Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:52

Ziet er goed uit venedor Had idd hetzelfde met mijn zadel dat mijn benen steeds naar achter gingen Het is nu voor iets bij gevuld over een mnd of 3 komen ze weer terug om te kijken

@ lovecortona Staken is helemaal niet leuk heb je net vertrouwen in je jonkie gebeurt er zoiets :(
Kun je misschien uitleggen hoe het rijden in de 2 weken daarvoor ging?

Kwam die bv al terug in het rijden of een verminderde reactie op je been hulpen? Of eigenlijk niets anders gemerkt?

@ fokfanaat dat is toch wel een jonge paarden ding dat wat tegen het been kruipen Wat fijn dat die zo makkelijk is op ander terrein

@ leonie ziet er goed uit die sjef die kan lekker sjouwen zeg <3

Hoe gaat het eigenlijk met Yentl en Hinde? Die zijn allang niet meer voorbij gekomen

pol013

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:30

Hmm ik wilde mijn zadel voorlopig iedere 6 maanden laten nakijken. Doen jullie dat dus vaker?

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:13

dresjoepie schreef:
Ziet er goed uit venedor Had idd hetzelfde met mijn zadel dat mijn benen steeds naar achter gingen Het is nu voor iets bij gevuld over een mnd of 3 komen ze weer terug om te kijken

@ lovecortona Staken is helemaal niet leuk heb je net vertrouwen in je jonkie gebeurt er zoiets :(
Kun je misschien uitleggen hoe het rijden in de 2 weken daarvoor ging?

Eigenlijk ging het rijden echt boven verwacht goed sinds hij beleerd is ! Hij was al klaar voor een B proefje en alles ging voorspoedig, ik reed hem max 3 keer per week en dan tussendoor soms even lekker wandelen aan de hand. Dan sinds vorige week heb ik hem nog 2 keer gereden en kwam hij gewoon al op de grote volte in het verzet (dit is dan hoofd omhoog gooien en bit vastpakken en dit lang aanhouden). Terwijl we in de weken hiervoor al bezig waren met de buiging op de voltes en dit geen enkel probleem was..
Gelukkig wordt hij niet echt verveld (bokken, steigeren etc. ) Heeft 2 keer gesteigerd maar dit was puur omdat hij iets eng vond en er niet langs willen, dit had niets te maken met dat tegen de hand wat hij nu doet. Het probleem ligt nu meer in het extreem tegen de hand komen zodra we een wending in gaan. Verder is hij extreem goed aan de hulpen, soms iets te vlug zelfs :Y)
Maar aangezien hij dit nooit eerder heeft gedaan en verder voorheen hij alles voor je deed en heel leergierig was, ga ik er van uit dat er gewoon iets mis is.. :(:)

We wachten gewoon eventjes rustig vanmiddag af en hopelijk wordt dan alles duidelijk *\o/*
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MS_eventing op 08-03-16 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:18

Mijn zadel ligt zelf recht op het paard. Maar mn andere ruiter leek ook een beginnen opmijn zadel. Totaal geen balans... En die rijdt fulltime paarden voor werk. Ik heb nu een pro lite eronder en laat hem checken als opstappen helemaal opgelost is. Ga nu niet lopen stoeien met zadels en opvullen. Deze ligt nu zo prima.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:25

Wat leuk je kür Orsje! Kan het niet helemaal goed zien nu, maar ben wel benieuwd naar het eindresultaat. Wel filmen dan hè!

Leonie hij is gaaf die Sjef :D

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:09

Dankje polo en desjoepie

Cortana ik heb dat vorige week ook gehad. Liep hij rond als een lama! Kwam ook terug daar bij, gelukkig met gas op kunnen lossen. Die van jou heeft wrl een heel lief gezichtje zeg!

Ik rijd momenteel redelijk veel vind ik maar moet echt even om die spanning op te lossen met opstappen. Hij loopt nu 5 dagen. Niet alle dagen volle bak. Maar merk nu wel duidelijk verschil. Nu is het nog maar enkele passen op spanning. Voorheen 10 rondes bij wijze van.

Sjef is heel erg knap!

Zag ook dat er een stout was buiten. Vind alleen sowieso heel dapper hoor!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:01

pol013 schreef:
Hmm ik wilde mijn zadel voorlopig iedere 6 maanden laten nakijken. Doen jullie dat dus vaker?

