Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathe

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:00

oei daar weet ik niets over Adin...

is een afvlakking niet wanneer er chipjes zijn weggehaald?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:02

Is een afvlakking geen oc ? Dat dacht ik

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:06

heb ook al gelezen dat een afvlakking echt geen belemmering voor de sport hoeft te zijn...

ben benieuwd naar wat de rest hiervan vind!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:06

Heb eerder paarden gehad met afvlakking, dit is wat het woordt al zegt een gebied wat vlakker is dan normaal en kan naar mijn de mening van onze DA geen kwaad.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:08

Adin schreef:
Is een afvlakking geen oc ? Dat dacht ik

Het heeft wel temaken met OCD

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:10

Adin ik zou dat aan een echte veearts vragen en geen bokkers ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:12

Oh Adin, tja het perfecte paard bestaat natuurlijk niet... maar is wel jammer. Ik vond meteen twee goede artikelen toen ik zocht op afvlakking van gewrichten http://www.paardenkliniekdeveluwe.nl/wetenswaardigheden/OsteochondroseDisse.pdf en http://www.dapmoergestel.nl/artikelen/images/HS25Gewrichtsmuis.pdf
In het eerste artikel staat ook dat het komt door snelle groei bij veulens en dat is natuurlijk wel snel het geval bij van die grote jongens.
Ik zou me niet meteen heel erg bang laten maken, als deze DA en je eigen DA aangeven dat het geen belemmering is voor jouw gebruiksdoel.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:14

Een afvlakking is naar mijn weten geen ocd tenzei ze er wel een klein fragment vinden. 1 van mn vorige sport paarden had ook een lichte afvlakking in de sprong nooit last van gehad en zelfs als 12 jarige over gekeurd en weer 100% goed gekeurd voor de sport.

edit
die eerste link wou ik ook plaatsen :D

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:19

een afvlakking is een OC, breekt er een stukje af is het een ocd.

Het eesrte artikel is niet positief....

Tuurlijk geen bokkers vragen maar een arts, maar ervaringen zijn ook belangrijk.

Morgen krijg ik het rapport anders de foto's ook maar even opvragen :)

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:27

Niet alle bemerkingen zijn beperkingen...... Er lopen meer paarden in de (hogere) sport met een bemerking dan zonder.
Een DA is iemand die daar een goed, eerlijk en objectief oordeel over kan geven.
Als je daar niet meer op kunt of wilt afgaan, tja moet je je gaan afvragen of je echt wel iets wil.....................
Een 100% röntgen en klinisch gekeurd paard inclusief alle bloedproeven, kan morgen dood in de stal liggen.
Het is een levend wezen en daar zitten risico's aan verbonden. Je kan risico's wel verminderen met keuringen e.d. maar nooit uitsluiten.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:32

Een stukje tekst over OC/OCD wat ik vond op de site van Paardenkliniek Garijp welke meewerkt aan een onderzoek met KWPN over OC/OCD
Hieruit blijkt dat 1 en 1 niet 2 is...

Op dit moment wordt het OC-project deel twee van het KWPN afgerond. Het zal nog geruime tijd duren voordat alle gegevens zijn verwerkt tot bruikbare conclusies. Want er zijn nog veel zaken onduidelijk over
OC en OCD.
Dat de aandoening veel voorkomt was al duidelijk, maar helaas zit er ondanks de intensieve selectie bij de dek­hengsten nog geen verbetering in.
Dat zou er op kunnen wijzen dat de selectie niet op de juiste wijze gebeurt. Maar misschien kwam de aandoening zonder selectie nog wel veel vaker voor dan in het verleden.
Zo worden vormen van OC (op groei­stoornissen gebaseerde gewrichts­aandoeningen die niet gepaard gaan met losse stukjes in het gewricht) en OCD (wel losse stukjes in het gewricht) in de kogels, de schouders, de hals en de heupen niet meegenomen in de selectie.
Behalve voor de kogels is dat ook niet eenvoudig omdat hals, schouder en heup nu eenmaal niet zo makkelijk op de foto zijn te zetten als de sprong, de knie en de kogels.

