over gaan. Veel sterkte.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:34

Sizzle schreef:
Gelukkig dat je het niet als kritiek ziet PSvanLot :D

Ja, een kleine visie verandering kan soms een enorme uitwerking hebben. Het paard waarmee mijn paard op de wei staat is van een vrouw die haar hele paardrijdend leven op internationaal proffesionele stallen gestaan heeft en daar ook begeleid werd (springen). Ze heeft een hoog in het bloed Iers paard met veel vermogen en veel karakter waar ze heel prima mee gepresteerd heeft. Echter was ze het op den duur zo zat dat er zo veel spanning achter zat met stuiteren bij het wachten, moeten vasthouden bij het opstappen, stuiteren voor de ring, stress bij de prijsuitrijking etc.
Nu heeft ze een Frans-Zwitserse trainer en rijdt nu rond op een touwhalster door het bos en op concours staat ze nu aan een lange teugel te wachten. Best bizar!

Maar dan doe je ook echt wat mis denk ik, als je je paard zo gestrest krijgt dat ze nergens meer willen wachten. Ik ga gewoon met alles alleen op wedstrijd hihi, hoort er gewoon bij en met rust kom je ver.

Maar nu heb ik wel echt een aparte. In de basis is ze super braaf en lief, maar kan zo in de stress schieten en weet dan niet wat ze moet doen. Aan de ene kant heb ik veel routine als ik met haar bezig ben, maar ze soms verander ik ook dingen en dat gaat eigenlijk wel goed.
Het is echt mijn vriendin en denk echt dat ze bij mij goed terecht is gekomen, heb geen haast en neem er de tijd voor. Soms is het alleen wel moeilijk om het geen gevaar te laten worden.

Wel moet ze onder het zadel braaf blijven, ik ben met mijn 35 te oud om er af te vallen haha.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:12

Mijn eerste paard kon heel slecht stilstaan bij het opstappen. Maar toen ik haar kocht kon je überhaupt niet alleen opstappen, met of zonder krukje.. Zodra je je voet in de beugel wilde zetten stond ze achter je.
Uiteindelijk met veel geduld n training is het redelijk goed gekomen maar zodra je zat liep ze erg. Dat heb ik er nooit uit gekregen. Nu denk ik, dat ik het te snel heb op gegeven.
Overigens werkte geen contact op de teugel bij haar juist positief. Als draver was ze getraind om op het bit te versnellen, geen contact is rust.
Wachten voor de weg etc deed ik ook met loshangende teugels.

Bij Joya wilde ik het van het begin goed aanpakken. Goed begin is tenslotte het halve werk, en het is erg handig. Kan daadwerkelijk overal vanaf opstappen op commando. Boomstronken, bankjes picknicktafels, wegwijspaddestoelen etc etc.
Stap wel pas op als ze ook echt stilstaat en op mij let.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:16

PSvanLot schreef:
Wel moet ze onder het zadel braaf blijven, ik ben met mijn 35 te oud om er af te vallen haha.

_O-
Ik weet nog hoe ik als kind een lijstje in mijn kamer had met alle manege ponies en hoe vaak ik van welke afgevallen was. Ik ben gestopt bij 23 :+
Moet ik nu ook echt niet meer doen :P

Tegelijktijd denk ik dan aan een 82 jarige instructeur die ik een tijd had. Hij was te oud voor concours vond hij dus kocht hij jonge steeple chasers die niet snel genoeg waren op de baan. Bouwde dan lijntjes met zo‘n 10 in-uitjes en liet ze zonder teugel contact er doorheen razen tot ze vanzelf merkte dat een rustig tempo beter was. Die kerel had echt geen angst %)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:32

Heel veel sterkte morgen Kruimellover, knap dat je nu zo vlot voor het welzijn van je paard kiest :(:)

*bijleespost van 5 pagina's, uitdaging :') *

Koda heeft selfie-skills :)) En stoer voorop met wandelen +:)+

Timmie wil niet schoon :D Lekker mee oefenen wanneer het 30 graden is en hij staat te puffen, dan leert hij de waterslang wel waarderen!

