Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:10

Geryon schreef:
'Koper, ken uw rijkwaliteiten' is een hele goeie. :o
als wij een paardje verkochten dat niet doodmak was overdreven we heel erg over hoe voorwaarts of sensibel of groen oid hij was. Dat moest wel, anders kregen we continu onervaren ruiters die zichzelf overschatten := en dan nog kreeg je ze genoeg hoor. En dan na het rijden 'ik vind hem te gevoelig oid' :+ heb ook wel eens gezegd dat ze er niet op mochten.

Maar, als je twijfelt over een advertentie, altijd gewoon vragen aan de verkoper waarom het paard niet geschikt is voor beginners in de ogen van de verkoper! Wie weet is het iets wat je helemaal niet erg vind :)
Maar je moet als koper ook wel een beetje een referentiekader hebben waarin je dat kunt inschatten en een hoop, met name, manegeruiters hebben dat niet, zeker niet op maneges waar de mate waarin je een paard in de krul kunt sjorren zogenaamd iets zegt over je kwaliteiten als ruiter.

N0a schreef:
Heel eerlijk. Ik zou er altijd bij zetten dat ze niet voor beginners zijn. Ik wil mijn paarden niet verkopen aan mensen die net een paar lessen hebben gehad. Ik wil een ruiter met een fijne balans en een zachte hand, zo ver zijn beginners vaak nog niet.
Als ik zie hoe sommige Z (of hoger)-ruiters tegenwoordig achterover hangen aan hun teugels, betwijfel ik of dat per se een beginnersprobleem is. :o

MyWishMax

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:29

Nee, dat is een ruiter probleem. Eigenljjk heeft het niks met niveau te maken. Een beginner kan het nog afleren, iemand kan op een nette manier z rijden, iemand kan al 30 jaar rijden en het niet doen, maar die kunnen het allemaal ook wel doen. Helaas zegt aantal jaren rijden en niveau dan weer niks over onafhankelijk zitten en correct rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:45

Eigenlijk zou iedereen eens op een polopony moeten rijden, dan leer je wel af puur op je teugels te rijden, want die gaan nergens heen als je ze in hun mond zit, of te diep in het zadel blijft zitten. :)) Gebruik je echter je hele lichaam en je handen pas als laatste, dan zijn ze op superlichte hulpen te rijden.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:48

ikke schreef:
IndianSu schreef:
Dat is natuurlijk altijd een goede vraag. Ik geloof dat het bij mij op dat vlak wel goed zit. Ik heb bijvoorbeeld een vriendin geholpen met haar getraumatiseerde pony en dat ging eigenlijk heel goed. Verder zal het paard bij mij dagelijks lange tijd op de weide komen en weet ik echt wel het een en ander vak paardengedrag en omgang. Ik weet natuurlijk niet alles, maar ik heb wel veel steun van mensen om mij heen (toekomstig stalhouder en zijn vrouw, instructrice, etc.). Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat je hulp kunt en durft te vragen wanneer je er zelf niet uit komt.

Dan moet het paard wel passen in het plaatje dat jij aanbiedt.

Ik denk dat dit de beste opmerking is!

Ik ben mijn pony gaan rijden op het moment dat ik een paard niet eens nageeflijk kon rijden. 1,5 jaar later waren we Z tussen de paarden.
Daarna eens verhuisd naar een andere stal; paarden komen daar buiten, staleigenaar is instructeur en weet veel etc etc.
Als ik daar mijn pony had leren kennen (en rijden) was het finaal misgegaan. En dat heb ik ook bij stalgenoten op die stal gezien.
Wij zijn dus weer terug verhuisd.
Er valt en staat zo enorm veel met het management en team wat je om je heen hebt, maar als je niet ervaren bent en vertrouwd om wat je op dat moment om je heen hebt, kan een ‘niet-beginners-paard’ of welk ander paard helemaal verkeerd gaan. Het is echt de combinatie, het totaalplaatje.
Wij hebben op het begin heel veel geld en tijd besteed aan (de juiste!) begeleiding, daar ben ik zo dankbaar voor.
Oh en als Z ruiter, voel ik mij meer beginner dan ooit! Want hoe meer je leert, hoe meer je erachter komt hoe weinig je weet..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:50

Ik kan voornamelijk alleen maar hard en rechtuit :') . Zet mij op een dressuurpaard en ik kan niks.

Vandaag mijn bijrijder op de mijne, heb nooit het idee dat het nou zo hard gaat in draf, maar schrik er zelf van :')

Tinkers gingen ook zo hard als ze konden :+

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:56

Jeetje zo loeihard dat ze gaat in draf :wow:
En oke ik heb wel efkes moeten lachen met de tinkers :+ wat een contrast.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:59

Ik zag je filmpje of insta idd Ruitje, dat ging goed hard. De voorste 2 dan :+

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:01

absque_dubio schreef:
ikke schreef:
Dan moet het paard wel passen in het plaatje dat jij aanbiedt.

