Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:14

Dat klinkt gelukkig voorzichtig positief Koekie73! Hopelijk loopt ze inderdaad goed, ik zal duimen draaien!
Tekkels zijn geweldig maar Kymo is een Duitse jacht terrier x labrador
Afbeelding
Super fijn en ontzettend makkelijk maar zeer energiek hondje!

Wij gaan morgen middag weer lekker mennen. Afgelopen zaterdag hebben ze de laatste strao van dit jaar gereden. De paarden deden het weer fantastisch. Echter in deze strao konden ze niet even flink galopperen en dan merk je dat ze hun ei niet goed kwijt kunnen en zijn ze eigenlijk te druk. Les voor ons deze strao niet meer mee gaan als ze in deze conditie zijn. Gisteren zelf de diagnose long covid bevestigd gekregen met ook PEM (inspanningsintolerantie). Donderdag vervolg onderzoek of ik ook POTS heb. Daarna behandeling gaan samenstellen. Zo blij hiermee al ben ik nu even niets waard door alles gisteren dus vandaag even niets (kunnen) doen. Eindelijk echter de diagnose op papier wat weer extra deuren opent voor herstel.
Nog even wat foto's van zaterdag en wederom ik rij niet zelf dit zijn onze bijrijdsters. Zou willen dat ik het kon.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koekie73

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:49

Dierenfan, wat een ontzettend leuke hond is Kymo <3 <3

Jeetje, wat ellendig dat je long covid hebt en inspanningsintolerantie. Ik zal eens googlen wat POTS is. Heb je al enig idee hoe een behandeling er uit kan zien?
ik heb totaal geen kennis hier van dus ben iig blij te lezen dat het uberhauot behandeld kan worden.

De foto´s zijn geweldig!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:58

Dierenfan best heftig zo'n conditie van longcovid, pem en pots. Is pem trouwens onlosmakelijk verbonden met longcovid, of is het zoals we dat kennen, chronisch vermoeidheidssyndroom?
Kan me voorstellen dat je je hier ellendig mee voelt. Hoop echt dat ze je kunnen helpen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:16

Ik heb net toestemming gegeven dat ik wil starten met Naltrexon. Officieel niet hiervoor geregistreerd dus moet dat ook zelf gaan betalen. Dat middel is normaal in gebruik om te helpen af te kicken van alcohol of drugs. Het schijnt dingen in het lichaam te kunnen herstellen zodat de vermoeidheid weg gaat/vermindert.

Babootje geen idee. Kan dat zo vlot niet vinden. Ik ben nu wel in de vermoeidheidkliniek onder behandeling nu die vanuit ME/CVS ook long covid zijn gaan doen. Hun hebben deze diagnose gesteld.
Genezing is nu nog niets over te zeggen. Er is gewoon enorm veel onduidelijk nog qua long covid. Ik behoor gelukkig bij de groep die nog relatief actief kan zijn. Echter begin november voor een werk opleiding enorm over mijn grens geknalt en ik werk nog maar 50% en dat is momenteel absoluut de max. Normaal als ik flinke terugval had dan was ik na 3 a 4 maanden weer volledig (32 uur) aan het werk. Nu wil het niet lukken. Ik hoorde ook nu pas dat je steeds meer beschadigd als je weer eens de grens over gaat. Ik dacht ik ben al maanden redelijk oke, de opleiding is al bijna jaar uitgesteld nu moet het kunnen....
Ik zeg altijd vroeger als ik griep had dan ging ik door tot het niet meer ging. 2 dagen op bed, 2 dagen thuis klungelen en weer werken. De 3 eerste werkdagen waren zwaar en de werkweek erop was je normaal. Als ik nu eens griep krijg lig ik week plat, 3 weken totaal uit de running en dan maanden opbouw nodig pffffff. Tegen dat ik hersteld ben is de volgende ziekte er weer want mijn immuunsysteem is ook kapot dus ik pik alles op. Tel erbij op dat ik door bepaalde huidige medicatie (eigenlijk ook) niet in de zon mag en iedereen snapt mijn situatie wel als buitenmens die juist het buiten bezig zijn nodig heeft voor mentale fitheid. Ik smeer onwijs veel en hoge factor zonnebrandcrème met ook goede huidolie en huidzalf maar eerlijk is eerlijk er is nu al niet goed tegenop te smeren. Ik ben ook echt van plan te stoppen met deze medicatie in overleg met de huisarts en daarvoor over te gaan op natuurlijke ondersteuning. Die optie is er maar ivm mijn hele medische en lichamelijke situatie op dit moment is er bewust gekozen voor grof geschut. Gelukkig al 6 maanden gelukt en moet max 12 maanden. Ik probeer het nog 2 maanden door te trekken omdat ik dat al in huis heb en dan over op het alternatief. We komen er wel! Echter ondanks dat ik gelukkig van mezelf erg positief ben en door kan pakken valt dit erg zwaar soms hoor! Daarom zijn onze bijrijdsters echt goud waard want de paarden komen absoluut niets tekort. De honden lukt mij zelf gewoon van bankje naar bankje desnoods en 5 kilometer in 1,5 uur ipv 3 kwartier. Mennen lukt deels want ik verkramp heel makkelijk in spieren. Ik doe nu eerste deel en de drukke stukken zoals de provinciale weg en in de bebouwde kom. Mijn bijrijdster en groom doet alles waar het rustig en overzichtelijk is. Zij leert ondertussen steeds beter te mennen dus win win voor beiden. Ik krijg ook les in 2span mennen dit jaar op eigen tempo en neem steeds werkdag vrij na de dag dat ik les heb. Examen ga ik mogelijk niet doen maar heb al koetsiersbewijs enkelspan en als ik weet hoe 2span officieel afgesteld en ingespannen moet worden vind ik het prima. Je hebt altijd nog maar 1 leidsel net als bij enkelspan en ik men ze nu ook al op de terugweg naar huis. 2 weken geleden zo'n 11 kilometer 2span gedaan en heb daarvan de helft zelf gement. Daarna gesloopt maar geeft zoveel energie om het te doen!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:40