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:39

Adin schreef:
Uhm oke....... daar gaan we

Na lang wachten eindelijk de arts gesproken van de Watermolen.
Hij mailt me mrogen het rapport maar uit zijn geheugen heeft het paard in kwestie een afvlakking in zijn knie en sprong en is dat geen belemmering voor de sport.

ben niet zo thuis in afvlakkingen.

kenners hier?
wat is het risico?

Tjah ik weet niet of ik onder de kenners val :D

Als het paard me erg zou bevallen en de prijs bevalt me ook. Zou ik er over heen stappen. Ik zou het wel eerst nog een keer na laten kijk door een DA waar ik erg veel vertrouwen in heb.

Dat is ook nog een optie natuurlijk als je het niet vertrouwt vraag er een 2e dierenarts naar te kijken.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:54

laat hem gewoon terug op foto's zetten door een andere DA en kijk wat hij zegt...
Als hij voor de sport wordt goedgekeurd dan is er toch geen probleem?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:18

Ik weet er wel wat van.
Afvlakking is voor de sport geen probleem, worden gewoon ggk. Ze worden geen PROK, maar da's voor een ruin ook weinig interessant (hooguit voor de moederlijn). Een afvlakking kan een geopereerde OCD zijn geweest; de D is er dan uitgehaald, maar ook gewoon een OC of een minder fraai lijntje van het gewricht. Dat is ook de reden waarom hengsten met een afvlakking niet snel worden goedgekeurd voor de dekdienst bij het KWPN (tenzij ze veel te compenseren hebben, dan loopt half NL er achteraan en maakt niemand zich er meer druk om). Ik zou er geen minuut van wakker liggen. Doe dat ook niet zo gauw van een OCD-tje tenzij die op een akelige plek zit. Het kost een paar cent, maar operatie en herstel vallen erg mee. En lang niet elke OCD moet weggehaald worden. Uiteraard moet het paard dit alles natuurlijk wel waard zijn.

En Adin is eigenlijk gewoon verliefd op die grote vos, maar durft het zelf nog niet te geloven. Heb vertrouwen, meis!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:28

ik denk dat dit paard idd bij me past en vind een bemerking(kje) ook niet erg maar dit is wel een flink paard, qua maat en bouw die amper in training is geweest.
Ben dan bang dat hij door training er wellicht wel last van gaat krijgen. heb al zo'n pech gehad.

Ik krijg morgen dus het keuringsrapport gemaild, ga ook nog vragen om de foto's, die wil ik dan toch aan mijn eigen DA laten zien denk ik en dan durf ik het wel aan.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:33

En dan nog wel klinisch keuren + een rugfoto, dus ook al neem ik de afvlakkingen voor lief dan kan er nog sprake zijn van KS en laat ik hem wel staan.
Nog even spannend dus.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:42

Je hoeft ook niet over 1 nacht ijs te gaan of je hoofd te verliezen. Anderzijds moet je ook niet te bang zijn. Er zijn zoveel botten en botjes die we niet laten rontgen en waarvan we dus ook niets weten. Dat zijn ook allemaal potentiële risico's, alleen we kennen ze op voorhand niet.

De meeste paarden gaan kapot in de training door verkeerde training. Peesproblemen, kissing spines, simpelweg kapotgereden. Dat ligt niet vaak aan de paarden maar vooral aan degenen die er boven op zitten. Ook stalmanagement is heel bepalend hoe heel je een paard kunt houden. Gaan ze los met een heel stel de wei in of worden ze aan de hand gebracht. In het eerste geval kun je staan wachten op peesproblemen. Ook voor koliek geldt dat veel voorkomen kan worden. Zoek dus ook een goede stal, net zo belangrijk als een gezond paard, want gezond houden is ook een hele kunst.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:07

ik weet het allemaal wel maar vind het toch eng, heb al zoveel pech gehad, ben gewoon bang dat ik weer ellende krijg.
De eigenaar had gezegd 100%, was ook wel teveel gevraagd natuurlijk ;) zou prokwaardig zijn maar da's dus niet waar met een afvlakking.
Nou ja, morgen eerst het keuringsrapport maar eens bekijken en daarna de foto's opvragen.

