Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:26

Ik denk overigens wel dat ze eerst de hond(en) zullen aanvallen. Maar dan nog. Tegen 4 voel je jezelf wel erg klein -O-

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:41

pillow schreef:
Ik heb nog wat vuurwerk liggen, dat moet in het vervolg maar mee.

nou.....het is dat ik zelf te sch*terig ben om dat af te steken, anders had ik daar serieus over nagedacht. Nu loop ik met een busje citronellaspray op zak, maar durf alsnog niet verder dan de buitenranden van het bos en dan alleen nog op momenten waarop het doorgaans wel wat drukker is. Het is zo langzamerhand toch eigenlijk te gek voor woorden dat je niets bij je mag hebben waar je jezelf en je hond(en) echt serieus mee kunt verdedigen. Zelfde geldt uiteraard voor iedereen die klein- en/of groter vee etc heeft lopen...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:45

Misschien niet eens een gek dat idee. Geen cobra maar een rotje zoals ze vroeger waren.

Op het paard niet te doen maar met de hond als die stevig is aangelijnd?

Echt verschrikkelijk eng 4 wolven.

rien10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:31

mmm, dan moet je echt ver kunnen gooien anders wordt je hond bang van vuurwerk.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:55

Even gekeken of er al iets was op bokt over de wolven, en gevonden :)

Ik merk dat het toch wel een dingetje begin te vinden, hier in de regio bijna dagelijks nu meldingen uiteenlopend van een wolf zien, tot schapen die dood zijn gebeten.

Ik vraag mij echt af of zo'n wolf niets doet als de paarden in de wei staan. Snachts buiten durf ik om deze reden al lang niet meer, maar nu vind ik het overdag ook wel een dingetje worden. We hebben 3 linten met flink stroom als omheining, maar wat ik begrijp, trekt een wolf zich daar niet zoveel van aan.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 23:59

DuoPenotti schreef:
Misschien niet eens een gek dat idee. Geen cobra maar een rotje zoals ze vroeger waren.

Op het paard niet te doen maar met de hond als die stevig is aangelijnd?

Echt verschrikkelijk eng 4 wolven.

Inderdaad best een goed idee , eigenlijk moet je een soort van harde versie van knalerwten hebben.
Die je gewoon kan neergooien of iets van een rotjeformaat handgranaat.
Pinnetje eruit en gooien maar :') :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:14

Dikke misthoorn mee! PWWWOOOOOOOOOP!

@Bo_San: vooral in Duitsland zijn vele meldingen van volwassen paarden die gewoon in een paddock met een degelijke omheining (= hoger dan wolfwerend volgens de officiële richtlijnen, die nergens op slaan) aangevallen worden. Dus dat is niet veilig genoeg.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 01:48

https://www.facebook.com/groups/9338546 ... 404172449/

In West Oekraïne officieel bevestigd een paard met hondsdolheid. Gelukkig nu nog heel ver weg maar zoiets kan natuurlijk snel verder verspreiden. Hopelijk is men de komende tijd erg voorzichtig met honden en katten transporten vanuit Oekraïne.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 05:35

Als een enkele rondtrekkende wolf in jachtmodus ergens van schrikt op het moment dat hij iets wilt aanvallen, zal hij dan de aanval staken en verder trekken of zal hij blijven wachten tot de kust veilig is en het nog eens proberen? Of zal dat heel erg situatie afhankelijk zijn?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 07:21

Ilse_123 schreef:
Als een enkele rondtrekkende wolf in jachtmodus ergens van schrikt op het moment dat hij iets wilt aanvallen, zal hij dan de aanval staken en verder trekken of zal hij blijven wachten tot de kust veilig is en het nog eens proberen? Of zal dat heel erg situatie afhankelijk zijn?

Ligt er aan hoe deze schrikt en of er ook honger/lust mee speelt en in welke mate. Wat dat betreft is het net als bij elk diersoort je hebt exemplaren als ze alleen zijn dat je er helemaal niets van te vrezen hebt rn je hebt exemplaren die alleen ook niet te hanteren/houden zijn.
Zo heb je wolven die na schrikactie vluchten of terug deinzen en de situatie opnieuw beoordelen en nieuwe beslissing nemen. Er zullen er echter ook zijn die bij schrikactie veranderen van afwachtend/onderzoekend naar direct vol in de aanval gaan.

Zelf heb ik zo'n hond. Angstig/onzeker karakter aanleg en als hij schrikt gaat hij in 0 seconden blind over tot aanval! Lijkt me duidelijk dat hij echt zelden los loopt en enkel waar ik zeer goed overzicht heb zodat ik weet dat dit niet kan gebeuren. Dan is het namelijk een schat van een hond.
Gisteren nog floot ik mijn andere hond terug. Die komt maar er komen vanaf achteren kennelijk ook 2 vreemde honden aan gevlogen. Hij is dan totaal onbereikbaar en doet er alles aan om ze te pakken. Dat laat ik natuurlijk niet gebeuren maar even ter voorbeeld. Mijn sociale hond heeft dat 2tal opgevangen en ik kon mijn herder de auto in slepen.
Waren deze honden niet direct op ons af komen rennen maar had de eigenaar ze bij zich gehouden en eventueel rustig gepasseerd dan had hij totaal niet gereageerd. Met de jaren is hij al zo verstandig geworden dat hij weet dat er dan niets gebeurd. In zijn eerste 2 jaren was dit wel anders....

