Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Torius16 schreef:@Sky As: idd springpaarden zijn over het algemen veel duurder dan dressuurpaarden en moeten de juiste instelling hebben.............maar dat ieder paard dressuur kan lopen tot Z??!!
Daar is wel wat voor nodig hoor! Als je de gemiddelde outdoor startlijsten bekijkt: B 150 / L1 120/ L2 60 / M1 45 / M2 30 / Z1 10 / Z2 5.
Dat heeft te maken met kwaliteiten paard én niet te vergeten kwaliteiten ruiter.....(alleen zijn de meesten stront eigenwijs en denken met een goed paard er wel te komen, maar succes komt je niet aanwaaien, daar moet je keihard voor werken!)
Als ik meeste advertenties lees waarin mensen zoeken naar: paard met potentie Z etc. etc. vraag ik mij af, waar blijven die mensen dan de jaren erna?
Niks ten nadele maar ik rij echt al vele jaren en eerlijk is eerlijk in de top kom ik steeds weer dezelfde namen tegen.....niet alleen in de basiswedstrijdsport maar ook in de Topsport echt nieuwelingen zijn er niet.
randie schreef:hebben jullie al op wedstrijdplatform.nl gekeken?
(8jarig Z paard Krack C)
http://www.wedstrijdplatform.nl/index.p ... en-te-koop
(8jarige Obelisk)
deze vond ik zelf heel leuk. (4 jarige rubiquil L niveau)
edit: zag dat je bij elke link op de begin site aankwam. Vandaar aanvulling
Pinda_Dipje schreef:Torius16 schreef:@Sky As: idd springpaarden zijn over het algemen veel duurder dan dressuurpaarden en moeten de juiste instelling hebben.............maar dat ieder paard dressuur kan lopen tot Z??!!
Daar is wel wat voor nodig hoor! Als je de gemiddelde outdoor startlijsten bekijkt: B 150 / L1 120/ L2 60 / M1 45 / M2 30 / Z1 10 / Z2 5.
Dat heeft te maken met kwaliteiten paard én niet te vergeten kwaliteiten ruiter.....(alleen zijn de meesten stront eigenwijs en denken met een goed paard er wel te komen, maar succes komt je niet aanwaaien, daar moet je keihard voor werken!)
Als ik meeste advertenties lees waarin mensen zoeken naar: paard met potentie Z etc. etc. vraag ik mij af, waar blijven die mensen dan de jaren erna?
Niks ten nadele maar ik rij echt al vele jaren en eerlijk is eerlijk in de top kom ik steeds weer dezelfde namen tegen.....niet alleen in de basiswedstrijdsport maar ook in de Topsport echt nieuwelingen zijn er niet.
Ik heb mijn wedstrijdpaard door omstandigheden maar uitgebracht tot het L2 + winst door o.a. gebrek aan financiele mogelijkheden, trainde thuis & bij mijn instructeur in Antwerpen vrolijk door Zz-Z niveau. Paard liep een blessure op toen ik hem uitbestede, en daarna vond ik het niet eerlijk meer om hem voor de hoge sport in te zetten. Ik ken in ieder geval ook héél veel mensen die niet de directe ambitie hebben om (sub)top te starten, maar het er in de dagelijkse trainingen wel ambieeren. Gewoon omdat ze zich daar goed bij voelen...
Toen ik destijds bij een zeer gerenomeerde stal trainde werd mijn moeder aangeraden een ex-grand prix paard van junior stv voor mij te kopen... want ja, ik reed nu maar een eenvoudig russisch vosruintje zonder papieren, ik had duidelijk feeling voor het echt hoge werk maar het ontbrak me aan een kwalitatief goed paard. Dit zou dé kans zijn.... Maar ik voelde niet zo nodig de behoefte om de subtop te bestormen en koos opnieuw voor een 'gewoon' wedstrijdpaard. Uiteindelijk had ik dat zelfde 'eenvoudige' vosruintje binnen de kortste keren M2/Z1 klaar en kon hij een keurige proef laten zien. Nee geen spectaculaire gangen, maar hij deed het wel tot verbazing van velen.
