Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 10:19

moniek21 schreef:
Of je koopt een veulen en dan kan je er als 3 jarige zelf niet op :')
Ik koop ook alleen nog maar een paard als ik zie dat iemand op en af kan stappen hahaha.

Het was dan wel weer een heel goed veulen :D

c_alsemgeest

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 10:30

Maar dat er niet op kunnen zie ik ook vaak wel bij mensen die zichzelf overschatten met een heel grote portemonnee :')
Kopen een vreselijk goed en super scherp ZT paard... en na een week gaat het mis omdat ze bang worden of er niet mee weg komen omdat het paard gewoon te scherp aan de hulpen is en de ruiter te lomp.
Je gaat als je een week je rijbewijs hebt ook niet in een ferrari f40 rijden :')

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 14:11

Een paard kopen is toch altijd een beetje een gok? Met een veulen zijn er alleen veel meer variabelen voor je weet of je gok goed uitpakt.

Het hele concept van een veulen hebben, spreekt me daarom weinig tot niet aan. Maar toch heb ik er vorig jaar spontaan 1 gekocht. Waarom? Ik zag het potentieel waar ik naar zou zoeken als ik over een paar jaar een beleerd paard had gekocht. Dus of ik nam de gok dat ik deze specifieke mix weer tegen zou komen in mijn zoektocht naar een beleerde over een paar jaar. Of ik nam de gok dat dit veulen over een paar jaar opdroogt zoals ik hoop. Ik heb voor de laatste optie gekozen.

Vind ik een veulen hebben nu ineens wel leuk? Nou, niet per se. Ik vind het een fijn idee dat ik zijn hele achtergrond ken ten opzichte van het papierloze paard met 3 rugzakken vol nare ervaringen waarvan het verleden niet te traceren was dat ik daarvoor had. Verder houd ik me meer bezig met m’n bijrijdpaard en heb ik niet heel erg het gevoel dat ik weer een eigen paard heb. De facturen van de opfok helpen me meer met dat besef, haha

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:12

Babootje schreef:
moniek21 schreef:
Of je koopt een veulen en dan kan je er als 3 jarige zelf niet op :')
Ik koop ook alleen nog maar een paard als ik zie dat iemand op en af kan stappen hahaha.

Het was dan wel weer een heel goed veulen :D

Ja dat dan weer wel , en nu doet hij het super goed natuurlijk .. mega trots op ze :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:39

c_alsemgeest schreef:
Maar dat er niet op kunnen zie ik ook vaak wel bij mensen die zichzelf overschatten met een heel grote portemonnee :')
Kopen een vreselijk goed en super scherp ZT paard... en na een week gaat het mis omdat ze bang worden of er niet mee weg komen omdat het paard gewoon te scherp aan de hulpen is en de ruiter te lomp.
Je gaat als je een week je rijbewijs hebt ook niet in een ferrari f40 rijden :')

Klopt. Maar deze ken ik dan toevallig - Moniek ook, die meerdere paarden heeft opgeleid - maar dit was er dus echt 1 voor de echte professionals.
Daar rekenen wij ons ook niet onder :+
Wel een heel heel goed paard vond ik.

Wat loopt ie nu Moniek? Ik ben m een beetje kwijt vrees ik haha.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:51

En Vogue bijvoorbeeld (ik ken de fokker, want daar komt mijn merrie ook vandaan) heeft dat paard ook voor de kwaliteit die dat paard had, goedkoop van de hand moeten doen. Was niet zadelmak te krijgen. Bokte zn zadel er nog af.
Zo'n paard kun je echt op verongelukken, ook als je handig bent.
Die is naar een tussenhandelaar gegaan, want het was wel een heel heel goed paard. Is uiteindelijk bij Carl Hester terecht gekomen en de rest is historie.
Ook niet elke profesional kan ermee. Maar zij dus wel. Dat is dan echt een buitencategorie paarden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:56

Bedoelde ook niet dat het een zelfde situatie was als Moniek hoor...
Maar dat het ook bij paarden van latere leeftijd door een andere reden kan ontstaan (in dat geval dan dus zelf overschatten)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 07:14

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:

Klopt. Maar deze ken ik dan toevallig - Moniek ook, die meerdere paarden heeft opgeleid - maar dit was er dus echt 1 voor de echte professionals.
Daar rekenen wij ons ook niet onder :+
Wel een heel heel goed paard vond ik.

Wat loopt ie nu Moniek? Ik ben m een beetje kwijt vrees ik haha.

