Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:04

Ja klopt die ken ik. :j
Die heb ik lang lang geleden gekocht voor de shet van de fokker van mijn vorige paard. :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:11

Vreselijk roze :+ tweede is wel wat subtieler

Welkom nieuwe! Mooie twenter!! Wat leuk dat ze ook als 3 jarige naar de keuring gaat! Mijn twenter gaat over 5 weken naar de keuring en volgens jaar ook voor (hopelijk) ster! We zijn al druk aan het trainen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ging niet van een leien dakje :+
Afbeelding

Haha elano slaan met een schoen. Wel effectief :+

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:01

Hallo allemaal!

Wat een leuk topic is dit! Bedankt voor alle leuke reacties!

Wat leuk om te zien dat jullie allemaal al zo leuk bezig zijn met jullie paarden.
Ik raak helemaal gemotiveerd om misschien toch al te beginnen met wat longeer werk!

Iemand vroeg naar stand foto!

Afbeelding
Afbeelding

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:11

Ja dat was ik! Erg mooi dier!! Fijne gezichtsuitdrukking ook! Over 6 dagen word mijne dan oom eindelijke 2jaar *\%/* uiteraard ga ik dan even verjaardags fotos maken hahaha

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:13

Wat leuk!! dan heb je wel een laat veulen gehad ja!!

Staan jullie paarden ook in een opfok?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:16

Die van mij staat thuis. Onze kudde bestaat uit 1 jaarling, 2 twenters, 1 van 7 jaar en 1 van 20/21 jaar.

Hier op een rijtje van oud naar jong :D

Afbeelding
(Helaas staan ze noodgedwongen op een zandweide omdat we de andere weides eens goed laten groeien... deze was eigenlijk ook al ingezaaid maar ze teekken al het jonge gras al meteen uit)

Één twenter en de 7 jarige zijn trouwens van een andere Bokker :) Staan bij ons op pension.
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 20-06-17 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:16

Ik begin juist niet met longeren omdat hij dan straks teveel conditie heeft en dat me alleen maar tegen kan werken :+ En ach, ik laat hem nog lekker kind zijn. Hij heeft nog jaren voor zich.

Die van mij staan in pension. Einde van de maand gaat hij verhuizen en staan ze alle drie gewoon op de wei.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:24

Die van mij staat op een doe het zelf stal. Staan 2 andere 2 jarige paarden, een shet, jonge tinker, fjord (moeder van 1 van de twee jarigen), nog een pony en die van mij natuurlijk. :)
Kan hij lekker spelen met de paarden, maar wordt door de oudere paarden ook opgevoed. Niet dat hij dat heel erg nodig heeft. :')

Hier ook nog geen longeren. Gewoon lekker rechtuit wandelen en af en toe draven aan de hand. En straks als ie wat beter is ook fietsen. :D

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:25

Mijne staat ook in de opfok. Een super fijne en goede, alleen een nadeel is dat ik hen niet uit de groep mag halen helaas. Dus 1 okt komt die dan eindelijk naar huis.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:43

Die van mij staat thuis samen mer een enter.

Biancalaylo wat leuk! Mijne word over 4 dagen 2 :D

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:53

Oké leuk om te lezen!!
Ja het is altijd lastig al die keuzes die we moeten maken!!

Die van mij staat in een super fijne opfok waar we de paarden er altijd uit mogen halen.
Ik heb tot nu toe nog niet gelongeerd maar voor de keuring is het mooi als ze een beetje spieren hebben.

Wij gaan haar door een professional zadelmak laten maken dus is het niet heel erg als ze wat conditie heeft, die vrouw weet daar vast wel raad mee! :')

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:23

Mijn Lusitano hengst staat inmiddels alweer 2 maanden in de opfok. Zie hem nu niet meer dagelijks, helaas.
Maar wat kan een paard snel veranderen zeg..
Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:37

Ja als je hem naar een professional brengt is het ook wel fijn als ie het longeren al kent :')

Wat een verschil zeg kel_tje! Die van mij zie je ook echt groeien. Gaaf om te zien.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 14:38

Ik bedoel dit niet als aanval maar ben wel benieuwd...
Ik zie hier al een hoop hoofdstellen, bitten, longeren, zelfs hulpteugels...
Er wordt van alles gedaan met de paarden maar die zijn hier pas 2 jaar?
Ik heb ook het gevoel dat je paarden ook desensibiliseerd. Teveel tutten zorgt ook voor vermenselijkte, brutale paarden is mijn ervaring. Daarbij zijn ze nog zo jong, moeten ze echt al aan het werk?