Je zal zeker ook wolven hebben met dit karakter

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 23:54

Wiens brood men eet, diens brood woord men preekt.
In dit geval gevalletje zwijgen omdat het aanval betreft bij dieren die ingezet werden op terrein in eigendom van Natuurmonumenten. De blaarkoppen zijn van een biologische boer.
Locatie Doorwerthse Heide.
Levend aangevreten 1,5 jarige stier.
Dier is uit zijn lijden verlost door een veearts.

Bron geen wolf.

https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP

Afbeelding

Afbeelding

Roedel van 8 stuks vastgelegd op de Ginkelse Heide. 6 jongen en reu en teef.
Bron geen wolven in cultuurlandschap en EPM.
https://fb.watch/pyMAQsiZHO/?
Bekijk dit bericht op Facebook https://ep-map.com/map?lat=52.050528&ln ... B8RGLCJLq0

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:43

Checklist die Bij12 hanteert voor wolfwerend raster als er vee is aangevallen.

Ik weet niet wat de gevolgen zijn als er als afrastering niet op alle punten scoort.

Bron meldingen wolven in Westerveld app.

Afbeelding
Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:48

Vraag 1 van de checklist |o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:51

Ik kwam vanmorgen dit tegen: https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 415872799/ conclusie mensen leren niks uit het verleden en er zijn wel degelijk ook in de recente geschiedenis aanvallen op mensen bekend. En niet op 1 hand te tellen ook. Naarmate de hoeveelheid wolven toeneemt neemt de kans op aanvallen ook toe. Voor degenen die een wetenschappelijk onderbouwd verhaal willen, gebaseerd op feiten, die worden ruimschoots genoemd.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:10

Een roofdier pakt de prooi die hem het minste risico oplevert. Dus zowel qua risico op beschadiging van zichzelf als het risico vermoeid te raken (uitzonderingen als de orka daargelaten).Daarom zijn schapen binnen een hekje zo gewild.

Volwassen mensen zijn groot (qua hoogte) en reageren niet als prooi, dat maakt het in de ogen van een wolf gevaarlijk om op mensen te jagen. Maar natuurlijk wordt de kans op een aanvaring groter naarmate de aantallen toenemen en de schuwheid afneemt.
Misschien dat er actie wordt ondernomen als er een op het Malieveld demonstranten gaat aanknagen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:15

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 11:21

Die 8 wolven op de Ginkelse Heide zijn de 8 wolven van de Planken Wambuis.
Aan het eind zie je die wolvinpup die een mankement heeft.
Zij galopeert wat raar, de rest draafde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 12:50

Hmmm ik zie wel potentie in een parfum voor onze dieren die de wolven weerzinwekkend vinden :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 13:45

Bo_San schreef:
Even gekeken of er al iets was op bokt over de wolven, en gevonden :)

Ik merk dat het toch wel een dingetje begin te vinden, hier in de regio bijna dagelijks nu meldingen uiteenlopend van een wolf zien, tot schapen die dood zijn gebeten.

Ik vraag mij echt af of zo'n wolf niets doet als de paarden in de wei staan. Snachts buiten durf ik om deze reden al lang niet meer, maar nu vind ik het overdag ook wel een dingetje worden. We hebben 3 linten met flink stroom als omheining, maar wat ik begrijp, trekt een wolf zich daar niet zoveel van aan.

Wolven kruipen inderdaad ook vrij makkelijk tussen of onder het schrikdraad door. Bij mijn weten zijn in Nederland nog geen grote paarden (vanaf D/E pony) gedood, maar wel al verschillende keren aangevallen en verwond. Kleiner formaat pony's en veulens zijn al wel meerdere malen het slachtoffer geworden van de wolven in Nederland.
Via Bij12 kun je de bevestigde aanvallen terug vinden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:11

Vannacht achter wolfwerend raster gepakt door wolf, drachtig schaap in Amen.

Bron geen wolven in cultuurlandschap

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:13

Echt hoor, mijn hart breekt bij het zien van dat ongeboren lammetje :(.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:16

Dit is nog een prematuur lam.
Zag net foto’s uit Italië, daarin zaten voldragen lammeren. Nog veel gruwelijker.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:20

Ik vind dat het allemaal niet moet mogen maggen… lammetjes horen gewoon blij in de wei te spelen. En dan kunnen mensen dit de natuur vinden en naïef van mij, maar ik vind de natuur onnodig wreed en ben verdrietig daardoor.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:23

Mijn natuur was ‘‘s ochtends wakker worden door geblaat van schapen en lammeren en wat kalfjes op de achtergrond. Pony’s die buiten lekker stonden te soezen in de ochtendzon.
Ik hoop dat die snel weer terug komt. Dat er verder gekeken wordt en dat er ingezien wordt dat dit geen kans van slagen heeft.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:27

Sanet schreef:
Ik vind dat het allemaal niet moet mogen maggen… lammetjes horen gewoon blij in de wei te spelen. En dan kunnen mensen dit de natuur vinden en naïef van mij, maar ik vind de natuur onnodig wreed en ben verdrietig daardoor.

In de natuur kunnen dieren wegvluchten, zonder de hekken waar ze nu achter geplaatst zijn om ze op de plek te houden waar de eigenaar ze wenst te houden.
Dít is géén natuur, dit is inderdaad onnodig wreed!