Wat een ellende dierenfan. Ik weet daar gelukkig verder niets van maar klinkt allemaal heel heftig. Heel veel sterkte en hopelijk gaat de nieuwe behandeling veel goeds voor je doen!
Teckels zijn zooooo cooool!!! Zou er graag een hebben alleen kan ik honden echt niet in mijn huidige leven integreren. Teveel van huis. Jouw honden zijn ook heel gaaf Dierenfan.

Wat fijn dat Ellie zo lekker in haar vel zit! Ik zag dat Fenna van Lelymare een gratis e-book heeft dat je kan downloaden (heb het zelf nog niet gedaan) over revalideren aan huis, tips en tricks voor als je paard ook fris wordt. Misschien heb je er iets aan. Verder heel hard duimen voor de echo van 3 april, dat je dan eindelijk weer stappen vooruit kan gaan zetten!
Ik had nog niet gelezen van Muronia haar jonge merrie en veulen. Wat verdrietig. Ja fokken is ook altijd een risico. Met Bobo kreeg ik een kneiter van een baarmoederontsteking waarmee ze 5 weken op de kliniek heeft gestaan...heel veel kosten, geen veulie. Veel mensen vroegen, ga je volgend jaar weer proberen, maar nee echt niet. Ik wou echt niet het risico lopen dat ik dat Bobo nog een keer aan zou doen. Maar goed, meestal gaat het natuurlijk wel gewoon goed. En voor een jonge mooie merrie als Ellie die misschien dan niet meer geschikt zou zijn als rij/sport paard, zou fokmerrie misschien wel een mooi alternatief zijn. Maar laten we er maar gewoon eerst vanuit gaan dat de scan 3 april goed is en jullie de komende 15 jaar alleen maar plezier hebben met Ellie!

Hoe gaat het nu met Polletje Babootje? Knapt ie al een beetje op nu hij op zijn nieuwe stal op goed ruwvoer staat? Ik hoop het zo voor jullie! En Mexx al een beetje gewend?

Hier zit ik een beetje in de lappenmand. Vrijdagavond ben ik van Owen afgekletterd. Hij was die avond al een beetje spooky want er was naast de bak een meeting (zaaltje waarin ook theorie instructie wordt gegeven) en daar kwamen iedere keer enorme lachsalvo's uit. Dat vond ie wat spannend maar ik ging toch met losstappen aan de lange teugel, juist om hem het gevoel te geven, is normaal, niet spannend. Als ik hem meteen op zou pakken zou dat zijn spanning alleen maar bevestigen dat er iets aan de hand is. Dat werkte, hij relaxte....tot....ik langs A stapte aan de lange teugel en er precies bij zijn hoofd, vanuit het donker, ineens een kat op de bakrand sprong. Tja toen was het 180 graden op de achterbenen en als een speer er vandoor en had ik niets om dat tegen te houden in mijn handen...Boem...AU...gekneusde ribben. Nou ja, hoort erbij met een jong paard nietwaar. Gelukkig is het binnenkort langer licht en zie je de kat van de stal gewoon aankomen lopen ipv nu in het donker (zwarte kat). Kon met de adrenaline rush vrijdagavond gelukkig nog wel rijden en het goed afsluiten voor Owen, maar nu lig ik er even uit. Hopelijk volgende week weer met een hoop ibuus en para's.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:11

Oei Oji! Beterschap zeg altijd naar maar gelukkig goed te verklaren dat scheelt veel qua hoe je in je hoofd met zoiets om gaat denk ik?
Van Muronia had ik ook nog niet mee gekregen. Wat ontzettend heftig zeg! Sterkte als ze dit leest. Zo horror..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:40

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 19:31

Jeetje Oji, goede klap gemaakt dan! Beterschap

Wat fijn dat Ellie zo goed in haar vel zit idd Koekie maar ook lastig zo fris. Wel mooi dat je alle opties zo aan het onderzoeken bent

Wat een verhaal dierenfan met je gezondheid! Een vriendin van mij heeft ook vergelijkbare klachten ivm long COVID dus herken je verhaal van haar.

Zelf ben ik alweer 12 jaar afgekeurd door verschillende lichamelijke beperkingen. Ik heb door de jaren heen wat ongelukken & pech gehad helaas. Ondanks dat de oorzaak heel anders is kan ik toch veel herkennen van haar revalidatie. Geeft ook mij weer mooie inzichten.

Wel fantastische foto’s van je paarden! Plezier spat er van af

Oooh en ik ben gek op honden. Heel leuk om te zien

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:30

@oji hoe gaat het met jouw ribben?

@babootje hoe gaat het met Polletje en met Ventje?

En hoe gaat het met de rest? Wat een weertje vandaag he?

Kleine update over Ellie; echo was helemaal goed. Geen dikke pees meer, zag er bij beide benen helemaal goed uit. Yes!!

Klinisch rechtsom helemaal goedgekeurd. LInksom is er RV nog een 5% iets te zien maar geen duidelijke kreupelheid.
Goed genoeg om verder op te mogen bouwen en dus ohz stukje draf erbij te gaan doen op rechte stukken.
Spannend, maar ontzettend goed nieuws!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:49

Koekie73 schreef:
@oji hoe gaat het met jouw ribben?

@babootje hoe gaat het met Polletje en met Ventje?

En hoe gaat het met de rest? Wat een weertje vandaag he?

Kleine update over Ellie; echo was helemaal goed. Geen dikke pees meer, zag er bij beide benen helemaal goed uit. Yes!!

Klinisch rechtsom helemaal goedgekeurd. LInksom is er RV nog een 5% iets te zien maar geen duidelijke kreupelheid.
Goed genoeg om verder op te mogen bouwen en dus ohz stukje draf erbij te gaan doen op rechte stukken.
Spannend, maar ontzettend goed nieuws!

Wat ontzettend fijn!!! Gefeliciteerd *\o/*

Wij gaan hier heerlijk met de paarden op dit moment. Gisteren voor het eerst met het paard van mijn man in enkelspan weg geweest zonder mijn man. Dit paard is nogal een aparte en zonder mijn man kan hij apart uit de bocht komen. Ik ken hem door en door en al onwijs veel kilometers mee gement maar voor het eerst in jaren 2x overdwars op de weg gestaan met een paard wat niet meer vooruit te krijgen was....echter een fijne groom en beide keren kregen we hem aan het lopen doordat de groom even mee op liep. De derde keer ging hij erg sloom en mank lopen maar dat spelletje ken ik van hem als zijn baas afwezig is en hij het spannend vind. Met stem flink beloond en rustig toegesproken en uiteindelijk liep hij weer keurig in stap en draf de hele route uit :+ *\o/* <3
De verwachting was dat we tot de dam van de boerderij zouden komen. We hebben zo'n 7 kilometer gedaan! Enorme overwinning vooral voor paard lief zelf. De bedoeling is nu om regelmatig te wisselen en met beiden in enkelspan te gaan werken zonder mijn man erbij. Dan kan die ook eens wat anders doen. Onder het zadel lukt mij in de zomermaanden wel met dit paard maar in de wintermaanden te wakker en te sterk. Als ik en hij samen vertrouwen krijgen in onze samenwerking met mennen dan gaat dat voor mij zoveel makkelijker zijn!
Ik noem het mank lopen maar anderen noemen het vast onzuiver. Hij is er uiteraard ook op onderzocht. Er zit CPL te klieren maar het is ook een stuk over flexibel zijn. Hij zit in elkaar met allemaal losse onderdelen die 1 geheel vormen. Dat zit elkaar bij bepaald tempo rijden ook in de weg en dan kan hij zijn passen niet goed kwijt. Zo moet hij echt flink draven om goed die stelten kwijt te kunnen onder zijn lijf

Afbeelding

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:14

Wat een positief nieuws voor jullie en Ellie! Nu lekker opbouwen en spiertjes kweken!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:49

@Dierenfan: Respect hoor hoe je dat allemaal doet. Ik hoop echt dat er een keer licht komt aan het einde van de tunneld voor jou. En hulde aan je bijrijders. Fijn om zulke mensen om je heen te hebben.

Oei, beterschap Oji. Tja dit hoort er een beetje bij bij die jonkies, maar we worden er nu ook weer niet jonger op. Verder is het wel een bravertje toch, die Owen? Volgende x de teugels toch maar weer een beetje op maat haha.

Fijn positief nieuws Koekie. Hopen dat dit zich zo doorzet.

Met Polletje zijn we helaas wat langer uit de running. Qua interne problematiek lijkt het wel goed te gaan nu. Hij eet beter en komt wat aan. Ziet er wat beter uit. Nog wel wat gevoelig, maar hij knijpt niet meer met zijn buik. Dus dat laten we even voor wat het is. Waarschijnlijk was toch het schimmelhooi het probleem.
Ook liepen we al langer met dat Pol een wat gevulde peesschede had RV. Daar waren we al een keer voor naar Bodegraven geweest. Daar toen pees laten scannen en kreupelheidsonderzoek gedaan, maar daar was hij niet kreupel en aan de pees was op de echo niets te zien.
Omdat hij toch naar Utrecht ging ook daar naar de pees laten kijken. In Utrecht vonden ze hem wel iets onregelmatig op de buigproeven. Maar ook daar was aan de pezen niets te zien. Met uitverdoven liep hij pas bij de block boven de knie beter.
Afgelopen weekend weer terug. Nu bij Morgan Lashley. Die heeft weer een echo gedaan nu achter de knie.
Daar zagen we bij de hoge aanhechting van het check ligament (bij de karpaalbotjes) aan de binnenkant van de knie wat 'rommeltjes'. Daarna onder echogeleiding een block gezet en daar verbeterde hij significant. Dus dat is wel de oorzaak. Moet nu acht weken stappen en laseren. Daarna weer terug.
Deze blessure is er 1 op een plek die Morgan ook nog niet eerder had gezien. Vandaar dat ie wat lastig te vinden was.
Oorzaak weten we niet. Hij heeft in de paddock een keer erg gek gedaan. En het beslag was niet helemaal correct voor hem. Dus we zitten wel aan een blessure van een half jaar ongeveer tot hij weer helemaal op niveau is.
Mexx staat ook kreupel nu. Oorzaak is een kroonrandscheurtje. Waarschijnlijk heeft hij zichzelf (door dat idiote gedoe in de box, na de verhuizing) aangetikt. Hij gaat echt te keer als Pol niet naast hem staat of uit de box wordt gehaald.
Dus we zijn met hem op ESDR training. (Een soort EMDR voor paarden). Hij krijgt dan een hartslagmeter om en een harnas waarmee hij op de schouder elektrische pulsjes krijgt, om zijn focus te verleggen. Gisteren de eerste sessie gehad; wel vooruitgang geboekt, maar we zijn er met hem niet met 1 sessie helaas.
Dinsdag komt de smid voor Mexx. Voor Mexx heb ik een hele goede smid; die heeft een wat moeilijk voetje. Voor Polletje heb ik er 1 die bij hem in de leer is. Hij kijkt dan met hem samen naar het beslag van Polletje.

Met t Ventje gaat alles goed. Hij groeit voorspoedig.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:28

Oh Koekie wat een goed nieuws over Ellie!!!! Nu lekker rustig gaan opbouwen en hopelijk deze zomer eindelijk heerlijk genieten met jullie paard!

Knap hoor dierenfan, jullie zijn doorzetters! Fijn dat je zulke betrouwbare bijrijders hebt!

Oh wat een ellende met beide paarden Babootje. Je valt zo van de regen in de drup. Wel goed dat je bent blijven doorzoeken met Polletje. Hopelijk gaat het helemaal voorspoedig met de genezing. Laseren van checkligament heb ik wel enorm goede ervaring mee! Mag hij straks wel op de wei als het weideseizoen begint? Want dat lijkt mij nou weer juist zo goed voor zijn interne problemen. En Mexx, wat een pech ook. Ja als ze zo lomp doen in de box, daar is zo weinig tegen te doen. Echt heel vervelend als de de boel daar afbreken. Bij ons op stal ook een paard dat helemaal in paniek raakt als de beide buurmannen weg zijn, en dat gebeurt natuurlijk wel eens als die op een ander tijdstip rijden. Als je ziet hoe die zijn box verbouwt dan. Echt alle tralies staan krom, gaten in de achtermuur. Dat moet ook gewoon een enorme aanslag op de benen zijn.

