[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Raamzicht

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:54

Let wel op dat spirit ook bij het hooi kan komen. Maak meerdere hopen/plekjes ver genoeg van elkaar

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 22:03

Zover ik heb kunnen observeren heeft spirit minder interesse voor het hooi. Limo eet er meer van.
Wat ik wel goed vind omdat limo best iets voller mag zijn vind ik.

Hooinetten zijn er 2 op 3,5m van elkaar verwijderd. (stal is schat ik 4m breed en in elke uiterste hoek hebben ze een haak gemaakt)
Maar ik wou een 3e net bijhalen en die aan de buitenkant hangen. Dan hebben ze 3 plaatsen. Voorlopig kn ik wel een hoopje buiten neerleggen sowieso tot ze de stal echt in durven. En ik ga ze ook wat vertrouwd maken met de stal door ze daar een stukje fruit te geven. Zodat ze het associëren met iets positief.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 00:40

Dit is ook nog van deze morgen
Limo had de stroomdraad gevoeld :=

Limo en spirit staan in uitgelicht :D

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:00

Ze zijn echt happy fijn!

Mag ik vragen waarom je de halsters bij ze om hebt? weet niet of je die continue om hebt? maar gebeuren toch regelmatig ongelukken mee. Dat paard vast komt te zitten en niet meer los komt.
Buiten dat ze eigenlijk altijd schuurplekken krijgen ervan. Als het enigszins kan doe ze af.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:22

Denk vooral voor Spirit omdat die nog niet altijd even makkelijk is. Het is fijn om ze snel te pakken te krijgen op een groot nieuw weiland. :)
Gaat net wat makkelijker als ze al een halster omhebben. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:25

Balou_k schreef:
Denk vooral voor Spirit omdat die nog niet altijd even makkelijk is. Het is fijn om ze snel te pakken te krijgen op een groot nieuw weiland. :)

Maar vooral in het begin is een weiland leuk en groot. Ze komen vanzelf wel naar je toe neem ik aan...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:27

purny schreef:
Balou_k schreef:

Maar vooral in het begin is een weiland leuk en groot. Ze komen vanzelf wel naar je toe neem ik aan...

Spirit is net gecastreerd, indien nodig wil je die snel te pakken hebben (wond controle oid). Ookal hebben ze het zo leuk. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 20:46

Halsters altijd aan zodat ze snel te pakken zijn, volral spirit is hierin erg lastig.

Maar ik dacht dat het bij ons ook verplicht was voor als het paard uitbreekt. Nouja dacht ik ergens gelezen te hebben ooit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:06

Er bestaan weidehalsters die knappen bij druk. Zelf zou ik nooit een halster oplaten maar dit kan een oplossing zijn.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:43

Als ze 4 tot 6 uurtjes de wei op gaan is het wat anders, maar 24/7 om zou ik echt niet doen. Nu in het begin misschien wel, maar straks lekker af laten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:47

Niet alleen vanwege kans op verwondingen of ongelukken, maar er zijn tegenwoordig ook vreemden die ze zo makkelijker vast kunnen grijpen. Of pennymeisjes die er iets mee willen doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 21:51

Cayenne schreef:
Niet alleen vanwege kans op verwondingen of ongelukken, maar er zijn tegenwoordig ook vreemden die ze zo makkelijker vast kunnen grijpen. Of pennymeisjes die er iets mee willen doen.

Niet bij deze 2.
Die komen echt niet naar vreemden toe uit zichzelf. Laten pakken nog minder. Die trekken zich gewoon los dan hoor. Daar ben ik echt niet bang voor dat iemand hen gepakt zou krijgen en meenemen.
Heel misschien later als ze echt rustiger zijn. Maar tegen dan kan ik ze vast ook zonder problemen halsterloos pakken.

