Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:27

Even fotootje spammen van mijn puber met haar grote paarden zadel

Afbeelding

Het rijden begint met dit weer ook echt weer leuk te vinden, en ik krijg een hoop vertrouwen terug met dit zadel. Heb het gevoel dat ik nu eindelijk gewoon kan gaan zitten. En ze voelt echt gewoon veel meer chill nu.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:36

manic schreef:

[ Afbeelding ]

Het rijden begint met dit weer ook echt weer leuk te vinden, en ik krijg een hoop vertrouwen terug met dit zadel. Heb het gevoel dat ik nu eindelijk gewoon kan gaan zitten. En ze voelt echt gewoon veel meer chill nu.

Wat een fijn en positief bericht!! Heel veel plezierige en veilige kilometers toegewenst.

Koekie73

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:43

Wat goed Manic!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:46

Excuus mensen; ben even erg in beslag genomen geweest want… tromgeroffel… afgelopen zondagochtend geboren.
Meet Ventura. Aka Ventje. Hengstveulen van OToto vd Wimhof x Vivaldi x Ferro. Zn naam is Italiaans voor goede afloop, geluk. En dat is toepasselijk want het was een redbag bevalling. Gelukkig staat de merrie al bij een dierenarts die die was er ook direct bij.

Afbeelding

Afbeelding

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 00:04

Joooh…. Wat goed dat jullie daar al neer hadden gezet dan, is niets voor niks geweest!

Zijn moeder en kind nu weer helemaal in orde?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 06:27

Geen idee wat dat in houd Babootje maar in elk geval gefeliciteerd met dit prachtige veulen! Hopelijk mag hij gezond opgroeien naast z'n moeder! Lekker genieten van hun

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:32

Zo blij dat het goed is gegaan @babootje! Ventje is prachtig <3
Jammer dat ik niet in de buurt woon, anders kwam ik hem live bewonderen :)
Wat en stelten heeft hij!

Ellie doet het laseren in de paddock hel goed inmiddels. Van de week ook weer gewoon zonder tranquigel.
Het moment nadert dat mijn dochter er ook weer op mag om te stappen. Daar kijkt ze enorm naar uit natuurlijk. Ik weet zeker dat het lekkere weer helpt om zich weer wat te gedragen haha.
Over 3 weken controle echo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:14

Koekie73 schreef:
Over 3 weken controle echo.

Klinkt goed. We duimen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:33

dierenfan schreef:
Geen idee wat dat in houd Babootje maar in elk geval gefeliciteerd met dit prachtige veulen! Hopelijk mag hij gezond opgroeien naast z'n moeder! Lekker genieten van hun

Bij een red bag (rode zak) geboorte heeft de placenta losgelaten. Het veulen krijgt dan geen zuurstof meer via de navelstreng. Er moet dan dus heel snel worden gehandeld.
De rode zak komt dan tegelijk met het veulen mee naar buiten en omdat die stroef is bemoeilijkt dat ook de bevalling. Ze hadden niet eens tijd om ons te bellen dat de geboorte was begonnen maar toevallig was mn dochter net op de camera aan het kijken toen ze Kenzo zag gaan liggen en naar dr buik kijken. Ze waren toen net in de stal naast haar bezig, dus Carola was er ook direct bij. Ze zijn meteen gaan trekken, geen tijd te verliezen. Door het snelle handelen gelukkig een gezond en sterk veulen. Hij stond eigenlijk ook vrij snel. Had nog even moeite om de melkbar te vinden ook omdat ie zo groot is :D Na de geboorte natuurlijk meteen naar Putten gereden en gebleven toen hij had gedronken. Gelukkig ook geen complicaties meer gehad door de red bag bevalling.
@Manic Kenzo staat daar permanent (bij Carola Timmer in Putten). Zij doet de hele merriebegeleiding inclusief geboorte, insemineren, echo's etc. Ze staat er goed bij. Wordt geent, ontwormd, zandkuur, naar de smid, tantarts etc. Wordt allemaal geregeld. En ik zie haar ook regelmatig netjes gepoetst, manen gefatsoeneerd etc. Dus echt een heel fijn adres. Het enige dat ik echt wel spannend vind is dat het wolvengebied is. Maar die zitten vooral aan de veluwekant. We hopen er maar het beste van.

