Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:01

1e keer? Spannend :D

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:10

Ja 1e keer...bibberdebibberrrr

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:19

Heb ik 7 oktober dus ken het goed :')

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:44

Leuk! Stimulerend.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:56

Ja eens kijken hoe anders de subtop is :')

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:07

Valt zeker niet mee om veel wedstrijden in de buurt te vinden?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:18

Nog niet heel uitgebreid gekeken eigenlijk. Deze is op 30min rijden. Als die goed gaat zal ik eens verder gaan kijken waar ze zijn. :')

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:24

Nou @Darkadia ik vind het sowieso stoer dat je filmpjes post, maar inderdaad erg lastig te zien. Misschien toch een keertje iemand meesleuren om te filmen... Wel een heel verschil met de giraffe uit het eerste filmpje, dus sowieso goed bezig. Het duurt ff, maar dan heb je ook wat ;-)

Mirjam en Promisse alvast succes met de beide debuten! Ik ga 13/10 met de Friese ruin het M1 proberen, kijken of hij genoeg achterop wil blijven om de contra door te komen...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:19

Wat leuk allemaal debuut!

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:07

Jongens ik heb te horen gekregen dat er ook aan de laatste formule gewerkt wordt. Leuk!

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 07:03

Formule moet module zijn

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:38

Zou echt heel fijn zijn!

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:22

Ik heb ook weer eens een filmpje! Vandaag proefje geoefend eind september gaan we er weer voor.

Heel trots op haar ze deed het echt goed. Ik zie nog genoeg wat beter kan maar ben al zeer tevreden. Ze is extreem hengstig dus ze was niet zo blij met me vandaag, vandaar ook de 'extremere' staart dan normaal. Helaas kan je de stap verruimen niet zien want dat is haar specialiteit.

Draf verruimen kan je wel zien maar die voelde best wel goed ik voelde haar ruimer lopen maar ik zie eigenlijk niks terug op het filmpje of zie ik het verkeerd ?

Als jullie tips voor me hebben heel graag! Kunnen we er mooi nog even aan werken de laatste weken voor we weer in de ring verschijnen :D

https://youtu.be/jU9gGOpuDLw

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 18:05

Heb je al een keer dit niveau met haar gestart Proven?

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 18:46

Ja tot nu toe 3x :). 1x afgegroet 1x geen winstpunt en de andere proefjes steeds tussen de 180 en 190 dus 4 winstpuntjes nu.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:00

Oké dat gaat best lekker dus. Ik vroeg het omdat ik niet meer precies weet wat ze willen zien in de L 1 maar ik vermoed dat je een groot deel van je punten op zou kunnen schroeven als je haar net ietsje meer op zou sluiten. Wat denk jij? En heb je wel eens geprobeerd om dat te doen?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:03

Ik mis denk ik wat impuls, van mij zouden de teugels ook fractie korter mogen denk ik. Het is nu wat lang allemaal, hoop dat je snapt wat ik bedoel. Wel ontspannen en eerlijk gereden trouwens.

Dit was mijn proefje laatst. L1, zelfde niveau als bij proven geloof ik?
https://youtu.be/zmCjH9Qe1tc
2e keer zo op wedstrijd. :))

Edit: ben er nog niet helemaal achter wat ze in het L1 willen zien. :P

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:24

Wat jullie zeggen is precies wat ik ook zag toen ik het filmpje bekeek idd! Het is ff wat te lang allemaal. Mijn instructrice zegt het ook vaak genoeg maar ik ben dan zo bang dat ik haar teveel in een houding trek daardoor doe ik maar niks behalve contact houden met dit als gevolg. Vind het erg moeilijk om voor mezelf die middenweg te vinden van wat nog netjes aan de teugel is en wat in een houding trekken is.
Wil hier wel mee aan de slag ik begin van de week dan gewoon eens met iets kortere teugels kijken hoe dat gaat.

Impuls hoe zorg ik daar voor ? Is dat een kwestie van tempowisselingen en overgangen of meer ?

Ze loopt leuk Mirjam! Heeft ook nog wat moeite met de galop zie ik net als mijne :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:28

Ja overgangen, even wat laten aantreden van achter dmv 2 pasjes "verruimen" etc.

Sterre heeft in galop inderdaad nog niet voldoende balans om rustiger te galoperen, komt vanzelf wel. :D
Ik had helaas geen winst.

Ga in oktober clinic rijden. Iets met houding en zit :D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:32

Proven, je rijdt erg vriendelijk! Ik denk dat je met iets meer impuls en teugelcontact ook gelijk het omhoogkomen in het wenden zult voorkomen. Ook zal ze met meer impuls beter naar het bit gereden worden en dan zal ze bijv in het hals strekken je hand ook beter gaan volgen. Verder vind ik dat ze meer lengtebuiging mag hebben in de slangenvolte. Wat voor mij een heel fijne oefening is, is om thuis je slangenvoltes te oefenen met een volte in elke draai, dus stel je bent op de linkerhand, je wendt af voor je eerste lus en draait daarin eerst een kleine volte linksom zodra je de hoefslag verlaat. Als je volte klaar is rijdt je gewoon je lus zoals normaal af en dan naar de volgende lus rechtsom, waar je weer een kleine volte draait, dit keer rechtsom. Dit doe je dus bij elke lus van je slangenvolte. Ik merk dat ik hier betere lengte buiging van krijg en meer schouder controle.

