slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hissa_co

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:07

Ik ben ook NIET voor de slacht... Ik wil echt niet zitten met het idé dat iemand anders mijn paard oppeuzeld. BAH Scheve mond Tog vind ik inslapen ook niets..... Ik woon in Noorwegen, en hier kun je je paard ook laten om het naar te zeggen "af laten schieten" door de dierenarts.... Als je paard dan op sterven licht, kun je kiezen... Of in laten slapen, of de dierenarts schiet hem zelf dood...dan gaat ie NIET naar de slacht...Ik denk dat ik dan liever me paard laat afschieten... Dan geef ik je hoefsmit gelijk...Liever in 1 keer boem dood...Dan dat ie nog 2 uur ligt te lijden.... Maar slacht? NOOIT!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:25

Gaaaap Dromen Slapen
In dit topic is al talloze keren gezegd dat je paard niet geconsumeert hoeft te worden als je hem naar de slager brengt.... kun je zelf aangeven als je dat niet wilt.

* slaapt weer verder*

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:28

idd en ook is er zo mooi uitgelegd dat slachten gewoon afschieten is. En dat een paard niet die 2 uur lijdt omdat het paard gewoonweg niets, maar dan ook niets meer kan waarnemen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:31

Ook als ie een spuitje krijgt lijdt ie in principe niet, dan moet er echt iets misgaan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:48

Hissa_co schreef:
Ik ben ook NIET voor de slacht... Ik wil echt niet zitten met het idé dat iemand anders mijn paard oppeuzeld. BAH Scheve mond Tog vind ik inslapen ook niets..... Ik woon in Noorwegen, en hier kun je je paard ook laten om het naar te zeggen "af laten schieten" door de dierenarts.... Als je paard dan op sterven licht, kun je kiezen... Of in laten slapen, of de dierenarts schiet hem zelf dood...dan gaat ie NIET naar de slacht...Ik denk dat ik dan liever me paard laat afschieten... Dan geef ik je hoefsmit gelijk...Liever in 1 keer boem dood...Dan dat ie nog 2 uur ligt te lijden.... Maar slacht? NOOIT!

meisje,wil je soms een bril van me lenen?

ik word zo MOE van mensen die niet kunnen lezen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:52

Pas op Snoevie Knipoog

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:52

Maandag 2 Juli is mijn paard dat ik al bijna 8 jaar ken, Remco, naar de slacht gegaan Huilen. Ik snap de gedachten van de "tegendeslagers" maar bij de dierenarts gaat het paard in de kunstmest of het honden/kattenvoer. Ik ken iemand die ook met paarden werkt, hij doet ze altijd naar de slacht. 1 Keer kon dit niet en toen is het paard ingeslapen in het weiland. 1 Uur later kwam 1 of andere grote vrachtwagen eraan en die pakte het paard op en slingerde 'm zo in de bak tussen de koeien en schapen. Dat is ook geen fijn beeld?! Bij de slacht is het al afgelopen voordat ze het merken Knipoog. Bij de dierenarts krijgen ze eerst een verdoving, ze vallen dan neer en ze voelen dit zeker nog! Jullie mogen er natuurlijk een mening over hebben maar het is nooit leuk om een paard/dierbare te verliezen. En eigenlijk is de dierenarts en de slacht precies hetzelfde.

Wij kennen deze slager goed, van den Berg. Hij heeft zelf ook paarden en is ook eigenaar van de Gelderse hengst Parcival. Je kon ook een hoef ophalen als bewijs dat het paard echt dood was en niet naar Italië ofzo is getransporteerd. De dierenarts heeft Remco eerst nog gekeurd voor het vlees, dat vond ik heel raar klinken. We konden het dan ook niet over ons hart verkrijgen om een handtekening te zetten, dit heeft de stalman gedaan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:56

Miryamk schreef:
Pas op Snoevie Knipoog

ja mir,sorry!
liet mij even gaan

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 23:23

kantopmerking

als je paard naar de slacht gaat ,ieder voor zich wat die wil Knipoog
neem dan een slager in de buurt en zorg ervoor dat je zeker weet dat die geschlacht word
want binnen alle eu landen worden door grotere veehandelaars slachtpaarden opgekocht ,stations km verder gestald in ander land en dan met winst weer aan de italiaan verder verkocht
ik zeg niet dat alle slagers zo zijn maar het kan gebeuren dat je paard de achterdeur weer gewoon uithobbeld
staart en manen afknippen helpt niet daartegen nml

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:24

Klopt, dat gebeurt helaas nog steeds wel eens.
En weet je wat ik dan erg vind? Dat degene die hem dan koopt, zegt dat hij het paard 'gered' heeft van de slacht!
Echt walgelijk. De rijpaarden die naar de slacht gaan, gaan er voor het overgrote deel heen omdat ze niet meer te genezen zijn.
(dat was voor mij dan ook een extra reden om mijn paard zelf vast te houden tijdens het schieten)

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:26

beantsje; Is dat niet heel erg om mee te maken? Je paard vast te houden terwijl ie sterft. Wij zijn er niet bijgebleven toen Remco werd geschoten..

