[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joey2010

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:07

Oke dat is raar Mo er is nog niks bezord bij mij.
Ik zal eens bij de buren gaan vragen of ze daar het boek hebben afgegeven.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 15:13

Hi Sandra, het zou door de brievenbus gekund moeten hebben. Dus het is inderdaad raar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 10:29

Al nieuws Sandra?

O en ik vergeet nog te zeggen. Callas is van het weekend bevallen van een veulen. Kennelijk. Want die kinderen op het voetbalveld riepen "Een paard met zijn baby!" Shadow was wel vereerd dat men hem er nog zo jong vond uitzien... *\%/*

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:30

Monique1963 schreef:
Hi Peet, ja wat een stoer kerel-shetje is het hè? Vanmorgen hadden ze wel even een issue. Ik liep gewoon met ze over het erf en Shadow liep kennelijk niet snel genoeg en Callas beet hem in zijn kont. Ik heb het niet gezien, ze liepen achter me, maar ik hoorde haar tanden op elkaar klappen nadat arme Shadow zijn vel eruit floepte. Prompt erna hoorde ik twee plofjes van hoefjes tegen Callas' boeg en vervolgens de beroemde Callas-PIEIEIEIIEIEIEIEP. Ik heb net gedaan alsof ik het niet merkte, ze zoeken het maar uit.

Leuk Monique dat je weer 's lol hebt met de paarden. Wat een geinig filmpje van het tandem rijden.

Wat een stoertje is Shadow :D

Op zich niet zo verkeerd dat hij Callas een keer van katoen geeft. Het mooiste zou zijn dat hij hoe klein dan ook, eigenlijk de baas is over Callas. Dan zal ze met de buitenritten samen ook meer op hem gaan vertrouwen bij iets engs denk ik.

Nog een idee. Zet op je eigen terrein/rijbak 's een parcoursje uit van pionnen of andere obstakels en event. wat enge dingen zoals een zeil waar ze overheen moeten stappen. Neem dan Shadow weer als handpaard naast Callas mee en ga lekker samen oefenen. Shadow leert mooi de stemcommando's en ja het is handig om eerst zijn naam te noemen en dan het commando. Callas kan je dan gelijk handiger maken met het op 1 hand rijden en probeer ook 's wat moeilijke dingen zoals samen achterwaarts gaan e.d. Laat ze hun koppie maar 's goed moeten gebruiken om samen te werken bij 'lastige' obstakels :)

Als Shadow dan de leiding neemt, moedig het het maar aan gezien de buitenritten die ze samen nog gaan doen. Het zou mooi zijn als Callas geheel gaat vertrouwen op Shadow. In een later stadium kan je dan best op een 'rustig' stukje in het bos Callas een keer het voortouw laten nemen. Een beetje afwisselen kan dan geen kwaad ;) In elk geval stapje voor stapje opbouwen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 10:38

Hey Henny, dank voor je tips. Ik denk zeker dat dat leuk is om te gaan doen. Op dit moment probeer ik nog even geen spannende dingen op te zoeken omdat ik met de TRT training nog niet zo ver ben. Ik hoop wel binnen een maand daar te komen op het punt waar de training gaat beginnen met enge dingen.

Overigens is Callas enorm cool met trainingsparcourtjes. Althans dat was ze in het verleden. Ze loopt meest gewoon achter me aan, of verstopt zich achter me.

Shadow is zo'n lief ventje. Ik had eigenlijk net een paar blz geleden geschreven dat hij nog nooit lelijk tegen Callas heeft gedaan, maar sinds ik met hen samen bezig ben, komt Callas toch te dicht bij hem denk ik, of doet zij opdringerig naar hem of is jaloers, ik weet het niet, maar nu zijn er toch wel veel platte oren.

Hij is wel de leider van de kudde van drie. Callas volgt hem sowieso overal. Als ik hen roep is het meest Shadow die komt en dan volgt zij. Ze zal niet zelf komen.

