Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:36

Wat een fijn bericht modjes!

@Lunar, pfoe, dat vind ik een moeilijke. Enerzijds is dat een kwestie van advertenties bekijken. Zo kun je bijvoorbeeld heel erg zwart wit leren: een 5 jarige fjord kost nu zoveel en een 15 jarig trekpaard zoveel. Maar wat je dan eigenlijk doet is inschatten of het paard geprijst is naar de markt.

Jouw andere vraag: is hij eerlijk geprijst? Ik denk dat je daar gewoon paardenkennis voor nodig hebt.
Dat gaat van exterieur, tot karakter, tot beweging, tot afstamming tot gezondheid tot hoe is hij rijtechnisch.

Ik weet bijv. Redelijk wat van dravers, ik zie in 1 oogopslag of het een eerlijke prijs is. Heb echter geen verstand van dressuur en je kan mij daarin dus ook een hoop wijsmaken. Ik ga die kennis nooit opdoen, want ik zie dagelijks geen Z dressuurpaarden, spreek geen mensen uit die wereld.

Wat ik dus doe, is contacten hebben met mensen die dat wel weten. En daar dan maar op vertrouwen als ik het nodig zou hebben :)

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:58

@ Lunar, ik denk dat het een kwestie is ook van veel advertenties in de gaten houden, om er nu een beetje een gevoel bij te krijgen. Of als je een paard ziet staan van interesse met een bepaalde prijs erbij, advertenties opzoeken van vergelijkbare paarden en vervolgens die prijzen vergelijken.

En uiteindelijk gaat het er denk ik niet eens zozeer om wat een ander een paard waard vindt in de huidige markt. Maar hoeveel geld heb je zelf over voor een leuk, gezond paard waarvan het karakter bij je past? Vervolgens dat goed in je achterhoofd houden en daar kritisch naar zoeken.

Mijn zoektocht gaat weer verder helaas, ik baal behoorlijk haha. Ik had een afkeur vandaag :n

Mer1980

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:01

Oh dat is echt balen Marije, maar je komt vast weer iets leuks tegen...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:03

Wat zuur! Was dat die 4-jarige Haflinger?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:07

He dat is balen! 4 jaar en dan al afgekeurd :?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:05

Afgelopen zomer heb ik ook 2x een vierjarige laten keuren en beide klinisch al niet goed. Het komt vaker voor dan je verwacht.
Wel ontzettend balen hoor, maar het is wel waarvoor je keurt. Ellende voor later voorkomen.

Hier gaat mijn nieuwe aanwinst fantastisch. Net 3 jaar maar zo nuchter. Hij gaat zonder gedoe de kudde uit, zonder gezeur het erf af om te wandelen. Staat netjes stil bij poetsen. Wat een verschil met mijn vorige sensibele pre

Afbeelding
Ultiem genieten

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:07

Silly1972 schreef:
He dat is balen! 4 jaar en dan al afgekeurd :?

Dat kan gebeuren en uit ervaring is gebleken dat het helemaal niets zegt :j

Maar zuur is het zeker!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 20:03

Echt zo'n leuk koppie heeft ie Esther!

Ik ga maandag kijken naar een schattig ruintje, hij zou doodbraaf moeten zijn en vind hem echt knap. Dat is dan ook de eerste keer dat ik naar een paard ga kijken, wel spannend.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 20:35

Kiwiaa schreef:

Ik ga maandag kijken naar een schattig ruintje, hij zou doodbraaf moeten zijn en vind hem echt knap. Dat is dan ook de eerste keer dat ik naar een paard ga kijken, wel spannend.

Dank je wel, kleine baby is het

Veel plezier alvast. Lekker onbevangen heen gaan. Als je er bent voel je vanzelf wel of dit het paard is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 20:58

Wat leuk, Esther! :D

Ik had mezelf nog zo hard voorgenomen geen aandacht te besteden aan de opkomende Breeze Up sale, maar ik heb natuurlijk weer in de catalogus gekeken en er staat er eentje tussen die wel heel erg leuk (en wss ook duur :') ) is, dus misschien toch maar even in de gaten houden. :')

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:09

Ja klopt! Toch ben ik wel wat zenuwachtig! Stresskipje dat ik ben.

Ik vind de termen die voor die veilingen gebruikt worden nog steeds gek klinken, catalogus, collectie. Las onlangs een instagram ad van shop nu en voeg een nieuwe topper toe aan je collectie! Ik dacht echt, ... Whut dat zijn paarden, geen kledij! Vind het ook een gek gegeven om zo online te bieden. Maar jij kent de paarden al dat vind ik dan nog wel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:29

Aaah, komt goed joh! :) Neem er vooral rustig je tijd voor. Wat voor paard is het?

