Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 17:01

Goed bezig dierenfan!!! +:)+

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:25

Hebben jullie dat ook dat als je op vakantie bent geweest, je paard er "anders" uitziet als je terugkomt?
Stip is ineens bijna door zn vacht heen en opeens weer overbouwd :+

Maaaarrrr alsnog het knapste paard van stal <3

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 05:14

Absoluut hoor Leedebee en dat had ik vroeger ook altijd als ik de honden op ging halen uit het pension. Tegenwoordig mogen due mee op vakantie haha. Ze zijn dan nog net iets mooier dan gedacht haha

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:47

Stip wordt bijna 5 jaar. Nu maak ik ieder jaar een foto van zijn kont. Vraag me niet waarom haha. Maar het is wel leuk om te zien hoe hij groeit.

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 04:57

Afbeelding

Als je paard verzot is op de zee en heerlijk staat te genieten samen met 1 van de bijrijdsters dan moet je zelf net zo hard genieten! Ik liep met ons oudste trekpaard aan de menleidsels om hem zo ook even lekker door de zee te laten lopen. Mijn eigen paard is echter verzot op de zee en dan werkt dat beter dan vanaf de kant staan klieren met lange lijnen en een paard wat de zee niet uit wil de eerste 10 minuten haha.
Daarna ze in de dubro met soda gezet en gewassen. Even alle zooi eruit. Vervolgens alles geknipt wat geknipt moest worden en ze terug ingesmeerd met derfen zalf tegen de knutten en vliegen enz.

Beide knapperts daarna.
Net 11 jaar
Afbeelding

Komende maand al weer 6 jaar
Afbeelding

Vorig jaar moesten we soms ons leven niet zeker zijn bij mijn paard als we aan het poetsen waren. Nu sta ik gerust gebogen met mijn kont richting zijn hoofd vanaf rechts z'n linker voorbeen te doen zonder enige spanning bij hem of mij en zonder dat ik moet vrezen gebeten te worden of dat hij als een dolle draait en mij weg wil trappen! Ongelooflijk hoe ontzettend hij bijgedraaid is het afgelopen jaar! Afgelopen weekend konden vreemden hem ook gewoon benaderen en aandacht geven terwijl hij op de poetsplaats stond en volledig ontspannen bleef. Ongelooflijk hoe gek je op een paard kan zijn <3 <3 nooit verwacht dat paarden zo'n grote plek in mijn leven in zouden gaan nemen en hoe enorm sterk je band kan zijn met een weidedier ipv huisdier!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:38

Prachtig zijn ze dierenfan! Ze zien er heel goed verzorgd uit. Even een rondje in zee. <3 Zeewater is ook goed voor de beentjes. Heerlijk om dat te kunnen doen.

Leuk idee zo die foto's op een rij Leedebee. Leuk om te zien hoe Stip opgroeit.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:51

@dierenfan wat gaaf ook dat je in de zee kan met je paarden. Lijkt me echt super! Ze zien er goed uit!

@Babootje ja grappig he. Hij begint nu eindelijk een beetje uit te dijen haha. Over 2 weken wordt hij 5.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 13:43

@leedebee wat een toffe foto's zo naast elkaar. Wat een mooie verandering he?

@dierenfan heerlijk!!! Ik herken het helemaal, het verschil tussen de band met een paard en bijv. een hond.

Als het goed is komt dinsdag eindelijk de tandarts. Dan kunnen we de revalidatie weer oppakken. Op het harde blijft Ellie heel braaf maar in de bak ziet ze toch wat mogelijkheden om te klieren. Ze was nu ook wel heel vervelend met het bit, dus hoofdstal af en lekker in de wei gezet. Eerst maar weer even het gebit.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 20:28

Vaak is dat idd de beste weg... "morgen weer een dag" zeg ik dan altijd ;)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:44

Afgelopen weekend er weer opgezeten. Beetje gestapt en gestuurd. Deed hij hartstikke braaf! Ook netjes stilstaan bij het opstappen.
Er waren 2 andere paarden aan het galopperen en buiten de bak gebeurde iets waardoor hij schrok, maar dat was alleen maar even op de plek zo'n "schrik".
Als hij het ff lastig vindt, dan gaat hij gewoon stilstaan, maar niet met stress. Beter dan het op een rennen zetten :')