Nogmaals. Geen aanval maar wel benieuwd naar beweegredenen, waarom niet laten staan? Gaan jullie ze dan ook al met 3 inrijden?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 14:49

Ik heb ze ook aan huis lopen.
Heb een jaarling haflinger en daar deze als maatje bij gekocht.
ik vind het ook niet erg als puzzle al conditie heeft, ik ga hem zelf toch niet beleren voor de wagen. :))

Hij heeft nu ook een week vakantie, met deze temperaturen laat ik hem lekker staan. :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 14:50

Ik wil wel even reageren :)

Ik zet de mijne niet echt "aan het werk", maar laat haar kennismaken met alles waarvan ik straks graag wil dat ze het "normaal" vindt. Dat is het indoen van een bitje, omdoen van peesbeschermers, wandelen, commando's leren (ook aan een longe), "dingen" (zadel/dekje/deken/plastic zak/knuffelbeer van mijn dochter/paraplu, noem maar op) op/onder/over/langs haar hoofd/rug/buik/bips accepteren. Balkjes leren kennen en de bedoeling ervan snappen. En zo nog veel meer dingen.

En waarom ik dat doe? Nou inderdaad, desensibiliseren, niks is gek en alles gewoon. We lieten de jonkies vroeger staan totdat ze een jaar of 3 waren en die waren erg weinig gewend dan. Gevolg was wel dat ze meestal veel dingen toch eng bleven vinden, ook op latere leeftijd. En dat ik nu al merk dat mijn huidige tweejarige eigenlijk overal super kalm onder blijft, omdat ze van veulen af aan al die gekkigheid gewend is geweest. Ik denk ook niet dat het kwaad kan. Ze staat dag en nacht met haar vriendinnen buiten een groot-gezond-paardje te worden en die keren dan ik haar uit het groepje pluk om even iets te gaan doen vindt ze alleen maar razend interessant. Als ik met haar moeder aan het werk ga is ze bijna jaloers dat zij niks hoeft :).

Mbt inrijden, dat ligt er helemaal aan hoe ze zich ontwikkelt. Als ze zo doorgaat dan denk ik dat ik ze inderdaad volgend jaar ga inrijden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 14:55

Wat doen jullie allemaal al veel met jullie paardjes.
Mijn boeven van 2015 staan nog weide decoratie te spelen.
Kennen nog geen bit en singel.
Ja wat gefrummel met de hooizak er eens overheen gooien, met een paraplu de wei in lopen of een zeil in de wei gooien.
Maar daar blijft het toch wel bij.

Edit: lees nu dit terug.

Moos99 schreef:
Ik heb ook het gevoel dat je paarden ook desensibiliseerd. Teveel tutten zorgt ook voor vermenselijkte, brutale paarden is mijn ervaring. Daarbij zijn ze nog zo jong, moeten ze echt al aan het werk?

Nogmaals. Geen aanval maar wel benieuwd naar beweegredenen, waarom niet laten staan? Gaan jullie ze dan ook al met 3 inrijden?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:05

Ik doe ook echt nog niet zo veel. Bit vindt ik ook niet je van het, vooral omdat de tanden nog zo veel moeten veranderen (kun je toch nog niets passends kopen..?)

Hier is het wat wandelen, gewoon met een halster om, en zo af en toe even de plaats op om enge dingen te bekijken (zoals bv vrijdag de trailer, want die was toch wel eng. Stond op het erf omdat de banden verwisseld gingen worden. Als die in zijn "hok" staat is die weer niet eng)

Net terug van school en even alles binnen zetten... alleen Fflur en Poppy even de wei op (kunnen ze niet allemaal in, eigenlijk is het voor 2 al te klein). Hebben ze ook schaduw.
Hopelijk komt er dan ook even een vrachtwagen laden bij de buren, kunnen ze even kijken hoe die daar het erf op rijden :+ (gebeurd meestal heel traag haha)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:49

Ik doe ook niet veel, lijkt heel wat maar wat is nou 10 minuutjes draven met haar hoofd omlaag 2x per week :o en ja ze word inderdaad ingereden met 3 jaar. Ze is nu al erg volwassen. Mijn pony heb ik met 4 jaar beleerd want die was ontzettend puppy. En met 5 jaar op wedstrijd. Ik doe super rustig aan en doe niet een bit en singel in-om en trek haar direct in de bek, nee, alles met beleid. Is trouwens ook alleen voor de keuring en is vrij normaal onder de friezen om even voor te bereiden op de keuring. Met een wilde knol hoef je niet op de keuring te verschijnen. Na de keuring die op 29 juli is heeft ze vrij tot ze volgende zomer beleerd word.

Ook word ze echt niet vermenselijkt. Krijgt heus wel op haar flikker als iets niet kan en mag.

Ik heb juist liever niet dat ze in de opfok spelen. Dáár worden ze pas brutaal van. Ze hebben daar geen opvoeder. Ze staat mooi hele dagen in de weide met een enter en de moeder van de enter. En s'nachts binnen

Edit.
Stapsgewijs, met veeel weken ertussen. Niks overhaast. Op haar tempo
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 20-06-17 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:56

Die van mij doet geen reet :+ Hij dient als weide-opvulling. Maar ik poets hem wel regelmatig en ga er ook mee wandelen. Daar heb je straks alleen maar profijt van. Hij heeft een keer een zadel opgehad om eraan te wennen. En ik doe eens in de zoveel tijd 10 minuten grondwerk. Dat wil ik straks in de winter nog meer oppakken en dan in het voorjaar eens rustig beginnen met beleren. Ik heb geen haast. Een bit krijgt hij niet in voordat de tandarts is geweest, en die komt pas als hij drie is. Wil hem sowieso eerst bitloos beleren.