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:03

Dat zal echt mijn grootste nachtmerrie zijn, je paard vast houden tijdens af schieten. Je grote liefde van 500 kilo dat zo ineens dood valt,zou het niet kunnen.(niet aan vallend bedoeld hoor)

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 00:00

beantsje schreef:
Klopt, dat gebeurt helaas nog steeds wel eens.
En weet je wat ik dan erg vind? Dat degene die hem dan koopt, zegt dat hij het paard 'gered' heeft van de slacht!
Echt walgelijk. De rijpaarden die naar de slacht gaan, gaan er voor het overgrote deel heen omdat ze niet meer te genezen zijn.
(dat was voor mij dan ook een extra reden om mijn paard zelf vast te houden tijdens het schieten)

tja dan vind je mij vast ook walgelijk Clown
mijn laaste is nml wel gered van de slachttransport italie en we werken hard op ander topic in dld om er iedere keer degene die wel een goede kans hebben op 2e leven er uit te halen op overslagstation

uiteraard gaan er veel ongeneeslijke paardjes naar de slacht ,maar ook ouderdom ,veulenoverschot van fokkers (shetlanders NL en halflingers Dld) en zomerexceem zijn slachtredenen bv net als niet willen laten berijden ,gedragsproblemen van gezonde paarden

gelukkig ben jij zeker dat je paard geschlacht is vooral als pijn heeft Ach gut

begrijp me goed ,tegen slachten niet geheel tegen(mijn eigen laat inslapen Knipoog ) maar tegen kwellende schlachtransporten van welke soort dier ben ik radikaal op tegen
ook dat er paarden naar slager gaan die pijnloos! een goede 2e leven kunnen hebben als grasmaaier ,recreatiepaard of wat dan ook Clown
en vooral veulenvlees vind ik afgrijselijk

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 00:12

Verdrietig Nou sta ik zelf ook voor deze moeilijke beslissing.
En ik vind dat er bij beiden voor en nadelen zijn.
Nou ben ik niet echt tegen de kogel of het spuitje, maar meer voor wat er daarna met ze gebeurd.
Verdrietig zo zag ik een programma over slachten.
Het paard werd na de kogel opgehangen en bij de strot opengesneden, zodat door het bloed verlies het hard ook zou stoppen.
Later trok hij een van die ontleden paarden naar zich toe met de worden “ deze is vanmorgen binnen gebracht met een peesblessuren’
Nou sorry het had mijn paard kunnen zijn, en dat maakt mijn beslissing nu heel moeilijk.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 00:48

Veel sterkte met je beslissing Blackmystery. Kies waar jij je het beste bij voelt, want jouw hart gaat toch naar je paardje.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 00:54

tina schreef:
uiteraard gaan er veel ongeneeslijke paardjes naar de slacht ,maar ook ouderdom ,veulenoverschot van fokkers (shetlanders NL en halflingers Dld) en zomerexceem zijn slachtredenen bv net als niet willen laten berijden ,gedragsproblemen van gezonde paarden

begrijp me goed ,tegen slachten niet geheel tegen(mijn eigen laat inslapen Knipoog ) maar tegen kwellende schlachtransporten van welke soort dier ben ik radikaal op tegen
ook dat er paarden naar slager gaan die pijnloos! een goede 2e leven kunnen hebben als grasmaaier ,recreatiepaard of wat dan ook Clown

Vind jij het acceptabel een dier met ernstig zomerexceem een goed 2e leven te gunnen? Een leven met alleen maar jeuk? Sorry hoor, ik vind het van dierenliefde getuigen als je daar een eind aan maakt.

Ik geloof niet dat er iemand in dit topic te vinden is die VOOR die transporten naar Italie is. Sterker nog, ik denk dat er niemand op heel Bokt te vinden is.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 07:40

Mag hier dan misschien wél de discussie gevoerd worden over je paard maar snel in de verkoop zetten op bokt omdat je dit weekend op vakantie wilt gaan, en er dan even nonchelant bij zetten dat als het paard niet vóór donderdag verkocht is, hij naar de slacht gaat?
Vervolgens komen er verontwaardige reacties (nee niet van penny's maar van pro-slachters notabene) die vinden dat zoiets echt niet kan En dan worden die berichten verwijderd Rolleyes en het hele verhaal van die TS over haar vakantie word er voor het gemak ook maar uit gehaald, is het ineens een paardje dat 'gewoon' voor donderdag weg moet zijn!!! Misselijkmakend dat daar geen kritiek op mag komen! Lekker paardvriendelijk Bokt en lekker schijnheilig als daar niet eens iets van gezegd mag worden!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:52

IKbenEllen schreef:
tina schreef:

Vind jij het acceptabel een dier met ernstig zomerexceem een goed 2e leven te gunnen? Een leven met alleen maar jeuk? Sorry hoor, ik vind het van dierenliefde getuigen als je daar een eind aan maakt.