Ik ben mijn pony gaan rijden op het moment dat ik een paard niet eens nageeflijk kon rijden. 1,5 jaar later waren we Z tussen de paarden.
Daarna eens verhuisd naar een andere stal; paarden komen daar buiten, staleigenaar is instructeur en weet veel etc etc.
Als ik daar mijn pony had leren kennen (en rijden) was het finaal misgegaan. En dat heb ik ook bij stalgenoten op die stal gezien.
Er valt en staat zo enorm veel met het management en team wat je om je heen hebt, maar als je niet ervaren bent en vertrouwd om wat je op dat moment om je heen hebt, kan een ‘niet-beginners-paard’ of welk ander paard helemaal verkeerd gaan. Het is echt de combinatie, het totaalplaatje.
Wij hebben op het begin heel veel geld en tijd besteed aan (de juiste!) begeleiding, daar ben ik zo dankbaar voor.
Oh en als Z ruiter, voel ik mij meer beginner dan ooit! Want hoe meer je leert, hoe meer je erachter komt hoe weinig je weet..

Hier net het omgekeerde meegemaakt, met mijn zeer dominante en slimme paard als onervaren guppie in de verkeerde omgeving terecht gekomen (ook gevalletje ouders vonden het wel een goed idee en ik stond te springen om ELK paard :+ ). Ik heb 3 jaar niks met mijn paard kunnen aanvangen, zelfvertrouwen -1000 en een paard dat met alles wegkwam -O- is uiteindelijk wel goed gekomen, door de juiste begeleiding te zoeken. Maar dat we in eerste instantie niet bij de juist begeleiding zaten wisten we op dat moment niet, behalve dat het paard een monster werd, maar je gaat dan alles bij jezelf zoeken natuurlijk.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:05

absque_dubio schreef:

Wat zou jij dan aanraden? Investeren in goede begeleiding dus, en hoe vind ik die? Ik ben overigs absoluut niet op zoek naar een gecompliceerd paardje en ik heb ook geen wedstrijd ambities. Ik wil lekker recreatief rijden, maar wel goed en veilig natuurlijk. Daarom wil ik het graag vanaf het begin goed aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:06

Dilan93 schreef:
Ik zag je filmpje of insta idd Ruitje, dat ging goed hard. De voorste 2 dan :+

_O-

Zo zie je wel goed het verschil ja! Die hoge snelheden wennen ook als je erop zit en als je dan opeens dit ziet, of je zit op een paard waarbij het tempo wat lager ligt, vraag je je af wat er mis is met ze. :))

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:10

Kiwiaa schreef:
Hier net het omgekeerde meegemaakt, met mijn zeer dominante en slimme paard als onervaren guppie in de verkeerde omgeving terecht gekomen (ook gevalletje ouders vonden het wel een goed idee en ik stond te springen om ELK paard :+ ). Ik heb 3 jaar niks met mijn paard kunnen aanvangen, zelfvertrouwen -1000 en een paard dat met alles wegkwam -O- is uiteindelijk wel goed gekomen, door de juiste begeleiding te zoeken. Maar dat we in eerste instantie niet bij de juist begeleiding zaten wisten we op dat moment niet, behalve dat het paard een monster werd, maar je gaat dan alles bij jezelf zoeken natuurlijk.

Precies dat, ik heb dat op die ene stal ook veel gezien. Zo zonde! Maar als je beginner bent en niet beter weet, zoek je het inderdaad bij paard/jezelf. Terwijl er nog heel veel andere punten kunnen zijn waar het aan ligt (stalling, voer, instructeur, noem t maar).
En het lastige is, wat voor de ene combinatie wel werkt, kan voor de andere combinatie dus niet werken. :+

Ruitje _O- wat eng!

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:23

ruitje schreef:
Ik kan voornamelijk alleen maar hard en rechtuit :') . Zet mij op een dressuurpaard en ik kan niks.

Vandaag mijn bijrijder op de mijne, heb nooit het idee dat het nou zo hard gaat in draf, maar schrik er zelf van :')

[ Video ]

Hoe. Blijft. Zij. Zitten? :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:32

Britt_xxx schreef:
ruitje schreef:

[ Video ]

Hoe. Blijft. Zij. Zitten? :')

Ik vind die snellere draf makkelijker zitten dan een gewone draf :j

Ik vond het alleen eng om zo hard tr gaan met het oog op 'wat als mn paard onderuit gaat'.

Die arme Tinkers kunnen dat nooit bijbenen :') al zou ik dat tempo dan weer prima vinden denk ik :))

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:38

Afbeelding
Hier is de nieuwe pony ook opgehaald

En het moest ook gelijk gebeuren :+

Afbeelding

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:44

Natuurlijk moet het gelijk gebeuren! :j
Lachen, zo'n shetje voor je dochter.