Inmiddels zijn we ook de volgende hengst uitgekozen. Zo gaat dat :D
Een fokmerrie heeft het zo slecht nog niet. Het grootste deel van de dracht hebben ze het nog niet zwaar en staan ze lekker op de wei met vriendinnen. Haar buurvrouw van 20 poepte er een week eerder in 10 minuten haar 13e veulen uit.

We gaan straks weer kijken hoe het met hem gaat. Dus foto's upcoming.

Vorige week was sowieso hectisch. Een verhuizing met de paarden. Polletje ophalen uit Utrecht.
Om Polletje maak ik me nog wel wat zorgen. We hebben eigenlijk niks duidelijks kunnen vinden. Geen zand, geen maagzweer, uit rectaal onderzoek bleek niets. Maar toch die gevoeligheid bij de buik.
Hij staat ook wat onderstandig, was afgevallen, vacht wat dof en enige spierdystrofie. Dat kan natuurlijk ook omdat we hem vanaf december al min of meer op rust hadden staan vanwege de klachten.
Verder hebben we ook laten kijken naar RV. Daar had hij steeds wat vocht in de pees. Maar niet duidelijk kreupel. Met uitverdoven bleek hij gevoelig in de knie. Foto gemaakt, maar ook niks op te zien. De echo's eigenlijk ook niks. Dus dan zou je een mri moeten maken, maar ik heb daar vooralsnog niet voor gekozen. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook omdat je toch niet duidelijk hebt dat dat echt de locatie hebt waar je moet zoeken. Dus we hebben ingespoten. En moeten 2 april weer terug.
Dus eigenlijk weten we nog niet veel. Wel kwamen we er daar achter dat hij niet voldoende ruwvoer at (maar 9 kilo en hij moet er 12 eten). Dus hij krijgt nu hooi uit een net, zodat we goed kunnen zien hoeveel hij eet.
Wat we nog zouden kunnen doen is een biopt van de darmen om IBD uit te sluiten
Maar omdat het het slechte hooi op de vorige locatie ook een rol kan hebben gespeeld, kijken we het nu op de nieuwe locatie even aan hoe het gaat voordat we eventueel zo'n onderzoek nog doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 15:43

Bedankt voor je uitleg Babootje! Wat ontzettend veel geluk gehad inderdaad en klinkt absoluut als een fijn stal!
Wat een narigheid met Polletje. Hopelijk gaat hij vlot vooruit op zijn huidige stal nu er niets gevonden is. Is er gekeken naar zijn verdere voeding? Nu ik zelf 2 jaar muesli gevoerd heb, allerlei problemen steeds erger werden of erbij kwamen hier in januari terug gegaan op een 'gewone brok'. We hebben een totaal ander paard terug inmiddels. Zoveel energieker, vrolijker, allerter enz echt bizar verschil

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 23:18

manic schreef:

[ Afbeelding ]

Wat super fijn! En knappe puber :j

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 23:22

Babootje schreef:
Excuus mensen; ben even erg in beslag genomen geweest want… tromgeroffel… afgelopen zondagochtend geboren.
Meet Ventura. Aka Ventje. Hengstveulen van OToto vd Wimhof x Vivaldi x Ferro. Zn naam is Italiaans voor goede afloop, geluk. En dat is toepasselijk want het was een redbag bevalling. Gelukkig staat de merrie al bij een dierenarts die die was er ook direct bij.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wauw wat leuk en knap ding zeg!! Mooie naam.

