Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:43

Ik woon heel dichtbij grolloo welke handelstal bedoel je mag ook via pb

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:07

StalNollie schreef:
Maar in het paspoort staat al stiekem zoveel informatie.

Entingen ? Zijn ze op tijd geënt of moet basis opnieuw klopt het verhaal met de entingen. Ooits kocht een vrouw mijn pony was altijd op tijd geënt door vorige eigenaar en 1x bij mijn, deze vrouw bood de pony week later weer aan als zijnde jaren in bezit gehad!!! Ze zou dus door de mand kunnen vallen als iemand wel doe entingen nakijkt!

Castratie hoort afgestempeld te zijn door dierenarts en weet je dat er niet eens gecastreerd mag worden zonder dat er entingen inzitten!

Geboorte datum / aanmaak datum paspoort

Medisch inlegvel bijzonderheden ?

Even snel de simpele dingen die een particulier zo na kan kijken hoor is geen wetenschap en daarnaast is het toch wat echt bij het paard hoort dus dit kijk je dan toch altijd in ?

Het is zowat het eerste wat ik kopers in handen geef.

Of je koopt gewoon bij een betrouwbaar adres waar je niet zo vaak check check, dubbel check hoeft te doen.
Niet dat jou tips niet heel waardevol zijn. En zeker iets om even naar te kijken voor je definitief akkoord gaat.

Maar tegen de tijd dat ik bij adressen uitkomt waar ik dit op voorhand al allemaal moet doen vóór ik kan gaan kijken is mij de zin in het paard zoeken wel voorbij. Dit soort adressen probeer ik er toch zo veel mogelijk van te voren uit te gooien in een zoektocht. En dat lukt best aardig als je de markt iets langer in de gaten houdt en google even los laat op een adres.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:22

Ik heb eigenlijk alleen maar met particuliers van doen gehad, en dan merk je snel genoeg wanneer ze eerlijk zijn en niet. Die mensen willen vaak gewoon het beste voor hun dier.

Denken jullie weleens terug aan paarden die jullie bijna zouden hebben gekocht? Ik heb twee paarden in mijn zoektocht gehad destijds, waarvan ik het nog steeds jammer vind dat het niets is geworden.

Eentje had helaas een peesblessure gehad die weer op speelde net na het proefrijden. Had eigenlijk de contactgegevens van die eigenaar moeten bewaren, maar dat is achteraf. De andere zat rijtechinsch nog heel veel werk aan, en achteraf kwam ik die nog eens tegen op de Bokt markt. Allebei met een goede (of logische) afweging niet genomen, maar soms maalt het toch door je kop.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:30

denisesilver schreef:
Denken jullie weleens terug aan paarden die jullie bijna zouden hebben gekocht? Ik heb twee paarden in mijn zoektocht gehad destijds, waarvan ik het nog steeds jammer vind dat het niets is geworden.

Eentje had helaas een peesblessure gehad die weer op speelde net na het proefrijden. Had eigenlijk de contactgegevens van die eigenaar moeten bewaren, maar dat is achteraf. De andere zat rijtechinsch nog heel veel werk aan, en achteraf kwam ik die nog eens tegen op de Bokt markt. Allebei met een goede (of logische) afweging niet genomen, maar soms maalt het toch door je kop.

Ik heb er eentje dat nog steeds ergens in mijn achterhoofd zit, bleek een peesblessure te hebben dus wel blij dat ik hem niet gekocht heb maar zo nu en dan denk ik er nog aan en toch is het ergens wel jammer :')

Daarnaast eentje dat ik te jong, te groen en te kijkerig vond (was toen 3,5 en heel erg groen). Zie hem nu af en toe op wedstrijd en zo te zien is hij uitgegroeid tot een heel fijn wedstrijdpaard en een prachtig beest ook. Maar dat kijkerige zit er duidelijk nog steeds in, heb hem weleens 180 graden draai in een dubbel zien maken omdat de tweede hindernis een plankje had ipv alleen balken en dan denk ik, zou hij nou net zo goed zijn geworden onder mij als onder zijn huidige (= veel meer ervaren) amazone, nou daar heb ik ook zo mijn twijfels over :=

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:51

Dat heb ik maar met 1 paard. Eentje die uiteindelijk toch niet doorging vanwege een hartruis. Maar toen waren we dus al voorbij de aankoopkeuring en hebben we zelfs nog aanvullende onderzoek gedaan samen met de verkoper. Die had ik in mijn hoofd echt al op stal staan.
Maar uiteindelijk heb ik daarna mijn ultieme paard gekocht dus geen seconde spijt meer van gehad daarna. Beter dan wat ik nu heb bestaat niet. Ik hoop alleen dat dat beestje óók leuk terecht is gekomen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 12:00