Succesvol GP … maar nog steeds heel erg scherp …
Nee idd ik val echt niet onder de profs… ik denk dat ik wel redelijk kan sturen al zeg ik het zelf :o maar deze was een maatje “te groot” voor mij …. En kijk eens hoe hij het nu doet , echt mega trots <3

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 10:35

Fly_high schreef:
Ik zie minstens een keer per week een jonkie waarvan ik denk joh, die wil ik hebben <3 Heb ik daadwerkelijk een veulen of jaarling nodig en kan ik extra stalling zomaar betalen in de Randstad? Absolutely f*cking not :=

Dat is dus ook exact de reden waarom die van mij in Winterswijk staat. Maar nog was mn opfok rekening afgelopen maand over de €350 :')

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 10:39

Hier in Friesland betaal je bij de meeste opfokbedrijven rond de 150 tot 185 all in :D Is wat verder rijden voor de meesten maar toch echt wel de moeite waard.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 10:40

Ketly schreef:
Hier in Friesland betaal je bij de meeste opfokbedrijven rond de 150 tot 185 all in :D Is wat verder rijden voor de meesten maar toch echt wel de moeite waard.

Inclusief, wormen bekappen én enten? Dat lijkt me bijna onmogelijk?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 10:48

Is toch zo! Alleen dierenartskosten vallen er buiten wat ook logisch is. Mocht je paard een keer extra bekapt moeten worden betaal je niks extra’s en er wordt zelfs 2 tot 3 keer per dag geteld. De prijzen zijn hier echt heel anders, qua stalling ook.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 11:26

Ketly schreef:
Is toch zo! Alleen dierenartskosten vallen er buiten wat ook logisch is. Mocht je paard een keer extra bekapt moeten worden betaal je niks extra’s en er wordt zelfs 2 tot 3 keer per dag geteld. De prijzen zijn hier echt heel anders, qua stalling ook.

Waarschijnlijk grotere koppels dan hier in de Randstad. Ik heb de onze bewust klein opgefokt. Die stond maar met 4 hengsten, maar dagelijks toezicht en in de hand. Heel fijn dier geworden en inmiddels ook fijn zadelmak Ik betaalde in de zomer 160.- excl en in de winter 180.- en vanaf zijn 2e 190 en 220,-

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 12:46

Afbeelding

Nirvana is vrijdagavond gebracht. We zijn onwijs dol op deze schattige merrie. <3

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:09

Wat een mooie merrie :) Leuke maat zo te zien. Veel plezier ermee!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:44

Plop1997 schreef:
[ [url=m/fqSbrF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nirvana is vrijdagavond gebracht. We zijn onwijs dol op deze schattige merrie. <3

Jullie zien er allebei leuk uit en goed bij elkaar passend! Veel plezier samen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 18:26

Plop1997 schreef:

Mooi plaatje zo samen. Veel plezier!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 19:33

Plop1997 schreef:

Wat een knapperd , snap dat je daar heel blij van wordt <3

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 19:58

Ik ben vandaag voor het eerst na het laten inslapen van mijn merrie bij een ander paard wezen kijken. Super jammer, perfect paard voor mij maar gooide enorm op. Mijn rug is versleten, onderste 4 wervels extreem en 1 wat minder. Zolang het paard makkelijk zit en een lekker zittende gang heeft gaat het prima maar enorm opgooien niet. Paard stond ook nog eens op 7 min rijden... deze zal nog wel een tijdje in mijn hoofd blijven :(
Baal er enorm van. Ook een klik was er terwijl ik dat nooit heb.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:00

Wat een leukerd, plop!

Heel zuur is dat, tirzasarah10. Ik herken het wel, paarden waar je weg van bent en die goed bij je passen, maar die je lijf niet aan kan. Ik krijg het ook steeds meer helaas, heeft me wel aantal mooie kansen gekost. :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:04

tirzasarah10 schreef:
Ik ben vandaag voor het eerst na het laten inslapen van mijn merrie bij een ander paard wezen kijken. Super jammer, perfect paard voor mij maar gooide enorm op. Mijn rug is versleten, onderste 4 wervels extreem en 1 wat minder. Zolang het paard makkelijk zit en een lekker zittende gang heeft gaat het prima maar enorm opgooien niet. Paard stond ook nog eens op 7 min rijden... deze zal nog wel een tijdje in mijn hoofd blijven :(
Baal er enorm van. Ook een klik was er terwijl ik dat nooit heb.

Ja balen is dat. Maar er komt er vast wel eentje langs.
Er is trouwens opgooien en opgooien. Maar als het "met rug' is of "over de rug" is dat vaak nog wel goed uit te zitten. Daar waar dat niet zo is, is zo'n paard dan vaak ook niet altijd zo goed. Dus troost je daar dan maar weer mee :D

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:07

Vandaag was het dan zover.. *\o/*
Afbeelding
Alsof ze er al jaren staat

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:29

Gefeliciteerd!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:03

Ahhh gefeliciteeeerd Myrkvi!

Ik ga morgen bij een pony kijken die nog niet te koop staat, dankzij Myrkvi :D hij staat nog niet officieel te koop, dus ik ben de eerste. nadat er inmiddels al 10x een afspraak niet door is gegaan is dat wel een fijn idee :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 20:14

De appaloosa ruin waar ik vorig jaar contact over probeerde te hebben, staat opnieuw op mp. Inmiddels heeft hij een jaar stil gestaan. Ik ben benieuwd of de verkoper nu wel blijft reageren, het paard spreekt me nog steeds erg aan.