De eigenaresse van de pony waar ik een bod op had gedaan gisteren, belde in de loop vd middag al terug dat ze het bod toch accepteerde. Dus het lijkt erop dat ik ook een pony heb gekocht. Nouja, eerst nog even goedkeuren. Ik hoop dat dat as vrijdag gaat gebeuren *\o/*

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:46

lies schreef:
Natuurlijk moet het gelijk gebeuren! :j
Lachen, zo'n shetje voor je dochter.

De eigenaresse van de pony waar ik een bod op had gedaan gisteren, belde in de loop vd middag al terug dat ze het bod toch accepteerde. Dus het lijkt erop dat ik ook een pony heb gekocht. Nouja, eerst nog even goedkeuren. Ik hoop dat dat as vrijdag gaat gebeuren *\o/*

Wat voor pony heb je gekocht?
Ben je er blij mee?

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:47

Wat leuk Alja en lies, gefeliciteerd!
Ik hoop dat de keuring goed resultaat geeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:53

Aaaah, wat leuk Alja! :D

En leuk, lies! Fingers crossed dat de pony wordt goedgekeurd! *\o/*

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:55

Pff ik nog vijf dagen wachten tot de keuring. Mijn zenuwen en hart trekken het echt niet meer :') ik wil stiekem al van alles kopen maar ik durf het nog niet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:00

ruitje schreef:

[ Video ]

Maar hoe hard ging het nu echt? 60km/h?

Enne, sommige paarden moeten ook leren hoe hard het echt kan.
We hadden hier een hele snelle pony maar die werd er toch serieus uit gelopen door het dressuurkasteel van onze juf, toen dat paard door kreeg hoe je dat doet: hard gaan!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:02

Autumnn schreef:
Pff ik nog vijf dagen wachten tot de keuring. Mijn zenuwen en hart trekken het echt niet meer :') ik wil stiekem al van alles kopen maar ik durf het nog niet

Zo bijgelovig ben ik dan ook wel :')

Hoop dat alle paarden goed door de keuring komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:11

ikke schreef:
ruitje schreef:

[ Video ]

Maar hoe hard ging het nu echt? 60km/h?

Enne, sommige paarden moeten ook leren hoe hard het echt kan.
We hadden hier een hele snelle pony maar die werd er toch serieus uit gelopen door het dressuurkasteel van onze juf, toen dat paard door kreeg hoe je dat doet: hard gaan!
Klopt, om echt hard te kunnen gaan moeten ze zich echt uitstrekken en ook dat moeten ze leren. :j Die sprintjes die ze uit joligheid in de wei trekken zijn echt niets bij een echte rengalop, want een paard heeft er zelf geen baat bij om die grens op te zoeken en zich helemaal leeg te rennen zonder reden. En ik denk dat dat voor harddravers ook geldt. :P

Dravers zitten meestal zo rond de 50km/h gemiddeld, volbloeden rond de 60.
Dat is bij France Galop wel vet als je grote races op de banen van Parijs ziet, daar houden ze live bij hoe hard de 'tête de course' gaat. Daar tikken ze regelmatig de 65km/h wel aan, en soms gaan ze zelfs richting de 70.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:23

Gefeliciteerd!

Ikke, herkenbaar! Mijn pony kon met er vandoor gaan enorm hard. Gingen we de stoppels op waren we juist langzaam, tot ik hem leerde dat hij hard mocht. Moest hem met stem echt aanmoedigen :+ die kon je jaren later ook niet harder laten gaan met been buiten, moest echt op stem. Maar was op stem ook stil te zetten, echt heerlijk. Want het kon wel eens gevaarlijk worden als vriendinnetjes ineens geen stuur en rem meer hadden.

Ik heb zo'n pony gehad, voor bovenstaande. Als je daar een verkeerde of te harde hulp gaf lag je er direct naast. Daar werd je dus heel bewust en zacht van, haha. En ik was 12 dus dat vallen was niet zo erg. Daarna kinderfeestje waarbij we western gingen rijden, waren allemaal Engels gewend en allemaal eigen pony's. Ik kwam aardig weg eigenlijk, mijn grootste probleem bij Engels was en is juist contact houden en niet loagooien en ik ben heel lui met been. :')

Ruitje, wat gaaf!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:31

Mijn hardste met Titane heb ik gemeten op 39 kmh (geen idee hoe precies die meting was). Vond het errug hard en kon er de lol niet van in zien :+

Titane daarintegen had dd tijd van zn leven :')

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:46

Autumnn schreef:

Haha, zelfde hier, maar ik doe het ook niet.

@Alja, het is een Welsh PB (3/4 welsh cob). En zeker ben ik er blij mee :D Maar nog wat voorzichtig blij, ivm de keuring.