Wat leuk dat jij ook bij Carola staat. Ik ben er zelf nog nooit geweest maar ken best aardig wat mensen die daar staan of hebben gestaan. Super fijne plek volgens mij :j

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 23:25

En idd super vervelend met Polletje zeg! En heeft hij spier dystrofie of atrofie? Gezien je verhaal denk ik atrofie of niet? Heb nog nooit van dystrofie bij dieren gehoord bedenk ik me nu namelijk, vandaar mijn nieuwsgierigheid

Hopelijk helpt het inspuiten genoeg en knapt hij met meer hooi en alles goed op. :(:)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:31

Ik had je via FB ook al gefeliciteerd, maar ook hier Babootje. Supergefeliciteerd met je knappe ventje!! Ziet er uit als een knap, gezond en stevig veulen!. Ben benieuwd met welke paps je Kenzo de volgende laat bakken!

Wel enorm balen dat Polletje zoveel zorgen oplevert. Hopelijk knapt ie snel op als hij een periode op voldoende en kwalitatief goed hooi staat. Ik heb geen ervaring met IBD, maar zijn preventief ontstekingsremmers geven geen optie for the time being? De rust die hij nu daarvoor krijgt maakt misschien ook dat rv met gewoon rust geneest. Kan natuurlijk ook compensatie zijn, dat hij zich net wat is gaan overbelasten om zijn buikpijn te compenseren? Soms wou je zo graag dat ze gewoon konden praten en vertellen wat eraan scheelt en waar het au doet.

Fijn dat laseren nu goed gaat Koekie!!! Op naar herstel en heerlijk voor je dochter dat ze binnenkort onder het zadel mag gaan stappen! Ik ga heel hard duimen over 3 weken dat de scan goed is en dat er eindelijk een einde komt aan al jullie pech!

Manic wat staat dat zadel haar mooi! En wat worden ze meteen een stuk meer volwassen hè als ze een zadel op hun rug hebben! Prachtig die cognac kleur met ook met dat bijpassende hoofdstel. Heb je ook laarsen in die kleur? Dat zou het plaatje helemaal af maken!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 14:00

QueenBeeBee schreef:
En idd super vervelend met Polletje zeg! En heeft hij spier dystrofie of atrofie? Gezien je verhaal denk ik atrofie of niet? Heb nog nooit van dystrofie bij dieren gehoord bedenk ik me nu namelijk, vandaar mijn nieuwsgierigheid

Hopelijk helpt het inspuiten genoeg en knapt hij met meer hooi en alles goed op. :(:)

Atrofie, excuus :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 14:08

oji schreef:
Wel enorm balen dat Polletje zoveel zorgen oplevert. Hopelijk knapt ie snel op als hij een periode op voldoende en kwalitatief goed hooi staat. Ik heb geen ervaring met IBD, maar zijn preventief ontstekingsremmers geven geen optie for the time being? De rust die hij nu daarvoor krijgt maakt misschien ook dat rv met gewoon rust geneest. Kan natuurlijk ook compensatie zijn, dat hij zich net wat is gaan overbelasten om zijn buikpijn te compenseren? Soms wou je zo graag dat ze gewoon konden praten en vertellen wat eraan scheelt en waar het au doet.

Er is een rectaal onderzoek al gedaan. Dat gaf niet direct aanleiding om aan IBD te denken. Om daar onderzoek naar te doen moeten er biopten worden genomen. Dat wilde ik nu nog niet doen, gezien de voorgeschiedenis. Eerst maar eens kijken of hij nu gaat bijkomen. Wel lastig want hij kan nog niet vol worden gevoerd omdat hij op rust staat voor zn knie :( 2 April moeten we terug. We gaan hem nu merriebrok geven en rijstolie bijvoeren.
Ja, kon hij inderdaad maar praten, maar ik vrees dat hij dan ook niet verder komt dan "pijn in mn buik" en "pijn in mn knie" :+

Hij is onderzocht door een "oude bekende" van ons Morgan Lashley. Die werkt 3 dagen per week in Utrecht als orthopeed. Dat was toevallig maar dan wel weer vertrouwd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 14:09

@Manic Dat staat mooi zo. <3

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 15:15

Hee @Babootje wat een pech joh met Polletje! Ik hoop iig dat het inspuiten van de knie zal helpen.
Pfff dan heb je ook wel alles tegelijk met ook nog een verhuizing.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 15:44

Koekie73 schreef:
Hee @Babootje wat een pech joh met Polletje! Ik hoop iig dat het inspuiten van de knie zal helpen.
Pfff dan heb je ook wel alles tegelijk met ook nog een verhuizing.

