Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

proven02

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:46

@promisse dank je voor je uitgebreide reactie! Ik ga hier komende week meteen mee aan de slag fijne tips!
Doorzitten vind ik zelf erg moeilijk nog maar kan ik wel wat meer gaan meepakken zodat het steeds soepeler gaat.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 15:11

doe dan niet meer passen dan die redelijk comfortabel voor je zijn. Want als jij er te veel moeite mee hebt dan zit je haar in de weg en zal ze haar rug spannen waardoor het voor jou al helemaal lastig wordt.
Dus stukje doorzitten, stukje lichtrijden, stukje doorzitten etc. Zo leer je een jong paard ook wennen aan het doorzitten. Dat hij zich steeds weer kan ontspannen tijdens het lichtrijden van de ruiter.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 15:50

:j en eventueel vanuit stap nasr draf door blijven zitten tot dat hij of jij niet meer fijn is en weer gaan lichtrijden. :D

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:46

Ah ga ik het zo meepakken idd!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 17:00

Maar het L1 gaat bij jou dus wel lekker als ik het goed begrijp. :D
Jij durfde toch niet goed over te stappen?

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 17:10

Ja klopt inderdaad dat was ik haha. Nog steeds zie ik teveel dingen wat beter kan en moet hoor maar laatste tijd gaat wel echt flink vooruit vind nu pas dat we L-waardig beginnen te worden daarvoor eigenlijk nog niet ondanks de winstpuntjes hier en daar.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 17:38

Ik vind het ook altijd lastig om te zeggen wanneer je nou over kan hoor.
Had verwacht met Sterre wel er echt klaar voor te zijn, maar blijkbaar niet. We blijven wel wedstrijdjes starten voor de ervaring.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 19:02

Ja precies gewoon lekker ervaring opdoen en ondertussen doortrainen dan komt het vanzelf wel

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:38

Over doorzitten gesproken, ik zag net een video op Facebook van Ian Smith 31 juli, voorbij komen, man man, zo wil ik ook leren doorzitten. Ik weet alleen niet hoe ik daarvan een link hier plaats.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:56

Gewoon de link kopiëren en plakken?

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:08

m.facebook.com/iansmithdressage
Oh wauw en de eerste video dan, die van 24 augustus! En hoe dat paard loopt dan! Zo gaaf!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:15

Is toch niet eerlijk dat sommige mensen wel fatsoenlijk op een paard kunnen zitten. >;) ;(

:')

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:16

Een Z2 vos merrie van Emmy de Jeu, misschien dat iemand anders het voor elkaar krijgt?
Bedankt promisse

Nee, het is niet eerlijk , Mirjam
Laatst bijgewerkt door Lanoca op 04-09-18 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:20

Echt heel netjes ik wil dat ook kunnen

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:41

Ik ook! Maar gezien mijn leeftijd en jaren van proberen gaat me dat niet meer lukken vrees ik

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:44

Promisse schreef:
m.facebook.com/iansmithdressage
Oh wauw en de eerste video dan, die van 24 augustus! En hoe dat paard loopt dan! Zo gaaf!

Bij tijd en wijle voel ik mij net Dik Trom, en dan zie je dit filmpje. Het zou verboden moeten worden >;) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:45

BravoT schreef:
Oké ik ga met mijn billen bloot :o bij de vereniging let ie meer op, maar dacht hier weer keertje proberen :o

https://youtu.be/R3sQrNc-v6A

Best netjes Bravo!

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:11

Inxs schreef:
BravoT schreef:
Oké ik ga met mijn billen bloot :o bij de vereniging let ie meer op, maar dacht hier weer keertje proberen :o

https://youtu.be/R3sQrNc-v6A

Best netjes Bravo!

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:29

Zeker netjes bravo heel vriendelijk!

