Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:14

Marigo schreef:
Ik vermoed zelf dat het gebrek aan tijd/geld niet eens ervoor gaat zorgen dat paarden weer de markt op komen. Maar eerder tegenvallende verwachtingen. Soms zie ik dat mensen denken dat het echt alleen maar rozengeur en manen schijn is en dat je direct op dag 1 lekker over het strand kunt galopperen. Door de overspannen markt merk ik dat mensen een heel jong paard kopen of een ‘project’ bij gebrek aan een betere match. Maar wel graag nu een paard willen. Bij een aantal gaat het heus wel goed, maar velen overschatten hun geduld/skills. Dit is niet van toepassing voor mensen in deze groep, maar valt me via FB echt wel op. Jullie ook?

Best wel. Al een keer een paardje gezien dat na 8 dagen te koop stond omdat het toch niks zou worden.

Als ik dan eens updates plaats over Mattvey, zijn er soms mensen zo positief over ons dat we blijven proberen ipv hem weer te koop zetten :=
Nou gaat Matt ook alleen maar de verkoop in als we geen paard meer kunnen aanhouden om financiële of gezondheidsredenen. Maar we zijn beiden van mening dat ie de afgelopen paar jaar genoeg verhuist is.

Mkango, jij hebt idd iets andere zoekcriteria dan de meesten hier :j
Maar jij kan ze zelf ook omscholen toch?

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:58

Marigo schreef:
Ik vermoed zelf dat het gebrek aan tijd/geld niet eens ervoor gaat zorgen dat paarden weer de markt op komen. Maar eerder tegenvallende verwachtingen. Soms zie ik dat mensen denken dat het echt alleen maar rozengeur en manen schijn is en dat je direct op dag 1 lekker over het strand kunt galopperen. Door de overspannen markt merk ik dat mensen een heel jong paard kopen of een ‘project’ bij gebrek aan een betere match. Maar wel graag nu een paard willen. Bij een aantal gaat het heus wel goed, maar velen overschatten hun geduld/skills. Dit is niet van toepassing voor mensen in deze groep, maar valt me via FB echt wel op. Jullie ook?

Ja helemaal eens! Dat mensen toch een compromis sluiten 'want ik wil een NU een paard'. En dan meer willen dan het paard (aan) kan.

Overigens denk ik niet dat er straks massaal paarden aangeboden worden voor een lage(re) prijs dan nu als het lockdown-gebeuren wat minder is. Volgens mij is de paardenmarkt altijd een beetje golvend. En komt het niet per se door corona als er meer of minder wordt verkocht.

Tot die tijd zoek ik vooral door via via te laten weten dat we wel een paard zouden willen. In de tussentijd spaar ik maar gewoon door...

Overigens valt me wel op dat veel paarden óf tot 5000 euro verkocht worden, óf boven de 10.000. In het segment tussen de 5.000 en 10.000 zie ik relatief weinig te koop staan.

Sherivey

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:04

Oh die zie ik nog best wel voorbij komen hoor. Misschien niet bij alle typen paarden, maar bij arabieren, haflingers, fjorden zie ik best vaak prijzen die rond de 6000 liggen.

Dravers zie ik dan vaak onder de 5000 en kwpn en pre meestal boven de 10.000

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:19

Ja, meeste paarden die aan mijn wensen zouden voldoen liggen meestal zo tussen de 5 en 8000 en komen wel geregeld voorbij. Het zal inderdaad ook uitmaken waar je naar zoekt. Het viel me wel op dat er veel PRE's verkocht worden.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:03

ja veel PRE's valt me ook op ja! Net zoals je jaren geleden ineens 1000000 Tinkers tegenkwam (vers geïmporteerd) kom je nu veel paarden uit Spanje tegen.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:47

Viel mij ook op dat de 'spaanse stallen' als paddestoelen uit de grond rijzen, maar voor mij valt de kwaliteit van de paarden toch wel wat tegen, veel rechte konten, overbouwde paarden of dieren die gigantisch maaien. Wel allemaal makke lammetjes als ik de advertenties mag geloven :')
De PRE's die me dan wel aanspreken weten ze vervolgens wel goed voor door te vragen :Y) ze lijken me in verhouding duurder dan een 'gewone' warmbloed die ongeveer dezelfde kwaliteiten heeft.

