[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 18:20

De mijne is nooit opgesloten geweest en heeft dit ook gehad, laat het niet te ver komen. Mijn paard is er flink ziek door geworden en zijn koker was bijna zo groot als een koeienuier. Hij heeft hierna een aantal dagen ab intraveneus toegediend gekregen. Daarna ging het gelukkig beter, ben echt bang geweest dat ik hem ging verliezen toendertijd.
Ik heb heel veel vertrouwen in mijn dierenarts, maar moest ik ooit nog een paard laten castreren, zou ik de optie om hem in een kliniek te laten casteren zeker in overweging nemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 18:23

Is er niemand die hem voor je kan vast houden?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 18:50

Niemand kan hem de baas als hij besluit te gaan rennen. Dat is het probleem eigenlijk.

Ahja heb gebeld met eigenaars van de weide. Zaterdag komen ze de paarden ophalen. Ze vinden het ook spijtig dat spirit nu niet eens buiten komt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 18:51

Manadeluca schreef:
De mijne is nooit opgesloten geweest en heeft dit ook gehad, laat het niet te ver komen. Mijn paard is er flink ziek door geworden en zijn koker was bijna zo groot als een koeienuier. Hij heeft hierna een aantal dagen ab intraveneus toegediend gekregen. Daarna ging het gelukkig beter, ben echt bang geweest dat ik hem ging verliezen toendertijd.
Ik heb heel veel vertrouwen in mijn dierenarts, maar moest ik ooit nog een paard laten castreren, zou ik de optie om hem in een kliniek te laten casteren zeker in overweging nemen.

Ik hou het zeker int oog. Bedankt ook om jouw ervaring te delen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 19:09

Niet vast zetten maar touw Door oog halen waar je hem vast zet. En dan uiteinde van touw vast laten houden. Ontspant hij touw ook redelijk los wilt hij gaan touw iets aantrekken.

Vindt het echt goed dat je een andere plek voor ze hebt gezocht maar maak mij wel zorgen dat je er alleen verantwoordelijk voor bent. Ben echt bang dat je dit onderschat 1x per dag erheen zou ik zelf te weinig vinden. Je wilt ze toch minimaal ‘s morgens en ‘s avonds controleren hoe het gaat.
En als Je nu volgende winter nog je rijbewijs niet hebt? In donker en weer en wind erheen is echt pittig en keer overslaan kan in principe niet. Ook als je ziek etc bent of je moet vervanger achter de hand hebben.
En in de winter ben je dan vooral met zorgen bezig ipv iets met de paarden te kunnen doen.
Hoop dat je hier echt over nagedacht hebt.
De paarden gaan er zeker op vooruit heel fijn maar het kost je wel hoop extra energie

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 19:19

Ach genja, het is niet zo ver van mijn ouders af. Heb met hen al afgesproken dat zij gaan als ik echt niet kan. En mijn ma doet dat met alle plezier. Ze is dol op de paarden. Heeft die van mij zelfs liever dan die merrie van mijn zus omdat die merrie haar eens aangevallen heeft en dreigt met bijten.

Anyway, Ik heb hier over nagedacht en zocht al langer een wei. Maar nooit een wei van een goede oppervlakte kunnen vinden. 15 of 20 are maar nooit groter. En dat vond ik te weinig voor 2 paarden hele jaar rond op te houden.
Tot ik plots deze advertentie tegen kwam 2 weken terug en op werk met een collega sprak over willen verplaatsen van mijn paarden. Zei hij dat ze bij hem nog plaats hebben en toen hij détails noemde zag ik ineens die advertentie weer voor mijn geheugen komen.

En ik heb gewoon een goed gevoel over het halen van mijn rijbewijs 18 maart. (maak me daar nou niet onzeker over door te gaan doemdenken).

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 19:24

Dat rijbewijs gaat je gewoon lukken hoor!