Haha, snap ik. Ik kijk natuurlijk online en dan is het gewoon een lijst met namen die je kunt aanklikken voor meer info en eventueel wat beeldmateriaal, maar je kunt dus ook daadwerkelijk een papieren catalogus bestellen. Dan krijg je een heel boek vol met dit soort pagina's: https://www.tattersalls.com/cat/october2/2019/842.pdf (als je hier uitleg over wilt, geef maar een gil, dan stuur ik je een PB; en voor de mods: dit is alleen een voorbeeld, het paard staat al lang en breed niet meer te koop :D ). En wat betreft online bieden: vaak zijn er wel veel mensen ter plekke die de paarden even bekijken, er wat vragen over stellen en die ter plekke bieden, maar nu mag dat niet vanwege corona. Of althans, maar heel beperkt. Maar het gaat er wel wat "industriëler" aan toe dan wanneer je voor jezelf koopt of er zelf op moet rijden, ja. :)) Waar deze mensen in geïnteresseerd zijn, is hoeveel (mogelijke) potentie het dier heeft en of het een beetje degelijk in elkaar zit. Of het een mooi, lief of braaf dier is, boeit zo'n eigenaar niet, want die hoeft er verder niets mee te doen, behalve de rekeningen betalen en hopelijk wat prijzengeld in ontvangst nemen. Ik kijk er natuurlijk nu met andere ogen naar, want ik wil er wel eentje voor mezelf, maar ik ben ook weleens mee geweest naar de veilingen met trainers, zowel in de UK als in Nieuw Zeeland. Het is wel een toffe ervaring kan ik je vertellen (vooral als je naar de premium jaarlingveilingen gaat en je binnen een kwartier even 5 miljoen Nieuw Zeelandse dollars door de ring ziet wandelen := ). Nu gebruik ik de catalogi alleen maar als leidraad voor hoeveel ze moeten opbrengen: een jaarling of tweejarige met veel dikgedrukte namen op de pagina, gaat duur zijn. :P

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:38

Esther_r20 schreef:
Afgelopen zomer heb ik ook 2x een vierjarige laten keuren en beide klinisch al niet goed. Het komt vaker voor dan je verwacht.
Wel ontzettend balen hoor, maar het is wel waarvoor je keurt. Ellende voor later voorkomen.

Hier gaat mijn nieuwe aanwinst fantastisch. Net 3 jaar maar zo nuchter. Hij gaat zonder gedoe de kudde uit, zonder gezeur het erf af om te wandelen. Staat netjes stil bij poetsen. Wat een verschil met mijn vorige sensibele pre

[ [url=m/4LTZ1c.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ultiem genieten

Kijk dit stemt dan wel weer positief :D Als je na een afkeur uiteindelijk zo'n leuke thuis hebt staan, dan is het gelijk die hele zoektocht weer waard <3

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:42

Een 6 jarig dressuurpaard met Duitse afstamming, heel nuchter, groot (ik kom van eentje van 1.62 en deze doet er 10cm bij haha). Dus alleen dat wordt al wennen, maar vind dat wel een mooie maat voor mij (ben 1.74 en niet mager).

Ja, ik snap wel dat er een ander 'soort' mensen naar die veilingen gaat. Wel gek dat er niet eens een foto bijstaat! Geeft idd wel al aan dat het puur om prestaties/afstamming gaat. Toch een hele andere wereld eigenlijk hé

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:47

Oeh, dat is wel een flink verschil in grootte ja, haha. Maar dat went. :D Ik ben ongeveer net zo lang als jij en zo rond de 1.70 is op zich best wel een prima maat. :j Klinkt wel heel leuk, zo'n grote vriendelijke reus!

Zelfs in vergelijking met de topsport in dressuur en springen is het heel anders. :j Maar waar die papieren catalogi eigenlijk voor dienen is een eerste selectie. Mensen kiezen er dan een paar uit waarin ze geïnteresseerd zijn en bekijken die dan ter plekke (of laten dat doen door een trainer of tussenpersoon) voordat ze bieden.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:52

Dat idee had ik ook van hem inderdaad, gvr

Ahh ja zo. Want anders koop je toch ook wel een beetje een kat in een zak he haha.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:01

Grappig, ik heb ook meerdere veilingen gezien, maar bij ons ras is het uiterlijk dan weer enorm belangrijk. Dus daar staat vaak een mooie foto bij en een professioneel filmpje. En de stamboom uiteraard en eventuele showresultaten (of resultaten van veulens/de ouderdieren als het paard ze zelf niet heeft). Karakter is inderdaad minder belangrijk, als ze maar showen. Bij ons geldt inderdaad ook dat de eigenaar er vaak zelf niet zoveel mee doet behalve rekeningen betalen :+