Met Owen gaat alles heel goed. Hij heeft wel het voorjaar in zijn hoofd, dus meneer is een beetje een baasje nu en schieterig. Was al in de week voor ik viel, ik had die week al 3 "close calls" gehad dat ik er net niet naast lag omdat meneertje wat frissig was. Ik heb zelf natuurlijk met mijn gekneusde ribben ook de afgelopen weken minder kunnen doen dus daarnaast zit hij ook wel met wat energie overschot. Ribben hebben wel langer echt last gegeven dan ik verwacht had, gisteren eigenlijk voor het eerst weer kunnen rijden zonder dat ik alleen maar dacht...ooh au...en hoe moet ik straks er af??? Omdat hij weinig gedaan heeft ben ik wel wat langer bezig om hem fijn ontspannen in verbinding onder mij door te krijgen. Is wat schieterig en wisselen in tempo en onrustiger met zijn hoofd en aanleuning. Dat is dan het eerste kwartier, dat was er helemaal uit maar goed, hij was echt mooi stabiel aan het worden maar dat komt wel weer goed met regelmatig rijden. Van een keer voorzichtig rijden en dan weer 3 dagen niet omdat mijn lijf dan teveel pijn deed, worden ze gewoon niet beter, maar het schaadt ze verder ook niet. Gisteren een half uurtje gereden en de laaste 10 minuten waren gewoon weer fijn stabiel, dus daar gaan we weer naartoe werken. Gisteren ook voor het eerst weer een heel klein galopje meegepakt. Was niet gepland maar hij schoot dus weg door een geluidje uit de andere bak en dacht, galoppeer maar even een paar rondjes door in verlichte zit. Dat heeft hem wel even geholpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:54

oji schreef:
En Mexx, wat een pech ook. Ja als ze zo lomp doen in de box, daar is zo weinig tegen te doen. Echt heel vervelend als de de boel daar afbreken. Bij ons op stal ook een paard dat helemaal in paniek raakt als de beide buurmannen weg zijn, en dat gebeurt natuurlijk wel eens als die op een ander tijdstip rijden. Als je ziet hoe die zijn box verbouwt dan. Echt alle tralies staan krom, gaten in de achtermuur. Dat moet ook gewoon een enorme aanslag op de benen zijn.

Yep. Op zich valt het nog mee als hij gewend is op de locatie. En hij Pol niet meer ziet of hoort, is hij rustig. Een ander paard weg, is niet zo het probleem. In het begin konden ze ook nog niet naast elkaar en dat was echt drama. We hadden dat wel voorzien en rubber matten aangebracht op de wanden.
Maar in dit geval heeft hij dus zn eigen kroonrand betrapt. Had m eigenlijk met springschoenen aan moeten laten staan, maar dat wil je ook weer niet dag en nacht door doen.
Mexx is een onvoorstelbaar stevig paard. Heeft met al die excapades van hem nooit wat gehad. En op zich is dit ook wel goed te behandelen, maar even vervelend.
Daarom dus ook die ESDR therapie. Gisteren dus de eerste sessie gehad. En ik vind het wel hoopgevend dat we kunnen gaan voorkomen dat hij zo in de paniekmodus terecht komt.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:57

@koekie dat klinkt voorzichtig aan positief. Hopelijk zet deze lijn door! *\o/*

@dierenfan wat fijn dat jullie weer zulke lekkere ritten met de wagen kunnen maken.

@babootje hè wat een pech met beide paarden. Hopelijk voor jou ook alles ook snel weer goed met de paarden

@oji fijn dat Owen goed gaat. En ribben kunnen inderdaad een nare blessure zijn. Nu niet meer vallen hè!

Hier gaat ook alles goed, ik heb ons ingeschreven voor onze eerste wedstrijd. Nog genoeg punten om aan te werken, maar je moet ergens beginnen :+

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:20

Hoi allemaal tijd niet geweest,maar wilde delen dat muis en ik ons 1e wedstrijdje hebben gereden.
En dat was wat :+
Nog nooit ergens anders geweest,nog nooit met andere paarden in de baan.
Met inrijden was het de dood of de gladiolen :evaw:
Handen vol had ik om haar een beetje de baan rond te sturen.
Maffe muis.
Eerste proef was nie best 174,5.
Tweede kwam ze een beetje tot rust 184,5
Winstpuntje L1+1 :j
Nu gewoon kilometertjes maken.
Dan komt er hopenlijk meer rust,en allemaal wat losser en fijner.
https://www.facebook.com/share/r/16DxDYnwsg/

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 19:11

Gefeliciteerd Roosa! De kop is er af idd dus de volgende gaat vast nog beter!