Ik geloof niet dat er iemand in dit topic te vinden is die VOOR die transporten naar Italie is. Sterker nog, ik denk dat er niemand op heel Bokt te vinden is.

Helemaal mee eens!
Als ik denk aan mijn Aileen: aan haar was op het eerste oog niets te zien. Ze zag er (qua conditie) stralend uit. Er is natuurlijk ook zo'n kipje langsgekomen die meteen riep: ze mag wel bij ons in de wei. Ik heb geen seconde getwijfeld. Ja, Aileen had voor een buitenstaander heel aardig in een wei kunnen staan, misschien nog een paar mooie veulens werpen, je zou haar waarschijnlijk niet zien shaken maar je zou haar nooit vrijwillig zien draven of galopperen omdat ze dan wel degelijk shaket. Is dat een paard-waardig bestaan?

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:13

Het heeft allebei zo zijn voor en nadelen.
Ik vind dat iedereen zelf moet beslissen wat hij of zij wilt en dat de voor en tegenstanders elkaar er niet van moeten proberen te overtuigen waarom inslapen niet goed is of laten slachten. Laat het dier in zijn waarde en maak voor jezelf de juiste beslissing hier krijg je later dan ook geen spijt van. Zo van was het misschien toch beter om .....
Ik laat mijn paard inslapen waarom omdat ik me daar prettiger bij voel en mijn paard is heel erg gevoelig voor stress e.d. De omgeving van de dierenarts kent hij dus zal hij hier rustiger zijn.
Een ander ding wat ik zeker weet is dat er bij het slachten ook heel veel dingen fout gaan, pennen die verkeerd worden geschoten er wordt ook vaak genoeg schuin geschoten. Mensen moeten het ook leren of denk je dat alleen maar "gevorderde" slachters dit doen. Misschien voor het oog van de eigenaar maar er komen ook zat dieren binnen zonder eigenaar en op deze dieren wordt vaak "geoefend" (is misschien een te sterk woord).

Groetjes

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:26

Sorry hoor maar denk je dat het bij de dierenarts altijd goed gaat? Daar kan hij een te kleine dosis krijgen zodat ie blijft vechten. En dierenartsen moeten ook oefenen met inslapen, dat heb je met dierenartsen in opleiding. Remco is ook naar de slacht gegaan (zie post ergens deze pag.). Hij kon ook bij een boer in de wei maar dit wilden we 'm niet aandoen. Omdat hij altijd heeft gewerkt, dat vond ie leuk. We hadden hem er geen plezier mee gedaan om 'm te laten te lopen. Dat heeft m'n moeder een keer gedaan, met haar paard kon niks meer worden gedaan.

Toen heeft ze een ander paard gekocht en Oriënta (zo heette het paard) mocht in de wei blijven staan. Als m'n moeder dan in de wei kwam, kwam Oriënta meteen naar haar toe. Ze wou werken, maar mijn moeder gaf d'r dan een aai en pakte Heros (Zo heette die ander). Dan druipte Oriënta helemaal weg, op het laatst kwijnde ze haast weg en mijn moeder stond dus voor een moeilijke beslissing. Ze heeft toen gekozen om 'm af te laten maken. Mn moeder wou dit sindsdien nooit meer!

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:54

zou hem echt niet laten slachten en dan op laten eten. Doe je toch ook niet bij je familie. Maar ben niet tegen paarden laten slachten zolang het mn eigen paardjes maar niet zijn.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:02

Brittje, wij houden ook van jou.

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:07

@ tamara
Zoals ik al zei het heeft allebei zijn voor en nadelen en idd het vechten bij inslapen gebeurd ook ja.
Het is ook geen vraag wat minder pijn doet of wat beter is. Je moet zelf achter die beslissing staan en is dat slachten prima mij zege heb je en zo ook met inslapen. Er kan van alles fout gaan en heb het van beide kanten mee gemaakt.

groetjes

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:17

Eigenlijk is er maar 1 conclusie, een paard laten af maken is altijd verschrikkelijk Huilen Ookal is het bij de DA of bij de S..

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:39

Ja idd niemand wilt het mee maken maar helaas is het wel de realiteit. Gelukkig kan er wel over gepraat worden en voor de mensen die nog twijfelen of wat dan ook is dit misschien een steuntje in de rug voor een goede beslissing

groetjes