Ik zag nog een paar pagina's terug een vraag omtrent stalling voor het paard: vaak kan je de eigenaar ook wel vragen of het paard daar nog even kan blijven staan (voor een vergoeding), als je nog geen stal hebt. Doen wij ook wel eens voor klanten.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:06

Wel fijn om zo hier die verschillende werelden tegen te komen! Ja bij Arabieren inderdaad... Ook speciaal haha. Heb wel een aantal keer er op foto gezet, 'extra' is dan wel de toon :D

Ja inderdaad, was ik me ook al aant bedenken intussen, dat dat wel fijn zou zijn. Maarja ze moeten het willen dat er vreemd volk op hun erf komt natuurlijk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:14

goldenarrow schreef:
Grappig, ik heb ook meerdere veilingen gezien, maar bij ons ras is het uiterlijk dan weer enorm belangrijk. Dus daar staat vaak een mooie foto bij en een professioneel filmpje. En de stamboom uiteraard en eventuele showresultaten (of resultaten van veulens/de ouderdieren als het paard ze zelf niet heeft). Karakter is inderdaad minder belangrijk, als ze maar showen. Bij ons geldt inderdaad ook dat de eigenaar er vaak zelf niet zoveel mee doet behalve rekeningen betalen :+

Ik zag nog een paar pagina's terug een vraag omtrent stalling voor het paard: vaak kan je de eigenaar ook wel vragen of het paard daar nog even kan blijven staan (voor een vergoeding), als je nog geen stal hebt. Doen wij ook wel eens voor klanten.

Ik zoek dan juist wel weer een arabier met een goed karakter en niet zo'n show paard :))

Zie wel vaak van die filmpjes van shows van Arabieren, maar ik vind het persoonlijk niet altijd even prettig om te zien. Kan het mis hebben natuurlijk, maar ze lijken zo ruw om te gaan met de paarden :=

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:23

Wij kopen ook op veilingen. Van te voren de catalogus doorkijken, degene die je boeiend vind in 2 minuten in de box bekijken. 1 x zien hoe ze gemonsterd worden.
Dat schrijf je dan op in je catalogus.

En 3 uur later steek je je hand op bij die ene bruine waar bij stond: ' leuk paard, netjes op de benen. '

:')

Sterker nog, we hebben wel eens koerspaarden telefonisch gekocht die we alleen 4 wedstrijden hebben zien lopen op film.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:30

ruitje schreef:
Wij kopen ook op veilingen. Van te voren de catalogus doorkijken, degene die je boeiend vind in 2 minuten in de box bekijken. 1 x zien hoe ze gemonsterd worden.
Dat schrijf je dan op in je catalogus.

En 3 uur later steek je je hand op bij die ene bruine waar bij stond: ' leuk paard, netjes op de benen. '

:')

Sterker nog, we hebben wel eens koerspaarden telefonisch gekocht die we alleen 4 wedstrijden hebben zien lopen op film.
Haha, ja, precies dit. Of "stapt goed over." :')
Nu kijk ik vooral naar hoe rijtypisch ze zijn en of ze een beetje degelijk in elkaar zitten en op de benen staan. Ik hoef geen warmbloed look-a-like, maar ik wil ook geen paard dat het moeilijk gaat krijgen met wat ik van ze wil gaan vragen. Een vriendin had een heel leuke merrie in training, maar op basis van haar exterieur zou ik haar eerder als eventingpaard zien, dus die heb ik overgeslagen. Je doet zo'n dier dan geen plezier met de dressuurkunstjes die ik beoog. :P

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 23:36

Leuk hoor, ben benieuwd waar je mee thuis komt!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 06:25

Kiwiaa schreef:

Veel plezier alvast!

Ik ga er vandaag uiteindelijk 2 bekijken, ben heel benieuwd of mijn toekomstige paard ertussen zit :D Beide horen pittige merries te zijn en hebben al enige springervaring ohz. Eentje staat helaas wat verder weg dan ik zou willen, maar ik vond haar volledig mijn type paard op de filmpjes en durf er wel 2u in de auto voor te zitten, alleen jammer van de brandstofprijzen op het moment :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 07:06

Ik wil nog wel eens zo'n veiling meemaken :j

Ik ken dat echt alleen van tv, met dan een heel snel pratend mannetje erbij :')

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:04

Fly_high schreef:
Kiwiaa schreef:

Veel plezier alvast!

Ik ga er vandaag uiteindelijk 2 bekijken, ben heel benieuwd of mijn toekomstige paard ertussen zit :D Beide horen pittige merries te zijn en hebben al enige springervaring ohz. Eentje staat helaas wat verder weg dan ik zou willen, maar ik vond haar volledig mijn type paard op de filmpjes en durf er wel 2u in de auto voor te zitten, alleen jammer van de brandstofprijzen op het moment :')

Succes!!!! Wel fijn dat het op de filmpjes goed lijkt.