Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:48

Hahaha dat probleem heb ik ook

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:49

Fly_high schreef:
Ik zie minstens een keer per week een jonkie waarvan ik denk joh, die wil ik hebben <3 Heb ik daadwerkelijk een veulen of jaarling nodig en kan ik extra stalling zomaar betalen in de Randstad? Absolutely f*cking not :=

Maar veulen hoeft niet in de randstad te staan O:)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:12

Nee die gooi je gewoon lekker in de opfok in friesland of duitsland :P

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:32

Afbeelding

Ik ben zelfs nog een stapje verder gegaan en heb een ongeboren veulen gekocht.. :D Maar ik kende de moeder natuurlijk heel goed. Is nu al helemaal mijn droompaard! Komt dichtbij in de opfok in Friesland te staan dus als jullie allemaal veulens kopen en daar in de opfok zetten stuur ik jullie wel foto’s :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:24

Fly_high schreef:
Ik zie minstens een keer per week een jonkie waarvan ik denk joh, die wil ik hebben <3 Heb ik daadwerkelijk een veulen of jaarling nodig en kan ik extra stalling zomaar betalen in de Randstad? Absolutely f*cking not :=

Same :+

Arabische hengstjes, zooo leuk. Maar kunnen we een derde paard erbij financieel hebben? Nee, niet als we ook nog eens op vakantie/ uit eten willen oid. :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:46

Ketly schreef:
[ [url=m/vB3OmU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben zelfs nog een stapje verder gegaan en heb een ongeboren veulen gekocht.. :D Maar ik kende de moeder natuurlijk heel goed. Is nu al helemaal mijn droompaard! Komt dichtbij in de opfok in Friesland te staan dus als jullie allemaal veulens kopen en daar in de opfok zetten stuur ik jullie wel foto’s :+

Ja dat zou ik nooit durven... ken aardig paarden met veel nakomelingen en daar zit toch echt veel verschil tussen qua karakter, gezondheid en bouw :+
Jam zijn volle broer was bv ook heel anders qua bouw en karakter.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:07

Ongeboren zou ik ook never nooit durven, maar een veulen lijkt me wel gaaf! Baby's zijn zo schattig <3

... alleen dan groeien ze op en wordt het een ander verhaal :+ Ik ben nu echt blij met een volwassen en stabiel paard, het is opstappen en wegrijden, geen spannend werk aan de winkel, gewoon genieten :j

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:28

Haha begrijp ik :D Maar ken de merrie erg goed en met Spielberg als vader is het risico wel enigzins verkleind. Maar het blijft uiteraard een risico!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:43

Nou... niet mee eens eigenlijk :')
Komt genoeg slechts uit goede hengsten. Dat zegt niet altijd wat. En een hoop goeds uit mindere hengsten. En volle broers/zussen uit zelfde merrie en hengst kunnen ook erg anders zijn. Dus een afstamming is geen garantie, anders was fokken een stuk simpeler geweest. :D

Maar hé, als je er een goed gevoel bij hebt, je durft het risico te nemen en je krijgt ook nog eens die kans. Dan kan je dat zeker doen, het is voor mij alleen een risico welke ik niet zo zou durven nemen.
Het voelt heel erg vanuit emotie, en niet vanuit logica voor mij.

Ik koop ze lekker veilig vanaf zadelmak of meer doorgereden, dan kan ik ook voelen hoe ze zijn ohz :')
Daarin ben ik echt een veilig blijvende muts hoor _O-

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:14

Wat een mooi veulen hier boven!

En nog een hele mooie knappe blondie :) .

Gefeliciteerd beiden!

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:19

En Havana is tot nog toe trouwens heel chill, stond zo op de trailer, de rit van ruim 100 km is ze heel braaf geweest en heeft lekker staan eten en de ontmoeting met haar gezelschap was ook gelijk goed en dikke mik :) .
De 1e nacht bijna niet geslapen want was bang dat er iets niet goed zou gaan of iets, maar ik kwam 's ochtends vroeg bij de stal/wei en ze stonden heerlijk te soesen in de ochtendzon samen.