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:30

Leuk paard Bravo1
Misschien een tip: ik zie dat je je handen behoorlijk onafhankelijk van het staan-zit van je lichaam kunt houden. Alleen als je in onbalans komt, dan zoek je wat steun. Als je nou je handen lager houdt, dan komen die storingen sowieso minder erg in zijn mond aan. En als je je handen in contact houdt met de hals of schoft of het zadel van je paard, dan kan je ze nog veel stiller houden en voel je ook beter wanneer je vanuit onbalans je handen wilt bewegen. Je kan bijv. je pinken naar beneden uitsteken en zo het paard aanraken, of je handen zo laag houden dat ze een beetje op het paard rusten.
Succes!

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:57

Proven: Ik liep wat achter dus net je filmpje gekeken en meeste is al gezegd. Teugels wat korter is de meest algemene tip. Je ziet ook dat je in het laatste stukje gebroken lijn en tweede galop de teugels al wat korter hebt dan op de andere hand en daar worden de overgangen al beter van. Probeer ook voor je uit te blijven kijken, het lijkt linksom soms alsof je in de bochten naar beneden kijkt. In het wijken ook voorwaarts blijven rijden. Ik denk inderdaad dat je goed kan scoren als het wat meer bij elkaar komt, wat iemand hierboven ook al zei.

Mijn tip voor als je bang bent dat je trekt als de teugels korter zijn: zij moet aan jou blijven 'trekken', dus probeer dat te voelen. Dat rijd je er van achteruit in. Zolang je contact hebt en de druk door haar wordt gepakt (ipv dat jij naar achteren beweegt met je hand), zit je goed. En soms kan dat best als een 'veel' worden ervaren als je dat niet gewend bent. Maar je zit er super netjes stil op, dus dat kan je gewoon! Succes.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:38

Dank je @Jillaroo!
Klopt inderdaad dat ik naar beneden kijk, dat gaat zo automatisch moet ik echt op letten 8)7

Ik vind het echt super leuk dat jullie allemaal ongeveer dezelfde dingen zeggen als mijn instructrice, allemaal net even anders verwoord.
Ben er namelijk wel achter dat elke instructeur zegt dat ze van achter naar voren rijden, dat ze vanaf de basis beginnen en dat ze vriendelijk rijden en dat het helaas bij meer dan de helft van de instructeurs niet het geval is.
Nou heb ik er zelf niet genoeg verstand van om het verschil te zien bij een ander(natuurlijk zie ik het wel bij de gevallen dat er echt een valse knik is of een paard in een houding wordt getrokken), maar vaak zit het in kleine punten waaraan je het kan zien die ik dus (nog) niet zie.

Dan kom ik er dus steeds te laat achter dat een instructeur mij op de verkeerde manier les geeft en zo heb ik al een stuk of 6 instructeurs versleten. Heb er nu eindelijk een gevonden sinds een maand of 3 waarbij het echt supersuper goed gaat, die heel veel geduld heeft en die ECHT vanaf de basis werkt.

Maar als ze dan ook bijvoorbeeld de afgelopen weken zegt dat mijn teugels wat korter moeten raak ik meteen in paniekmodus van oh nee straks wil ze dat ik haar in een houding trek. Maar vervolgens hoor ik jullie hier allemaal hetzelfde zeggen dat stelt mij heel erg gerust *\%/* We zijn gewoon toe aan de volgende stap :D

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 22:11

Je moet dus met jouw teugels het contact creëren zodat je de neus vooruit kan duwen. Dat is anders dan minder of meer trekken, dat heeft helemaal niets met in een houding trekken te maken. Je zult het herkennen wanneer het gebeurt.

Als je de energie van achter naar voren rijdt kan je de neus naar voren duwen. Zolang je bezig bent het paard in een houding te trekken, rijdt je van voren naar achter.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 07:54

In een houding trekken is ook weer heel iets anders dan de energie die je van achter opwekt van voor begeleiden. Die nuance mis ik dan soms weer in Rien zijn uitleg waardoor mensen bang worden voor welke vorm van begrenzen dan ook.

Ik heb er ook even mee geworsteld. Maar merkte dat begrenzen toch echt een keer nodig wordt. Zolang het geen lift en of forceren word is er dus niets mis met een tijdelijk zwaarder contact eens je paard de hand vertrouwd.