Idd, via een betrouwbaar adres. Via via in je eigen netwerk, handelaren waarvan je uit je eigen netwerk weet dat ze nette handel doen.
Ik koop juist niet particulier. Bij een particuliere aankoop heb je geen consumentenrecht waardoor je bij problemen als koper gewoon in een veel slechter positie staat als bij aankoop met consumentenrecht.
Zowel onder handelaren als particulieren heb je goede en slechte zitten. Goede vinden het belangrijk dat hun paard bij de juiste koper komt, slechte willen gewoon maximaal cashen. Ik ken echt wel handelaren die ook heel geïnteresseerd zijn in hoe het door hun verkochte paard het doet bij de nieuwe eigenaar en particulieren die vooral geïnteresseerd zijn om die fantasie prijs voor hun dier te krijgen.

Paarden in mijn zoektocht waar ik wel eens aan terugdenk, die zijn er wel, maar eigenlijk altijd dolgelukkig geweest met de paarden die ik uiteindelijk wel gekocht heb. Nooit achteraf gedacht, misschien was dat een betere match geweest.

Toen ik mijn merrie kocht best wel wat paarden gezien, die helemaal aan mijn wensen en eisen voldeden. Zat echt een beetje te dubben, plussen en minnen en toen mijn merrie gaan bezichtigen en ondanks dat zij een veel complexer karakter had dan die anderen die ik bezichtigd had, was dit liefde op het eerste gezicht....en de liefde duurt na 13 jaar nog steeds, ondanks dat zij nu met toch wel iets vervroegd pensioen staat. Geen van de andere paarden die ik bezichtigd had, haalden het bij haar uitstraling en persoonlijkheid.

Toen het 2 jaar geleden niet lukte om mijn merrie drachtig te krijgen, zat ik zo in de veulen mood en had ik zo'n studie gemaakt van alle hengsten, dat ik bijna een veulen had gekocht van de hengst die ik voor mijn merrie had uitgezocht. Er waren meer veulens van die hengst te koop, misschien wel betere, maar van deze maakte mijn hart een sprongetje. Helaas had het veulen al een peesblessure opgelopen vlak voor de koop, waardoor ik het dier niet gekocht heb. Daarna besloten geen veulen te kopen maar een onbeleerde 3-jarige waar ik sneller mee aan de slag kon. Deze kwam sneller op mijn pad als dat ik gedacht had, had ook nog geen andere gezien....en ooooooohhhh wat ben ik blij met die aankoop (ondanks dat ik er door pech toch nog een jaar extra naast gestaan heb). Achteraf denk ik wel, dat ik waarschijnlijk nog blijer ben met dit paard, als dat ik van een veulen van mijn merrie had kunnen worden. Wat is dit dier een lot uit de loterij.

En ondanks dat ik eigenlijk nooit zo op zoek ben gegaan naar die magische "klik", voelde ik die wel meteen bij de paarden die ik gekocht heb en had ik bij beide paarden al binnen 5 minuten, als deze door de keuring komt kan er een strik om.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 12:22

Ik moet zeggen dat ik de onbetrouwbare verkopers bijna kan ruiken. En 9/10 keer merk ik ook dat het paard niet bij me past. Kan natuurlijk ook deels aan het segment liggen. Ik zocht in de lagere prijsklasse een heel simpel htk paard.

Die magische klik heb ik alleen met mijn huidige merrie gehad destijds als 10 dagen oud veulentje, en ook de eerste keer dat ik op stapte. Heel apart, dat voelde gelijk zo vertrouwd. Van mijn vorige die nu van mijn zus is, heb ik wel echt zo'n spijt gehad. Zij is er nu gelukkig mee, dus dat is wel weer fijn. En ondanks dat ik het een groot watje en soms een bullebak vind, is hij echt heel lief voor mijn neefje.

De pony had ik niet gelijk een klik mee, maar die wilde ik absoluut niet kwijt. Ik heb er wel elke rit minimaal 1 keer naast gelegen die eerste twee jaar :D

De volgende wordt een pony, waarschijnlijk ook weer Welsh sectie b. Ik ga in november eens rondkijken in Hedel. Waarschijnlijk komt er dan nog niks mee. Er mist er gewoon eentje op stal, dus ik wil gewoon weten wat de prijzen doen momenteel. Ik zou het leuk vinden om te gaan mennen. Ooit eens mee geweest op de koets met een tweespan fjorden. Dat was zo machtig mooi. Mijn zus zei dat ik ook mijn merrie kon laten omscholen, maar dat zie ik dan weer niet zitten met zo'n groot paard. Daar zit ik liever op :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:35

Vergis je niet..die kleintjes zijn vaak veel feller voor de wagen. Maar leuk idee!