Het soort paard waar ik naar zoek is niet echt te vinden onder de 10K, dat is al kantje boord. Tenzij ik kijk naar wat oudere paarden maar heb toch graag eentje waar ik nog lang geniet van kan hebben. Zeker gezien de stress die ik ervaar om een paard open :+ Merkte dan aan mezelf dat ik wel wat toegevingen ging doen idd, maar dan toch beslist om het budget wat omhoog te krikken.. t is uiteindelijk wel eentje waar ik nog 20 jaar (hopelijk) mee opgescheept zit, kan hij maar beter écht leuk zijn en dan nu een beetje meer geven dan ik eigenlijk wou, moet die nieuwe auto en rijbewijs BE maar even wachten :o

Dat gezegd zijnde, heb een leuk ruintje gezien dat echt iets lijkt voor mij, hoop dat ik volgende week kan gaan kijken. :):)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:54

Spannend!

Zie idd heel veel Spanjaarden. Nou heb ik er geen verstand van hoor, maar als ik goed gereden exemplaren zie voor 5000, vraag ik me af of alles wel in orde is.
Dacht namelijk altijd dat goede pre's 10.000 of meer kostten als ze al ingereden zijn

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:59

Ja, dat heb ik ook wel. In die prijsklasse ga ik aan alles twijfelen. Het is niet rap goed hé, of hij is te duur of ik vertrouw het niet _O- Maar alleen een paard naar hier halen vanuit spanje kost al rond de 1000 euro dacht ik (ben niet zeker hoor, ik dacht dat eens gehoord te hebben). Misschien dat het voor zo'n stallen in grote hoeveelheden wel goedkoper is. De PRE's waarvan ik denk ohja kom maar doe maar <3 zitten rond de 25K -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:02

Ik vraag mij inderdaad ook af wat het addertje is bij brave goed opgeleide PRE's onder de 10.000.
Kennis van mij er ook 1 gekocht vorig jaar, die was 3000 en was echt bang voor een miskoop.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:03

Kiwiaa schreef:
Ja, dat heb ik ook wel. In die prijsklasse ga ik aan alles twijfelen. Het is niet rap goed hé, of hij is te duur of ik vertrouw het niet _O- Maar alleen een paard naar hier halen vanuit spanje kost al rond de 1000 euro dacht ik (ben niet zeker hoor, ik dacht dat eens gehoord te hebben). Misschien dat het voor zo'n stallen in grote hoeveelheden wel goedkoper is. De PRE's waarvan ik denk ohja kom maar doe maar <3 zitten rond de 25K -O-

Maar ik heb dat met arabieren ook hoor.

Als ik een hele brave, ingereden arabier zie staan die ook al op buitenrit kan en niet snel onder de indruk is en ze vragen minder dan 5000, dan vraag ik me af of er iets mis is.

Hoeft natuurlijk niet, maar met de huidige markt liggen de prijzen hoger, dus dan is het vrij normaal om te twijfelen bij een paard dat actief te koop staat tegen lagere prijs.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:53

Zonnebloem92 schreef:
Ik vraag mij inderdaad ook af wat het addertje is bij brave goed opgeleide PRE's onder de 10.000.
Kennis van mij er ook 1 gekocht vorig jaar, die was 3000 en was echt bang voor een miskoop.

En? Was het een miskoop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:58

StalNollie schreef:
Zonnebloem92 schreef:

En? Was het een miskoop

Nee eigenlijk niet, wel wat kleine dingen maar op zich een prima koop.
Wat dat betreft heb ik minder geluk (3 dure miskopen bij professionele goed aangeschreven stallen).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:07

Zonnebloem92 schreef:

Wij verkochten ze ook ver onder de 10.000. Geen addertjes :P je weet alleen vaak niets over de geschiedenis. En zijn nog niet röntgen gekeurd.