Stal heb ik al, ben daar zelf verantwoordelijk voor het binnen en buiten zetten dus heb zelf zicht op de hoeveelheid beweging die hij krijgt. In de zomer heb ik ze 24/7 in de wei.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:19

Marion71 schreef:
Ik weet er wel wat van.
Afvlakking is voor de sport geen probleem, worden gewoon ggk. Ze worden geen PROK, maar da's voor een ruin ook weinig interessant (hooguit voor de moederlijn). Een afvlakking kan een geopereerde OCD zijn geweest; de D is er dan uitgehaald, maar ook gewoon een OC of een minder fraai lijntje van het gewricht. Dat is ook de reden waarom hengsten met een afvlakking niet snel worden goedgekeurd voor de dekdienst bij het KWPN (tenzij ze veel te compenseren hebben, dan loopt half NL er achteraan en maakt niemand zich er meer druk om). Ik zou er geen minuut van wakker liggen. Doe dat ook niet zo gauw van een OCD-tje tenzij die op een akelige plek zit. Het kost een paar cent, maar operatie en herstel vallen erg mee. En lang niet elke OCD moet weggehaald worden. Uiteraard moet het paard dit alles natuurlijk wel waard zijn.

En Adin is eigenlijk gewoon verliefd op die grote vos, maar durft het zelf nog niet te geloven. Heb vertrouwen, meis!

Voor de PROK tellen de kogels weer niet mee, daar kunnen ze dus een vette D op hebben en toch PROK worden....
Zelfs met een C worden de hengsten dan nog goedgekeurd (zie ook bericht hier op bokt waarbij Wiepke zijn hengst uit de dekdienst haalt omdat fokkers wat huiverig zouden zijn).
En idd ik lig ook niet wakker van een OCD, maar als ze zonder zijn, dan toch liever zonder..... ;)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:23

Het maakt ook uit hoe oud het paard is.
dit paard is dus 3,5 en nog niet intensief belast.

Nou ja, van het gegoogle wordt ik niet veel wijzer/vrolijker dus eerst het rapport morgen maar afwachten en vanaf daar ga ik verder2

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:10

Adin je moet niet overal spoken zien. Ik las in je topic dat je je vorige paard ook helemaal op de foto hebt gehad. Uiteindelijk toch helaas niet meer goed.. Een paard kan deze week goed zijn en volgende week een ongeluk krijgen is hij ook niet meer goed. Maar kan ook jaren gezond blijven en tot zijn dood weinig tot niks mankeren.

Wacht het eerst maar gewoon af :D

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:21

snap ik allemaal maar het zou wel meer dan vervelend zijn als deze ook binnen no time ergens last van heeft,
Staar me echt niet blind op een gebrekje maar wil wel helder hebben waar ik aan begin en wat de risico inschatting is.
Is dit een bemerking? of is hij gewoon goedgkeurd met een letter er achter ofzo.
Hoop dat het rapport morgen eerste verduidelijking geeft

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:28

wie weet heeft de dierenarts zich gewoon vergist en heeft hij een ander paard voor :)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:35

Hahaha dat zou mooi zijn :)

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:41

Een afvlakking is geen ''bemerking'', behalve dat ze er geen prok mee kunnen worden heb ik er nog nooit wat negatiefs over gehoord? En daarnaast hebben ze allemaal wel iets, een afvlakking is vrij onschuldig voor zover ik weet.
Hopelijk wordt dit paard het helemaal!