Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:46

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:21

Ik meld mij ook alvast heel voorzichtig in dit topic. Voorlopig ben ik me vooral nog aan het oriënteren, ik heb nog nergens gekeken of een afspraak gemaakt. Ik heb zo'n beetje mijn hele jeugd gereden, tot ik rond mijn 23e de manegelessen zat was en een eigen paard er gewoon niet in zat. Nu (30) ben ik sinds een paar maanden weer begonnen met lessen, ik ben weer helemaal besmet maar ik wil weer gewoon meer dan alleen die lessen... alleen kan ik nu wel een paard betalen :P

Mijn vriend wordt er alleen niet heel blij van :+ Mijn plan was eigenlijk om eerst een bijrijdpaardje te zoeken. Ik was hiervoor ook gevraagd door iemand op de manege, maar dat lijkt nu helaas toch op niks uit te lopen. Dus ik denk niet dat ik nog heel lang ga wachten :+

Anyway, wat ik zoek:
-e-pony of een klein paard
-niet te jong, het liefst 8 jaar of ouder omdat dit mijn eerste paard wordt
-liefst een beetje een pittig karakter
-kan een klein sprongetje maken (ik heb geen wedstrijdambities maar ik vind het wel leuk om af en toe te springen)
-braaf op buitenrit
-liefst een merrie
-onder de 10.000

Praktisch gezien heb ik alles op orde. Ik weet al precies waar ik haar wil stallen (kennissen van mij hebben een pensionstal) ik heb het financieel precies begroot. Mijn vader houdt ook van paardrijden dus die zou het leuk vinden af en toe het en een ander over te nemen als ik het druk heb. Hij wil me zelfs steunen bij onverwachte dierenartsrekeningen. Nu alleen mijn vriend nog :o

divided

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:26

Leuk IndianSu! Leuk ook dat je vader van paardrijden houd en ja kan helpen waar nodig.

Wat is de reden dat je vriend er niet zo enthousiast over is?
Mijn vriend heeft echt niks met paarden en snapt ook totaal niet wat ik er nou zo leuk aan vind, maar hij heeft zo iets van jouw leven, jouw geld, jouw tijd, als jij er gelukkig van wordt moet je het vooral doen :+

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:28

Klinkt goed Indiansu, snap helemaal dat je je eigen paard wilt eindelijk! Je lijkt alles ook al tip top geregeld te hebben. En je vriend, ja moeilijk. Mijn vriend is ook niet zo voor paarden maar dat was te nemen of te laten, maar ik had er natuurlijk al wel toen ik hem leerde kennen. Waarom vindt hij het niet leuk? Misschien heeft hij van sommige dingen ook gewoon een totaal verkeerd beeld en is het voor hem wel oké als je het eens toelicht/over praat?

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:31

Hij is vooral bang dat het erg veel tijd en geld gaat kosten, en dat is natuurlijk ook niet echt een irreële angst. We hebben ook sinds september een hond waar ik vooral voor zorg, dus dan zou hij daar ook meer aan moeten doen. Maar het is natuurlijk onze hond dus dat vind ik geen argument haha. Hij heeft er sowieso een verkeerd beeld van, dat begint nu al wel wat bij te draaien hoor _/-\o_ Waarschijnlijk had hij gehoopt dat ik nog wel even met het bijrijpaard uit de voeten zou kunnen, maar helaas :+

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:37

Nee er kruipt tijd in inderdaad, maar het scheelt wel dat je paard niet aan huis staat (ale ik neem aan dat het gaat om volpension?) In principe neemt het dan niet meer tijd in dan naar de sportschool gaan. Oke stomme vergelijking misschien haha. Je hond zit natuurlijk dag en nacht bij jullie en heeft dan ook een grotere impact op jullie leven denk ik.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:43

Alles wordt gedaan behalve uitmesten. Paarden staan zomer en winter de hele dag buiten. Ik denk idd dat je daar gelijk aan hebt, dat argument heb ik ook al vaak aangehaald :P Alles met het paard betaal ik sowieso van mijn eigen geld dus daar merkt hij niks van. Ik kan ook goed sparen, hij totaal niet dus ik vind geld eigenlijk geen argument :+ Hij heeft zelf ook een tijdrovende hobby en voorheen stond ik 4x per week in de sportschool, dat was ook nooit een probleem. Waarschijnlijk is het meer wennen aan het idee. Toen hij me leerde kennen deed ik niks met paarden, dus dit is natuurlijk wel een grote omslag ineens. Hij zal me ook niet tegenhouden hoor. Ik vind het alleen fijner als we er beiden achter staan.

Maar ik ga een beetje off-topic, sorry daarvoor. Ik vroeg mij af hoe ik sommige advertenties moet interpreteren. Als er staat "niet voor beginners" worden daar dan absolute beginners mee bedoeld? Of eerder mensen die hun eerste paard gaan kopen?

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:50

Het komt wel goed! Lijkt me dat hij idd gewoon nog even moet wennen aan het idee.

En ik denk dat je dat best gewoon even vraagt, iedereen heeft daar een beetje zijn eigen idee over. Ze kunnen bedoelen hij schrikt al wel eens (welk paard doet dat niet haha) of het is een absolute rotknol.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:58

IndianSu schreef:
Maar ik ga een beetje off-topic, sorry daarvoor. Ik vroeg mij af hoe ik sommige advertenties moet interpreteren. Als er staat "niet voor beginners" worden daar dan absolute beginners mee bedoeld? Of eerder mensen die hun eerste paard gaan kopen?

Dat ligt eraan wie het schrijft. Bij een goede handelaar kun je er vaak wel in lezen: "minder geschikt als eerste paard" maar bij een particulier kun je het net zo goed interpreteren als "ik snap mijn paard niet, daarom is ie te koop".

Daarnaast is er ook nog zoiets als omgang en management. Je krijgt vrijwel elk paard lastig in de omgang als je management maar slecht genoeg is.

Er gaan meer paarden fout door slecht rijden/trainen en omgang/management/opvoeding dan dat paarden echt een moeilijk karakter hebben.
Die goede handelaar pikt zo'n karakter er wel uit en zet het in de advertentie.

Maar dan nog; van Oogappeltje is gezegd: "ga jij daar vrijwillig op zitten??" Gezegd door iemand die je helemaal niks meer wijs maakt in de paardenwereld, gezegd tegen iemand die heel erg veel kennis en ervaring heeft, juist met moeilijkere paarden.

En zelfs ik, als goedbedoelende hobby-ist, ga geheel vrijwillig op dat paard zitten! Sterker nog, ik laat geen kans onbenut om erop te kruipen. Het is een schat van een paard, 200% betrouwbaar (dat is niet hetzelfde als braaf!!) en een lust om te rijden.

Verklaring hiervoor: Management!!

Kortom: wat heb JIJ te bieden aan het paard??

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:09

Ik zou het niet-voor-beginners gedeelte gewoon navragen bij de verkoper :)

Ken genoeg paarden die niet voor beginners zijn, waar ik prima op kan rijden.

Ik heb eigenlijk maar 1 paard gehad/verzorgd dat qua bakwerk ook voor een minder ervaren ruiter (mits met goede begeleiding) prima geschikt was.

Mijn eerste arabier was niet geschikt voor echte beginners, maar er reed een meisje in de manegelessen op. Die vroeg niet veel, dus dat ging prima.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:13

Dat is natuurlijk altijd een goede vraag. Ik geloof dat het bij mij op dat vlak wel goed zit. Ik heb bijvoorbeeld een vriendin geholpen met haar getraumatiseerde pony en dat ging eigenlijk heel goed. Verder zal het paard bij mij dagelijks lange tijd op de weide komen en weet ik echt wel het een en ander vak paardengedrag en omgang. Ik weet natuurlijk niet alles, maar ik heb wel veel steun van mensen om mij heen (toekomstig stalhouder en zijn vrouw, instructrice, etc.). Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat je hulp kunt en durft te vragen wanneer je er zelf niet uit komt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:15

IndianSu schreef:
Dat is natuurlijk altijd een goede vraag. Ik geloof dat het bij mij op dat vlak wel goed zit. Ik heb bijvoorbeeld een vriendin geholpen met haar getraumatiseerde pony en dat ging eigenlijk heel goed. Verder zal het paard bij mij dagelijks lange tijd op de weide komen en weet ik echt wel het een en ander vak paardengedrag en omgang. Ik weet natuurlijk niet alles, maar ik heb wel veel steun van mensen om mij heen (toekomstig stalhouder en zijn vrouw, instructrice, etc.). Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat je hulp kunt en durft te vragen wanneer je er zelf niet uit komt.

