Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 23:18

Ik kom ook weer even binnenvallen. Heb me hier een tijdje geleden gemeld met mijn quarter Cuba. Maar door verhuizing en nog wat dingen niet de tijd gehad om uitgebreid te reageren.

Met Cuba doe ik aan de hand ook oefeningen met buiging en wijken voor druk op de voor of achterhand.
Vandaag er voor de 3e keer op gezeten en door het voorbereiden op de grond zit er een stuur, gas, ho en achteruit op. Heerlijk om gewoon zo te kunnen wegrijden. Tot nu toe interesseert het hem niet veel of ik erop zit of ernaast sta. Zo trots op hem. Helaas heb ik nog geen zadel dus stappen we zo rond, goed voor mijn lenigheid met erop komen

Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 05:38

Ik ben van mening dat een goede basis nooit een quick-fix is ;) een andere methode dan gebruikelijk dat vind ik ook helemaal niet storend hoor, het is maar wat je past :j wat zijgangen of het plaatsen van de schouder om sterker en soepeler te maken kan ik ook inkomen, het enige wat mij stoort is het spoorgebruik... blijkbaar reageerd ze niet voldoende op het openen van de heup (als dat jouw manier van voorwaarts en/of zijwaarts gaan is) waardoor je enorm spoorgebruik nodig hebt, dát is wat ik niet kan begrijpen... dan heb je dus wel been nodig, maar die reactie is haar niet aangeleerd? Of hoe moet ik dat precies zien? (Don’t shoot me, ik probeer het gewoon te begrijpen ;) )

Ziva, wat heerlijk dat je zo alvast wat kunt doen zolang je geen zadel hebt. Lekker ontspannen toch :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 07:30

Ze reageert heel goed op het openen van de heup, maar ik open hem niet voldoende. Maar dat is een leerproces. Als ik dit vergelijk met hoe ik een paar jaar geleden (met een ander paard) reed ben ik echt heel erg verbeterd, maar ik zit nog steeds niet 100% van de tijd goed mee. Dan kan ik wel een zweepje pakken en haar een tik verkopen als ze niet wil lopen, maar als dat voortkomt uit dat ik teveel voorover zit of mijn bekken niet goed kantel dan is dat ook niet echt aardig. En nogmaals, in dit filmpje zit ook meer spanning bij mij (=verkrampter zitten) omdat ik net was gevallen + eerste keer vreemd terrein. Nogmaals, zondag ging het veel beter, maar toen was er ook minder spanning. En ook toen ging het niet perfect. Maar ik ben ook van mening dat perfectie iets is waar je naar streeft maar wat je nooit bereikt. Maar elk stapje de goede richting op is er weer 1.

Ik plaats dit filmpje eigenlijk ook omdat ik graag wil laten zien wat ons proces is. En ik laat hem juist zien om ook te laten zien dat niet altijd alles goed kan gaan, maar dat je desondanks toch in 5 minuten tijd wel wat verbetering ziet. Is het beter dan hoe we soms rondrijden? Nee. Maar het is wel een belangrijk punt in het opleren imo, hoe ga je om met situaties die niet (zijn ge)gaan zoals het moet. En nogmaals, ik kan een waslijst aan fouten opnoemen, ik kijk zelf de filmpjes een keer of 100 en kijk wat er gebeurt op welk moment, wat mijn houding is, wat Brown dan doet, wat mijn reactie daar weer op is. Maar als ik hier alleen maar filmpjes zou kunnen plaatsen als alles perfect is kunnen we dit topic denk ik opdoeken, want het kan imo niet perfect zijn, zeker niet als je in een beleerproces zit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:49

Ik heb je filmpje een paar keer bekeken, goldenarrow. :j Vind het erg interessant leerzaam en ook wel dapper dat je het plaatst!

Naar mijn idee zijn jullie beide nog erg zoekende en dat is ook logisch bij de 11e of 12e keer ohz.
Ze reageert niet voldoende op je voorwaartse hulp en dat zie je terug in je beenhulpen. Naar mate het filmpje vordert wordt je been onrustiger. Ik begrijp dat ook goed, moet mezelf daar ook op corrigeren als ik een paard rijd wat (nog) niet goed aan het been is.
In het filmpje hoor ik Arno er niet over maar je les duurde natuurlijk veelal langer :)

Het voelen van de buiging van ribben, lendenen etc is iets waar ik via de academische rijkunst ook mee bezig ben. De sbw is prachtige oefening om het achterbeen sterker te maken.

Enne jullie doen het gewoon wel pas onder het zadel en op vreemd terrein! *\o/*
Het oortje-incident was natuurlijk wel erg jammer.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 05:43

Ik vind het ook zeker dapper dat je het plaatst +:)+ het zou ook lekker onzinnig zijn als alles altijd gelijk goed moet gaan... dan waren we allemaal Anky :') (en zelfs bij haar geloof ik niet dat altijd alles goed gaat ;) )

moniek21

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:07

Het zou ook echt bovennatuurlijk zijn als je al perfect in de ronten zou gaan met een 3 jarige en Dan ook nog op vreemd terrein . Jullie doen het maar mooi even !