Zo'n filmpje "aan boord" met de Gopro is inderdaad wel tof!

Galop langs de weg is een feit bij Joya :Y) En lekker alleen op buitenrit, superstoer!!

Lekker samen een dutje doen met Malik, hele lieve foto :j En Zuidlaardermeer, hardstikke leuk! Later als wij groot zijn willen Pinda en ik dat ook :Y)

Jaaa Utopia zelf op Dije gereden *\o/* Hij staat je goed! En vet mooie foto zeg, stoere kerel met hele mooie manen!

Mac gaat ook lekker zo te zien, ook fijn aan het lessen 8-) Dat gele dekje en zijn nieuwe hoofdstel staan hem erg mooi!

Fijn dat de mening van de DA over de jouwe wel goed was en ze inmiddels beter eet PSvanLot :j Gewoon zo door doen dus zo te lezen :) Bloedwormen zijn inderdaad vreselijke klojo's, rotdingen :\
Jammer van de spanning met het laarzen dicht doen, het is best een rilbil zo te lezen :j Voor het stilstaan heb ik zo geen fatsoenlijke tips, ik heb datzelfde met Miep iig nooit voor elkaar gekregen dus aan mij heb je niks hierin :P

Marie gaat ook goed vooruit zeg, leuk paard zo! Kan lekker lopen :j Dat friemelen met het hoofd is herkenbaar, doet Pinda ook als ze haar balans niet lekker heeft. Dat wordt met kilometers maken vanzelf makkelijker :)
En oh jee, ik lees nu van je val Calipsolover, wat naar!! Dat is hard gegaan dan zeg :(:) Hopelijk gelukkig geen blijvende schade zo te lezen...hoe voel je je nu?

Fijn dat jullie vertrouwen weer terugkomt Jodym :)

Sizzle, ik blijf retejaloers op jouw omgeving :j

Jullie zijn ook lekker aan de slag zo te lezen s1993 :)

Wat een schatje is Roos Malenka :j

Jemig wat een gave foto's MirandaMalik :wow: Heel erg mooi!!

Puberfase, heel herkenbaar :)) Achter het behang met die pubers }> Het houdt je inderdaad wel scherp!

Abby ziet op haar gemakje uit met voor het eerst zadel op! +:)+

Woei, het is me gelukt, megabijleespost :D :Y)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:36

Fransje, gelukkig blijft ze heel goed stilstaan tot ik zit en stapt pas aan als ik been geef. Zo irritant idd als ze uit zichzelf weg stappen.
Idd, aandacht bij mij en dan pas opstappen.

Pffff ik kom er nu al niet schadeloos vanaf als ik er af val, een 82 jarige breekt al zijn botten joh...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:44

Kruimellover, heel veel sterkte morgen!
Hoop dat het afscheid net zo rustig en mooi gaat als bij mijn bijrijdpaard enkele weken geleden.

Het is fijn dat je de keuze kunt maken om ze pijn te besparen, maar ook zo moelijk en verdrietig.
:(:)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:45

Wij hebben wat ups en downs gehad de laatste tijd: Pinda ineens met dikke achterbenen dus de DA er bij gehad (gelukkig niks geks lijkt het, van de warmte geweest), daarna een dikke puberfase dus even weer wat grenzen afgestemd :7 (ik met de moed der wanhoop :') ), vervolgens vielen er ineens een hoop puzzelstukjes op hun plek qua rijden dus gisteren in de les echt ineens een enórme stap vooruit gezet in het werk. Super Pinda :+:

En vandaag een mijlpaal....ons allereerste online wedstrijdproefje opgenomen *\o/* Ik val duidelijk weer terug in oude gewoonte van te voorzichtig gaan rijden in de proeven waardoor het geheel erg wiebelig en inconstant wordt door balansverlies van Pinda(ik maak het haar erg moeilijk door zo weinig te begeleiden :(:) ), rechtergalop is daardoor ook een drama ineens en de plas in het midden is veranderd in een ware hindernis (ach ja, alweer beter dan dat ze het anker ervoor uitgooit zullen we maar zeggen :)) ), maar ik ben trots op mijn brave meewerkende puppypaard <3 En mooi wat leerpunten hieruit kunnen halen, hopelijk straks met het protocol erbij nog wat meer input. Komende week nog weer een keer filmen, het doel is dan meer het gas erop en op contact houden zodat het voor Pinda makkelijker wordt om de proef door te lopen :) Dit motiveert wel, superleuk!