Ik kocht mijn eerste paard van een malafide particulier, lekker mee bedonderd haha. Heb de meesten via training/ handelstallen gekocht. Heb een keer gehad dat ik een paard wilde kopen van mijn destijds werkgever en dat mocht toen niet omdat ie bang was voor gezeur. Dat dier heb ik nog wel vaak aan gedacht, helemaal toen ie na een jaar weer terug kwam. De rest van de paarden waren de meesten jong en groen en ik vind ze al snel leuk dus kocht meestal gewoon het eerste paard waar ik ging kijken. :+

En heb een keer een jaar getwijfeld over aankoop van een, achteraf was dat gewoon stom. Uiteindelijk toch nog overgenomen omdat ik hem niet uit mijn hoofd kreeg.

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:05

Citaat:
Ik moet zeggen dat ik de onbetrouwbare verkopers bijna kan ruiken. En 9/10 keer merk ik ook dat het paard niet bij me past. Kan natuurlijk ook deels aan het segment liggen. Ik zocht in de lagere prijsklasse een heel simpel htk paard.

Ik zoek ook een simpel recreatiepaard om vooral mee buiten te rijden. Daardoor kom ik uit bij het lagere segment, waar je meer onbetrouwbare verkopers treft. De koudbloeden die ik leuk vind zoals ze verkopen bij de Rotterdamse handelaar zie ik niet bij particulieren. Dat maakt de zoektocht lastig.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:35

Elisa2 schreef:
Vergis je niet..die kleintjes zijn vaak veel feller voor de wagen. Maar leuk idee!

Ik kocht mijn eerste paard van een malafide particulier, lekker mee bedonderd haha. Heb de meesten via training/ handelstallen gekocht. Heb een keer gehad dat ik een paard wilde kopen van mijn destijds werkgever en dat mocht toen niet omdat ie bang was voor gezeur. Dat dier heb ik nog wel vaak aan gedacht, helemaal toen ie na een jaar weer terug kwam. De rest van de paarden waren de meesten jong en groen en ik vind ze al snel leuk dus kocht meestal gewoon het eerste paard waar ik ging kijken. :+

En heb een keer een jaar getwijfeld over aankoop van een, achteraf was dat gewoon stom. Uiteindelijk toch nog overgenomen omdat ik hem niet uit mijn hoofd kreeg.

Niet alleen voor de wagen :)) . Maar ze zijn op de grond makkelijker te behappen voor me.

Kopen van kennissen is inderdaad vaak vragen om gezeik mi. Al hoewel ik mijn merrie ook van vrienden heb.

Heide, ik zal niet zeggen dat ik geen malafide handelaren ben tegengekomen. Ook bij de zoektocht voor mijn moeder eens op een “braaf” paard gezet. Beest ging alleen nog maar recht omhoog zodra die buiten kwam. In de binnenbak niks meer aan de hand. Toen was ik wel blij dat ik alles voorreed. En eens heel hard van een paard afgevallen. Dame die erbij stond (niet eens de eigenaar) heeft de wind van voren gekregen toen ze me in de rede durfde te vallen. Ben zelden kwaad, maar toen was ik wel echt laaiend. Beide paarden had ikzelf niet uitgezocht, en zou ik op basis van de advertentie niet bij zijn wezen kijken. Bij die met die peesblessure ook niet overigens, dat is dan weer de keerzijde.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:25

Heide83 schreef:
Citaat:

Ik zoek ook een simpel recreatiepaard om vooral mee buiten te rijden. Daardoor kom ik uit bij het lagere segment, waar je meer onbetrouwbare verkopers treft. De koudbloeden die ik leuk vind zoals ze verkopen bij de Rotterdamse handelaar zie ik niet bij particulieren. Dat maakt de zoektocht lastig.

