[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:44

Fijn Pien :) !

Mijn gup vp is ook aan het muiten, tot een serieus ongeluk aan toe (niet met mij). Komt denk ik omdat ze nu meer regels krijgt.. Van mij accepteert ze het, en daarnaast kan ik haar dan ook laten ontspannen en leuke dingen laten doen. Maar van de rest was ze het anders gewend en daarbij wordt ze alleen maar heel boos, dwars en gefrustreerd (en ja, de mensen ook). En dat gaat dan door tot gup er vandoor klapt of er iets anders vervelends gebeurt. Dus voorlopig laat de rest het lekker aan mij en bemoeien zich er een tijdje niet mee xd .

Morgen ga ik met mn instructeur datgene proberen wat er fout ging met dat ongeluk als gevolg. Best eng hoor, dat vertrouwen :') . Maarja, bij mij heeft ze die dingen niet eens geprobéérd..
Laatst bijgewerkt door Sintara op 24-06-19 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 10:49

Goed Pien dat alles weer terug naar normaal is bij jou. Zou het kunnen dat Pol erg goed in haar vel zit op dit moment en geen pijn heeft? Dat ze het daarom even probeert?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 12:38

Monique1963 schreef:
Goed Pien dat alles weer terug naar normaal is bij jou. Zou het kunnen dat Pol erg goed in haar vel zit op dit moment en geen pijn heeft? Dat ze het daarom even probeert?

Ja natuurlijk Monique, ze heeft weinig of geen pijn en voelt zich fantastisch. Ook Hercule moet het ontgelden :j . Het lastige is dat manlief te straf in kwam met boosheid. Tja en toen ging het dus mis en zag ik ook weer het oude wantrouwen tegenover mensen terug, lees angst.
Dus tof dat ze zich goed voelt maar balen dat ze dan reacties op roept die ze niet aankan, want Hercule is er ook zo mee klaar hoor en die kan er ook wat van.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 13:11

Zo hep ieder foordeel sijn nadeel, zei Cruijff. Toch moet ze voor jullie veiligheid naar jullie luisteren, maar ze bindt wel in. Hoe oud is ze ook alweer?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 14:05

15 jaar, dus volwassen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 16:15

Misschien voelt ze dat Hercule ouder aan het worden is en vindt ze dat er een nieuwe leider moet komen. Maar ze is niet meer piep dus dat kan het niet zijn.

Lol ik bedenk nu ineens waarom Callas zo piept! Ze wil natuurlijk zeggen ik ben PIEP-jong nog.

Vanmorgen met haar en Shadow wezen wandelen. Dus zonder Poupette erbij. Ook al wandel ik maar 20minuutjes ivm mijn eigen heup, voor haar was dat kennelijk zo niet leuk dat ik haar echt de berg weer op moest slepen, zie video. Ze was ook de dag erna niet rad, net als ikzelf. Dus ik heb haar in de stal gelaten. Ik wilde niet riskeren dat ze naar ons ging lopen zoeken en aldoende zich weer niet rad zou lopen. Shadow en Callas hebben haar geen moment gemist. We hebben een goede wandeling gehad. Wel met een schrik van een van de twee die oversloeg op de ander, maar ik kon niet zien wie het eerste schrok. Denk wel Callas maar goed. Ik hoorde achter mij veel hoefgekletter en ik denk ik doe gewoon of ik niets merk. En ze hielden netjes afstand van mij, dus dat was keurig.

Ik vind het wel lastig trouwens want ze willen allebei grasjes of blaadjes pikken en ik vind dat als we wandelen dat we dan wandelen en niet eten. Dus ik moet veel boos hun naam noemen of NEE zeggen. Maar heb niet altijd succes helaas, ondeugende snoepers.

Weer thuis nog even de voorhand bewogen, maar dat ging niet lekker en ik vergat ook te wachten op haar ontspanning. Dom. Val weer in mijn eigen valkuil. Wel afgesloten met een heel rustige achterwaarts en ze toen op de wei gezet.