YouTube versie van het filmpje (voorstelstuk en geluid eruit gehaald, dat hoeft voor mij niet op internet :P ) :)
Laatst bijgewerkt door Vientje op 08-07-20 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:47

Ik be n nog veel ouder dan jij, PSvL. Kwam er bij mij meest recente val van paard toch mooi met alleen een deuk in mijn ego vanaf. :D
Maar ik ben wel goed in vallen en struikelen.. :=

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 23:02

Vientje, de mijne heeft ook met dikke (achterbenen) gestaan eventjes terug. Toevallig net toen de veearts bloed kwam prikken. Bleek dat ze een virusje gehad heeft. Bij vriendin op stal ook verschillende dikke benen.

Leuk dat je je debuut gemaakt hebt!

Vind je echt dat het tempo te laag ligt? Ik vind (als jury zijnde) dat het tempo aan de hoge kant ligt en er wat rommeltjes in het ritme zitten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 23:12

Hoei Vientje, die wedstrijden komen steeds dichterbij. Jullie gaan echt nog ver komen samen als jullie samen de ontspanning en een mooi basisritme vinden +:)+ Nu is het nog wat rommelig maar je zit er nog maar net een paar maanden op!

PSvanLot ik heb het geloof ik inderdaad ook al een keer geschreven dat je paard veel geluk heeft om bij jou te zijn. Je spreekt altijd met veel respect en liefde over dat dier :)

Die oude man is overleden nadat hij zomaar wakker werd met een hersenbloeding, hij heeft tot de laatste dag van zijn leven jonge paarden getrained.

Ik ben een paar jaar geleden, een half jaar na de geboorte van mijn kind gestuitert toen ik me door mijn instructeur liet overhalen om gewoon even door te pakken met opstijgen op vreemd terrein ipv nog wat aan de hand stappen tot ze kalmeerde. Ik ben toen echt letterlijk gelanceerd. Heb ik ook echt spijt van gehad want ik kon gelijk weer 10 stappen terug in de opleiding -O-

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 23:19

Fijn als je als oudere zo lang nog fit bent!

Ik luister bijna nooit naar anderen als zij vinden dat het sneller, harder of meer moet. Ik kan heel goed voor mijn eigen comfort zorgen.

Ik luister aar adviezen en kan ze heel goed naast me neerleggen.

Hardlopers zijn doodlopers, laat mij maar lekker flauw tobben met mijn paard haha.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 23:20

PSvanLot schreef:
Leuk dat je je debuut gemaakt hebt!

Vind je echt dat het tempo te laag ligt? Ik vind (als jury zijnde) dat het tempo aan de hoge kant ligt en er wat rommeltjes in het ritme zitten.

Het tempo ligt niet zozeer te laag hoor, ik rij haar vooral niet genoeg van achter uit naar voren naar mijn hand (wat iets verdoezeld wordt doordat ze zo groot beweegt ;) ) waardoor ze in de aanleuning niet voor mekaar is. Ik geef wel gas maar gooi dat vervolgens aan de voorkant de emmer weer uit :+ Dat geeft dat wiebelige (rommelige inderdaad :D ), zowel over de benen als in de aanleuning en het stuurwerk :j Ze heeft meer begeleiding nodig daarin dan wat ik hier geef, dit is normaal in de training al veel beter voor elkaar :) Ik veroorzaak dit iig zelf en maak het Pinda onnodig moeilijk zo, dus volgende keer weet ik wat me te doen staat :) Iig mooi om zo terug te zien, geeft meteen een beter beeld bij wat instructrice van de week in de les uitlegde :D

Virusje kan idd ook met dikke benen :j We hebben haar voor de zekerheid ook die dagen getemperatuurd, maar geen symptomen van virus te zien gelukkig verder.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 08-07-20 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt