Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:43

Oly welkom!

Ik vind het juist leuk om te zien hoe iedereen op zijn of haar eigen manier met een twenter bezig is. Zoveel mensen zoveel wensen en iedereen hier probeert het op de beste manier te doen. Interessant :).

Ik had vandaag deze herinnering op FB van 2 jaar geleden, dit was Veronia toen. Wat een poppetje toch! <3 <3
Afbeelding
Afbeelding

Het gaat zo snel :wow:

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:12

Wat een schattig veulen heb van die van mij ook van die baby foto

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:35

Miles was ook echt heel cute. Daarna werd ie lelijk :')

Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:46

Welkom Oly!

Die van mij zou je amper herkennen. Is maar dat ie een herkenbare bles heeft of dat de fokker erbij had gezet dat hij het was.. :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu
https://m.imgur.com/w8QvRci?r

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 19:28

Wat gaan jullie hard! Welkom aan de nieuwkomers. De foto's van de veulentijd zijn leuk om terug te zien nu. Ik heb ze helaas niet van Jaro, mijn foto's beginnen bij 1 jaar.

Ik ben weer terug van vakantie en heb Jaro afgelopen weekend verhuisd en vandaag een vliegenmasker gepast, was iets te klein dus toch een grotere gehaald. Afbeelding
We hebben op het moment echt veel vliegen, niet leuk meer.

Hier staat Jaro aan huis bij een vriendin met jonge, maar niet helemaal volwassen paarden. Hij heeft ook met een paardje van dezelfde leeftijd gestaan, maar ik merk daar eigenlijk geen verschil in qua interactie, speelt dan niet meer ofzo.
De discussie over laten staan of niet van paarden van 1 a 2 vind ik wel leuk. Op bokt wordt vaak meteen veroordeeld als er al iets met een paard wordt gedaan, voor ze drie zijn. In dit topic wordt dan over het algemeen niet gedaan en dan is het ook leuk als er gewoon naar wordt gevraagd. Ik ben zelf van mening dat er prima gedesensibiliseerd kan worden op deze leeftijd, want als het nu gewoon is, is dat het later ook en hoeft het paard niet ineens alles tegelijk te leren, maar dat teveel doet schaadt, of als je te veel goedkeurt schaadt ja dat denk ik ook. Ik ben geen haast en ga er pas vanaf 4 jaar een keer op zitten en longeren zal ik ook niet doen voor z'n derde, maar wandelen doe ik wel en allerlei gekke dingen laten zien en over hem heen gooien ook.

Dus ja het is wel erg leerzaam en leuk om te zien hoe iedereen het anders doet en waarom ze dat doen.

biancalaylo

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:22

Afbeelding
Afbeelding

Dit was kofu met 9dagen oud
En ik doe niks met hem behalve poetsen knuffelen en halster nog wel om en af. Wantja opfok..

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:27

Miles heeft besloten dat hij toch liever bruin is. En lekker extreem uit verhouding :')

Afbeelding

Oeps :oo

Afbeelding

Het is bijna niet voor te stellen maar hij is nog lelijker geweest :')

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:48

oooh wauw! Die is echt overbouwd!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:56

Niet normaal hè. Al lijkt het het ene moment erger dan het andere. Hij klopt van geen kant :')

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 21:59

Ik doe 1 a 2x in de week 10 minuutjes iets. Gewoon zoals anderen ook beschrijven. Vooral kennis maken met van alles.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 23:16

Leuk al om te zien hoe ze zich allemaal hebben ontwikkeld tot bijna volwassen paarden.
Deze zou zeker niemand herkennen :P
Schimmels zijn toch echt toverpaardjes!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 05:34

Ik doe inderdaad ook al verschillende dingen om het normaal te maken, hij moet niets, maar vind het wel leuk. Ik weet zeker dat ik straks een super makkelijk dier voor de wagen heb staan, met 3 jaar wil ik idd al dat hij voor de kar gaat lopen, met misschien een rondje van 20 minuten eens in de week. En dit langzaam uitbreiden.
Het lijkt misschien veel, maar meestal duurt het maar 10 minuten en hij komt er nog steeds in volle galop aan als ik bij het hek sta, dus erg vervelend zal hij t dan niet vinden :') en soms laat ik hem 2 weken gewoon in de wei staan terwijl ik in die 2 weken wel verschillende keren op stal ben (dan voor de andere paarden om zelf te rijden).