En dan zo sneu, ging ik Poupetje uit de stal halen, waren de andere twee al weg en zij maar hinniken en niemand die haar antwoordde. Dat vind ik altijd zo hard van de dierenwereld, de laagste in rang boeit gewoon niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:35

Monique1963 schreef:
Ik hoorde achter mij veel hoefgekletter en ik denk ik doe gewoon of ik niets merk. En ze hielden netjes afstand van mij, dus dat was keurig.
+:)+ Top, ik besteed ook nooit aandacht wat er achter me gebeurd.

Monique1963 schreef:
Ik vind het wel lastig trouwens want ze willen allebei grasjes of blaadjes pikken en ik vind dat als we wandelen dat we dan wandelen en niet eten. Dus ik moet veel boos hun naam noemen of NEE zeggen. Maar heb niet altijd succes helaas, ondeugende snoepers.
Dat mag dus niet, en dat laat ik ook niet toe. Ze weten dat en doen het ook niet meer. Ze pakken heel stiekem de knoppen van het hoge graszaad en dan doe ik alsof ik niets merk, want ze lopen er geen stap minder snel op en stiekem zie ik het uit mijn ooghoek en het is grappig je paarden als ondeugende kinderen te zien, die denken dat ik het niet zie.

Monique1963 schreef:
Misschien voelt ze dat Hercule ouder aan het worden is en vindt ze dat er een nieuwe leider moet komen.
Dat denk ik niet want Hercule met zijn 24 jaar is veel fitter, vitaler, sterker als dat Polie ooit is geweest, zelfs in haar gezonde jaren.

Hier is het super heet, en Mo misschien is dat ook iets voor Callas als ze het leuk vindt. Ik noem het quality time. Polie is gek op water, dus op het heets van de dag roep ik haar : "Polie douchen?" en ze komt aangerend. Dan sproei ik haar met de tuinslang helemaal nat en draait ze alle kanten op probeert de slang te pakken om te drinken en dan is ze zo super gelukkig. Het is ene soort spelletje, daarna zweetmes erover en gaat ze altijd in de schaduw staan.
Hercule, is bij: "Polie douchen?", zo hard als hij kan naar zijn stalletje gerend zo van als ik maar niet hoef. :=

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 09:53

Haha Pien, ik zie Hercule al gauw wegrennen. Leuk dat spelletje met de tuinslang. Callas vindt water wel ok, maar zodra het een beetje begint uit te druipen moet ze sokken stampen. Natte sokken is niet leuk. Ik zou het eens moeten proberen kijken wat ze ervan vindt. Maar wel leuk dat jouw Polie het zo leuk vindt!

En ja, ik moet ook altijd lachen als ze ondeugend zijn en dat is ook mijn zwakke kant en dat weten ze...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:40

Is weer genieten van jullie mooie verhalen en belevenissen :)

Hier ook erg warm hoor, nu al 33

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:51

Arme Poupette, ik hoop dat ze snel weer ok is

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:40

Het ging gisteren trouwens super goed met gup vp. We hebben best uitgebreid gelongeerd, en ook nog even het buigen nagedaan van Tristan Tucker Mo :P . Ze deed het super enthousiast <3 (nu nog kijken hoe ik bv 1 stapje kan gaan vragen <<) ).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:32

Monique1963 schreef:
En ja, ik moet ook altijd lachen als ze ondeugend zijn en dat is ook mijn zwakke kant en dat weten ze...
dan ben ik dus niet de enige.