Ff nog wat knappe foto's spammen hoor!
Ze zijn altijd zo knap met dat zonnetje <3

Afbeelding

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:18

Stip is zo inderdaad prachtig!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 06:59

Stip is een cutie maar dat had ik volgens mij al eens gezegd :D Stip fan hier *\%/*

Ellie is weer naar de tandarts geweest en we hebben weer wat; op de plek van de kiesextractie komt een puntje tand/kies tevoorschijn. Als ze daar last van blijkt te hebben straks moeten we weer komen voor een rx.... ik ga maar even van het positieve uit en dat ze daar geen last van gaat hebben 8)7

Ander ding is dat dochter weer opgestapt is, dit keer voor deze zekerheid weer op het harde begonnen. Paar kleine stukjes draf in de bak... en dan loopt ze toch niet helemaal zuiver. Niet katskreupel met een slag in het wiel maar het is niet zuiver. Ik kan wel janken en ik weet het even niet meer. De pezen waren goed, we hebben echt alles gedaan wat we moesten doen qua revalideren.
Met dochter besloten dat we komende week even kijken of het verbeterd. En anders maar weer Den Ham bellen. Dan toch maar nadenken of we haar laten dekken en haar een jaar wegzetten.
De moed is mij wel in de schoenen gezakt. Zul je zien dat we haar laten dekken en dat er met haar iets misgaat. Met de pech die wij hebben.

Heb al wel een hengst op het oog. Ellie heeft zo'n topkarakter. Heb ook ocd onderzoek gedaan; Jardonnay heeft een goede ocd gezondheid en moeders heeft nog nooit een ocd gehad maar ook niet doorgegeven.
Ik weet dat onze staleigenaresse niet zit te wachten op een veulen op stal, dus ik zal Ellie voor het bevallen moeten verplaatsen een tijdje. Dan kan ik wel een kale stal halen maar de kosten lopen dan ook op met dubbele stalling. Ik moet er even goed over nadenken. Veulen zou dan zijn om te houden. Dan hebben we een opvolger als Ellie daarna nog kreupel is. Dan zoek ik een fijne plek op de wei voor haar.
Nou ja, mijn gedachten gaan alle kanten op zoal je ziet haha.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:38

Je zou moeten kijken of ze D-OC getest zijn. D-OC is de genoom fokwaarde voor OCD. Dat kan middels een DNA erfelijkheidstest. Daarmee kun je zien of een paard het gen heeft dat OCD doorgeeft. Je zou Ellie daar ook op kunnen testen. De kosten vallen erg mee, ik meen 163,00. ex de kosten van de veearts, die de haren bij je paard voor de test moet komen trekken.
Verder moet je ook echt goed nadenken of je zelf met haar wil fokken. Een veulen fokken is absoluut leuk, maar realiteit is ook dat 25% van de veulens het derde jaar niet haalt of bij de geboorte overlijdt. En verder moet je 3 jaar wachten voor je een - als het allemaal goed gaat - een paard hebt om op te rijden. Inclusief de dracht ben je dan 4 jaar verder.
Je zou ook kunnen overwegen om Ellie als fok- of draagmerrie te verkopen.

Als je Ellie wil laten dekken, moet je daar niet te lang over nadenken. Het is nu al eind mei en de merrie is misschien ook niet in 1 x drachtig. Een juli of augustus veulen kan, maar die hebben het meestal in de opfok vrij lastig.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 14:02

@Koekie73 thanx :D

Is dat stukje tand dan een restant dat achtergebleven is?

Wat rot dat ze zo blijft kwakkelen. Ik ben het wel eens met Babootje. Er zijn veel onzekerheden en er gaat veel tijd en geld in zitten. Ik denk dat het voor jou meer sentimentele waarde heeft om dan een veulen van haar te hebben?

Ik zou er zelf ook niet aan moeten denken om Stip te verkopen, maar wellicht dat je (mocht het niet "goedkomen") een fijn plekje kan vinden waar ze verder pijnvrij kan blijven lopen als weidemaatje of fokmerrie als ze dat aankan.
Dan rondkijken voor een ander paard waar je dan op kan (gaan) rijden.