Maar de meeste paarden op dure sportstallen etc. is ook gewoon uit de handel. Ik snap nooit zo goed wat mensen er nou zo eng aan vinden.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:17

Ik merk dat ik ook langzaam maar zeker mijn budget aan het opkrikken ben :') en inderdaad heel erg de twijfel van, dit paard klinkt super maar is best wel goedkoop. Vast iets mis mee. Dezelfde dag nog gereserveerd en een week later verkocht, dan denk ik verdorie :7 toch wel goed. En de paarden die al heel lang beschikbaar zijn laat ik eigenlijk ook links liggen inderdaad, ik hou de bekende sites nu al zo lang in de gaten dat ik al paarden opnieuw erop heb zien komen, die laat ik sowieso echt links liggen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:21

Woensdag dus een pony bekeken, uiteindelijk vandaag net iets hoger geboden dan ik de pony waard vind. De eigenaresse wil nu het weekend overdenken, want zij vindt het bod te laag. Ik neem aan dat ze nog kijkers krijgt dit weekend en dat wil afwachten. Dus voor nu maar duimen dat de kijkers het niets vinden. En zo wel, dan heb ik pech. Dit wordt een lang weekend.. :=

Om de tijd te doden hoor ik dan graag verhalen van jullie waar zoiets goed af liep! :D

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:30

lies schreef:
Woensdag dus een pony bekeken, uiteindelijk vandaag net iets hoger geboden dan ik de pony waard vind. De eigenaresse wil nu het weekend overdenken, want zij vindt het bod te laag. Ik neem aan dat ze nog kijkers krijgt dit weekend en dat wil afwachten. Dus voor nu maar duimen dat de kijkers het niets vinden. En zo wel, dan heb ik pech. Dit wordt een lang weekend.. :=

Om de tijd te doden hoor ik dan graag verhalen van jullie waar zoiets goed af liep! :D

Tip voor de volgende keer, zeker omdat je al een hoger bod hebt gedaan dan dat je de pony waard vind. Zou ik zeggen dat het bod geldt tot bijv. 48 uur later, of in ieder geval een einddatum aan je aanbod hangen.
Dit om te voorkomen dat ze nog 20 andere klanten laten komen en als die het allemaal niks vinden ze je alsnog bellen na een maand dat ze akkoord zijn.
(in deze gekke tijd zal het allemaal wel los lopen, maar dat maakt je onderhandelingspositie gewoon iets beter) Voor nu, duim ik met je mee :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:42

@lies helaas geen succesverhalen hier, ik kan wel voor je duimen :)

Ik ga morgen eentje kijken waarvan ik de vraagprijs echt te hoog vind, het beest heeft niet zoveel gedaan en hoort ook nog een eigenwijze merrie te zijn. Het is wel net om de hoek dus ik vind het zonde om deze links te laten liggen, wie weet wellicht valt er ter plekke nog te onderhandelen ;)

Verder ga ik toch nog tweede keer het paard bekijken dat in mijn hoofd is blijven hangen ondanks het feit dat het qua leeftijd, geslacht enz helemaal niet overeenkomt met wat ik zocht. Hij wel oh zo lief en zo knap <3 dat wordt sowieso een lastige beslissing :')

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:02

Als ze alsnog toehappen zou ik gerust een nieuw lager bod durven doen.

Fly high Heb je dit van te voren wel aangegeven. Ik vind het not done als het je budget niet is verkopers hun tijd te verspillen hieraan. Even contact leggen dat je wel geïnteresseerd bent maar het budget niet zover rijkt dan hoor je het ook wel, en scheelt verkopers weer een nutteloze kijker. :o

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:05

@Sky_As Goeie tip (voor de volgende keer inderdaad :D )

@Fly_high Ik vond de vraagprijs van deze ook veel te hoog, maar ben ook gewoon gaan kijken. De eigenaar is al behoorlijk gezakt hoor, het gaat nog maar om een klein verschil, maar ik heb al gezegd dat ik niet hoger ga.