Gisteren weer sinds lang even op blote rug geklommen van Hercule (capje gauw op) en via het halster gestuurd, en met Pol aan de hand zittend op Hercule met beiden naar de wei gestapt. Ik miste het rijden zo verschrikkelijk erg dat ik dit gewoon eventjes moest doen. Je voelt hem dan hummen van plezier→ dus Hercule mist het rijden ook <3 <3 , dus paar minuutjes eventjes genieten van elkaar ondanks de hitte→ → blessure van Polleke heeft hem ook veel meer op rust gezet als nodig zou zijn. Zo jammer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 15:17

Da's zeker al warm Peetstap, hier waait het gelukkig enorm. Is dat meestal een nadeel voor Callas, omdat er van alles beweegt, nu geeft het koelte.

Sintara, Poupette is alweer rad gelukkig, maar het geeft wel aan dat veel wandelen voor haar niet zo prettig is. Dus blijft ze maar gewoon thuis. En gaaf dat het met je VP zo goed gaat! Heerlijk!

En Pien, ik herken enorm wat je zegt over dat de goede onder de slechte moet lijden. Ik had dat toen Bubbles nog leefde. Die werd gek als Shadow er niet was. Nu kun je dat negeren, maar in het land en in haar box ging ze dan tijgeren. Dat is ook niet erg ware het niet dat haar artrose de dagen erna dan heel erg werd. Dus ook daarom kon ik toen niet Shadow als handpaard of zo meenemen met Callas. Ook alle andere dingen hadden nawerking door haar artrose. Bijv zij moest medicatie. Maar ze kon niet alleen op stal. In het weiland gaan zitten met een emmer alleen voor haar ging niet, dan werd ik door vier paarden geplet om allemaal die emmer te hebben. Dus moest ze afgescheiden staan. Maar ze ging niet eten als Shadow er niet was. Dus die moest ook op stal. Maar ja, dan werd Callas gek. Háár ruintje en leider weg. Dus zij dan ook maar op stal en Poupette ook. Dan allemaal maar een beetje voer anders braken de anderen de tent af dat alleen Bubbles wat kreeg. En aangezien Bubbje luchtzuiger was, deed ze uuuuuren over haar kleine beetje eten. Hapje eten, zuigen. En dat dan twintig keer en weer eten. Als ze geen artrose had gehad, had ik haar nog graag bij me gehad, maar de beperkingen door haar, dat is wel een opluchting dat ik dat niet meer heb.

Hetzelfde heb ik nu met mijn oude hond. Die kan niet ver meer wandelen, zelfs nog minder dan ik, en dus wandel ik eigenlijk nooit alleen met de andere hond, omdat die oude hond dan zo zielig alleen moet blijven.

Dus ja, herkenbaar dat je dingen moet laten om een ander dier. Toch lekker dat je even Hercule weer gevoeld hebt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:29

Precies zoals jij het beschrijft Mo speelt hier ook.
We hopen dan ook , dat als het nieuwe paard er is, we ook weer alleen met Hercule op pad kunnen. Althans manlief dan.

Inderdaad over en weer was het heerlijk ook al was het maar paar 100 meter om Hercule weer eventjes te voelen en hij mij. Het is meer om te zeggen tegen elkaar, dat we nog steeds zielsveel van elkaar houden en het rijden missen.

Die opluchting kan ik me ook alles bij voorstellen. Toen ik een keer dacht dat ik Polie zou vinden, ze stond nergens, kreeg ik ook iets fatalistisch over me heen van: "jammer dat het nieuwe paard er nog niet is, maar misschien is het dan ook wel goed zo". Toen ik haar aan zag komen kwam er een brede :D op mijn gezicht van opluchting.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 20:07

Ik snap je helemaal Pien. Ook hoe het was om eindelijk weer op Hercule te zitten. Want zo voel ik me ook. Het is nu 5 maanden geleden dat ik gereden heb en morgen gaat het gebeuren! Eindelijk, eindelijk ga ik weer op Callas rijden. Ik heb mijn vriendje zo ver gekregen dat hij met mij en shadow mee gaat wandelen. Poupette laten we thuis. Kijken of Callas onder het zadel met Shadow ook zo lief is.
Heb er zo'n zin in!

Vandaag met haar getraind en ben nu weer een stapje verder gegaan met de cursus van Tucker. Deze les was een soort van longeren, maar niet helemaal, en dan van hand veranderen door de achterhand weg te sturen. Beetje onhandig uitgelegd denk ik, maar voor de NH'ers onder ons die snappen wel wat ik bedoel. Ik was niet ontevreden. Kan toch merken dat de opbouw die ik volg bij TRT dat dat wel een logische opbouw is om op dit punt te komen.

Wat ook nieuw was, was dat ik met de stick omhoog het tempo kan opvoeren. En verdraaid ze pikte het zo op! Geweldig. Helaas niet gefilmd. Dit ga ik de komende dagen en weken nog oefenen en dan weer verder uitbouwen.

Verder erg bezig met haar jeuk. Callas heeft jeuk en als ik vergelijk hoe een bos manen ze een jaar geleden had en nu is er zelfs een hele hap uit! Dus ik hoop niet dat het maneneczeem aan het worden is. Heb maar weer bij Kramer een vrachtwagenlading middeltjes gekocht, nadat ze van de week én haar manenbeschermer én de longeersingel waar deze aan vast zat compleet gesloopt heeft.

Dan toch maar in de middeltjes en voedingssupplementen, zoals zink, lijnzaadolie en hennepolie weer. Dat had ik vorig jaar ook, maar dacht dat het niets hielp of zo. Kennelijk wel.

Ik heb zo'n zin in morgen!!! 5 maanden niet gereden. Ga niet galopperen, misschien een klein tukkie draven, maar Shadow heeft geen conditie dus waarschijnlijk gaan we alleen stappen. Ga haar eerst trainen, dus herhalen van de oefeningen, en dan hoop ik dat mijn vriend het wil filmen. Hebben jullie weer wat te kijken.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:26

Leuk dat je morgen gaat rijden. Mocht er een schrik reactie zijn , denk er dan aan dat je het patroon van het wegdraaien van het achterbeen ook onder het zadel kan doen.
Fijn om te lezen dat je vind dat er een logische opbouw zit in de oefeningen van TRT, dat ervaar ik ook zo.

Ik gebruik van Feral Skincalmin anti- itch lotion of gewoon azijn voor in de staart van mijn staartschurende paard.

Veel plezier met rijden

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 20:59

Dank je, Fardoe. O dat is een goede, gewoon azijn. Op alcohol basis of gewone?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:52

Gewone azijn

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 23:34

Gezellig uitstapje. Wie weet hoe Callas er van geniet.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:06

Heerlijk om te lezen Mo.
Geniet ervan vandaag!

En fijn dat Callas de trt zo goed oppakt.

Ik heb Joey geleerd om te wijken voor druk en zelfs nu hoef ik maar even richting zijn achterband te kijken en te wijzen dan draait hij zijn kont van me af.
En met "longeren" doe ik ook mijn hand een beetje omhoog en dat gaat hij versnellen. Of als ik hem wil laten omdraaien dan pak ik de leadrope in mijn andere hand en dan open ik mijn hand en wijs met mijn vingers die kant op waar hij op moet.
Allemaal kleine details die door de jaren heen zo verfijnt zijn geworden.
Ze pikken het snel op hoor.
Maat wel consequent ermee zijn.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:13

Lekker genieten vandaag op die brede rug van je dame :)
Diep in het zadel blijven , laat je fijn meenemen

En Fardoe gaf al tips , maar die heb je niet nodig vandaag :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 13:16

Hey leuk dat jullie gereageerd hebben. En dan ga je na 5,5 maand weer paardrijden. Wat heb je daar ook alweer voor nodig, voor paardrijden. Eh een (rij)broek. Waar is dat ding ook alweer? Na twee kasten doorgeworsteld te hebben, gevonden. Eh, hij zit best wel strak. Mag het een maatje meer zijn? Pff, zeker 3 kilo aangekomen! Errug.

Dan heb je er een paard voor nodig. Die bleek nog in diepe rust. Ze lag zelfs een beetje te snurken. Dus een half uur later weer eens gaan kijken. Iedereen was wakker. Poupette opgeborgen in een box en Shadow en Callas gaan poetsen. Opzadelen. De laatste keer dat ik op dit zadel gezeten heb, had ik mega-mega veel pijn. Als ik aan januari terugdenk zie ik een aantal beelden. Haar laatste deins vóór de grote ommekeer. Het bos voor mij als ik onderaan het talud lig. De lege zandweg met Callas die een meter of dertig verderop naar mij kijkt. Hoe ze naar me toe komt. Iedere keer trappend op haar teugel en zo een ruk in haar mond veroorzakend. En het zadel, de hoorn die links van haar manenkam helemaal zat. Andere beelden kan ik oproepen, maar deze zie ik regelmatig. De heftige emoties van toen heb ik gelukkig los kunnen laten. Ben alleen maar trots dat ze toen HO gedaan heeft en naar me toe is gekomen.

Callas is haar superlieve rustige zelf en staat te dutten, want poetsen vindt ze heerlijk. Ze heeft geen weet van mijn gedachten en accepteert het zadel als normaal. Helaas heb ik het zadel niet goed weggelegd in januari en heeft al die tijd mijn rechterbeugel gedraaid gezeten. Het bit indoen gaat als vanouds, als er maar koekjes komen. Wel veroorzaken koekjes een hoop onrust want waar blijven de volgende koekjes. Die komen niet en dat geeft irritatie bij Callas. Ze is dan ook klaarwakker als ik met haar en Shadow de stal uitloop en heeft de eerste schrik voor het huis al te pakken. Jammer.

Dan ben ik de vliegenspray vergeten en vriendlief houdt de paardjes even vast en ik ren terug voor de spray. Kom ik terug staat Callas pal náást het wasrek te grazen. Ik krijg zowat een rolberoerte. Ik zie alweer een beugel in het wasrek haken en een herhaling van de poepschep gebeuren. Vriendlief ziet mijn probleem niet en haalt zijn schouders ervoor op.

Ik spray ze in en onszelf ook en ik ga op het veldje de laatste TRT oefeningen herhalen die gisteren zo goed gingen. Ook vandaag gaat het ok, maar minder dan gisteren. Ik doe de grondoefeningen terwijl ze gezadeld is en dus ook haar hoofdstel aan heeft. Dat gaat allemaal minder prettig dan zonder. Ik heb geen zweepje bij me en het omhoogbrengen van mijn hand (waar dan het zweepje in zou moeten zitten) om tempo te versnellen, begrijpt Callas alleen als ik het bevestig met een stemcommando. Het laten stoppen door de achterhand weg te zetten, ziet er denk ik nog belachelijk uit, maar het werkt wel. Sandra, als je ooit zin hebt, maak je dan eens een filmpje van jou en Joey als jullie het "longeren" doen? Ik had zoals je leest er vandaag wat meer moeite mee en zou het leuk vinden te zien hoe jij het doet.

Daarna stap ik op, op het veldje. Wat heb ik dat gemist! Bijna een half jaar! Eerst gewoon maar weer eens gestapt. En ik kan gewoon niet het gevoel uitleggen wat het nou is om paard te rijden. Waarom is dat nou zo fijn? Ik denk toch het meest dat het de band is tussen mens en dier en dat dat dier wil doen wat jij vraagt in goede harmonie. Ook lichamelijk voel ik meteen dat het goed is. Rug en heup vinden dit fijn. Even gedraafd op het veldje, of eigenlijk meer gejogd en doorgezeten. Zo fijn! Ik zat denk ik met een grote smile van oor tot oor.