Ja joh balen en de rust is ook nog niet weergekeerd, ook niet bij Polletje. Ze komen nu wel naast elkaar te staan vanaf maandag; misschien dat dat gaat helpen.
Ik zit ook er wel aan te denken esdr training te doen bij Mexx. Maar daar moet ik nog even over nadenken. Genoeg uitgegeven even voor nu.
In de knie hebben we met echo en foto ook niks specifieks gevonden. En dus ook niet alles uit kunnen sluiten. Hij is ook niet erg gevoelig, maar wel wat. Dan zouden we mri moeten doen, maar ja dan komt er zomaar nog 2000 bij en weet je ook niet of er uberhaupt wat te vinden is. Of dat het gewoon overbelasting is van iets anders.
Het is gekomen na gek doen in de paddock. Toen had hij wat vocht in de peesschede onder de knie en hebben we de pees laten scannen in Bodegraven maar daar was niks op te zien, behalve wat vocht. Dat was nu ook weer het geval. Nu in Utrecht hebben we uitverdoofd en dan zie je als je boven de knie uitverdooft dat hij niet meer pijnlijk was. De dag erna nog een verdoving in de voorknie gezet maar daar zag je geen verschil. Dan kunnen de verschillende bandjes etc in de knie zijn, maar daar kun je met gewone echo ook niet bij. Dus in overleg toch maar wel ingespoten, dan pak je wel de hele knie, daarna 2 dagen boxrust gehad en 2 weken 2x een kwartier stappen. Daarna mag hij 2 x een half uur stappen ook onder het zadel op een zachte stevige bodem. Hij mag als hij zich rustig gedraagt in de paddock, maar dat risico nemen we nu maar niet. Behalve voor even gecontroleerd rollen. Het is even niet anders.

Op de kliniek zagen ze dat hij te weinig ruwvoer at. Maar 9 kilo terwijl hij minimaal 12 moet. Maar dat kan nog te maken hebben met de voorgeschiedenis natuurlijk. Nu gaan we toch maar aan het hooinet (ben. ik niet zo'n voorstander van) maar dan kunnen we beter zien. hoeveel hij eet. En hooi afwegen.
Het hooi hier is in ieder geval fris en vinden ze lekker. Ze krijgen 4 x per dag hooi.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:07

Babootje schreef:
QueenBeeBee schreef:

Atrofie, excuus :D :D

Hahaha nee geen excuus ik was gewoon even nieuwsgierig :))

Maar vooral erg vervelend :(:)

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:13

Willen jullie weer eens mijn denktank zijn :Y) O:)

Gisteren was de smid er en hij bevestigde mijn idee dat de hoeven kort zijn van Roos. Ze staan minstens 10 uur per dag in de paddock en daarvan is 1/3 verhard (betonplaten en steen)
Dit is bij de hooiruif om het zo wat netter te kunnen houden. Ze staat er nu ruim 6 maanden

Ik hoop dat haar voeten er aan kunnen wennen want zou haar graag zonder ijzers houden. Maar ja heb ik daar nog enig invloed op? En zijn er nog andere oplossingen dan meteen ijzers?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:15

Wat gaf de smid aan? Ik zou hierin altijd afgaan op het advies van de professional.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:18

QueenBeeBee schreef:
Willen jullie weer eens mijn denktank zijn :Y) O:)

Gisteren was de smid er en hij bevestigde mijn idee dat de hoeven kort zijn van Roos. Ze staan minstens 10 uur per dag in de paddock en daarvan is 1/3 verhard (betonplaten en steen)
Dit is bij de hooiruif om het zo wat netter te kunnen houden. Ze staat er nu ruim 6 maanden

Ik hoop dat haar voeten er aan kunnen wennen want zou haar graag zonder ijzers houden. Maar ja heb ik daar nog enig invloed op? En zijn er nog andere oplossingen dan meteen ijzers?