Wij zijn afgelopen zondag naar de Rucphense bossen geweest. Voor het eerst aangespannen de bossen in en wat deed meneer het fantastisch! Hij genoot ook zichtbaar enorm. Voor het eerst kon hij nu eindelijk ook eens lekker in galop gaan. Was natuurlijk wat af tasten maar uiteindelijk als we aan gaven als er tempo bij mocht ging hij zelf al in galop haha. Zo'n 10 kilometer gedaan met een korte rust pauze. Prefecte afstand voor een eerste keer. Zelf nu ook voor het eerst de menwagen vervoert achter mijn auto nu ik BE rijbewijs heb. Klotsende oksels omdat we dwars door een stadje moesten ivm een omleiding maar het ging prima!
https://youtube.com/shorts/0qLZJ1ldDys? ... vs91K0LgVP

Deze foto zegt alles haha
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:38

Vandaag weer een kleine 10 km gedaan. Zo ongelooflijk bizar dat ik vorig jaar om deze tijd nog niet durfde te mennen zonder mijn man naast mij en we nu hele ritten doen door polders, dorpen, industrie gebied en de provinciale weg. In mijn stoutse dromen nooit kunnen dromen. We raken ook steeds meer en meer vertrouwt met elkaar. Inmiddels zit ik zelfs ontspannen op de bok terwijl mijn groom ment en we trekkers passeren. Onze power kerel die binnenkort nog maar 6 wordt en al dit laat zien!
Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:13

Heerlijk Dierenfan. Wat genieten!
Wat goed, eerste wedstrijd gereden en meteen winst in de L1 en dat voor het eerst op vreemd terrein. Goed hoor. Dat lijk me wel lastig met een jonkie, als je meteen in de L1 moet starten. Ha ha gelukkig mag ik gewoon B starten.

Voor mijn gevoel kan ik sinds afgelopen weekend weer voor het eerst een beetje normaal rijden zijn mijn bodemonderzoek. Heerlijk dat Owen ook meteen echt een stap vooruit heeft gemaakt sinds zondag. Hij begint nu echt mijn been heel fijn aan te nemen en voorwaarts te blijven in 1 tempo en in verbinding. Niet meer schieterig op net even teveel been, geen reactie op net even te weinig been en daardoor wisselend in tempo, maar ik kan nu echt mijn been gewoon stil houden, hij loopt in een voorwaarts in 1 tempo door en reageert op een zachte beenhulp als ik iets wil veranderen in tempo of in buiging. Wat een genot is dat zeg en wat een verschil maakt dat in het rijden. Als dit meer bevestigd is kun je echt stappen gaan maken. Grappig is dat hoe dan ineens zo'n kwartje valt. Zaterdag was ie nog heel schieterig en anderzijds dwars door mijn been heen willen lopen op de voltes, wel goed afgesloten en zondag leek het of ik op een ander paard zat. Dan denk je nog...misschien een toevalstreffer en een goede dag, maar na maandag rust, dinsdag weer net als zondag...ik heb hoop...