Als ik met trt zo ver ben, ga ik zeker met ze oefenen. Voor nu houd ik het op de oefeningen die ik moet doen voor de trt en korte stapritjes met Shadow erbij als de omstandigheden ideaal zijn. Om leuke en goede momenten neer te zetten zonder vervelende incidenten.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 11:24

Goh wat leest je boek lekker weg

Nu uur bezig en bijna op de helft

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 12:02

Dank je, jij leest snel zeg! Nog veel leesplezier dan!

Vanmorgen weer met grondwerk geoefend met Callas, nu van hand veranderen in draf op de "longeer"cirkel. Dat ging goed! Ze was wel erg drammerig en geprikkeld want ervoor had ik de buiging weer eens geoefend en dat beloond met brokjes. Dat was heel lang geleden dat ik met brokjes had beloond en daar wordt ze enorm opdringerig en drammerig van in de oefeningen erna. Nu weet ik weer waarom in geen brokjesbeloningen meer deed. Veel beter als het paard zijn eigen beloning in ontspanning zoekt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:57

Zonet de achterkant gelezen van je boek Mo. De tranen schoten me gelijk al in de ogen. Maar het boek is er jippie jééééééh....

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 14:48

Gelukkig dat hij er is, Pien. En als je bij de achterkant al tranen hebt, koop dan maar een pak extra tissues voor sommige stukken van de binnenkant ;-)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 16:30

Sandra ik heb met post.nl gechat en je boek ligt bij de PLUS winkel op de amerikalaan 2

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 16:51

Ik ben te lang uit NL weg hoor. Ik wist niet wat de plus was hahaha

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:26

Hoi Mo dankje voor het napluizen van waar het boek nu was.

Ik heb het opgehaald bij de plus.
Nogmaals dank voor erachteraan te gaan...

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 17:35

geen dank natuurlijk, ik was redelijk nijdig op ze. Veel leesplezier alsnog!

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:31

Hi Mo!

Wat een leuk filmpje!

En huh, Callas een veulen? Heb ik iets heel groots gemist of???

Ik wacht ook nog met smart op mijn boek! Heb er zin in!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 10:47

Hi Benthhh, ik wacht nog op antwoord van Wendy wanneer ze de laatste stapel kan versturen, daar zit jij bij. Ik houd je via het andere topic op de hoogte.

En ja hoor Callas heeft een veulen, LOL, ik quote mezelf even:

Monique1963 schreef:
O en ik vergeet nog te zeggen. Callas is van het weekend bevallen van een veulen. Kennelijk. Want die kinderen op het voetbalveld riepen "Een paard met zijn baby!" Shadow was wel vereerd dat men hem er nog zo jong vond uitzien... *\%/*

Vandaag weer een videoles gevolgd en nu het grondwerk een basis van vertrouwen geeft, kan ik gaan beginnen met het element "aanraking". Het idee is om het paard niet te desensibiliseren maar om het paard nieuwsgierig te maken naar nieuwe elementen die spannend zouden kunnen zijn en het paard zelf handvaten geven om daar zonder te vluchten mee om te gaan.

De bedoeling is dat ik mentaal goed voorbereid te werk ga. Dus ik schrijf hier even op wat mijn plan is. Ik vlecht Callas haar maantop in. Dit eerste element met aanraking is aan een stick een plastic zak bevestigen. De bedoeling is om het paard zelf snel de antwoorden te laten vinden, dus ik doe geen plastic zak maar een stapje minder, ik begin met een papieren voerzak. Punt 1 die maakt minder herrie, punt 2 die ruikt lekker. Ik neem de shetten mee naar het veldje en daar ga ik aan het werk met Callas. Met haar coole vriendjes erbij.

Ik ga eerst de gewone grondwerk oefeningen doen. Dus achterhand wegzetten, achterwaarts, voorhand wegzetten en haar haar ontspanning na de opdrachten zelf laten zoeken. Dit om haar de bevestiging te geven dat ze daar haar ontspanning in kan vinden.