Naar mijn vriend komen ze ook niet, Ik moest limo tot bij hem brengen en pas als ik naast mijn vriend stond en limo riep kwam limo rustig dichterbij.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 05-03-19 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:51

Als het niet nodig is, inderdaad halster aflaten!
Ze kunnen blijven hangen,schuurplekken krijgen en ze zijn inderdaad voor iedereen makkelijker te pakken ;-)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 23:02

Je hebt zgn safety halsters ( met een stuk klittenband) die los gaan bij veel druk ( bijvb een been wat vast zit oid)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 00:13

Best een emotionele dag gehad.
Ik ben op zoek naar mijn. Vorige pony.
Krijg ik via pb hier en op fb pagina van limo dat de moeder van mijn vorige pony nog leeft.
Terwijl fokker van Harley zei dat de moeder ingeslapen was.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 11:21

Paardjes hebben de stal gebruikt.
Er ligt verse mest in. En limo is juist stukjes appel komen aannemen in de stal.

Hooinetten hangen op. Vind ze wel Klein dus nog hooi onder gelegd.
Afbeelding

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:25

Tip, de hooinetten wat lager ophangen. Nu hangen ze vrij hoog lijkt het, de natuurlijk eethouding van het paard is dichter bij de grond. Ze moeten natuurlijk ook niet te laag hangen, je wil niet dat ze met de hoeven erin komen ;) Het zijn vrij kleine netten volgens mij?

Wel een hele mooie schuilstal!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:56

Halsters begrijp ik wel voor eerst. Als er wat gebeurd kun je ze toch sneller te pakken krijgen.
Zon safety halster kan wel wat zijn, die losgaan als ze vastzitten

Net zou ik niet te laag hangen. Als ze dan schrapen in het net kunnen ze blijven hangen met alle gevolgen van dien... misschien kun je kijken naar een aanhangernet? Die dubbel en dan kun je mooi veel hooi ophangen en de mazen zijn ook te klein om in vast te komen

Even foto voor het idee. Je ziet m wel op de achtergrond Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:01

Had je nou aan de andere kant ook nog zo'n zelfde schuilstal? Dan zou ik nl daar ook 1 of 2 netten ophangen. Vind 2 neten voor 2 paarden per 24 uur best wel krap. Daarnaast hangt het ook redelijk dicht bij elkaar voor als er 1 dominant is en de ander er niet bij wil hebben met eten. Dan is er nu geen gelegenheid om ergens anders te eten. Je kan ook gewoon ook een 3e en evt 4e net buiten ophangen. Geeft niets als hooi nat wordt van een beetje regen als je het net dagelijks ververst.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 12:24

Andere kant ligt de hooibaal in. Kunnen ze ook alleen in als ze op andere stuk wei staan.
Ging sowieso een net bijhalen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 12:34

Oh en spirit is duidelijk een schimmel. :)
Nu valt het me echt goed op dat hij meer witte haren krijgt op de kruin.
Hoop alleen dat hij niet te snel volledig wit wordt. Mag wat mij betreft heel geleidelijk aan gaan.

Dominant is er eigenlijk geen van de 2. Ook niet als ik ze stukjes appel voer uit mijn hand. Staan gewoon braaf naast elkaar hun stukje af te wachten.

Hooi op de grond aten ze ook buik aan buik van.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:46

Mooie stal hoor! Idd misschien een aanhanger net spannen op de wand en dan die twee kleine netten buiten hangen

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:03

Art is t niet een idee om straks als het mooier weer is, een slowfeeder in elkaar te knutselen? Misschien is dat je plan al hoor, maar een mooie stevige bak waar je veel kan inproppen en waar de paarden altijd bij kunnen? Vind 2 hooinetten zo eigenlijk net te weinig (en het heeft altijd zo'n troep vind ik :') )

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:03

Dat zijn wel kleine netten ja.. Misschirn handig voor je om zo'n wegertje te kopen? Dan heb je wat beter zicht op hoeveel je voert en er doorheen gaat.
Heb je ze al samen in de stal zien staan eten? Vind ze ook best dicht naast elkaar en zou zeker in het begin nog een extra hooi punt verder weg maken.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:04

Celiien schreef:
Art is t niet een idee om straks als het mooier weer is, een slowfeeder in elkaar te knutselen? Misschien is dat je plan al hoor, maar een mooie stevige bak waar je veel kan inproppen en waar de paarden altijd bij kunnen? Vind 2 hooinetten zo eigenlijk net te weinig (en het heeft altijd zo'n troep vind ik :') )

Ja zo'n palletbox