Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 21:12

Samantha89 schreef:
Ik lees een tijdje mee in dit topic en nu kan ik hier ook zeggen dat ik op zoek ben naar een nieuw maatje voor mijn dochter van 8 jaar. Grote robuuste pony/klein paardje waar ik eventueel ook op kan(1.73 en 75 kilo) mocht dat nodig zijn. Mijn dochter moet zich er mee kunnen redden, uiteraard onder toeziend oog, als ze in de bak bezig is qua wandelen, rijden etc.
Budget is rond de 2500, niet heel hoog maar ik hoop dat iemand hier iets heeft staan of iemand kent die iets heeft staan.

Hhhmmm, het is vanaf een beeldscherm wat lastig te beoordelen maar ik had eerder deze week een 14-jarige die een van onze paarden wil gaan bijrijden en die reed niet zomaar weg met onze 20-jarige Stippel.

Zij rijdt al enkele jaren op een manege hier in de buurt die goed aangeschreven staat en ze deed het op zich ook netjes, maar ook een oude Stippel staat er toch net wat scherper aan dan een manegepaard en die kreeg ze meteen voorgeschoteld. Dat gaat haar nog even tijd en moeite kosten al denk ik wel dat het goed komt. Ik ga deze dus maar houden, niet in de laatste plaats omdat ze een aardige moeder heeft die zinvolle kennis mee bracht op een ander vlak.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 21:37

Ik begrijp dat je ook wil letten op de leeftijd als de pony ooit nog eens verkocht moet, maar ik denk dat je niet in de luxe positie bent om dat te eisen ivm je budget en dat er toch enige haast achter zit zodat je andere paard niet te lang alleen blijft staan. Persoonlijk denk ik dat je het meeste succes hebt op een fijn dier voor je dochter als je kijkt naar oudere ponys die verkocht worden, omdat ze te groot worden.

Als je wel een gezonde, grote, brave pony of klein paard kan vinden waar een achtjarige (met enige hulp) zelf uit de voeten komt dit geen betrouwbaar verhaal zal zijn. Wat te mooi is om waar te zijn is dat vaak ook helaas.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 21:51

Mijn 8 jarige reed lekker op n welsh A. Nu met bijna 11 jaar is ze te groot.
Snap wel, dat je t liefst iets groters hebt ivm je andere paard. Maar groter als n D zou ik niet kopen.
Of n wat steviger type van 1m35 - 1m40.

Ruitje : Radicaal vind ik geen dramatische naam. Die gaat gewoon loeihard en maakt korte metten met z'n concurrentie. Hoop ik :')

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:34

Gefeliciteerd ruitje *\o/* Ik vind het ook een toffe naam. Roepnaam Caaltje? :))

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:08

Samantha89 schreef:
Ik lees een tijdje mee in dit topic en nu kan ik hier ook zeggen dat ik op zoek ben naar een nieuw maatje voor mijn dochter van 8 jaar. Grote robuuste pony/klein paardje waar ik eventueel ook op kan(1.73 en 75 kilo) mocht dat nodig zijn. Mijn dochter moet zich er mee kunnen redden, uiteraard onder toeziend oog, als ze in de bak bezig is qua wandelen, rijden etc.
Budget is rond de 2500, niet heel hoog maar ik hoop dat iemand hier iets heeft staan of iemand kent die iets heeft staan.

Misschien is een kleinere tinker interessant voor jullie, als je er zelf op kan kun je deze eventueel ook eerst even doortrainen voor haar. Ik zie ze regelmatig voorbij komen. Zoiets bijvoorbeeld:

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... f98579fcb9

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... f98579fcb9

Gefeliciteerd Ruitje!

Heide83

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:32

Gefeliciteerd Ruitje!

Morgenochtend wordt de merrie die ik wil kopen gekeurd. Vind het spannend! Heb hiervoor nooit een paard laten keuren. Mijn eerste paard kreeg ik van een kennis en mijn tweede paard kocht ik als jaarling.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:14

Heide83 schreef:
Morgenochtend wordt de merrie die ik wil kopen gekeurd. Vind het spannend! Heb hiervoor nooit een paard laten keuren. Mijn eerste paard kreeg ik van een kennis en mijn tweede paard kocht ik als jaarling.

Spannend!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:45

Spannend succes morgen heide

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:52

Elisa de eerste vind ik qua breedte veel te veel pony voor een meisje van 8
En de twee licht gereden op die leeftijd en nl paspoort wil niet direct iets zeggen dus daar zou ik o door vragen

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:16

Mij lijkt de eerste te breed voor een meisje van 8 en voor iemand van1.73 te klein, de ruiter op de foto's is in mijn ogen echt te groot/zwaar voor die pony.
De 2e vind ik dus ook te klein als samantha er ook op wil rijden. Ik ben zelf 1.76 en 70 kilo dus heb een idee van wat voor samantha zou passen en wat niet. Zelf heb ik een brede freiberger van 1.57 en dat past.

