Moos99 schreef:Ik bedoel dit niet als aanval maar ben wel benieuwd...
Ik zie hier al een hoop hoofdstellen, bitten, longeren, zelfs hulpteugels...
Er wordt van alles gedaan met de paarden maar die zijn hier pas 2 jaar?
Ik heb ook het gevoel dat je paarden ook desensibiliseerd. Teveel tutten zorgt ook voor vermenselijkte, brutale paarden is mijn ervaring. Daarbij zijn ze nog zo jong, moeten ze echt al aan het werk?
Nogmaals. Geen aanval maar wel benieuwd naar beweegredenen, waarom niet laten staan? Gaan jullie ze dan ook al met 3 inrijden?
Goede vraag Moos99: Wij gaan ongeveer 1 keer in de 2 weken naar Famboline toe.
Soms herhalen we wat dingen die ze al kent en soms leren we haar wat nieuws aan.
Het zijn altijd korte sessies.
Het kan absoluut geen kwaad om een paard te leren dat het uit een kudde gehaald mag worden, voetjes te geven, wennen aan het vast staan, wassen, manen trekken, wandelen aan de hand, overal kunnen aanraken etc...
Wij zijn begonnen met wat tutten en zijn daarna wat lesjes leiderschap gaan volgen. Inmiddels heeft ze dat aardig door en zijn wij laatst zelfs een stukje over de straat gaan lopen waardoor ze alvast een beetje kan wennen aan verkeer.
Kortom, ik ben haar aan het voorbereiden op het echte leven
maar ze staat voornamelijk paard te zijn in een grote kudde met veel jonge paarden. Ik zie het niet zitten om haar straks met 3 jaar naar huis te halen en alles erin te moeten stampen omdat je de tijdsdruk van de keuring hebt. Nee hier gebeurt alles op een rustig tempo. Maar ze leert wel van jongs af aan dat wij de leiders zijn om straks dominantie, zoals jij brutale paarden omschrijft te voorkomen.
Planning voor komend jaar is: wat ze al kan meer bevestigen, wennen aan sprayen, het rennen aan de hand, het wennen aan een hoofdstel