Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:30

Ik zag vorige week in een documentaire hoe een steen arend zijn prooi dood.
Was ook niet prettig om te zien.
Kleinere dieren waren meestal wel bij de eerste klap van de klauwen dood; gebroken nek of gebroken rug. Maar de volwassen berggeiten en bokken niet.
Maar de steenarend neemt zijn prooien mee in de klauwen en laat ze vanaf grote hoogte vallen in een kloof of op een bergwand.
Dacht bij mezelf die dieren hebben minder te lijden dan wanneer ze verscheurd worden door een wolf.
En de vogel dood en vreet op wat ie nodig heeft. Geen surplus killing.

En de wolf heeft zichzelf en zijn nakomeling aangeleerd dat de beloning groot is als ie eenmaal de Mc Schaap binnendringt.
Daar heeft ie wel een klap stroom voorover of de laagste in de roedel mag dat werk opknappen.
Zal me niet verbazen als de hiërarchie binnen een roedel zo werkt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:39

Kaja schreef:
Sanet schreef:
Ik vind dat het allemaal niet moet mogen maggen… lammetjes horen gewoon blij in de wei te spelen. En dan kunnen mensen dit de natuur vinden en naïef van mij, maar ik vind de natuur onnodig wreed en ben verdrietig daardoor.

In de natuur kunnen dieren wegvluchten, zonder de hekken waar ze nu achter geplaatst zijn om ze op de plek te houden waar de eigenaar ze wenst te houden.
Dít is géén natuur, dit is inderdaad onnodig wreed!

Heb je de post van Tienus gelezen ( gisteren, 22.54) ? Begrazingsvee, meestal veel ruimte om te rennen , maar rund levend aangevreten, ernstig gewond delen uit zijn bil en buik , maar nog levend.
Ook de natuur is wreed, want prooidieren worden sowieso gepakt, niet bij elke aanval, maar uiteindelijk wel. En de wolf doodt dus niet, die gaat alleen maar eten. Wolven in deze aantallen toestaan is onnodig wreed.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:44

@sterregoud, ik vrees dat veel begrazingsprojectvee, ondanks de ruimte toch met een achterstand begint tegenover een wolf.
Zeker in de winter en vroege voorjaar.
Niets of weinig te vreten, onder het mom sobere rassen wordt er niet of te laat bijgevoerd.
Door natte terrein omstandigheden geen goede rust plekken, grond is te nat en kans op klauw problemen.

Als wij of een boer de koeien, paarden of schapen zo zouden laten lopen, hadden wij de boktvoorpagina gehaald wegens verwaarlozing.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:43

sterregoud schreef:
Heb je de post van Tienus gelezen ( gisteren, 22.54) ? Begrazingsvee, meestal veel ruimte om te rennen , maar rund levend aangevreten, ernstig gewond delen uit zijn bil en buik , maar nog levend.
Ook de natuur is wreed, want prooidieren worden sowieso gepakt, niet bij elke aanval, maar uiteindelijk wel. En de wolf doodt dus niet, die gaat alleen maar eten. Wolven in deze aantallen toestaan is onnodig wreed.

Als er een hek omheen staat, is het in mijn ogen géén natuur meer.
We kennen allemaal de gruwelijkheden van de OVP, ook geen natuur want er staat een hek omheen.

Daarbij zeg ik niet dat de natuur niet wreed is, echter geldt daar de regel survival of the fittest. Alle dieren hebben daar een kans. Een opgesloten prooidier heeft geen schijn van kans. Daar is er sprake van menselijk ingrijpen en dus geen natuur.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:16

knollentuin schreef:
Denk ik ook hoor tienus, maar voor bewijs is het wel belangrijk dat het op beeld vastgelegd is .
Ik weet nog het filmpje van de wolf die toenadering zocht bij een wandelende hond en hoe verschillend mensen ernaar keken . Bij de een vond de wolf schattig want hij wilde vast met het hondje spelen, ik vond het een onderzoekende wolf die keek tot hoe ver de grens lag en of hij erover heen kon

Wilde dieren 'spelen' alleen als ze jong zijn met soortgenoten. En zelfs dan is dit bevestigen van dominantie onderling en het voorbereiden op gevechten voor als ze volwassen zijn. Wilde dieren spelen niet met andere soorten, ze testen wel wie dominant is en tot hoever ze kunnen gaan.