Heide succes morgen, hopelijk komt hij door de keuring en kun je hem meenemen!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:25

Ik denk dat te lang en te zwaar heel erg vertekend doordat de pony te hollands welvaren is en er een reus van een zadel op ligt.

Ik zou eerlijk gezegd nog even doorsparen. Dochter is nog jong. Alle tijd van de wereld om nog lekker door te hobbelen op de manege (en door te groeien).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:19

Het zijn maar voorbeelden he? Het zijn pony's die breed genoeg zijn om een volwassene te kunnen dragen en ze passen binnen het budget.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:08

Mijn moeder reed vroeger ook mijn pony’s 1 á 2 keer in de week of soms even een periode. Was juist wel fijn en zo kocht ze soms ook groene of ‘lastige’ pony’s voor een leukere prijs en leerde ik er ook een hoop van en ben er nu alleen maar blij mee. Maar had wel les en begeleiding erbij uiteraard. Juist leuk als je het samen kan doen :j

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 18:19

Was er nog iemand op zoek naar een haflinger?
Zie net op de feestboek pagina van stal De kim Nuenen ze er 3 hebben staan
Ze beleren eventueel ook voor de wagen.
Dus misschien voor iemand?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:25

esje01 schreef:
Was er nog iemand op zoek naar een haflinger?
Zie net op de feestboek pagina van stal De kim Nuenen ze er 3 hebben staan
Ze beleren eventueel ook voor de wagen.
Dus misschien voor iemand?

Leuke Hafjes. Betere kwaliteit dan ik hier in Osttirol meestal zie.

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:46

Net de keuring gehad. Helaas niet helemaal rad rechtsachter op de harde volte en met de buigproef. Heb paard dus laten staan. Ontzettend jammer.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:50

Wat een hoop afkeur steeds.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:56

Ik zie ineens verrassend veel oudere paarden of paarden met een blessure (ks, artrose etc) te koop staan. Ik heb zo'n gevoel dat de markt behoorlijk aan het draaien is.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:58

Jammer Heide83, je laat ze niet voor niks keuren en dan is het toch wel een domper lijkt mij. Had je vooraf misschien er al iets aan kunnen zien als je het nu achteraf bekijkt?

Nou hier ook weer wat schot in de zoektocht. 11 jarige grote haflinger ruin. Onder voorbehoud van een negatieve pssm1 uitslag en een positief aankoop advies. Afgesproken dat we eerst wachten op uitslag van de pssm voordat we de keuring inplannen. Dus waarschijnlijk 2e week van oktober gok ik zo dat we de keuring kunnen inplannen (mede ook qua vrije dagen).

We gaan evengoed zaterdag naar een keuringsdag kijken van freibergers, daar ook met iemand afgesproken. Mocht er toch iets uit de keuring naar voren komen dan hebben we dat in elk geval wel gezien. We gaan er in elk geval niet heen om een paard te leren kennen, maar meer voor het ras en wat navraag te doen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:00

Heide83 schreef:
Net de keuring gehad. Helaas niet helemaal rad rechtsachter op de harde volte en met de buigproef. Heb paard dus laten staan. Ontzettend jammer.

Wat jammer.

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:03

joyce83 schreef:
Jammer Heide83, je laat ze niet voor niks keuren en dan is het toch wel een domper lijkt mij. Had je vooraf misschien er al iets aan kunnen zien als je het nu achteraf bekijkt?

Toen ze op de harde volte moest draven zag ik zelf minimaal wat. Maar bij de bezichtiging heb ik haar niet op de harde volte laten draven. Dat moet ik in het vervolg dan maar wel laten doen. De dierenarts vond het knap dat ik het zag want het was minimaal. Zou pees kunnen zijn. Ik heb met mijn vorige paard genoeg peesblessureleed gehad dus ga hier niet aan beginnen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:06

Even tussendoor, waar is die keuringsdag van de freibergers?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:16

In Olst. Bij freiberger international.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:18

Heide83 schreef:
joyce83 schreef:

Toen ze op de harde volte moest draven zag ik zelf minimaal wat. Maar bij de bezichtiging heb ik haar niet op de harde volte laten draven. Dat moet ik in het vervolg dan maar wel laten doen. De dierenarts vond het knap dat ik het zag want het was minimaal. Zou pees kunnen zijn. Ik heb met mijn vorige paard genoeg peesblessureleed gehad dus ga hier niet aan beginnen.

Nou evengoed knap dat je het zag. Maar geen idee of anderen het wel dat ze op harde laten draven om zelf te kijken? Ik tot nu toe eigenlijk niet? Ik maak wel filmpjes en stuur deze naar een paar mensen door om mee te kijken.
Laatst bijgewerkt door joyce83 op 24-09-24 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:53

Wat jammer heidi maar fijn dat je hebt laten keuren, heb je nog iets anders wat je wil gaan bekijken?

Joyce
Ook spannend voor nou dus

Audesta
Ja de laastte maanden lijkt het aanbod wel echt achteruit te gaan. Hoewel wij in de zoektocht ook heel veel slechte paarden hebben gezien, veel zachte beengebreken, cornage en rug problemen.