Ik denk dat budget daarin ook echt wat doet. Ze zijn er zeker wel bij particulieren maar andere prijsklasse en wellicht net buiten je zoekertje qua afstand / km's

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:05

Ik zoek in heel Nederland en ben niet per se op zoek naar een goedkoop paard. Maar ik zie ze gewoon niet te koop staan. De mensen met paarden in mijn netwerk hebben ook geen ervaring met handelaren. Ik zou dus echt niet weten welke handelsstallen betrouwbaar zijn en welke niet.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:32

Wilde net zeggen; bij t zoeken naar een recreatie paard kom je niet automatisch in t lagere segment, dat hangt eerder van het budget af en niet van de discipline.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:43

Ik heb een leuke, brave, veelzijdige en gezonde d-pony bekeken.
Geboren in 2006, ruin.
Eigenaar vraagt mij nu een bod te doen, maar ik weer niet zo goed waar ik moet beginnen qua prijs.
Suggesties?

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:46

Ik vind de koudbloedmixjes erg leuk. Die vallen vaak in het lagere segment. Ik kijk ook naar fjorden en haflingers, maar ik vind dat die tegenwoordig steeds meer sportpony gefokt worden en daar hou ik niet van. Ik ben op zoek naar een robuuster paardje. Ik denk dus niet dat het een budgetprobleem is, maar meer ligt aan het type paard dat ik zoek.

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:54

_djoeke_ schreef:
Geboren in 2006, ruin.
Eigenaar vraagt mij nu een bod te doen, maar ik weer niet zo goed waar ik moet beginnen qua prijs.
Suggesties?

Ik zou kijken voor welke prijzen vergelijkbare pony's te koop.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:01

Heide83 schreef:
_djoeke_ schreef:
Geboren in 2006, ruin.
Suggesties?

Dit zou ik inderdaad ook doen, kijk even op sporthorses, marktplaats en FB groepen en ga een beetje uit van het gemiddelde als je kijkt naar leeftijd, niveau, uiterlijk en gezondheid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:52

Heide83 schreef:
Ik vind de koudbloedmixjes erg leuk. Die vallen vaak in het lagere segment. Ik kijk ook naar fjorden en haflingers, maar ik vind dat die tegenwoordig steeds meer sportpony gefokt worden en daar hou ik niet van. Ik ben op zoek naar een robuuster paardje. Ik denk dus niet dat het een budgetprobleem is, maar meer ligt aan het type paard dat ik zoek.

Misschien weet je het al maar op E-horses staan er daar veel van.

Djoeke, ik zou inderdaad ook even kijken wat vraagprijzen zijn voor vergelijkbare pony,s.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:55

Ik zou nooit bieden, ik wil een vraagprijs weten. Anders stap ik ook niet in de auto. I.m.o. hoort dat ook zo, verkoper vraagt.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 00:26

Heide83 schreef:

Ik zoek ook een simpel recreatiepaard om vooral mee buiten te rijden. Daardoor kom ik uit bij het lagere segment, waar je meer onbetrouwbare verkopers treft. De koudbloeden die ik leuk vind zoals ze verkopen bij de Rotterdamse handelaar zie ik niet bij particulieren. Dat maakt de zoektocht lastig.[/quote]

Heide83: wat voor soort paard zoek je? Ons paard komt binnenkort te koop. Voor idee: een paar foto's in profiel.

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:18

Martie schreef:
Heide83 schreef:

Heide83: wat voor soort paard zoek je? Ons paard komt binnenkort te koop. Voor idee: een paar foto's in profiel.[/quote]

Ik stuur je een pb.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:57

Heide83 schreef:
_djoeke_ schreef:
Geboren in 2006, ruin.
Suggesties?

Ik kan er op e-horse en sporthorses maar 1 vinden (dezelfde ook nog) die enigszins vergelijkbaar is qua leeftijd en stokmaat. Daar vragen ze 2750 voor. Marktplaats moet ik nog doorspitten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:18

ruitje schreef:
Ik zou nooit bieden, ik wil een vraagprijs weten. Anders stap ik ook niet in de auto. I.m.o. hoort dat ook zo, verkoper vraagt.

Vind ik dus ook.

Anders slachtprijs bieden :+

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:10

_Tarzan schreef:
Balen van de afkeur Heide!

Iemand die hier misschien een goede FB groep weet om een dressuur gefokte jaarling aan te bieden?

Kwpn Facebook wordt regelmatig wat aangebode.
En anders Facebook groepen zoeken van de Hannoveraan, zijn er vast wel.

Moep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:00

Afbeelding
Hoi iedereen! Het is al een paar week geleden dat ik hier wat heb gezegd. Ik had vragen over cornage.
Maar ik kan nu heel gelukkig zeggen dat ik nu een nieuwe topper op stal heb staan. Ze is helemaal goedgekeurd en staat sinds dinsdag op stal.
Het is een 4 jarige Desperado merrie geworden, van +/- 178 (moeten dr nog even opmeten) ontzettend blij met dr