Dan moet het paard wel passen in het plaatje dat jij aanbiedt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:16

Het begrip 'beginner' is sowieso altijd wat vaag vind ik. Want wanneer ben je geen beginner meer?
Als je stap, draf en galop beheerst? Als je ook een sprongetje kunt maken? Als je goed een rodeo uit kunt zitten?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:21

Niet voor beginners kan je gewoon vragen wat dat zo maakt. Dan is het aan jezelf om in te schatten of je dat wel of niet kan. Het staat vaak bij jonge groene paarden, waar de verklaring dan is: paard is super braaf maar moet veel leren. Doet niks af aan het karakter, maar wel aan de combinatie.

Bij de mijne stond het ook. De omschrijving deinsde ik niet voor terug en ik heb heus wel eens m'n handen vol, maar krijg er ook veel moois voor terug.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:22

Dat klopt idd. Ik ben mij ervan bewust dat ik geen jong/onbeleerd paard moet kiezen. Maar soms staat er bijvoorbeeld dat een paard niet voor beginners is omdat het flink voorwaarts is. Daarin voorzie ik dan weer minder een probleem.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:25

Ook daar kan je op doorvragen. Flink voorwaarts in de handel kan ook veel vormen aannemen :')
Een die gewoon lekker vlot is of 1 die wegschiet als je iets te veel druk pakt of je been lomp verlegt zijn ook verschillende scenario's...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:56

Jammer dat je vriend er niet achter staat. Maar uiteindelijk went een nieuw ritme ook vanzelf wel. En hij heeft daardoor ook genoeg tijd voor zijn hobby's. Hier de 'luxe' dat ik het paard samen met m'n man koop.
Niet voor beginners kan echt 100 dingen betekenen, ik klik ze meestal weg, want ik voel me nog een beginner :+ Maar kan betekenen dat ze heel voorwaarts zijn, af en toe een bok kunnen geven, dominant zijn in de omgang etc. Een berichtje sturen of ze het verder kunnen toelichten kan nooit kwaad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:06

Selina schreef:
Jammer dat je vriend er niet achter staat. Maar uiteindelijk went een nieuw ritme ook vanzelf wel. En hij heeft daardoor ook genoeg tijd voor zijn hobby's. Hier de 'luxe' dat ik het paard samen met m'n man koop.
Niet voor beginners kan echt 100 dingen betekenen, ik klik ze meestal weg, want ik voel me nog een beginner :+ Maar kan betekenen dat ze heel voorwaarts zijn, af en toe een bok kunnen geven, dominant zijn in de omgang etc. Een berichtje sturen of ze het verder kunnen toelichten kan nooit kwaad.

Voorwaarts:
- kan heel hard (boeit niet als ze blijven luisteren)
- is weg als je maar denkt aan been geven (is feitelijk sensibel maar niet altijd als zodanig erkend en herkend)

Bok geven:
- Tuigage past voor geen meter.
- wordt slecht gereden, ongemak/pijn in de rug.
- wordt op druk gekleineerd en gedwongen (moet je bij de gemiddelde merrie niet doen, bij de rest meestal ook niet)

Dominant
- niet opgevoed, geen grenzen gesteld, kwam overal mee weg.
- krijgt geen leiding, richting en gaat het dan zelf maar bepalen.
- onzeker, zet grote bek op en heeft daar succes mee (gehad).