Z is mijn inziens niets bijzonders, en vergt NIETS wat een doorsnee GEZOND paard niet aan zou kunnen. Ik kan echt talrijke voorbeelden noemen van paarden die zonder het label 'Geweldig sportpaard' toch heel goed hebben meegedraaid in de basissport (wat mijn inziens het geval is tot het ZZ-L). Van tuigers tot fjorden, een oude egyptische schimmel met cornage, mijn oude russische vosruin welke als scharminkel binnenkwam en binnen een jaar een heel fatsoenlijke Z1 proef kon laten zien.... De schimmel met ezeluiterlijk van mijn vriendin, het heeft 4 jaar geduurd maar uiteindelijk haalde ze dan toch winst in het Z. Maar het hangt van heel veel factoren af;
De ambitie van de ruiter om werkelijk zijn/haar paard te presenteren in de ring, de financieën om elke week op wedstrijd te gaan, het gebrek aan lesmogelijkheden, de discipline om keihard te werken etc.etc. Als je bereid bent om hard te werken krijg je ieder GEZOND paard in het Z-dressuur geklasseerd, daar twijfel ik niet echt aan. Tegen de tijd dat we moeten beginnen aan passages en piaffes wordt het andere koek, maar dat is ook niet bepaald meer basissport te noemen.
Torius16 schreef:@Sky As: idd springpaarden zijn over het algemen veel duurder dan dressuurpaarden en moeten de juiste instelling hebben.............maar dat ieder paard dressuur kan lopen tot Z??!!
Sky_As schreef:Torius16 schreef:@Sky As: idd springpaarden zijn over het algemen veel duurder dan dressuurpaarden en moeten de juiste instelling hebben.............maar dat ieder paard dressuur kan lopen tot Z??!!
Ik heb nergens gezegd dat springpaarden duurder zijn dan dressuurpaarden, want dit is niet helemaal waar!
dressuurpaarden is veel makkelijkere handel dan springpaarden! die moeten aan nog meer eisen voldoen. Dressuurpaard moet mooi, braaf en goede gangen hebben (even algemeen genomen) en springpaarden moeten daarbij ook nog eens over vermogen, en voorzichtigheid en instelling beschikken.
Ik ben nog altijd van mening, dat een paard zonder lichamelijke beperkingen met een goede ruiter op zijn rug hoog kan lopen (tot of tot en met het Z).
Zoals je zelf al zegt, je komt iedere keer dezelfde ruiters tegen, en hoe komt dat, precies......omdat die goed genoeg zijn om hun paarden zo te trainen dat ze bovenaan mee komen.
Ik heb zelf een Hornet Rose gereden, alles behalve een dressuurpaard! (zelfs zijn gangen waren matig te noemen).....en toch reed ik altijd bovenaan mee (B en L, paard was namelijk pas 4)....en waarom? gewoon omdat hij netjes voor elkaar was, niks bijzonders, maar netjes, ik er netjes recht opzat en gewoon mijn proef reed zonder haperingen.
Ik werd niet vaak eerste, maar dat was omdat hij daar weer te gewoontjes voor was, toch had ik binnen enkele wedstrijden mijn punten bij elkaar.
Wegens onenigheid met de eigenaar ben ik ermee gestopt, had toen punten voor het L2. Dit paard, wat zijn lijf niet helemaal mee had, en normale gangen had, weet ik zeker als ik die nog 3 jaar had kunnen rijden dat we uiteindelijk M/Z dressuur waren geworden.
WinBinChes schreef:Wat me dan vooral opvalt is dat veel mensen die een braaf paard zoeken, netjes opgevoed, 100% mak in alles en dan ook graag nog wat kwaliteit voor in de ring.... En budget hebben van €3000,-.... En dan ook graag met een papiertje erbij en volledig goedgekeurd.
Tja dan kan de markt op zijn gat liggen, maar deze parels, die echt niet heel dik voor het oprapen liggen... Die vind je niet. Een budget van €6000,- a €7000,- + mag je wel uittrekken voor deze dieren. (edit)
Er zijn niet veel eigenaren met dit soort paarden die bereid zijn te zakken in de prijs. Ze zullen ook gek zijn om het brave en fijne paard weg te geven.
Op mp zijn altijd erg weinig gevraagd advertenties. Erg jammer vind ik dat. Mijn eerste paard heb ik ook gekocht nadat ik een reactie had op mijn gevraagd advertentie.
we hopen.......
en niet de tijd/ambitie heb om verder in de sport te komen.