Maar dat wolven iets gaan doen aan teveel zwijnen geloof ik nu eerlijk gezegd helemaal niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Column - 27 januari 2022
Aandacht afleiden
Regelmatig lees ik dat schapenhouders niet moeten zeuren over dode dieren door aanvallen van wolven. Honden zouden immers ook voor veel dode schapen zorgen. Ik ben daarom maar eens in de cijfers gedoken. Afgelopen jaar werden er ruim 300 schapen gedood door een van de naar schatting 20 wolven in Nederland. Dat zijn gemiddeld 15 dode schapen per wolf. En dan tellen we de gewonde dieren en dieren met blijvend letsel niet mee. Een paar jaar geleden hebben we als LTO-vakgroep Schapenhouderij een stagiaire een enquête laten doen naar schade door loslopende honden. Op basis van die enquête werd het aantal door honden gedode schapen geschat op circa 1.440 per jaar. Wat mij, gezien de weinige meldingen die ik krijg, aan de hoge kant lijkt. Maar laten we uitgaan van die 1.440 dode dieren. In Nederland zijn er ruwweg 1,5 miljoen honden. Dat zijn gemiddeld 0,001 dode schapen per hond. Schapen hebben dus 15.000 maal meer te vrezen van een wolf dan van een hond. Wanneer het aantal wolven verder groeit zal ook het aantal dode schapen in een rap tempo hoger worden. Dan de aandacht afleiden richting honden is volstrekt onterecht. En ik blijf me daar tegen verzetten.
Saskia Duives-Cahuzak,
Voorzitter LTO-vakgroep Schapenhouderij
Vivat schreef:Nee johzou dat in Nederland ook zo zijn Dierenfan?
tamary schreef:Zou inderdaad een hoop verklaren en gezien dat al hier genoemde onderzoek uit 2017 te verwachten. Dan krijg je echter wel ellende met vergoedingen, want die zijn er niet voor de verwilderde honden die het dan eigenlijk zijn.
dierenfan schreef:Dat gaat een groep proberen duidelijk te krijgen. Veel gedrag wat de wolven hier vertonen zou dan wel duidelijk worden. Zoals redelijk ontspannen in omgeving van de mens zijn.
Daarnaast hybrides zijn niet beschermd dus mogen wel afgeschoten worden. Wat voor veel schapenhouders fantastisch nieuws zou zijn!! Echter veel instanties werken tegen of durven niet mee te werken aan die testen uit angst voor bedreigingen enz
dierenfan schreef:Vivat schreef:Nee johzou dat in Nederland ook zo zijn Dierenfan?
Dat gaat een groep proberen duidelijk te krijgen. Veel gedrag wat de wolven hier vertonen zou dan wel duidelijk worden. Zoals redelijk ontspannen in omgeving van de mens zijn.
Daarnaast hybrides zijn niet beschermd dus mogen wel afgeschoten worden. Wat voor veel schapenhouders fantastisch nieuws zou zijn!! Echter veel instanties werken tegen of durven niet mee te werken aan die testen uit angst voor bedreigingen enz
Merlen schreef:Daarom dus dat Jan Loos zo furieus reageert als hij niet (tijdig) wordt gecontacteerd bij een aanval of aanrijding van een wolf.
Stel je voor dat er iemand zonder zijn weten een staal neemt en dit laat onderzoeken.
dierenfan schreef:Merlen schreef:Daarom dus dat Jan Loos zo furieus reageert als hij niet (tijdig) wordt gecontacteerd bij een aanval of aanrijding van een wolf.
Stel je voor dat er iemand zonder zijn weten een staal neemt en dit laat onderzoeken.
Dat roepen idd meer mensen nu. Je zou bijna een professional hiervoor in moeten huren. Is het niet Alberto Stegeman die ook veel gedaan heeft wat betreft illegale hondenhandel? Zo iemand lijkt mij hele goede contacten en mogelijkheden te hebben om dit soort dingen op te helderen
irmaz schreef:Citaat:Het gaat vaak om zeer bijzondere bloedlijnen, daarvan wil je niet één exemplaar kwijtraken”, zegt Glenn Lelieveld
die had ik nog niet eerder gehoord.
Alle wolven in Nederland zijn hier omdat er te veel familieleden waren op de plek waar ze vandaan komen. Lekker bijzonder hoor