Ga er nu twee keer per dag heen, het shetlandertje wat bij haar staat krijgt seniores priores, beestje is 21 jaar en is met pinksteren van de paardenmarkt af gekocht. (niet mijn shetlander hoor)
Havana krijgt podo grow met luzerne.
Verder kunnen ze dag en nacht de wei op en hebben ze een schuilstal waar stro in ligt.

Afbeelding

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:21

c_alsemgeest schreef:
Komt genoeg slechts uit goede hengsten. Dat zegt niet altijd wat. En een hoop goeds uit mindere hengsten. En volle broers/zussen uit zelfde merrie en hengst kunnen ook erg anders zijn. Dus een afstamming is geen garantie, anders was fokken een stuk simpeler geweest. :D

Maar hé, als je er een goed gevoel bij hebt, je durft het risico te nemen en je krijgt ook nog eens die kans. Dan kan je dat zeker doen, het is voor mij alleen een risico welke ik niet zo zou durven nemen.

Ik koop ze lekker veilig vanaf zadelmak of meer doorgereden, dan kan ik ook voelen hoe ze zijn ohz :')

Ohja deze keuze is ook zeker uit emotie gemaakt hoor :D Logica kan je het niet noemen natuurlijk, als je niet weet wat er uit komt. :+ En het blijft altijd een verrassing, maar over het algemeen staan de nakomelingen van Spielberg bekend om het goede karakter en is het een minder groot risico dan te fokken met een onbekende hengst. Het is goed uitgepakt en ik ben er onwijs blij mee :D Als ze over 3 jaar onhandelbaar blijkt te zijn zien we dan wel weer. En zoveel mensen, zoveel wensen.. :D

Maaaaar kan mij jouw keuze ook heel goed voorstellen, haha.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:33

Een paar pagina's terug ging het over Spanjaarden uit Spanje halen en waarom wel of niet. Mijn, in Nederland geboren, Spaanse paardenvriendin (van een mensenvriendin) wordt verkocht. Ga haar enorm missen in onze kleine kudde.misschien is ze wat voor iemand uit dit topic.

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:03

Zie nu best veel leuke paarden voorbij komen tussen de 8k-15k. Ik zou sowieso tot en met september wachten ivm de lease van het paard dat ik nu rij, maar soms komt er wel een heel leuk jonkie voorbij maar wel eigenlijk wel gelijk willen rijden toch.

Helaas loopt mijn lease nu niet helemaal lekker en ik wil waarschijnlijk wel op een gegeven moment naar springwedstrijd toe willen werken dus ik denk dat ik misschien deze zomer al wel echt aan de slag moet om echt goed rond te kijken naar een eigen paard nu. (Beetje off topic)Zelf kan ik niet zo goed inschatten waar het nou zit dat ze niet goed loopt, zou iemand me willen kijken? De veearts/chiro komt volgende week uiteraard.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:11

Ongeboren veulen zou ik ook niet snel doen, wel heel stoer van je ! Zie soms embryo's ook weg gaan voor bizarre prijzen..

Ik heb hier een tijdje geleden vertelt dat ik een fokmerrie zocht. Een leuke gezien maar het voelde toch echt te vroeg sinds ik mijn eigen merrie ben verloren en dus niet oke. Ik moet alleen wel echt een maatje voor mijn 2 jarige. Nu staat er een leen pony maar kwa voerbehoeften niet ideaal.

Nu ben ik wat aan het rondkijken naar een leuke 2 jarige. Misschien dat iemand hier wat weet ?

- merrie of ruin
- dressuurpaard
- kleur maakt niets uit
- eind stokmaat vanaf 1.65
- fijn karakter
- gezond
- leuk bewegen
- liefste KWPN

Heb de paarden op sporthorses en marktplaats al gezien.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:42

De echt dure embryo's komen dan vaak ook wel weer van bewezen fokkers natuurlijk. Zou ik ook nooit doen hoor :+ maar dat drijft de prijs ook lekker op.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:47

Daar heb je ook zeker gelijk in, drijft de prijs lekker op ja..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:49

c_alsemgeest schreef:

Dat snap ik heel goed. Er zijn dan toch al flink wat risico's gepasseerd.
Wij hebben er dan zelf 1 gefokt uit onze merrie. Dat waren we niet echt van plan, maar omdat onze merrie zo onhandig was met zichzelf (vastliggen, uitglijden, onhandig rollen in de paddock flink bokken bij het opstaan en dan weer vallen, etc) hebben we besloten haar nog een jaartje langer weg te zetten.
En als je dan toch nog een jaartje staat, dan maar een veulen erin. :D
Dat heeft haar echt goed gedaan en de merrie is goed op de rit.
Maar het was wel spannend; eerste veulen, gaat het allemaal wel goed. Als je het veulen 2020 topic opent waar we de - inmiddels 2-jarige - veulens volgen, dan is het er ook met een aantal niet goed gegaan.
De eerste maanden zijn spannend met allerlei risico's, bv veulenziekte, weerstand die moet word opgebouwd, afwijkingen in de beenstanden, hopen dat mams niet op dr veulen gaat staan (gebeurt ook nogal eens), etc.
Dan tot een jaar kunnen botafwijkingen zich ontwikkelen. De onze bleek flink OCD te hebben (beide spronggewrichten) en het was maar de vraag of het er allemaal uitgehaald kon worden. Advies was inslapen.
Maar volgens mijn veearts, tevens chirurg in Bodegraven was het operabel en de operatie is inderdaad goed geslaagd. Ik heb toen ook gelijk alles op de foto laten zetten om zeker te weten dat er niet nog iets zat, waardoor hij zou moeten inslapen, maar gelukkig niet. Dat zijn dan ruim 2000 extra kosten (ketjeng...) waar we gelukkig voor verzekerd waren. Na de operatie weer terug de opfok in en fingers crossed dat ze allemaal een beetje voorzichtig met elkaar zijn.
Een stalgenootje van ons heeft recent haar veulen moeten laten inslapen van 1 jaar oud. Malformatie C6-C7 (ECVM) in de hals (waardoor de halswervels niet in lijn met elkaar bewegen) en begon ataxi te laten zien.
Zo ontzettend sneu.. Je hebt dan al zo'n band met zo'n diertje.
Gelukkig gaat het vaak wel goed. Maar ik weet inmiddels al dat ik geen fokker ben en geen handelaar _O- _O- . Daar was ons veulen waarschijnlijk wel ingeslapen geweest. Want die wegen kosten en baten tegen elkaar af en hebben minder een band (al is dat echt niet bij iedereen zo).

Gelukkig is alles goed gegaan en hebben we volgens de veearts gewoon nog een goed sportpaard.
Het zo vroeg mogelijk weghalen van OCD (na een jaar stopt de ontwikkeling van OCD) is echt aan te raden. Zo'n gewricht herstelt zich dan nog zonder schade.

Afbeelding

Op de praktijk voor controle.

Afbeelding

Het is niet de grootste in de opfok.We denken dat hij een beetje de maat van zn moeder gaat krijgen. (Stm 165)
En ook dat kan nog he? Dat weet je maar nooit. Koop je een veulen, blijft ie heel en dan blijft ie veel te klein :j

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:05

Wat een knapperd Babootje! Is de stokmaat voor jullie groot genoeg of hadden jullie liever een wat grotere gehad? Ik hoop dat mijne te klein blijft maar daar ga ik niet vanuit :+ Ik ben zelf maar 1.65 dus voor mij zou dat prima zijn.

Voor mij was het wel alles of niets, want mocht dit mis gaan of was het al misgegaan dan komt er hier geen nieuw paard meer. Ergens had ik dat besluit al gemaakt maar deze kans was te bijzonder voor mij. Ik heb er wel even over na moeten denken maar ik kan het veulen nu wel alle mogelijkheden op mijn eigen manier geven. Ze staat nu 24/7 buiten wat ik onwijs fijn vindt en ze gaat straks ook naar een opfokadres wat goed bekend staat.

Ik wil haar uiteindelijk ook helemaal op de foto zetten, maar meende dat dat geen nut had tot het tweede jaar. Maar ik begrijp dat dit na een jaar dus ook al wel mogelijk is? Is er dan niet nog te veel risico richting het derde jaar wat dan nog niet zichtbaar is?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:24

Ketly, ook 2 jaar heeft nog niet voor alles nut. Zoals babootje zei voor ocd en eventuele operatie is dat jaar fijn. Maar alle groeischijven/botten hebben een andere tijd dat ze volgroeid zijn. Een hals en rug op 2 jaar zegt nog weinig, dat kan goed zijn maar is nog volop in ontwikkeling dus kan weer veranderen... Dat is het lastige juist. Mijne werd met 3,5 met rug en hals op foto gezet en daar zag je nog dat ze in ontwikkeling waren, jonger had bij hem geen nut gehad aldus de DA.