Niet de illusie hierin compleet te zijn. Er heeft eens een stuk in de Bit gestaan hoe je dergelijke teksten moet interpreteren :D
Iemand heeft vast die link nog wel.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:57

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:12

IndianSu schreef:

Bij een jong paard betekent het meestal gewoon groen en onervaren, maar zo'n paard kan uiteraard hartstikke lief, geduldig en meewerkend zijn. Alleen is het wel de vraag of je handig genoeg bent om daar mee uit te voeten te kunnen :)

Bij een wat ouder paard is het vaak een synoniem voor "ik durf er zelf nauwelijks op" :+ en het kan aan rijkunsten van de verkoper liggen maar ook management, gezondheid etc.

Ik heb er al een die ik als geen beginnerspaard zijnde heb gekocht en het beest is super dapper, netjes opgevoed en met plezier te rijden, maar wel onwijs gevoelig (die galoppeert al aan zodra je slechts aan galop denkt, zoiets) en niet bepaald vergevingsgezind wat lompe hulpen betreft. Stel je voor dat je aan de voorkant zit te trekken en plukken dan loop je het risico op een flinke bokpartij ;) ik vind het zelf een geweldig paard maar een beginner die manegepaarden gewend is zou ik er niet zo snel op durven te zetten.

Van wat ik tot nu toe gezien heb waren de meeste geen beginnerspaarden van marktplaats wel van die onzekere, kijkerige paardjes die binnen no time onder je kont vandaan wegschieten. Moet je ook net willen. En eentje dat hartstikke braaf en cool in het hoofd was maar de verkoper wil hem gewoon liever bij wat handigere ruiter zien, dat snap ik ook weer wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:23

Als ze zeggen dat het geen beginnerspaard is dan zou ik toch even voorzichtig zijn.Want dat betekent dat hij toch wel ongewenst gedrag vertoont.Of je daarmee kunt omgaan,dat ligt aan jou.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:32

Je wilt het aantal "ervaren" ruiters de kost niet geven die bij een al te voorwaarts paard alsnog de beginnersfout maken om de handen omhoog te brengen en niet op de kont te blijven zitten.

Paarden waarvan men schrijft dat ze niet geschikt zijn voor beginners, zijn vooral niet gewend om te gaan met domme rijfouten van de ruiter. Bijv: als het paard toevallig ergens van schrikt, en jij blijft als ruiter niet in balans, kan zo'n paard echt bang worden en dan kan rijden gevaarlijk worden. Dat ligt niet aan het paard, maar dan is de ruiter gewoon niet goed genoeg. Koper: ken uw eigen rij-kwaliteiten! Een ruiter met onvoldoende kwaliteit kan een leuk paard echt in korte tijd helemaal verpesten. Ik zou daarom mijn fijne rijpaard ook liever niet aan een beginner verkopen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:27

'Koper, ken uw rijkwaliteiten' is een hele goeie. :o
als wij een paardje verkochten dat niet doodmak was overdreven we heel erg over hoe voorwaarts of sensibel of groen oid hij was. Dat moest wel, anders kregen we continu onervaren ruiters die zichzelf overschatten := en dan nog kreeg je ze genoeg hoor. En dan na het rijden 'ik vind hem te gevoelig oid' :+ heb ook wel eens gezegd dat ze er niet op mochten.

Maar, als je twijfelt over een advertentie, altijd gewoon vragen aan de verkoper waarom het paard niet geschikt is voor beginners in de ogen van de verkoper! Wie weet is het iets wat je helemaal niet erg vind :)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:37

Heel eerlijk. Ik zou er altijd bij zetten dat ze niet voor beginners zijn. Ik wil mijn paarden niet verkopen aan mensen die net een paar lessen hebben gehad. Ik wil een ruiter met een fijne balans en een zachte hand, zo ver zijn beginners vaak nog niet.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:54

Ik denk dat ik het inderdaad beter aan de verkopers kan vragen. Ik ben niet iemand die net een paar lessen heeft gehad, niet stabiel zit en in de mond trekt. Ik rij met tussenpozen ongeveer 15 jaar. Maar ik ben ook weer geen Z ruiter. Zal dus echt van het individuele geval afhangen. Bedankt voor alle reacties, geeft me wat meer inzicht!