Wat is er nu fijer dan straks een bomproof beestje te hebben? :D

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:03

Moos99 schreef:
Ik bedoel dit niet als aanval maar ben wel benieuwd...
Ik zie hier al een hoop hoofdstellen, bitten, longeren, zelfs hulpteugels...
Er wordt van alles gedaan met de paarden maar die zijn hier pas 2 jaar?
Ik heb ook het gevoel dat je paarden ook desensibiliseerd. Teveel tutten zorgt ook voor vermenselijkte, brutale paarden is mijn ervaring. Daarbij zijn ze nog zo jong, moeten ze echt al aan het werk?

Nogmaals. Geen aanval maar wel benieuwd naar beweegredenen, waarom niet laten staan? Gaan jullie ze dan ook al met 3 inrijden?

Goede vraag Moos99: Wij gaan ongeveer 1 keer in de 2 weken naar Famboline toe.
Soms herhalen we wat dingen die ze al kent en soms leren we haar wat nieuws aan.
Het zijn altijd korte sessies.

Het kan absoluut geen kwaad om een paard te leren dat het uit een kudde gehaald mag worden, voetjes te geven, wennen aan het vast staan, wassen, manen trekken, wandelen aan de hand, overal kunnen aanraken etc...

Wij zijn begonnen met wat tutten en zijn daarna wat lesjes leiderschap gaan volgen. Inmiddels heeft ze dat aardig door en zijn wij laatst zelfs een stukje over de straat gaan lopen waardoor ze alvast een beetje kan wennen aan verkeer.

Kortom, ik ben haar aan het voorbereiden op het echte leven :') maar ze staat voornamelijk paard te zijn in een grote kudde met veel jonge paarden. Ik zie het niet zitten om haar straks met 3 jaar naar huis te halen en alles erin te moeten stampen omdat je de tijdsdruk van de keuring hebt. Nee hier gebeurt alles op een rustig tempo. Maar ze leert wel van jongs af aan dat wij de leiders zijn om straks dominantie, zoals jij brutale paarden omschrijft te voorkomen.

Planning voor komend jaar is: wat ze al kan meer bevestigen, wennen aan sprayen, het rennen aan de hand, het wennen aan een hoofdstel

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 18:54

De mijne is ook al veel gewend dan van bij de vorige eigenaresse ze kent sprays enzo
Alleen van verkeer achter haar vind ze niet leuk daar gaan we nog aan werken heb haar nog maar een kleine 2 maand voor de rest kan je ook iets op de rug heb er weleens de deken van mijn ruin opgegooid om te zien wat de reactie was ze staat nu ook nog in de opfok lekker paard te zijn en probeer 1 of 2 keer per week te gaan

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:14

Spray kennen ze hier wel.
Dat is in het begin vasthouden en sprayen geweest, maar nu staan ze braaf stil.
liet ze in het begin gewoon rondjes lopen, ze wennen er vanzelf aan.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:17

Wauw wat gaan jullie hard :))

Ik heb het vrij druk, ik lees meestal wel mee maar ik heb niet altijd tijd om te reageren.

Bij Jack zit echt pas de aller basiste basis er in. :') Halster om en af doen, ( soort van) meelopen aan het halster, poetsen, gewend aan spray. Voetjes optillen vind hij nog niet zo leuk, dan probeert hij te bijten :+ ik weet nog niet goed hoe ik dat op moet lossen, want als ik hem dan een tik op zijn neus probeer te geven dan laat ik zijn hoef los dus dan leert hij misschien bijten=hoef terug. Maar ik heb ook geen zin om gebeten te worden wanneer ik zijn hoef vast heb :') Ik heb hem ook niet vast staan, dat durf ik niet in een wei tussen de andere paarden.
Voor de rest kent hij nog niks en staat hij lekker 24/7 buiten gras te vreten. Misschien dat ik hem eind vh jaar naar een pensionstal haal, maar dat moet ik nog even kijken. :)

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:21

Kun je hem niet door iemand anders laten vasthouden Annikoe? Dan kan die persoon corrigeren of je doet dat zelf en laat iemand anders de hoef vasthouden. Het klinkt als iets waarbij je het gewoon een paar keer moet doen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:31

Sprayen is Fflur echt panisch voor. Er is nooit iets mee gebeurd oid, maar ze flipt al bij het zien van het spuitflesje (in alle vormen en maten)...