Lastig hoor!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 22:00

Ik hoefde voor de D-OC geen haren te laten trekken, die hadden ze al van toen ze als veulen ingeschetst is. Kon het gewoon rechtstreeks via KWPN aanvragen en voor een minimaal bedrag ook gelijk wfss meegenomen.

Het stukje dekken vind ik ook altijd wel interessant, maaaaaaaar…. Er zitten ook gewoon veel kosten en risico aan. Om heel eerlijk te zijn denk ik, als ik dat zou willen, ik beter een veulen zou kunnen kopen. Dan weet je al wat eruit komt, geen risico voor je merrie, etc.

Maar goed, als je weer langdurige blessure hebt moet je toch wat inderdaad.

Zo een puntje kies vraag ik me ook wel eens af of dat achtergebleven is, ondanks dat 3 verschillende tandartsen me verzekerd hebben van niet. Heel irritant dat je niet naar binnen kan kijken soms.

Sterkte in ieder geval met haar weer.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 17:47

Oh wat vind ik dit ellendig voor jullie Koekie. De pech blijft jullie wel achtervolgen! Ik had zo gehoopt dat het nu een keer klaar zou zijn en dat het grote genieten zou gaan beginnen. Ik snap dat je een beetje moedeloos begint te worden. En hoewel Sjoerd een superfijne en kundige DA is, zou ik misschien toch een keer voor een second opinion gaan. Vers paar ogen die Ellie even met een frisse blik bekijken. SMDC is bv heel goed in visualisatie van blessures. Misschien Utrecht. Zou wel echt naar een hele gerenommeerde kliniek gaan, anders denk ik dat je niet wijzer wordt dan je nu bent.

Qua fokken, tja ik ben niet de goede persoon om daarnaar te vragen, ik heb met Bobo daar ook enorm veel pech mee gehad. Baarmoederonsteking in combinatie met een allergische reactie op het verdunningsmiddel in het sperma, maakte een einde aan onze fokdroom en leverde mij een enorme DA rekening op (5 weken op de kliniek gestaan om haar weer okay te krijgen). Ik denk stiekem dat Bobo daarom indertijd in de handel is gekomen ipv door de fokker aangehouden. Ze had een heel goed veulen gehad (GP dressuur gelopen in Dld) maar dat was ook al een heel laat veulen. Ik heb haar laat in het dekseizoen met 5 gekocht toen kwam ze net van de fokker en was net 2 weken zadelmak....ik denk dus achteraf dat zij haar ook niet meer drachtig kregen en toen als rijpaard verkocht (My Luck!!!!). Heeft Ellie al een veulen gehad dat je weet?

Hier door niet paard-gerelateerde hele vervelende persoonlijke omstandigheden even heel weinig op Bokt en heel weinig bij Owen geweest. Owen heeft een paar weken vakantie zodat ik mijn oliebol kan regelen (hoewel het nog heel lang gaat duren voor alles weer echt op orde is, maar goed, daar kan ik nou eenmaal niets aan veranderen helaas).

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:12

@Oji sterkte met je "privé oliebol". -O-

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:32

@oji wat rot om te lezen van jouw vervelende prive omstandigheden. sterkte!

Overigens is dat mss nog het overwegen waard idd een second opinion. Ik zou SMDC kunnen vragen iig nog eens naar de MRI te kijken. Zij zijn zelf ook degene die de beelden hebben geinterpreteerd en de MRI uitslag hebben gemaakt. Misschien is het daarom zelfs wel beter om daarom naar Utrecht te gaan. Aan de andere kant is het geld voor allerlei nieuwe onderzoeken wel een beetje op. Daar zit niet veel rek meer in. Mss dat ik dan liever een fijne kudde op de wei voor haar zoek die wat betaalbaarder is dan de huidige stalling en dan een ander paard ga zoeken.
Ik weet het allemaal ff niet meer. We gaan deze week maar even zien hoe het rijden gaat.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:52

Ik durf het eigenlijk niet te schrijven.
Inmiddels 4x 1 minuut draf ohz.... en Ellie is gewoon zuiver!! Ik hoop zo dat het zo blijft.