Wat Kabayo hierboven zegt klopt. Je kunt hem wel drie jaar in de opfok zetten en er dan uitrekken, maar dan moet je helemaal vanaf 0 beginnen. Als hij regelmatig in de hand is geweest heb je er veel voordeel van. Hij kan beter al wat kennen en zo ken je elkaar ook. Ze hebben daar inderdaad geen opvoeder en dat is ook niet ideaal. Miles staat bij mijn pony van 25 en die zet hem continu op zijn plek. Hij heeft nu ook een tijdje bij mijn minihengst gestaan en daar baast hij over, dat moet ik eigenlijk niet hebben.

Volgens mij is er niets mis met een beetje tutten en wandelen. Daar krijgen we straks een heel fijn paard van. En ze vinden het juist leuk om aandacht te krijgen. Miles is echt heel blij als ik er ben en geniet echt van een poetsbeurt.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:03

Moos99 schreef:

Longeren doe ik nog niet en op zijn vroegst ga ik met 3,5 een keer opzitten, maar dat is het ook zo'n beetje. En op zijn vroegst rond 4 zadelmak maken en inrijden. Hebben alle tijd.

Nu vooral wandelen en straks hopelijk fietsen. Eerst moet ie een beetje bijkomen. :D

Die van mij vind het ook echt héérlijk als ik kom. Zowel de aandacht zelf als bv een wandeling, hij vind dat echt leuk om te doen. Nu hij op de nieuwe plek staat en ik vaker kom, komt hij ook veel vaker naar mij toe gelopen. Want stel je voor dat je weer nieuwe dingen mag zien en doen. In de tuin ook, gelijk op onderzoek uit wat het allemaal is. (Met resultaat dat er ook dingen stuk gaan.. Maarja alleen maar extra schriktraining. :'))

Zelf koop ik geen paard om voor de rest niks mee te doen. Hou er ook niet van als je een joekel van een paard hebt die nog niks kent en weet.. En met een ouder/beleerd dier zou ik sneller een keer opstappen. Terwijl ik juist even niet wil rijden, zodat mijn heupen hopelijk verbeteren. Op deze manier mooi opgelost en 'kan' zo ook niet zomaar opstappen. Maar kan op deze manier wel gewoon lekker bezig zijn en hij ook.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:19

De mijne staat ook op een pensionstal. Overdag lekker de wei op in een groepje van 6 met verschillende leeftijden en savonds individueel in een ruime box.
Vorig jaar op een andere stal gestaan waar ze 24/7 buiten stond, maar daar was ze niet happy. Vandaar de keuze te verhuizen naar pensionstal, en ze is helemaal opgebloeid.

Moos99 schreef:

Mijn mening is dat spelenderwijs leren een hele mooie methode is om je paard voor te bereiden. Daarom ben ik meteen toen ze bij mij gekomen is (een half jaar oud), begonnen met de dagelijkse routine. Borstelen, een rondje door de bak lopen, desensibiliseren dmv haar overal aan te mogen raken, een touw om/over haar heen te slingeren, voetjes geven, etc. etc.
Nu kent ze de dagelijkse routine en beginnen we met wat longeren, een bbp of een zadel opleggen, etc. En het is toch echt maar een 2 x per week 10 minuutjes ;) Maar ik heb wel een bomproof paard dat mij 100% vertrouwd.
Hier ga ik zoveel profijt van hebben als ik haar ga inrijden. En dit ga ik pas volgend jaar doen, dan is ze 3,5 ongeveer. En wederom, spelenderwijs en een keer of 2 per week. Langzaam zal ik dit dan gaan uitbouwen.

Desensibiliseren is in mijn ogen een must. Ik tut wel met haar, maar heb duidelijke grenzen en ben consequent. Dit is echt een vereiste in de omgang met (jonge) paarden.
Anders krijg je inderdaad brutalere paarden.

Ik ga je een tegenvraag stellen: vind jij het eerlijk tegenover het paard om hem met 3 of 4 of 5 van het land te plukken, nog niets kennend, en dan meteen te beginnen? Hem weg te halen uit zijn vertrouwde omgeving en meteen vanalles te willen?

Nee, dan doe ik het liever op mijn manier.
Kijk maar eens in het topic hoe braaf ze allemaal zijn ;)

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:57

Hoi
Mag ik hier ook aansluiten
Heb een fjorden merrie van 2 jaar sinds eind april
Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:12

Welkom oly!

Puzzle gaat mee langs de fiets, wandelen, grondwerk of longeren met tuig.
Langs de fiets is voornamelijk recht uit en hij ziet zoveel onderweg, wordt hij alleen maar wijzer van. :j
En longeren is max 10 munten, en vaak maar 1x per 2 weken.
met weer zoals dit doe ik niks met ze.

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:39

Mijn fjordje ronja wordt ook nog niks mee gedaan ze staat in de opfok nu
In een gemengde groep dus ook met oudere paarden erbij die op pensioen zijn
Behalve haar soms eens uit de groep halen borstelen hoefjes Krabben en een kleine wandeling maken in het veld