Ben heel benieuwd naar je nieuwe plekje. Het zal zeker pittig zijn qua verantwoordelijkheden, maar hoe fijn is het om je paarden lekker buiten te hebben? Begrijp ik nou goed dat je aankomende zaterdag al verhuist? Tof!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 19:29

Ik ben ook benieuwd naar je nieuw plekje! Klinkt wel goed. Hoe ga je het aanpakken? ga er vanuit dat het gras is? Daar kunnen ze niet gelijk 24/7 op. Is er een paddock gedeelte voorzien?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 19:43

k_m schreef:
Ik ben ook benieuwd naar je nieuw plekje! Klinkt wel goed. Hoe ga je het aanpakken? ga er vanuit dat het gras is? Daar kunnen ze niet gelijk 24/7 op. Is er een paddock gedeelte voorzien?

er is gras maar staat nog niet zo veel.

Sowieso wou ik bij de schuilstal een paddock creêren.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:00

Dat gras zou ik me idd niet zo druk om maken, kan nooit veel in staan. En natuurlijk gaat dat rijbewijs lukken, joh, kijk eens hoeveel auto's je overdag tegenkomt, al die mensen hebben (vast en hopelijk) een rijbewijs, dus waarom zou jou dat niet lukken?

Ik denk dat het pittig voor je word, maar ook zeker leerzaam. Je bent nu op jezelf aangewezen, nu moet je het zelf goed doen. Daar leer je van.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:01

Ik zag trouwens dat er geen merries in die wei mogen? Waarom in hemelsnaam? En het word toch jou stukje?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 21:47

Omdat merries minder spelen en dominante kunnen zijn. (zie ik ook op stal de merries staan er veelal rustiger bij dan de ruinen)

Is keuze van de weidebaas en dat respecteer ik. Zij heeft tevens zelf 2 merries en die spelen dus idd niet samen, af en toe kroelen maar niet echt spelen zoals ruinen doen.

Ik heb zelf ook niks met merries eigg. Wel 2 merries gereden maar ik vind ruinen veel toffer. Minder gedoe met hengstigheid als je je been aanlegt bijvoorbeeld. :')
En zo een merrie als mijn zus hare wil ik al helemaal niet in de buurt. Die verjaagt andere paarden als ze in mijn zus haar buurt komen. En ze valt aan als ze je niet in haar wei wil. Karakter of iets anders? Who knows...

Ookal wordt het mijn stukje. Ik heb me nog steeds te houden aan de wil van de rechtmatige eigenaar van de grond. Ik ben best een gemakkelijke huurder. :)

Ahja om water moet ik me ook geen zorgen maken. De weide bazin gaat daarvoor zorgen. Ze gaat haar merries om de 2 dagen water brengen en dan doet ze mijn paarden ook. Is maar een klein stukje verder rijden zei ze.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:57

Een paddock is wel handig; zoals nu zit er weinig groei in het gras nog, dus alles wat een beetje groeit, eten ze gelijk op. Je perceel is daar denk ik niet groot genoeg voor.
Een track zou ik zo leggen dat ze een lekker stukje kunnen rennen, met aan het einde een wat ruimer stuk. Je kunt daar een bak met hooi neerzetten, dan moeten ze lopen en kunnen ze een rondje om de hooibak lopen (of rennen).

Wij werken met strookbegrazing; daarbij voeren we wel dagelijks ruim gras, dus het strookje is er niet om ze te beperken in wat ze eten, maar vooral in waar ze mesten. Anders staan we elke dag de mest uit het hoge gras te vissen en dat gras vinden ze dan niet lekker meer.

Één keer per dag hooi voeren kan prima, doen wij ook. We wegen het hooi (kofferweegschaal) als we het voeren en de dag erna wat er nog over is gebleven. Zo kunnen we bijsturen zodat ze niet zonder staan, maar ook niet veel wordt verspild als het nat regent.
Ik moet ons aantal hooinetten nog eens tellen, maar ik denk dat we er inmiddels 40 hebben (voor 5 pony’s). Die vullen we gezamenlijk 1 keer per week of per 14 dagen en daar kunnen we dan die periode mee vooruit. Dan hoef je niet dagelijks je netten te vullen (scheelt tijd).

Stroken met eikels afsluiten is verstandig. Je moet na het vallen van de eikels (en het blad) die weer verwijderen voordat je de pony’s er weer op zet.