Ze is wel een enorme klier onder het zadel, echt op z'n Ellie's; overal mee bezig behalve met haar ruiter |o
Maar goed, dat is weer ff opvoeden ook.

Ik ben voorzichtig blij :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:24

Wat fijn! Hopen dat het zo blijft *\o/*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:03

Koekie73 schreef:
Ik durf het eigenlijk niet te schrijven.
Inmiddels 4x 1 minuut draf ohz.... en Ellie is gewoon zuiver!! Ik hoop zo dat het zo blijft.

Ze is wel een enorme klier onder het zadel, echt op z'n Ellie's; overal mee bezig behalve met haar ruiter |o
Maar goed, dat is weer ff opvoeden ook.

Ik ben voorzichtig blij :D

Heb je er al eens een osteopaat bij gehad Koekie. Of misschien een facia releasebehandeling?
Ellie is natuurlijk langere tijd kreupel geweest, zich waarschijnlijk overal in het lijf gaan compenseren en vast zetten. Rust maakt een paard niet altijd beter of losser en met rijden kom je er ook niet 1,2,3 doorheen en dan moet je nog van goede huize komen om dat te kunnen.

Wij hebben dat nu ook met Pol. Gisteren in Utrecht terug geweest met hem zijn peesblessure is 95% hersteld en we mogen op gaan bouwen. Maarrr hij loopt nog niet heel veel beter, maar dat kan niet (meer) van de pees komen, maar komt zo te zien vanuit het lichaam. Schouder linksvoor zit vast en ook zn rug is stijf en weinig buigzaam door rechts. Wij hebben hem natuurlijk ook al vanaf begin dit jaar een beetje stil staan. Heeft hij ook nog buikpijn gehad en natuurlijk vanalles in dat lijf vastgezet. Dus plan nu is voordat we gaan opbouwen de osteopaat langs te laten komen om hem los te maken. Wij hebben daarvoor Dustin Wilschut.
En hem over 3 weken op de video te zetten. De veearts heeft een app waarop de bewegingsafloop in beeld wordt gebracht. Die kunnen we dan met een linkje gebruiken en kan zij op afstand mee kijken of alles goed gaat.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 16:15

Heel herkenbaar hoor @babootje. De fysio komt volgende week voor Ellie. Ook bij haar zie ik dat ze vast zit in dr linkerschouder en is ze minder buigzaam. Om die reden zijn de stukken draf ook echt op de binnenhoefslag of diagonaal; ze moet echt weer rechter worden. Een week of 8 geleden is ze behandeld door een chiropractor en nu komt onze eigen fysio weer.

Ik ga vanaf volgende week ook een aantal keer naar de aquatrainer. Om haar een onbelast wat meer te helpen. Heb ook haar voeding wat aangepast.

Arme Polletje, ook nog buikpijn gehad. Maar wat fijn dat de pees ook weer voor 95% is genezen! Ook weer opbouwen dus, is dat met hem een beetje te doen? Hoe is jouw ervaring met Utrecht?

Ik moet soms echt zo lachen om Ellie, echte merrie hoor. Van narrigheid even een spaanse pas onder het rijden :D Even laten merken dat ze het er niet mee eens is (of het lastig vindt ;-)) Typetje is het. Ben echt zo gek op haar.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 16:15

Leedebee schreef:
Wat fijn! Hopen dat het zo blijft *\o/*

Ja! Als jullie allemaal meeduimen moet dat goedkomen toch?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:00

Oh wat fijn Koekie dat Ellie toch goed lijkt te lopen. Ja na zo lang geblesseerd te zijn geweest en stil te hebben gestaan kan het natuurlijk zomaar dat ze echt weer even goed losgewerkt moeten worden om het lijf weer op gang te krijgen. Ik heb toen met Owen een een aantal sportmassages laten doen en een osteo gewoon om hem weer een goede start te geven toen hij zolang niets had mogen doen. En dat compenseren en anders lopen gaat ook in het spiergeheugen zitten.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 22:01

Yay, go Ellie!!! En Polletje ook!!