Met de stick en zak, ga je mee lopen voor het paard uit, je kunt het een beetje laten slepen en dan kijken of Callas het al interessant vindt. Als ze haar hals laat zakken is het al goed. Dan ga ik voor haar staan en haar hoofd aanraken. Mocht ze dit te spannend vinden, dan kan ik haar de achterhand weer laten wegzetten en haar weer haar ontspanning laten vinden.
Ik blijf die oefening doen tot ze het ok vindt en haar hals laat zakken of kauwt of andere tekenen van ontspanning toont, dan haal ik de zak weg als ze ontspant. Als dit erg goed gaat kan ik verder met aanraken aan 1 kant. Maar niet over haar rug heen naar de andere kant, aan 1 kant blijven. En goed naar haar gezicht blijven kijken of ze ontspant, zo ja, de druk weghalen.
Als het erg goed blijft gaan kan ik aan 1 kant staande over de rug naar de andere kant. En dan zelfs aan de voorkant en achterhand.

Ik weet dat haar sokken een enorm issue zijn. Daar wil ze geen polonaise aan. Ook is aanraking op de sokken een oefening, bijv jambette of de buiging. Dus ik denk dat ik daar nog niet aan kom.

Het is tenslotte de bedoeling om het ontspannen af te sluiten en een goed moment neer te zetten.

Ik zal de camera aanzetten, hopen dat er wat van te zien is op het filmpje.

Ik heb goede verwachtingen want met dergelijke statische oefeningen is Callas over het algemeen heel cool. Het is ter voorbereiding op de grote boze mensenwereld. Verschil met eerdere schriktrainingen is dat ze nu ontspanning mag zoeken na het enge.

Ik heb goede hoop! Heb er zin in! De eerste stap naar een nieuw tijdperk!

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:29

Oh Wow.. Hahahhaaha :')
Dat was echt een knap staaltje niet begrijpend lezen :Y)

Super! Wacht rustig af!

Klinkt wel heel goed en met respect voor elkaar wat jullie nu aan het doen zijn!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:48

Leuk Monique, ben benieuwd naar het filmpje. Tristan verdeeld het paard in vieren. Hoofd, zijkant , andere zijkant, kont.
Je kunt inderdaad beginnen bij het hoofd, mocht dit te eng zijn dan kan je beginnen aan de zijkant( hals). Gaat het aan een kant goed, dan ga je vervolgens aan de andere zijkant door. Daarna ga je weer aan de eerste zijkant staan en dan pas ga je met de stick over de rug naar de andere kant.
Het volgen van het voorwerp kan je tussendoor ook doen, dit maakt het paard zelfverzekerder omdat het voorwerp weggaat als het paard er naartoe loopt.
Ik ben bij mijn eigen paard begonnen met de vlag, dit vond hij het minst eng, daarna de rood witte slingertjes, die vindt hij erg leuk, vooral het volgen vindt hij leuk en echt als allerlaatste de stick met de plastic zak. Daar ging hij al op vluchten als je m alleen maar oppakte.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 12:17

Hi benthhh, ja ik dacht ik zal mezelf ff quoten dan wordt het wel duidelijk, LOL.

Fardoe, leuk je terugkoppeling!

Ben net klaar en ik ben begonnen met het laten ruiken aan de voerzak, toen laten volgen, O JA VROUWTJE GRAAG WAT ZIT ER IN? en toen heb ik het laten slepen over de grond, dus kwam het geluid erbij en toen naar het hoofd. Daar moest ze enorm van flemen. Ik hoop dat ik dat op het filmpje heb, zo grappig! Omdat ze de zak wilde volgen toen ik haar hoofd ging aaien, ging ze wel omhoog met haar hoofd, maar niet in de zin van spanning, maar omdat ik geen hoog hoofd wilde, ben ik doorgegaan naar de zijkant en dat was allemaal prima. Ik denk dat ze dacht dat ik een nieuwe poetsborstel had want haar lipje bewoog verdacht veel, zo lekker vond ze het. Er was zelfs een moment dat ik dacht dat ze kauwde en dus haalde ik de zak en dus de druk weg en toen leek het of ze naar me toe kwam en om meer vroeg en volgde ze meteen de zak, MEER MEER MEER! Zo lekker is de zak om mee te krabben!