Toen onder het zadel de TRT-oefeningen gedaan, eigenlijk nav de opmerking van Fardoe. Goed dat je het zei want ik zou er zelf niet aan gedacht hebben. De voorhand wegzetten lukte nauwelijks. Ik kon de voorhand wel wegzetten maar ze kruiste meer voor over dan dat haar voorbenen achter elkaar langs overkruisten. Toch een heel braaf paard. Ik ben er van overtuigd dat dit niet aan haar ligt.

En toen... het ritje! Zoals Peetstap zegt de brede rug. Zeg maar gerust een eettafel en dan is Shadow het bijzettafeltje, hahaha. Ik koos voor de hekkencheck. Die wandeling heeft geen mensendingen en in het bos is het heerlijk koel want die hele weg heeft schaduw. Ik wilde graag een fijne herinnering maken, zonder uitdagingen, zonder stress. Het is een wandeling van een dik half uur. En wat ben ik trots op die kleine man! Wat een parmantig ponietje is Shadow toch. Hij is daar nog nooit geweest. Oortjes naar voren en het liefst voorop draven en verkennen. Zo lollig! Zo'n stoer ventje, hij vindt alles best en heeft plezier in het leven. Mijn vriend had er ook schik in en zo wandelden wij met zijn viertjes.

We hebben wat afgewisseld, af en toe moest Callas voorop van mij en dat deed ze ook prima, maar volgen vindt ze veel makkelijker hoeft ze niet na te denken. Echter Shadow stapt uiteraard langzamer dan Callas, maar hij wil helemaal niet stappen, alleen maar draven en dat is nét even sneller dan de stap van Callas, dus moest ik regelmatig even bijdraven. Hoe verder ik achter bleef hoe meer Callas om moest kijken want er zijn best wel spoken achter ons.

Ik heb ook een paar keer Shadow als handpaard genomen en daar ben ik best heel hoopvol over voor de toekomst. Shadow luistert alleen niet naar HO als ik zo ver van hem af ben, dus daar zou ik aan moeten werken. Maar erg leuk om te doen.

Zonder enig verder incident zijn we weer thuisgekomen, waar ik de oefeningen nóg eens gedaan heb en vond dat ze alweer een stuk beter gingen.

Ik ben zóóó heppie! Meer dan dit hoef ik niet. Als het zo mag blijven gaan, dan ben ik al mega tevreden. Dit had ik echt even nodig om te beseffen waar ik naar toe werk. En ja, Pien, dit is genieten! En ik weet in ieder geval zeker dat Shadow het heel erg leuk heeft gevonden en ik denk dat Callas het niet erg heeft gevonden.

Vanmiddag zal ik de opnames die we gemaakt hebben in een filmpje gieten, de link volgt binnenkort.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:23

Stille meelezer maar op deze update zat ik stiekem te wachten! :D

Oeps, iets te snel op enter....wat geweldig om te lezen dat de rit goed is gegaan, dat geeft écht weer een boost hè? En inderdaad de goeie moed om weer door te gaan, een kroontje op jullie harde (grond)werk en doorzettingsvermogen. Hopelijk kun je het zo rustig aan weer wat opbouwen zodat er steeds meer en meer genoten kan worden, super!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:31

Mo wat ontzettend gaaf verslag. Ik zit met een brede grijns achter mijn computer. Zo leuk om te lezen, zo leuk dat Shadow ook zo genoten heeft en je met haar gaat trainen als handpaard. Ik denk dat je dit veel vaker moet doen, want alleen al op een paard zitten is magie (zelfs dat kleine prutstukje van hier naar de wei op Hercule zijn blote rug). Je beschrijft dat zo mooi. Het is veel meer als gewoon paardrijden.
Ik ben blij en stiekem ook wat opgelucht dat het zo goed gegaan is.
Ik denk al de hele tijd aan je.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:35

Jeetje wat leuk om te lezen!!
lekker van genieten