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 20:05

Ilayla schreef:
Kun je hem niet door iemand anders laten vasthouden Annikoe? Dan kan die persoon corrigeren of je doet dat zelf en laat iemand anders de hoef vasthouden. Het klinkt als iets waarbij je het gewoon een paar keer moet doen.

Hmm ja, ik ga meestal in m'n eentje :+
Het is ook niet hard of gemeen bijten, maar meer van 'hee hou op, wat doe je nu?'
Maar idd misschien weer een keer iemand meenemen :j

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:06

Annikoe schreef:
Ilayla schreef:

Hmm ja, ik ga meestal in m'n eentje :+
Het is ook niet hard of gemeen bijten, maar meer van 'hee hou op, wat doe je nu?'
Maar idd misschien weer een keer iemand meenemen :j

Haha ja dan is het wat lastiger, maar zal ook in je eentje wel goed komen. Met twee personen zijn sommige dingen wel wat makkelijker voor elkaar te krijgen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:06

Ik ben niet steeds super actief in dit topic maar ik lees het wel steeds bij en kijk al de foto's.
Wat leuk die vergelijkingen van veulen en nu. Veel zijn echt al flink hoor.

Lars heeft op dit moment een ontsteking bij z'n oog, niet heel ernstig maar moet wel 2x p/d schoonmaken en insmeren. Hij staat achter 't huis dus is geen probleem. Ik had het afgelopen halfjaar eigenlijk niks met hem gedaan (op de hoefsmid en eens borstelen/manen knippen na) maar hun liep keurig mee en liet z'n zere oog prima behandelen. Vaststaan gaat ook best.

Ik ga hem volgend jaar pas laten wennen aan hoofdstellen/longeren/singels enz. Zie er nu echt de meerwaarde niet van in. Ik hoop dat hij nog wat energie wil steken in een paar extra centimeters :')

Lars vorige week met z'n Zorro outfit.

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 23:02

Ben weer bijgelezen, genoeg geschreven de afgelopen dagen :j

Leuk die vergelijkfoto!

Ik doe momenteel helemaal niets met mijn jonkie. Ze staat nu al anderhalf jaar samen met haar vriendinnen gewoon jong te zijn. Straks komt er nog een heel leven waarin ze van alles moet. Heb wel het voordeel dat ze als veulen veel in handen is geweest en geleerd heeft. Je kan haar zonder problemen overal aanraken, deken heeft ze al opgehad dus verwacht ik geen problemen mme, meelopen gaat aardig en ze is braaf te laden en rustig op de trailer/ vrachtwagen.

Na de zomer komt ze uit de opfok richting huis en wil ik haar verkeersmak maken en veel gaan wandelen. Rijden komt als ze 4 jaar is en dan nog rustig aan. Momenteel denk in het voorjaar inrijden, een beetje doorrijden en daarna 2 maanden vrij.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 23:22

Xapple kan het zijn dat de jouwe last heeft van vliegen die bij de ogen gaan zitten? Daar hadden ze hier ook last van en dus zijn ze nu gemaskerd, dat scheelt een heleboel.

Fransje leuk dat ze na de zomer thuis komt, zul je je vast op verheugen na anderhalf jaar!

Veronia says Hi trouwens :De
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:24

Murosch schreef:
Fransje leuk dat ze na de zomer thuis komt, zul je je vast op verheugen na anderhalf jaar!

Ja, weer lekker alles doen zoals ik het wil. :j

Hoop alleen dat ik het qua tijd allemaal ga redden. Heb tot september 2018 een paard "in training " , werk,huishouden, studie en mensen die het leuk vinden mij af en toe te zien

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 10:23

Joya nog in Spanje ,zomer 2015

Afbeelding

De eerste keer dat ik haar zag, oktober 2015

Afbeelding

Vorige maand, mei 2017

Afbeelding