Succes bij je bezichtigingen. De prijzen gaan ook echt door het dak he momenteel.. Gewoon gaan en bieden als het wat voor je is. Alleen wel met je hoofd en niet met je hart bieden. En anders gaan voor de 2e. Als hij in je hoofd blijft hangen, zal dat wel een reden hebben. Misschien toch het perfecte paard?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:10

StalNollie schreef:

Fly high Heb je dit van te voren wel aangegeven. Ik vind het not done als het je budget niet is verkopers hun tijd te verspillen hieraan. Even contact leggen dat je wel geïnteresseerd bent maar het budget niet zover rijkt dan hoor je het ook wel, en scheelt verkopers weer een nutteloze kijker. :o

Nutteloze kijker, of ideale koper? De ene verkoper is de andere niet natuurlijk. De een wil de beste prijs, de ander wil gewoon een goed huis. Plus, budget is ook weer iets anders dan bieden wat jij het paard waard vindt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:45

Maar dat kan je bij voorbaat toch eerst bespreken. Er gaat voor verkoper echt veel tijd zitten in verkoop van een paard

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:55

Ik heb voor dat ik die van mij ging bezichtigen ook al gezegd dat hij buiten budget lag en wat m'n budget wel was (net iets eronder gegaan zodat ik eventueel nog kon opschroeven). Uiteindelijk was hij mijn budget ook zeker waard. Heb geboden wat ik vooraf had aangegeven en mocht gelijk afspraak maken voor de keuring. :))

En nu heb ik een fantastisch paard :+: zo blij met hem!

Ik vind het dus ook netjes om vooraf vast even te melden wat je budget wel is als die te hoog is. Toen ik mijn paard verkocht ook veel nutteloze bezichtigen gehad die achteraf zonde van m'n tijd waren als de koper vooraf vast bijzonderheden had gemeld.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:05

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:25

StalNollie schreef:

Misschien heb ik het niet helder omschreven (dan kan, ik loop er nog weleens tegenaan dat mijn Nederlands gebrekkig blijft :+ ) maar het bedrag dat gevraagd wordt heb ik wel hoor :) Alleen vind ik het nogal hoog t.o.v. het aangegeven africhtingsniveau van het paard in combinatie met zijn leeftijd en lastig karakter - hier een vraagteken uiteraard, ik weet het pas als ik erop gezeten heb ;) de verkoper geeft in ieder geval aan dat het absoluut geen makkelijke is.

Ik vind het persoonlijk niet oneerlijk om in zo'n situatie te gaan kijken, mocht het paard wel goed te rijden zijn ondanks zijn geringe ervaring dan ben ik zeker bereid om de vraagprijs te betalen :) en blijkt de werkelijkheid 1:1 overeen te komen met advertentietekst dan wil ik toch nog onderhandelen. Ik merk namelijk dat aardig veel verkopers het niveau en karakter van hun paarden niet helemaal correct inschatten - ik heb enerzijds "wedstrijdklare" paarden gereden die echt net zadelmak waren en erg groen nog, hoe lief en braaf dan ook, en anderzijds "pittige geen-begginerspaarden" die echt hartstikke relaxed waren. Daarom ga ik zoiets niet van tevoren aankaarten maar pas als ik weet waar ik het precies over heb.

Boven mijn budget kijken vind ik sowieso zonde van tijd en geld en ik begin er het liefst niet aan tenzij de verkoper heel duidelijk maakt dat de prijs bespreekbaar is.

@Lunar Eclipse haha, het is een wat oudere ruin en ik wilde een merrie en niet ouder dan jaartje of 10 :+

Maar eerste keer proefrijden ging echt hartstikke lekker en ik ben er stiekem een beetje op verliefd. Geslacht is op zich niet zo relevant (ik zoek een rijpaard en ga er toch niets mee fokken :P), dat is meer dat ik normaalgesproken geen klik heb met ruinen. Met deze dus wel... alleen de leeftijd zit me nog dwars :?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:19

We hebben helaas een paar keer wat opmerkingen moeten plaatsen in dit topic om het wat bij te sturen.
Inmiddels blijft het weer netjes on-topic en ook dat mag weleens gezegd worden. Fijn :)