In 2018 is een wolf gedood door beren in dierenrijk Mierlo. Beide diersoorten werden in het zelfde verblijf gehouden. Dit ging prima tot een wolf in het water terecht kwam en dus zwakte toonde. De beren zagen hun kans en dode de wolf. Medewerkers van het park dachten echter ook dat de dieren met elkaar aan het 'spelen' waren.

In de natuur, in het wild wordt er echter niet gespeeld, daar is het uiteindelijk gewoon een kwestie van de sterkste overleefd.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 10:24

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 10:55

Ik vind het in- en intriest dat het welzijn van veel dieren ten koste gaat van de wolf omdat er geen enkele vorm van beheer is. Wolfwerende rasters zou dé oplossing zijn, maar wolven laten al zien dat ze feilloos de zwakke plekken daarin vinden en alsnog het (letterlijk) lopende buffet weten te vinden.
Ik denk dat wolven zonder beheer hun gang laten gaan niet werkt want keer op keer blijkt dat ze anders reageren dan gewoon is volgens de zogenaamde experts. Hebben wij in Nederland dan van die bijzondere wolven die steeds de uitzondering op de regel zijn? Of zijn het aannames die niet blijken te kloppen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:03

Branka ik zou zeggen lees de link die ik geplaatst heb of de screenshots ervan, die tienus geplaatst heeft. Wolven zijn niet veranderd, wij mensen hebben niks geleerd van het verleden. Komt bij dat onze NL experts niet te rade gaan bij experts uit landen als bijvoorbeeld Rusland en Canada, waar men wel kennis van zaken heeft.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:18

Dat artikel bevestigd dat de aannames van de zogenaamde experts inderdaad niet kloppen. Helaas zijn dat wel de geluiden die in Nederland worden gevolgd.
En voor zover ik weet wordt de wolvenpopulatie in b.v. Rusland ook beheerd omdat een (roof)dier zonder natuurlijke vijanden zich onbeperkt kan blijven voortplanten. En zoals we de boel in Nederland hebben ingericht staat op veel plekken het snelle buffet voor de wolven klaar.
Ik denk dat veel mensen geen problemen met wolven zouden hebben als er beheerd mag worden en daarmee bedoel ik niet alle wolven afschieten. Beheer is het in balans houden van de populatie en omgeving omdat dat niet vanzelf gaat in een landschap zoals we dat hier in Nederland hebben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:48

Wat is de natuurlijke vijand van de wolf eigenlijk? Een beer?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:01

Voorheen de mens en een tekort aan voedsel. Maar beiden zijn niet van toepassing in hoe we de wereld hebben ingericht met elkaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:03

Niks dat er actief op jaagt en het dus op de prooilijst heeft staan. Die zijn aan het einde van de laatste ijstijd uitgestorven. Ja een beer (of kennelijk een lynx) kan het van een wolf winnen in een conflict, maar dat zoeken ze niet op, het is eerder een geval van eten jatten van de ander.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:10

Belangrijk nieuws, indien er bij een aanval alleen gewonde dieren zijn, hoeft de eigenaar niet meer te wachten op Bij12 voor DNA-afname.
Een dierenarts mag dit doen na toestemming van Bij12.

Bron waarnemingen wolven Benelux
https://m.facebook.com/groups/843993169 ... tid=WC7FNe

Afbeelding
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:18

Dat is echt heel goed nieuws. Begrijp dat Bij12 voor een organisatie die 24/7 bereikbaar hoort te zijn behoorlijk slecht bereikbaar is soms.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:34

rien10 schreef:

De mens staat aan het hoofd van de voedselketen. Dat vergeten echter veel wolven experts en anti jagers voor het gemak. Vanaf begin van de aarde regelt de mens min of meer de wild standen met behulp van de roofdieren. Nu wordt verwacht dat roofdieren alles even regelen zonder ons mensen plus ze mogen onbeperkt door fokken. Gaat totaal fout lopen....zeg ik als niet expert

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:55

Mooie post over beheer Branka, ik snap oprecht niet waarom ze dat in Den Haag en bij de ‘experts’ niet inzien.