Ja, na 2 maanden lag het zadel alweer wat te krap op de schoft en moest er wat vulling uit. Nu is ie alweer gegroeid en ligt het zadel niet helemaal goed meer. (Hij is nu van achteren weer gegroeid :D :D ). Spieren ontwikkelen zich ook best goed nu. Je kunt het ook voelen als je rijdt.
Gelukkig kon ik afgelopen vrijdag even langs met het zadel en heeft de zadelmaker obv foto's die ik had gemaakt er wat aan gedaan zodat het nu weer een stuk beter ligt. 25e weer een afspraak voor beoordeling met rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:04

lovecortana schreef:
Het probleem ligt nu meer in het extreem tegen de hand komen zodra we een wending in gaan. Verder is hij extreem goed aan de hulpen, soms iets te vlug zelfs :Y)
Maar aangezien hij dit nooit eerder heeft gedaan en verder voorheen hij alles voor je deed en heel leergierig was, ga ik er van uit dat er gewoon iets mis is.. :(:)

Ik denk dat je gelijk hebt. Klink wel een beetje als dat het zadel een probleem is, eerlijk gezegd.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:37

lovercotrona: Die van jou kijkt net zo goedmoedig oenig als die van mij _O-
(of mag ik dat niet zeggen? Want dan zeg ik dat ze lief kijkt)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:55

@ lovecortona Ben idd ook bang dat er iets niet lekker zit bij je paardje Zeker als het zo ineens omslaat zou ik er ff naar laten kijken

Vandaag weer eens les gehad Ik had hem een paar weken voorwaarts gereden met zijn hoofd waar die zelf wilde wel contact maar verder niets Vandaag vanaf het begin opgepakt het heeft zeker zijn vruchten afgeworpen Veel beter aan het been en voorwaarts uit zich zelf Waardoor de aanleuning ook veel beter was :o

Vooral veel afgewisseld in hoofd hals houding Hij volgt mijn hand nu zo fijn naar beneden kan hem dan ook weer makkelijk op pakken We zijn er natuurlijk nog lang niet Maar heb zo fijn gereden!

Het aangalopperen linksom kwam zoals verwacht door dat ik makkelijk blokkeer in mijn linkerhand waardoor die over de buitenschouder valt Moet er echt over nadenken en mijn linkerhand voor mijn gevoel overdreven naar voor steken in de hoek Wat denk je kon gwn in draf de hoeken door Lastig hoor die slechte gewoontes

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:23

Grappig om te lezen dat we allemaal in dezelfde fase zitten.
Hurricane wil ook graag wat tegen het been komen. Rij nu zoveel mogelijk buiten in de 80x80 baan, dat nodigt wat meer uit dan een binnenbakje ;)

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:22

pol013 schreef:
lovercotrona: Die van jou kijkt net zo goedmoedig oenig als die van mij _O-
(of mag ik dat niet zeggen? Want dan zeg ik dat ze lief kijkt)

Dat mag je zeker zeggen :') zo is hij namelijk ook haha. Een enorme schat met echt geen slechte wil maar het is soms zo'n domme grappige droogkloot met bepaalde dingen :Y) :')

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:05

Babootje, nee nog niet. Ik hou het wel in gedachten. Mag morgen terug beginnen, maar zit nu zelf met de griep }:0
Ga het even bekijken, moest ze toch snel weer hervallen, kan ik wel eens de rug laten checken op foto.
Normaal zou ze nu toch minstens een half jaar ok moeten blijven.

Jonge paarden die zo ineens uit het niets in de staak gaan, heb ik ook wel eerder het idee dat hen iets dwars zit. Toch zeker wanneer ze daarvoor altijd zo braaf zijn geweest.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:10

Die van mij had spierpijn toen. Veel gelopen achter elkaar. Voorheen zat er vaak een dag of 1 a 2 tussen. Dus lijf werkte niet helemaal mee maar was rij technisch op te lossen. Eerste 10 minuten heeft hij soweiso nodig om even alle spanning lwijt te raken. Dan trekt hij wat aan de voorkant. Daarna is hij super fijn en los. Vandaag eerste les en bij nieuwe instructrice. Ben heel benieuwd.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 00:55

Na een goede les gereden vandaag, daarna bij afzadelen geschrokken. History had ineens een dikke bult aan zijn linkervoorbeen, binnenkant net onder de knie. Zeg maar bovenkant van de peeskapjes..