Dus voor ocd is het verstandig om ze jong op de foto te zetten met benen, zodat je operatie vroeg kan laten uitvoeren. Voor andere dingen kan je beter wat langer wachten, maar is wel weer fijn om te weten voordat je aan het beheren gaat

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:32

Ketly schreef:
Wat een knapperd Babootje! Is de stokmaat voor jullie groot genoeg of hadden jullie liever een wat grotere gehad? Ik hoop dat mijne te klein blijft maar daar ga ik niet vanuit :+ Ik ben zelf maar 1.65 dus voor mij zou dat prima zijn.

Voor mij was het wel alles of niets, want mocht dit mis gaan of was het al misgegaan dan komt er hier geen nieuw paard meer. Ergens had ik dat besluit al gemaakt maar deze kans was te bijzonder voor mij. Ik heb er wel even over na moeten denken maar ik kan het veulen nu wel alle mogelijkheden op mijn eigen manier geven. Ze staat nu 24/7 buiten wat ik onwijs fijn vindt en ze gaat straks ook naar een opfokadres wat goed bekend staat.

Ik wil haar uiteindelijk ook helemaal op de foto zetten, maar meende dat dat geen nut had tot het tweede jaar. Maar ik begrijp dat dit na een jaar dus ook al wel mogelijk is? Is er dan niet nog te veel risico richting het derde jaar wat dan nog niet zichtbaar is?

Na een jaar kun je de echte grote dingen er wel al uithalen. Zoals gezegd ontwikkelt OCD zich tot een jaar. Het voordeel van het vroeg verwijderen van chips is dat het gewricht nog geen schade ondervindt. Omdat al het bottige nog zacht is. Alles is nog zo in ontwikkeling. Laat je ze langer zitten dan treedt er toch vaker schade op. Dus heel raadzaam om ze met 1 jaar op de foto te zetten en chips te verwijderen als die er zitten.
En idd is de stokmaat voor ons geen probleem. Mijn dochter is 163 en ik 165. :+

Maar ja, ik kan me voorstellen dat als je 175 of 178 bent dat je toch graag een wat groter paard zou willen.
Het is altijd weer een gok wat eruit komt wat dat betreft. Maar ja gezond en heel is al heel fijn.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 21:01

Bedankt voor de tip! Ik verwacht dat mijn veulen vrij groot wordt dus mede daarom wil ik er zo snel mogelijk bij zijn mocht er OCD aanwezig zijn.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:03

@Dees wat schattig zo samen!!!

Ik vind hem wel erg knap @babootje!! Wel gaaf hoor zo’n eigen fok product! Maar kan mij erg voorstellen dat het de eerste maanden erg spannend is..

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 06:21

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:

Het is niet de grootste in de opfok.We denken dat hij een beetje de maat van zn moeder gaat krijgen. (Stm 165)
En ook dat kan nog he? Dat weet je maar nooit. Koop je een veulen, blijft ie heel en dan blijft ie veel te klein :j

Of je koopt een veulen en dan kan je er als 3 jarige zelf niet op :')
Ik koop ook alleen nog maar een paard als ik zie dat iemand op en af kan stappen hahaha.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 08:37

Haha wij hebben Gibbs zo uit het natuurgebied gekocht met het geloofwaardige verhaal van de eigenaar erbij. We hebben hem daar in vrijheid even prachtig zien lopen, keam makkelijk op ons af, laat zich goed halster om doen en mee nemen en dat ook gedaan. De rest komt vanzelf. Dit is mijn eerste eigen paard en vind rijden vreselijk maar grondwerk des te leuker. We kennen z'n bloedlijnen en hebben de gok gewoon genomen. Hij is familie van ons andere trekpaard en we zien wel wat we tegen komen.
Maar volgens mij gaat het qua verkoop en aanschaf trekpaarden toch sowieso wel anders als bij de gemiddelde warmbloed