Soms wilde ze de zak volgen en ging ze flexen, ook prima. Dus de twee zijkanten prima. De achterkant ook prima. Er overheen ook prima. De voorkant ging ze een paar keer van achterwaarts, maar ik denk dat ze dacht dat ze dat moest doen, dat ik dat aangaf, het was geen angst of ongemak.

Shadow moest zich er veel mee bemoeien en dan was Callas jaloers en kreeg hij platte oren. Uiteindelijk kreeg ze de zak te pakken en kreeg ik hem niet meer uit haar mond! LOL! Ze heeft er een stuk uitgegeten en ik denk doorgeslikt, hahaha. Gelukkig is het papier. Toen ze het in haar mond nam, moest ze er erg mee zwaaien, dus dat vond ik helemaal prima. Knap paard!

Ik hoop vanmiddag een filmpje te hebben ervan. Hopen dat de camera het gedaan heeft. (net een paard, weigert nog wel eens)

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:28

Haha klinkt helemaal geweldig! Eerlijk gezegd zie ik het al helemaal voor me zoals jij het verteld! Superleuk net een shet! Ook dol op eten! En zelfs de voerzak misschien verorberd _O-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 14:02

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:59

Monique1963 schreef:
HI Mainat, ja dat dus!

Het filmpje staat on-line https://www.youtube.com/watch?v=GcWdNZnSKOk

Joh: wat is Callas een super-braaf paard.... :P

Edit: zakkie aan het lang stuk touw of einde longeerzweep is spelletje "catch the tiger" , is hier populair bij sommige paarden.
Die blik als ze de zak "te pakken" hebben onder hun hoeven.
Denk dat Calles er dol op is.

(ps: niet te vaak doen, dan wordt het weer saai voor ze)

En denk om je loslopende kippen: mijn ruin springt er bovenop als ie kans krijgt ;(, kippen-pletter

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 18:28

Hahaha kippenpletter, Callas heeft ook dingen vermoord. De bal bij Bruno de Kots. Maar die vond ze doodeng, vandaar.

En Statische situaties kan ze meestal heel goed aan. Ik heb het bewust heel erg laagdrempelig gehouden. Niet haar voorsokken aangeraakt bijv. Met papier begonnen, minder eng dan plastic en met de shetjes erbij. En zo opbouwen. Het is ook erg leuk om te doen.

Catch the tiger, zullen we ook nog wel eens gaan doen. Ik snap wat je bedoelt, ik denk idd dat Callas dat ook wel grappig zal vinden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:19

Ben met heel veel plezier en een traan het boek aan het lezen. Mijn lach schalt regelmatig door het huis. Maar ik voel ook verdriet Mo.

als ik het allemaal eens zo lees, dan krijg ik meer en meer het idee dat je niet van jezelf houdt. Dat je geen enkele grens trekt als het om je eigen veiligheid gaat. Dat doet me pijn en maakt me erg bezorgd voor de toekomst.

Ik vind het absoluut not done, dat je als je valt, Callas blijft vasthouden waardoor je mee wordt gesleurd. Dat heb ik werkelijk nog nooit gedaan en zal ik nooit doen. Zal daar ook nooit spijt van hebben zelfs als daardoor een van mijn paarden komt te overlijden. Dat heeft te maken, dat mijn veiligheid, mijn gezondheid en mijn lichaam op de 1ste plaats staat altijd. De paarden zullen als ze mij er van af gooien of mij negeren toch echt voor hen zelf moeten zorgen.

Ook als ik met ze aan de hand loopt en ze doen iets heel erg maf waardoor ze losschieten, dan laat ik ze gewoon gaan. Het bijzondere is wel, dat ze nooit ver gaan. Want dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling om te ver van de veilige haven te gaan en meestal komen ze als ik fluit of roep gelijk terug. Ik word daar ook nooit boos over. Want dat terug komen vind ik vreselijk belangrijk en dat wordt beloond.