Kan me niet herinneren gisteren iets gevoeld te hebben, of vandaag tijdens poetsen. Maar hij was al hard en leek niet extreem warm. Toch maar snel gekoeld en instructrice laten kijken. Zij vermoede direct een schiefel. Dus voor de zekerheid dierenarts gebeld en die vertelde hetzelfde. Nu een gel gekregen om te smeren. Gelukkig heeft hij geen pijn eraan. Maar vermoed dat hij zich in de galop aangetikt heeft. Hier hield hij namelijk even vast, waardoor ik hem van mijn instructrice even moest doorpakken. En daar was hij het even niet mee eens. Het verklaard wel precies die plek. (Rechtsom in galop, beetje stuiterend op de volte tegenstribbelend)

Nu dus smeren gaan, kijken of hij kleiner wordt. Hoewel die kans klein zal zijn ben ik bang. Hij is al vrij hard. Zit alleen op een vervelende plek voor kapjes om te kunnen doen.. En History stoot zich toch vaker aan.. voorlopig dus toch maar even zonder kapjes en duimen dat hij genoeg slinkt..

Nu zag ik via de zoekfunctie dat dit in dit topic vaker genoemd werd. Nog meer mensen met tips? Middeltjes die hier goed tegen werken?

Pijnvrij is het belangrijkste, maar mooi ziet het natuurlijk niet echt uit.. schrok me echt even te pletter. History heeft nog nooit wat gehad, dus ben wat dat betreft verwend met hem.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 07:39

Kinkt als precies dezelfde plek waar de schiefel bij mijn paard zit. Heeft hij sinds december en is er niet gevoelig op. Ik heb strijklappen gekocht ipv peesjes omdat die zachter zijn en over de bult heen gaan.
Ik heb stiekem nog goede hoop dat het weg gaat trekken. Maar dan hebben we het over maanden/jaren.
Bij mijn andere paard zijn de schiefels op die plek ook weg gegaan. Hem ben ik oa om die reden ook zo veel mogelijk zonder beschermers gaan rijden.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:00

Ik heb ook flextrainers liggen. Die zijn ook zachter. Zou dat ook een optie zijn? Zit nergens een verharding en via 3 klittenband kan ik hem gerust bovenaan iets losser leggen..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:12

Hier ook een pood terug zich aangetikt... Gelukkig helemaal weggetrokken. Les was gisteren hard werken. Uitprobeer fase is begonnen ... Wel alles op kunnen lossen gelukkig.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:01

Dat is fijn als je het hebt kunnen oplossen! Geeft ook een goed gevoel altijd.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:54

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:58

Ik heb le mieux brushing boots met mesh voering. Zou koeler moeten zijn dan neopreen beschermers.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:26

Vencedor:

Die zijn ook gaaf!
Ikzelf heb deze:

Afbeelding

Maar vindt hem met harde kapjes net wat fijner lopen. Kan tussen de oren zitten, maar sinds ik de harde kapjes gebruik struikelt hij minder. Nu is hij lomp en was vaak de balans het probleem. Maar sinds de harde kapjes leek dit minder. Maar goed, in die tijd was ook me zadel aangepast en liep hij ook gelijk vrijer. Zadel zette hem toch in de schouder wat vast waardoor hij veel struikelde.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:01

Ik rij ook met beschermers die rondom beschermen :)
Heb voor mijn jongste de Kentucky Solimbra's. Heel tevreden van.

Zou bvb de HH flextrainers dan weer minder aanraden, ivm warm worden.
Eerder toch iets zoeken dat wat ademt, bvb de solimbra's, maar idd ook alles wat met die mesh gemaakt wordt. De BR pro mesh heb ik ook en zijn ook wel fijn.

Orsje, hopelijk is de schiefel snel weg!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:07

De pro mesh hoorde ik veel over schuren? Ik heb nu die van mn vorige paard nog. Br air tech. Hij heeft eigenlijk alleen maar afdankertjes van vorige paard :D. heb eigenlijk genoeg spullen en als t past dan past het. Op de site van den dunsborg ook kei mooie spullen gespot voor weinig maar mag niet van mezelf hahah. Ik word daar zo hebberig van.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:28

Geen probleem mee? Maar misschien in een zandbak wel?
Ik rij hier thuis op een all weather tuft, dus komt eigenlijk nooit iets tussen de beschermers.