Wat sneu dat je stalhouder Spirit niet buiten had gezet. Hij had toch even bij je kunnen informeren of je vandaag kwam? Dan had je Spirit zelf binnen kunnen zetten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 23:13

Ach Hilary. Ze kennen mijn werkuren maar die moeite doen ze helaas niet.
Zus stuurde net dat spirit zich niet laat pakken in de stal en daarom binnen blijft staan.
Weet je wat dat is? Ongeduld. Spirit komt niet en draait zijn gat = stal dicht en hem binnen houden. Wordt zelfs geen 2e keer geprobeerd half uurtje later bijvoorbeeld.

Toen ik de stal open deed bleef spirit gewoon staan en kon ik hem zo aaien vastpakken etc. Dus aan wie loft3 het probleem dan, niet aan mij, toch ?

Qua hooi ga ik zien voor 2 netten op 2 verschillende plaatsen. Ene in de stal (kan dan ook niet nat worden door regen) en een andere ergens in de wei. Want de track is er nu nog niet. Heb bijna verlof (vanaf de 11e) en in die week ga ik de track maken.
De paddock kan ik wel al maken dit weekend.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:23

Nee, dat bedoel ik. Jij kan hier niets aan doen met Spirit, je staleigenaar had hier gewoon even met je kunnen overleggen. Maar goed, nog twee dagen (nachten), dan ben je er vanaf :)
Met het maken van de track kun je nog even wachten; dan kun je even kijken hoe het land ligt en bijv het hoogst gelegen stuk daarvoor gebruiken, blijft langer droog bij regen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:02

Echt een rare gang van zaken van je stalbaas. Ik heb het omgekeerde wel eens gehad dat ze mijn jonkie niet van de wei konden halen, maar toen belden ze tenmiste fatsoenlijk. Gewoon niets doen en niet eens even bellen is alles behalve een goed stalbeleid. Goed dat je daar straks geen last meer van hebt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:26

Zwaar waardeloos zeg :x
Sneu voor het dier. Je inlichten is het minste wat ze kunnen doen. Geen fijn stalbeleid daar :n

Let met gras straks op dat het fructaangehalte nu met nachtvorst en overdag veel zon erg hoog is.
Verder gaat het vast allemaal goedkomen. :) voor alles is een oplossing te bedenken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 23:27

Morgen rond 12u verhuizen de paarden.
Moet dan ook al mijn spullen nog pakken uit de stalkast. Geen tijd voor gehad vandaag.

Hoop dat spirit vlot de trailer op gaat. Van Limo weet ik al dat die er makkelijk op gaat. Misschien als limo er eerst op staat dat spirit er gewoon in stapt zonder problemen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 11:05

Ja hoor, gewoon eerst limo en dan spirit er bij zetten. Even wat lekkers in de trailer helpt ook altijd. Succes straks!!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 11:22

Succes met verhuizen!

2 hooinetten is eigenlijk voor 24 uur te weinig of het moeten echt mega groten zijn.
Net na de verhuizing zal het genoeg zijn omdat ze dan door de stress waarschijnlijk nog niet veel eten en ze nog gras te knabbelen hebben.
Als ze er weer in hun gewone ritme zijn wel goed als iemand (je moeder ) ‘s morgens controleert hoeveel hooi er nog is zodat je weet hoelang ze er ongeveer mee doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 13:45

Ze staan op de trailer.
Idd eerst limo gedaan. Spirit was wat moeilijk uit de stal te pakken, die voelde denk ik dat ik wat stress had.

Even naar de trailer laten kijken en rustig erop laten gaan stukje voor stukje zonder te trekken aan het touw.
Is dus zonder problemen gegaan. :)

We zijn bijna op de weides.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:09

Kijk dat klinkt super +:)+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 14:13

Even gerend maar staan lekker te grazen nu. Staan nu op het stuk met de minste eikels.

En de prachtige schuilstallen. Middenstuk kan ik hooi in opslaan. Afbeelding

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:17

Ach dat filmpje!! Heerlijk voor ze! En voor jou!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:17

Fijn dat de verhuizing goed is gegaan, veel plezier op je nieuwe plek.