Het tweede wat ik me afvroeg is en dat ligt in het verlengde hiervan, begrijp jij wel dit soort lompe rassen? En met dit soort heb ik het over tinkers, haflingers, fjorden, merens, etc :list:
Dat zijn paarden die denderen echt overal door heen. Dat doen ze ook met elkaar en (ik heb echt veel merens kudde in de bergen geobserveerd) dat straffen ze onderling stevig af.

vb:
Hercule in de merrie kudde, was ooit echt geblesseerd :(:) , hoefzweer of zo, en hij kon helemaal niets meer. Er was die ochtend een nieuwe merrie in de kudde erbij gezet, en die dacht "die ruin is voor mij". Echt niet dus. Als een zielig hoopje stond hij in het midden van zijn merries die al maanden bij hem stonden, gingen om hem heen staan en verdedigde hem tegen over de vreemde eend in de bijt.
Die was nogal hardnekkig en wilde Hercule volle patatten geven maar het opperhoofd merrie, die gaf hem toch volle petatten, ze wilde echt niet dat die merrie Hercule ging slaan :oo . Niet fijn en erg pijnlijk. Toen ging ze naar een andere om te proberen bij Hercule te komen, gelijk gingen die oren totaal plat, ze negeerde dat en encore patspats kei hard tegen de borst. Toen was het gelijk helemaal klaar. De merrie mocht niet dichtbij de andere merrie komen en ze moest 2 meter afstand houden.

Dat stukje opkomen voor je eigen lichaam mis ik heel erg in het begin van de aanwezigheid van Callas. Ik ben erg zacht met mijn paarden, maar de grens is mijn lichaam. Ik word niet omver gelopen→ ook niet per ongeluk, er wordt niet op mijn voeten getrapt en er wordt ook niet op mij gesprongen. Dat wordt gelijk de 1ste dagen heel duidelijk aangeleerd als ze wel dachten dat dit kon. En dan doe ik ook, "patspats" met een harde brul (zodat ik later alleen maar de brul hoef te gebruiken) zo hard als ik kan, precies zoals ze onderling ook doen.

Zelfs nu nog. Hercule was te enthousiast vanochtend→ honger, en hij loopt per ongeluk vol tegen me aan toen we de wei af gingen en ik de draad nog moest weggooien. Dan krijgt hij echt wel een boze brul en elleboog hoor. En dan gelijk schuin achter me lopen en opletten. Is hij helemaal betoeterd. Hij doet dan ook gelijk keurig met zo'n blik in zijn ogen: "o ja, dat doen we hier niet, sorry".

Want daarin vind ik echt dat je veel strenger moet worden als je dat al niet bent geworden inmiddels.
Callas is geen sensibele arabier, of Lippizaner, of trakehner , of een Polie die al genoeg hebben aan een "uhuh met een vingertje in de lucht".

Dat stukje doet me nu echt verdriet en als je al die verhalen van Callas achter elkaar leest, vind ik je erg lief. Te lief!

Tevens valt me op, dat Callas erg veel prikkels en enge dingen krijgt te verduren ook bewust opgezet in oefeningen. Callas in haar eentje heeft meer spannende dingen ontmoet in haar korte leven, als Hercule (24) en Polie in 15 jaar tijd tezamen. Maar daar heb ik geen goed of slecht oordeel over. Ik weet niet of dat juist goed is of niet.

Vervolgens Mo, ben je een geweldige vrouw met zoveel liefde voor paarden, die met zoveel humor schrijft en de wereld in kijkt. Ik heb zo gelachen om je poetschep verhaal. Toen moest ik gewoon stoppen met lezen, omdat ik iedere keer in een klaterende lach schoot. Je bent een vrouw waar ik alleen maar van kan houden <3

Hopelijk vind je het niet erg dat ik dit schrijf. Maar ik ben toch wel erg bezorgd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 11:50

pien_2010 schreef:
Ben met heel veel plezier en een traan het boek aan het lezen. Mijn lach schalt regelmatig door het huis. Maar ik voel ook verdriet Mo.