In het wijken kun je proberen om nog meer je buitenteugel eraan te houden, af en toe een ophouding daar, zodat je paard zijn binnen achterbeen er beter onder gaat brengen.

In het verruimen in de draf, vind ik dat ze betere impuls krijgt! Als je daar echt punten wil scoren zul je meer flitsend weg moeten komen, wat meer risico nemen. Enkel doen als je kans van slagen hebt natuurlijk, als ze wegschiet of eruit knalt met haar hoofd als je dat doet, dan misschien nog even thuis door oefenen voor je echt gaat knallen op wedstrijd.

Je hebt een fijn paard en zit zelf erg netjes. Als jullie de impuls iets meer voor elkaar hebben en wat flitsender kunnen gaan rijden, dan komen jullie een heel eind! Ik heb al een tijd geen Nederlandse proeven en jury's meer gezien, maar wat mij betreft kan je met deze brave proef best een WPtje behalen!

Wees niet bang dat je haar in een houding trekt, als jij je hand netjes stil houdt en haar iets meer steun biedt, dan zal zij ook meer je hand gaan opzoeken waardoor jullie verbinding stiller en constanter wordt!

Als je je impuls wilt verbeteren, dan raad ik je echt aan om consequent te zijn. Been=reactie. Vandaag, morgen, bij een goede dag, slechte dag, als het koud is, jij moe bent. Altijd. Dus overgangen rijden en veel reactie vragen. En vergeet niet voor een overgang naar voren even je paard alert te maken dat de overgang eraan komt. Even een klikje met je stem, of een halve ophouding zodat ze weet dat er iets aan komt maakt de overgang veel vloeiender dan enkel been waarmee je veel paarden (zeker in het begin vd opleiding) wat overrompelt.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:44

Ah super @Iris! Bedankt voor de tips dit ga ik zeker proberen ! Dat consequente voor een reactie vind ik heel moeilijk inderdaad moet ik echt nog meer op letten!

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:16

Staat in het proevenboekje. En in het boekje: door de ogen van de jury. Maar heb ik nu niet gelezen.
Ik vind dat ze een lekker los lichaam heeft. Dus ik denk dat als je iets impuls zou opwekken en dat aan de voorkant zou kaderen, dat je dan in 1 klap een heel ander paard zou zien. Niet dat dit er verkeerd uit ziet, begrijp me niet verkeerd! Maar ik denk dat ze dan behoorlijk hoge punten zou kunnen lopen. Juist omdat ze dat lossige heeft. Dus niet net een winstpunt maar echt hoog.
Ik denk dat ik daarbij zelf liever zou doorzitten. Maar ik weet niet hoe dat met jullie gaat.
Ik vind dit echt een leuk paard! Volgens mij heb ik dat al vaker gezegd over deze.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:30

Eigenlijk tijd om te slapen maar hart moet eerst even tot rust komen. Ging net op een pad staan met blote voeten. Beest leeft nog en is naar buiten gezet. Maar ben wel gelijk klaar wakker. :')

Ik vind inpuls opwekken wel makkelijker met doorzitten. Nu lijkt deze wel ruim te bewegen, weet niet hoe makkelijk die dan doorzit?

Dat boekje heb ik geloof ik ook! Alleen merk ik toch dat elle jury zijn eigen trekje heeft. :=

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:38

Oeps ik had niet gezien dat er al zoveel tussen gepost was.
Over dat draf veruimen nog even een kleine toevoeging. Als je haar vanuit deze draf wil verruimen dan gaat dat niet op een goede manier lukken. Ze loopt daarvoor wat teveel uit elkaar. Maar als je haar eerst wat meer gekaderd kan laten lopen dan gaat dat vast goed komen!
En over je angst haar te veel in een houding te trekken: als je je handen op een plek houdt, korter dan nu maar stil, dan trek je dus niet naar je toe maar zeg je alleen; dit is de lengte die je krijgt. En als ze daarop nageeft door de impuls die je in je paard gebracht hebt, dan kan je weer een heel klein beetje je hand naar voren brengen, zonder dat de verbinding minder wordt, omdat ze je hand volgt, omdat jij er voldoende impuls in hebt gestopt, dan rekt ze net even de bovenlijn naar je hand toe op en behoudt je zo haar vrije manier van bewegen. Dan belemmer je haar niet maar help je haar juist om haar lichaam nog beter te gebruiken.
Het kan helpen om tijdens het begrenzen toch naar voren te denken. Zodat je voorkomt dat je stiekem toch wat terug werkt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:19

Goede tips weer.

Als ik mijn proefje bekijk ben ik blij met de lengte die ze tegenwoordig pakt, met haar ponyhalsje is ze nu denk mooi genoeg op lengte.
Ze duikt wel nog af en toe, al doet ze dit thuis volgens mij bijna niet meer.
Tempo lijkt mij goed en constant.
Oefeningen doet ze ook netjes, alles fijn op de hulpen ook.
Alleen stap binnenkomen, halsstrekken en galop is nog moeilijk. Maar volgens F is dat ook dat ze sterker moet worden, ze is natuurlijk ook pas 4 jaar. Dus dat moet ik nog even de tijd geven.

Ga misschien selecties rijden in november, maar door de lage punten ben ik daar nog niet uit.