Gisteravond had ik les, had natuurlijk gehoopt onze enorme sprong vooruit sinds zondag te kunnen showen aan mijn instructrice...maar liep ff anders. Hij was al wat onrustiger als de dagen ervoor, in de trailer naar les heeft hij 2 keer gekakt op een ritje van 7 minuten. Toen hij van de trailer kwam staart erop en snurken. De baan waarin ik les was nu voor het eerst met daglicht. Anders in het donker met alleen een lamp op de bak en alles om ons heen pikkedonker. Ligt in de polder, midden tussen nu allemaal kaal akkerbouwland, dus meneer kon echt oneindig ver weg kijken en er stond een ijzig koude en harde wind vol op de rijbak. De aardappelafvalbult van de boer was net afgedicht met zeil dat direct naast de bak enorm lag te klapperen. Oftewel niet showen hoe goed het gaat, meer zijn springmoves zonder hindernissen showen. Het was een explosief begin en we vlogen bij elke ritsel alle kanten op. Niet vreemd voor een jong paard natuurlijk, maar ik merkte dat ik er wel ook heel veel spanning van kreeg en dat is eigenlijk iets wat ik niet zo goed van mijzelf ken. Had echt zoiets van...oooh die ribben doen nog pijn, daar moet ik niet opnieuw opdonderen en ook omdat je dus nog niet zo alles uit kan zitten als normaal. Ik ben normaal best een zekere ruiter die niet zo gauw verbleekt van wat onstuimig gedrag, maar gisteren werd ik er echt nerveus van op de een of andere manier. Gelukkig had ik les en heeft mijn instructrice mij en Owen er goed doorheen kunnen helpen. Gewoon echt werken aan aandacht bij mij zien te krijgen, ik mijn schouders laag houden en met mijn been bij hem blijven en hem aan het werk zetten met figuren rijden en stelling naar binnen, zodat hij niet die hele wijde wereld in ging lopen kijken met de wind in zijn neusgaten. In stap doorrijden tot je merkte dat hij ging uitademen en toen aangedraafd. Eenmaal toen hij een paar keer gezucht had liet hij zijn spanning los en konden we nog prima rijden en was het exploderen om niets helemaal weg. We hebben weer veel geleerd, hoe om te gaan met zijn spanning (zo had ik hem nog niet eerder meegemaakt) maar ook hoe om te gaan met mijn spanning, zo had ik mijzelf namelijk ook nog niet vaak eerder zo meegemaakt. Goed om te leren hoe in een dergelijke situatie, als ik ineens spanning krijg, daar mee om te gaan en goed om te merken dat we dus beiden wel in staat zijn die spanning af te vloeien. Grote plus, ook tijdens de les toen we eenmaal van de spanning af waren, liep hij dus zoals de afgelopen dagen, gewoon voorwaarts in 1 tempo in verbinding en licht (niet schieterig) aan de beenhulpen...ha ha, ik geloof wel dat dat kwartje echt aan het vallen is. Trots op mijn Willie Wortel!!!!

Ik ben ook wel weer toe aan een beetje veulenfotospam van Babootje haar knappe kerel :D

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:24

Tis ook wel erg trickie weer hoor om spoken te zien.
Tis ook nog best fris en met een windje,word er hier ook nog wel eens weggesprongen voor geritsel van een vogeltje.

Dierfan wat een heerlijke paarden heb je.
Super stoer zo door de polder,zo zie je maar hoe je samen een eenheid word gaandeweg.

Ik zat even terug te kijken naar toen muisje net onder het zadel was en nu.
Heb er een reel van gemaakt.
Zo leuk om te zien.

Hebben jullie ook een toen en nu-tje?

https://www.facebook.com/share/r/19xJocSDgv/

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 16:55

Qua mennen heb ik zeker toen en nu. Qua rijden onder het zadel dat doe ik met hem niet zelf.
Toen:
Afbeelding

Nu:

Afbeelding

Afbeelding

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 17:44

Aaa wat een babyface nog daar op die 1e foto,leuk om te zien!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 19:29

Zijn jullie paarden ook zo speels? Heb net weer 10 minuten lang mezelf rot gelachen om die heerlijke knollen. Gisteren de ene en vanmorgen de andere 10 kilometer weg geweest. De hele dag op de weide en nog blijven ze spelen. Ze waren weer zo leuk met de ballen aan het spelen! De ene bal ging onderdoor de omheining, de andere werd gehaald en ze gingen vrolijk verder haha
https://youtu.be/p7nMW4j0xOk?feature=shared

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:06

[quote="oji"]Heerlijk Dierenfan. Wat genieten!
Wat goed, eerste wedstrijd gereden en meteen winst in de L1 en dat voor het eerst op vreemd terrein. Goed hoor. Dat lijk me wel lastig met een jonkie, als je meteen in de L1 moet starten. Ha ha gelukkig mag ik gewoon B starten.

Voor mijn gevoel kan ik sinds afgelopen weekend weer voor het eerst een beetje normaal rijden zijn mijn bodemonderzoek. Heerlijk dat Owen ook meteen echt een stap vooruit heeft gemaakt sinds zondag. Hij begint nu echt mijn been heel fijn aan te nemen en voorwaarts te blijven in 1 tempo en in verbinding. Niet meer schieterig op net even teveel been, geen reactie op net even te weinig been en daardoor wisselend in tempo, maar ik kan nu echt mijn been gewoon stil houden, hij loopt in een voorwaarts in 1 tempo door en reageert op een zachte beenhulp als ik iets wil veranderen in tempo of in buiging. Wat een genot is dat zeg en wat een verschil maakt dat in het rijden. Als dit meer bevestigd is kun je echt stappen gaan maken. Grappig is dat hoe dan ineens zo'n kwartje valt. Zaterdag was ie nog heel schieterig en anderzijds dwars door mijn been heen willen lopen op de voltes, wel goed afgesloten en zondag leek het of ik op een ander paard zat. Dan denk je nog...misschien een toevalstreffer en een goede dag, maar na maandag rust, dinsdag weer net als zondag...ik heb hoop...