Wolf is apex roofdier en heeft dus geen natuurlijke vijanden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:03

rien10 schreef:

Denk ik niet aangezien ze in het berenbos in ouwehand wolven en beren samen hebben lopen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:19

En dat heeft een wolf het leven gekost. Kwam in de problemen met water/ijs en is toen gegrepen. Zwak = prooi, tot die tijd ontliepen ze elkaar. Er moet dus een reden zijn om aan te vallen, het is geen standaard gedrag.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:34

dierenfan schreef:
rien10 schreef:

De mens staat aan het hoofd van de voedselketen. Dat vergeten echter veel wolven experts en anti jagers voor het gemak. Vanaf begin van de aarde regelt de mens min of meer de wild standen met behulp van de roofdieren. Nu wordt verwacht dat roofdieren alles even regelen zonder ons mensen plus ze mogen onbeperkt door fokken. Gaat totaal fout lopen....zeg ik als niet expert

Nou ja, in het begin van de aarde waren er nog geen mensen. Onlangs is er nog een skelet gevonden van een soort dinosaurus die nog groter was dan de al bekende Tyrannosaurus Rex. Dit waren kennelijk roofdieren. Ook had je toen plantenetende dinosauriers zoals de Brontosaurus.Alles lang voordat de mens op aarde verscheen. Nu zijn er wel mensen, de meeste inderdaad ook roofdieren. Maar niet allemaal, gelukkig zijn er ook die eten zonder de dood van een ander nodig te hebben.Helaas slechts een vrij kleine idealistische elite.Volgens sommige Indiase religies zijn die verder op het pad naar de Verlichting. Dit even een filosofisch tussenstukje waar je niets aan hebt als wolven op dit moment je dieren belagen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:46

dierenfan schreef:
rien10 schreef:

Als wij het niet bezwaarlijk zouden vinden dat wij ook op het menu van beren, wolven, leeuwen, tijgers en haaien etc zouden staan dan is er geen probleem. Maar ik gok zomaar dat niemand zich daar vrijwillig voor aan gaat melden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:40

Vandaag 4 schapen gedood achter 1.40 meter hoog wolfwerende afrastering met beste klap stroom erop.
Locatie Vledderveen.

Bron: meldingen wolven in Westerveld en ruime omgeving.

Afbeelding

Mijn inziens heeft/hebben Drentse roedels al meer dan eens beeezrn zich niet tegen te laten houden door een afrastering in welke hoedanigheid dan ook.
Misschien is een afrastering waar een dier uit kan ontsnappen veiliger. Hoewel je dan natuurlijk ongelukken kunt verwachten met verkeer en dieren die zich vast lopen in een sloot of kanaal en dan alsnog gepakt worden of een verdrinkings -of stressvolle dood sterven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:50

Ja dat beest wat hier zat is ook over 150 met 8 draden stroom gegaan.
Wat moet je als dierenhouder dan nog??

Maar dat komt maar niet in het nieuws, echt schandalig.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:54

DuoPenotti schreef:
Maar dat komt maar niet in het nieuws, echt schandalig.

Ik weet niet of dat zo schandalig is. Het gros van de Nederlanders worden hier niet mee geconfronteerd en daarbij is er zoveel ellende op de wereld op dit moment, dat dieren die door een wolf gedood worden niet echt nieuws zijn.

Dat het voor ons dierenhouders heel anders voelt, is wat anders.

Maar oorlogen, vulkaanrampen, tsunamiś enz enz is toch een iets wat grotere orde.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:55

Ik denk dat de enige afrastering die werkend is een ABC hekwerk van rond de twee meter met aan de buitenzijde stroom. En daarboven prikkeldraad.
Daarbij nog wel dat je dieren dan binnen zitten met een roedel wolven en zich vervolgens doodlopen van de stress.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:00

En dan de onderzijde goed verankerd in een diepe betonnen fundering en het gaas dusdanig dik, dat een wolf er niet eenvoudig doorbijt.