Hey Pien, allereerst dank voor je complimenten over het boek en ook dank dat je de moeite hebt genomen al je gedachten op te schrijven. Bij alles wat jij nu leest, moet je bedenken dat het vier jaar geleden is gebeurd. Er is in die tijd veel veranderd. (Op de wijs “Over de muur” van Klein Orkest)

pien_2010 schreef:
als ik het allemaal eens zo lees, dan krijg ik meer en meer het idee dat je niet van jezelf houdt. Dat je geen enkele grens trekt

Zo, die hakt erin, we gaan gelijk erg diep ;-) . Het is een feit, helaas, dat ik mezelf altijd wegcijfer ten opzichte van iedereen en alles. Dat weet ik. Grenzen trekken, nee zeggen, enorm moeilijk. Of ik niet van mezelf houdt daardoor, dat weet ik niet. Hoe houd je van jezelf? Houdt een mens per definitie van zichzelf? Geen idee. Volgende cursus voor mij?

pien_2010 schreef:
Dat je geen enkele grens trekt als het om je eigen veiligheid gaat. Dat doet me pijn en maakt me erg bezorgd voor de toekomst.

Die grens heb ik nu wel getrokken, qua Callas ga ik niet meer onbegeleid het erf af en ben ik aan het werken aan haar en mijn toekomst dmv de TRT training

pien_2010 schreef:
Ik vind het absoluut not done, dat je als je valt, Callas blijft vasthouden waardoor je mee wordt gesleurd. Dat heb ik werkelijk nog nooit gedaan en zal ik nooit doen. Zal daar ook nooit spijt van hebben zelfs als daardoor een van mijn paarden komt te overlijden. Dat heeft te maken, dat mijn veiligheid, mijn gezondheid en mijn lichaam op de 1ste plaats staat altijd. De paarden zullen als ze mij er van af gooien of mij negeren toch echt voor hen zelf moeten zorgen.

Ik zal altijd proberen het paard toch vast of tegen te houden, want met wegrennen brengt ze niet alleen zichzelf in gevaar, maar kan ze ook een ongeluk veroorzaken waardoor andere mensen de dupe zullen zijn. Ze blijft mijn verantwoordelijkheid en ik probeer te voorkomen dat er ergere ongelukken gebeuren. Dat mij wat overkomt is nog tot daar aan toe, maar dat ze anderen (lichamelijke) schade kan toebrengen wil ik voorkomen.

pien_2010 schreef:
Ook als ik met ze aan de hand loopt en ze doen iets heel erg maf waardoor ze losschieten, dan laat ik ze gewoon gaan. Het bijzondere is wel, dat ze nooit ver gaan. Want dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling om te ver van de veilige haven te gaan en meestal komen ze als ik fluit of roep gelijk terug. Ik word daar ook nooit boos over. Want dat terug komen vind ik vreselijk belangrijk en dat wordt beloond.

De tweede keer dat ik viel kwam ze gelukkig wel terug en ben ik ook op dat moment niet boos geworden. Het is hetzelfde met honden, áls ze dan éindelijk wel luisteren en terugkomen, kun je ze wel vermoorden dat ze zo lang niet luisterden, maar dan doe ik ook vrolijk en prijs ze de hemel in dat ze gekomen zijn. Straf je ze wanneer ze eindelijk komen, dan bleek het helemaal niet leuk om terug te komen naar de baas, dus zullen ze een volgende keer nog minder graag terugkomen.

pien_2010 schreef:
Het tweede wat ik me afvroeg is en dat ligt in het verlengde hiervan, begrijp jij wel dit soort lompe rassen? En met dit soort heb ik het over tinkers, haflingers, fjorden, merens, etc :list:
Dat zijn paarden die denderen echt overal door heen. Dat doen ze ook met elkaar en (ik heb echt veel merens kudde in de bergen geobserveerd) dat straffen ze onderling stevig af.

Ik heb nooit anders gehad dan koudbloeden. Lompe koudbloeden ook nog.

pien_2010 schreef:
Dat stukje opkomen voor je eigen lichaam mis ik heel erg in het begin van de aanwezigheid van Callas. Ik ben erg zacht met mijn paarden, maar de grens is mijn lichaam. Ik word niet omver gelopen→ ook niet per ongeluk, er wordt niet op mijn voeten getrapt en er wordt ook niet op mij gesprongen. Dat wordt gelijk de 1ste dagen heel duidelijk aangeleerd als ze wel dachten dat dit kon. En dan doe ik ook, "patspats" met een harde brul (zodat ik later alleen maar de brul hoef te gebruiken) zo hard als ik kan, precies zoals ze onderling ook doen.