Gisteravond had ik les, had natuurlijk gehoopt onze enorme sprong vooruit sinds zondag te kunnen showen aan mijn instructrice...maar liep ff anders. Hij was al wat onrustiger als de dagen ervoor, in de trailer naar les heeft hij 2 keer gekakt op een ritje van 7 minuten. Toen hij van de trailer kwam staart erop en snurken. De baan waarin ik les was nu voor het eerst met daglicht. Anders in het donker met alleen een lamp op de bak en alles om ons heen pikkedonker. Ligt in de polder, midden tussen nu allemaal kaal akkerbouwland, dus meneer kon echt oneindig ver weg kijken en er stond een ijzig koude en harde wind vol op de rijbak. De aardappelafvalbult van de boer was net afgedicht met zeil dat direct naast de bak enorm lag te klapperen. Oftewel niet showen hoe goed het gaat, meer zijn springmoves zonder hindernissen showen. Het was een explosief begin en we vlogen bij elke ritsel alle kanten op. Niet vreemd voor een jong paard natuurlijk, maar ik merkte dat ik er wel ook heel veel spanning van kreeg en dat is eigenlijk iets wat ik niet zo goed van mijzelf ken. Had echt zoiets van...oooh die ribben doen nog pijn, daar moet ik niet opnieuw opdonderen en ook omdat je dus nog niet zo alles uit kan zitten als normaal. Ik ben normaal best een zekere ruiter die niet zo gauw verbleekt van wat onstuimig gedrag, maar gisteren werd ik er echt nerveus van op de een of andere manier. Gelukkig had ik les en heeft mijn instructrice mij en Owen er goed doorheen kunnen helpen. Gewoon echt werken aan aandacht bij mij zien te krijgen, ik mijn schouders laag houden en met mijn been bij hem blijven en hem aan het werk zetten met figuren rijden en stelling naar binnen, zodat hij niet die hele wijde wereld in ging lopen kijken met de wind in zijn neusgaten. In stap doorrijden tot je merkte dat hij ging uitademen en toen aangedraafd. Eenmaal toen hij een paar keer gezucht had liet hij zijn spanning los en konden we nog prima rijden en was het exploderen om niets helemaal weg. We hebben weer veel geleerd, hoe om te gaan met zijn spanning (zo had ik hem nog niet eerder meegemaakt) maar ook hoe om te gaan met mijn spanning, zo had ik mijzelf namelijk ook nog niet vaak eerder zo meegemaakt. Goed om te leren hoe in een dergelijke situatie, als ik ineens spanning krijg, daar mee om te gaan en goed om te merken dat we dus beiden wel in staat zijn die spanning af te vloeien. Grote plus, ook tijdens de les toen we eenmaal van de spanning af waren, liep hij dus zoals de afgelopen dagen, gewoon voorwaarts in 1 tempo in verbinding en licht (niet schieterig) aan de beenhulpen...ha ha, ik geloof wel dat dat kwartje echt aan het vallen is. Trots op mijn Willie Wortel!!!!

O dit herken ik. Mijn paard en ik zijn in oktober heel ongelukkig tegen elkaar gebotst. Terwijl ik er naast stond hierbij heb ik 4 ribben gebroken en een klaplong gekregen. Dat is lekker lang revalideren mijn paard is in die tijd naar een trainingstal gegaan om zadelmak gemaakt te worden en wat minder explosief te reageren. Dit is echt super goed gekomen ik heb daar alles gedaan ook gereden, thuis heb ik ook hulp maar soms vind ik het ook spannender dan vroeger. Het is voor mij ook niet handig om er weer op te vallen dus heb ik een bodyprotector aan maar ik rij wel een beetje voorzichtig alleen :D we werken nu maar aan vertrouwen en dan maar wat langzamer aan

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 20:28

Zo, ik kruip ook weer even onder mijn steen vandaan :')
Hoop bijgelezen, te veel om op alles te reageren haha

Hier nog kleine stapjes na wat (lichamelijke) tegenvallers. Inmiddels heb ik in de bak er een paar keer opgezeten en een paar pasjes gestapt. Nu vooral weer bezig vanaf de grond voor zijn balans en het bevestigen van de rem. Die bleek er nog niet zo goed op te zitten. Wel zo handig :+

En om het leuk te houden ook weer eens een nieuw filmpje gemaakt. Dat serieuze gedoe is niks voor ons haha!