Wij hebben dat probleem elke winter met zo goed als volledig verharde paddock. Ze staan echter altijd zo'n 3 maanden zonder ijzers in de winter ivm de verharde paddock en mogelijk sneeuw en vorst dus gladheid. Ik heb me ingelezen in hoofarmor. Misschien dat ik dat toch komend jaar in die ijzerloze periode wil doen. Met de eerste keer ijzers er onder is het altijd beetje vijlen en hup er onder want de ruimte is dan minimaal. Omdat ik zelf rondom die 3 maanden veel men staan ze de overige 9 maanden op ijzers ondanks in de maanden ook 24/7 op de weide.

Zondag 11 kilometer gedaan met ons gezin en voor het eerst heb ik ze zelf in 2span over de provinciale 80 km weg gereden en door de bebouwde kom.

Afbeelding

Afbeelding

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:53

oji schreef:
Wat gaf de smid aan? Ik zou hierin altijd afgaan op het advies van de professional.

Ja ik heb mijn smid al 15 jaar dus heb vertrouw ik blind!

Hij zei dat hij hoopt dat ze de zomer genoeg groeit zodat ze de winter door kan

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:41

Oh @dierenfan, heb je een teckel aan boord <3 ?

Hoe is het hier met iedereen?
Babootje, hoe gaat het met jullie Ventje? Zijn de paarden al wat gewend op hun nieuwe plek?

Ellie zit nog steeds super in haar vel. Veel te veel energie dus revalideren blijft een ding. We doen soms nog tranquigel bij het stappen omdat ze anders echt een idioot is.
Dit weekend gaat dochter er weer op. Maar even met tranquigel en stappen op het harde. Al heeft ze ook al eens laten zien dat ze op het harde ook truukjes kent :+

3 april hebben we de controle met echo en evt nog 1 rond speciaal beslag. Dat laatste doe ik liever niet omdat we nu de diepe buiger meer op spanning hebben om de tussenpees te ontlasten.
Maar goed, we gaan het zien. Ik heb het vermoeden dat ze goed loopt.
Ik hoop iig dat we verder mogen opbouwen dan.

Mocht het toch niet goed zijn, heb ik al uitgebreid met Sjoerd gepraat. OF een veulentje fokken met Ellie een optie is, gezien het OCD. Hij kan er helemaal achter staan, mits we een hengst kiezen die geen OCD vererft.
2 Paarden houden is echter financieel niet perse een optie voor langere tijd.
Het geeft echter Ellie wel meer de tijd als ze bij de controle toch nog niet goed is. Ik moet er nog eens goed over nadenken. Ze kan hier op stal wss ook niet bevallen. Dat wil de staleigenaresse eigenlijk niet meer. Er staat al een merrie die jaarlijks een veulen krijgt waar zij dan uiteindelijk druk mee is. Kan ik me helemaal voorstellen. Dan zou ik Ellie tzt moeten verhuizen en is het de vraag of ze met het veulen terug mag komen tot een veulen evt naar een opfok gaat.
Dan is eens opfok zonder wolven in de buurt natuurlijk ook nog een uitdaging.
Plus als je dan leest dat Muronia haar veulen en merrie kwijt is, word je ook weer met de neus op de feiten gedrukt dat je ook je merrie kwijt kunt raken.
Nou ja, veel om over na te denken.

Mijn ruwharige teckel van 8 wordt momenteel gecastreerd. Arm ding. Hij zat zichzelf zo in de weg dit jaar. En continu bovenop mijn andere teckel |o
Ik zit dus aan de telefoon gekluisterd tot er een telefoontje komt dat het goed is gegaan. Lekker een vrije dag genomen dus ik zit heerlijk aan tafel met een cappucino een beetje te bokken :D