En ik schrijf het ook wel in het boek ergens, ik trad vroeger heel anders op tegen mijn paarden. Maar met Callas wilde ik het 100% goed en paardvriendelijk doen. Dat paardvriendelijk niet altijd zacht hoeft te betekenen, dat wist ik op het moment waar jij nu bent in het boek nog niet.

pien_2010 schreef:
Zelfs nu nog. Hercule was te enthousiast vanochtend→ honger, en hij loopt per ongeluk vol tegen me aan toen we de wei af gingen en ik de draad nog moest weggooien. Dan krijgt hij echt wel een boze brul en elleboog hoor. En dan gelijk schuin achter me lopen en opletten. Is hij helemaal betoeterd. Hij doet dan ook gelijk keurig met zo'n blik in zijn ogen: "o ja, dat doen we hier niet, sorry". Want daarin vind ik echt dat je veel strenger moet worden als je dat al niet bent geworden inmiddels.

Wat ik zei, het boek is 4 jaar geleden begonnen. Er is in die tijd veel veranderd. Callas is nu een keurig opgevoede diva. Ze schrikt zelfs achter me, zonder op me te komen

pien_2010 schreef:
Callas is geen sensibele arabier, of Lippizaner, of trakehner , of een Polie die al genoeg hebben aan een "uhuh met een vingertje in de lucht".

Mwah, in veel gevallen is ze gelukkig wel heel sensibel en pakt dingen met een vingertje heel netjes op. Dat kun je in de diverse filmpjes ook wel zien.

pien_2010 schreef:
Dat stukje doet me nu echt verdriet en als je al die verhalen van Callas achter elkaar leest, vind ik je erg lief. Te lief!

Tja, dat heb ik heel vaak gehoord, maar er is nu gelukkig geen issue meer over respect, dat is al een paar jaar ok.

pien_2010 schreef:
Tevens valt me op, dat Callas erg veel prikkels en enge dingen krijgt te verduren ook bewust opgezet in oefeningen. Callas in haar eentje heeft meer spannende dingen ontmoet in haar korte leven, als Hercule (24) en Polie in 15 jaar tijd tezamen. Maar daar heb ik geen goed of slecht oordeel over. Ik weet niet of dat juist goed is of niet.

Het had het beste geweest als ik met Callas in een bak had kunnen trainen. Maar die hadden we niet, waardoor ik haar in het bos heb getraind en we ook door het dorp kwamen en daardoor veel prikkels gekregen hebben. En we hebben natuurlijk ook wel behoorlijk wat pech gehad qua schrikdingen.
Ik denk dat het heel erg goed is een paard te wapenen tegen de vreemde dingen in de mensenwereld. Maar het is enorm belangrijk op wat voor manier dat gebeurt. Ik denk dat er binnen de NH wereld en schriktrainingswereld veel kaf onder het koren zit. En Bruno bijv was kaf, helaas voor mij. Ik begrijp nu hoe belangrijk het is dat een paard zichzelf beloont door zijn eigen ontspanning te zoeken na een moeilijk mensending.

pien_2010 schreef:
Vervolgens Mo, ben je een geweldige vrouw met zoveel liefde voor paarden, die met zoveel humor schrijft en de wereld in kijkt. Ik heb zo gelachen om je poetschep verhaal. Toen moest ik gewoon stoppen met lezen, omdat ik iedere keer in een klaterende lach schoot. Je bent een vrouw waar ik alleen maar van kan houden <3

Dank voor je complimenten.

pien_2010 schreef:
Hopelijk vind je het niet erg dat ik dit schrijf. Maar ik ben toch wel erg bezorgd.

Dat is lief dat je bezorgd bent. Ik vertrouw op de manier waarop ik nu met Callas omga dat het helemaal gaat goedkomen op termijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:50

Monique1963 schreef:
Ik vertrouw op de manier waarop ik nu met Callas omga dat het helemaal gaat goedkomen op termijn.
Dat hoop ik zo heel erg, want als iemand verdient dat dit goed komt ben jij dat wel!