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:35

_O-
Afbeelding

Dit was dus het oortjesincident.. hahaha

Spoiler:
Gelukkig kan ze ook zo door de baan:

Afbeelding

Afbeelding

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:39

goldenarrow schreef:
_O-
[ [url=m/MPb4d4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spoiler:

[ [url=m/bxkvmd.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AQVB38.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn hemel! Kreeg een hartverzakking! Heb je je geen pijn gedaan? Wat gebeurde er?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:43

Ik had een oortje in en die was losgeraakt. Die raakte haar op haar flank waar ze van schrok en er een boksessie op los liet tot dat enge ding bij dr flank weg was. Alleen jammer dat dat enge ding aan mij vast zat _O- Had vooral die avond en de dag erna dat ik mijn kont wel goed voelde, maar niks ernstigs, haha. De rest van het weekend zonder oortje gereden en toen ook niet meer van dit soort gekke stunts gehad :))

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:46

Nou gelukkig is het goed gekomen. Waarschijnlijk is de foto erger dan de werkelijkheid. Fijn dat je daarna weer kon opstappen. Lekker sensibel paardje denk ik zo. Denk dat de mijne het niet eens door heeft als mijn oortje er tegenaan zou bungelen. Haha

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:12

Heel sensibel! Moet haar ook echt bij de les houden, anders is ze continu excuses aan het zoeken om te schrikken. Maar als ik echt de leiding neem dan doet ze dat niet.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:52

Oh kijk haar gaan. Ze doet een 'Joep'. Zo kneusde ik al mijn ribben. :')

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 21:26

Wow, die val ziet er inderdaad spectaculair uit zeg. :oo Gelukkig heb je er niets aan over gehouden. :=

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 21:31

goldenarrow schreef:
_O-
[ [url=m/MPb4d4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spoiler:

[ [url=m/bxkvmd.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AQVB38.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die bovenste foto ziet er echt niet fijn zijn. Gelukkig viel de afloop mee.

Die onderste 2 foto zien er wel echt veel ontspannender uit.

Als ze zo sensible is en op een oortje kan ontploffen, heb je er dan nooit aan gedacht om wat grondwerk en Schriktraining te doen? En dan bedoel ik niet een parcoursje afleggen met enge dingen, maar haar leren te ontspannen op enge dingen?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 21:43

Dat is dus het gekke. Aan de hand is ze totaal niet sensibel. Is ons meest makkelijke paard. Kan haar dan echt wel in extreme situaties zetten en dan blijft ze gewoon bij me. Het is echt als ik erop ga zitten dat de knop omgaat en ze dus overal naar wil kijken en schrikkerig is. Al moet ik wel zeggen dat het al heel erg verbeterd is hoor! Maar kon in het begin nog geen 2 passen zetten zonder schrikreactie, nu is het misschien 1x per sessie en dan vooral in het begin. Als ze eenmaal loopt gaat het meestal wel. Als ze haar koppie maar bij het werk heeft.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 22:20

Whowh die foto.....
Wel actie iig :+

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 12:14

Zo dan! Heftig hoor! :oo

Gister weer op Joytje gereden en we gaan zo lekker! *\o/* Voor het eerst een beetje nageeflijk gevraagd en ze snapte het na 10 minuten al. Teugels aannemen is rond en ontspannen worden. Wauw wat een gaaf gevoel is dat! <3

Hier even een kleine vergelijking:

3 ritjes later:

Ben zo trots en blij! :D

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 05:04

Ziet er goed uit zeg ! Maar even een vraagje ik heb namelijk 0 verstand van western rijden ... is het gebruikelijk dat je al doorzit?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-19 10:49

moniek21 schreef:
Ziet er goed uit zeg ! Maar even een vraagje ik heb namelijk 0 verstand van western rijden ... is het gebruikelijk dat je al doorzit?

Nee hoor :) Dat is sowieso niet gebruikelijk (om de hele tijd door te zitten bedoel ik.). Maar omdat we bezig waren met iets nieuws (en iets heel moeilijks) was het voor Joy even wat fijner niet ook nog mij in balans te moeten houden tijdens het lichtrijden. Dit hebben we zo misschien een rondje of 5 gedaan. Normaal zit ik nooit door. Alleen met overgangen.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 13:05

Jaaaaa ik zit!!! *\o/* <3
Nu nog een zadel
Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 13:47

Superrr!!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 14:09

Wat goed zeg!

Filmpjes zal ik later bekijken :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 21:57

Jodym schreef:
Nu nog een zadel
[ [url=m/yWe8cG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Yeah *\o/*

Hij is zeker niet te klein voor je. Groeit nog en moet ook nog uitzwaren.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 23:08

fransje23 schreef:
Jodym schreef:
Nu nog een zadel
[ [url=m/yWe8cG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Yeah *\o/*

Hij is zeker niet te klein voor je. Groeit nog en moet ook nog uitzwaren.

Oh wat fijn om te horen zeg!! <3

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 07:46

Joy , thnx voor de uitleg .. Ik vroeg het me zomaar af ... zag van de zomer bij de Pavocup ook een aantal mensen die tijdens het halsstrekken aan het doorzitten waren op hun 4 jarigen ... ze hadden het erover dat ze dan meer balans houden .

Jody, jeey wat gaaf .. hij staat je goed ;)