Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 00:00

@Ani
O jeetje ja.. Dan snap ik wel dat je het zo geknipt hebt.. :=
Elano heeft ook 2 plukjes weg, maar dat zie je niet héél erg gelukkig. Vooral als ie aan het grazen is of als je met je neus boven op hem zit zie je het.

@Renske
Kan geen kwaad? Weet je wel hoe zwaar dat tuig is? Véél te zwaar en vermoeiend! :+

Wat komen er weer leuke foto's langs zeg! Plots is het heel actief hier! :))

Vandaag met Elano naar huis gewandeld. Honden mee naar het park zodat ze alvast aan Elano konden wennen en dan is er in de tuin niks meer aan de hand. Maar toen konden we ook gelijk wel foto's maken in het park natuurlijk en zitten echt leuke en mooie foto's tussen, zowel van Elano met mij als met de hondjes en Elano! Nog niet alles bekeken, maar dat komt wel.
Foto van mij en Elano. Hij groeit goed! :D
Afbeelding

Eenmaal in de tuin was het hooi niet zo interesant. Alle andere dingen, spullen en planten natuurlijk wel. Alles willen zien, voelen en proeven. Zelfs de schuur werd even bekeken.. Die staat bomvol en hij stond echt van.. 'Nou, hier is niks te vinden!' _O-
Afbeelding

Anouk_H

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 00:26

@Jerney, ik doe dit ook niet wekelijks hoor. En het was maar voor 10 minuutjes. Met straks inspannen en wegrijden bedoelde ik als hij 3 is, niet volgende maand :P

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:16

Leuke foto's allemaal weer!
Sorry dat ik zo inactief ben. Ik leg Jorie nu ook echt nog niet een volledig tuig op. Ik vind hem nog te jong lijken. Hij begint nu wel vorderingen te maken met zijn zomervacht gelukkig:Afbeelding

En hij is een echte grapjas soms. Hij moet ook op de foto _O-
Afbeelding

Verder ga ik hem zo meteen even wassen en zijn staart weer in een vlecht gooien.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 11:05

@fennadev maakt niet uit! Ben iig blij dat je nog blijft posten! :D ik vind jorie idd ook nog meer puppy dan Geronimo :)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:50

Ik leg er ook nog geen tuig op. Maar dat is meer omdat ik het niet heb.

Kwa puppy verschilt het idd per paard. Erg leuk om te zien. Maar af en toe verschilt het ook per moment en hoe ze staan. Ene moment lijkt Elano gewoon volwassen en dan een week later is het ineens een rare slungel. :')

[ITP] Paard meenemen naar?

Weer een topic gemaakt met meer foto's van ons avontuur van gister. :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 14:32

Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:05

Ik heb voor 50 euro een tuig op de kop getikt.
Puur zodat hij er aan kan wennen.
Als hij ingespannen wordt krijgt hij een nieuw tuig.

Leuke foto's Fennadev!
Die laatste is leuk, gauw eronder door blieken.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:42

Afbeelding

Ik was de weide aan het maaien en opeens lag Fflur lekker te zonnen :+:

Afbeelding
En vrijdag dekentraining gedaan! Dit keer niet op stal de deken op gedaan maar op het erf, naast de grote enge trailer :D Had haar "vast" gezet aan de trailer (een touw van 3 meter door een oog heen gehaald en gewoon laten vieren met terugtrekken bv.). Beetje klieren maar bleef daarna heel braaf staan. Deken is helaas wel te groot, is eigenlijk van mij andere merrie (die grappig genoeg zo'n 10cm kleiner is dat haar)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:19

kvulden schreef:
[ [url=m/7RF21K.jpg]Afbeelding[/url] ]

Levensgevaarlijk! Niet eens zwembandjes om doen.. Straks verzuipt je paard, kan niet hoor! :n :+

Renske_W schreef:
Ik heb voor 50 euro een tuig op de kop getikt.
Puur zodat hij er aan kan wennen.
Als hij ingespannen wordt krijgt hij een nieuw tuig.

Leuke foto's Fennadev!
Die laatste is leuk, gauw eronder door blieken.

Ja dan is het nog wel leuk. Maar zou niet weten welk maat Elano zou hebben en ga het daarvoor ook niet op de gok nemen. Want ws zal ie het tuig 1 of 2 jaar later niet meer passen. :')

KittyDylan schreef:
[ [url=m/f2fttE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik was de weide aan het maaien en opeens lag Fflur lekker te zonnen :+:

[ [url=m/z2LBjx.jpg]Afbeelding[/url] ]
En vrijdag dekentraining gedaan! Dit keer niet op stal de deken op gedaan maar op het erf, naast de grote enge trailer :D Had haar "vast" gezet aan de trailer (een touw van 3 meter door een oog heen gehaald en gewoon laten vieren met terugtrekken bv.). Beetje klieren maar bleef daarna heel braaf staan. Deken is helaas wel te groot, is eigenlijk van mij andere merrie (die grappig genoeg zo'n 10cm kleiner is dat haar)

Wat grappig dat de ander 10 cm kleiner is en de deken wel past. Wel bijzonder dat paarden zó enorm kunnen verschillen.

Nou vandaag wormenkuur gehaald en gegeven. Eerst lopen kloten om de dop er überhaupt af te krijgen.. Ziet Elano de spuit, zit hij nog net niet in mijn nek. Nou dop eraf, spuit bij de mond en de spuit werd nog net niet opgegeten. Spul erin en hij stond mij echt aan te kijken: heb je meer? :+ _O-

Heb hem voor 500 kg gegeven, voor het geval hij zou knoeien.. Alleen hij vond het lekker dus veel zal er niet geknoeid zijn.
Maar ik begin nu wel duidelijk echt de ribben te zien, vooral als hij loopt. Dus is ook wel echt nodig. :(

En er was een joekel van een steekbeest. Nog groter dan mijn duim, echt niet dat ik dat ding dood sla met mijn hand. Dus schoen uit en Elano geslagen waar dat beest zat, daarna beest verder dood gemaakt (beetje sneu om daar half dood te laten liggen..)
Elano stond mij echt voor gek te verklaren denk ik. Maar denk dat ie ook wel blij was dat ie van dat rot beest af was. :')

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:33

Hoi ik ben bokt een beetje aan het herontdekken.

Ik heb zelf ook een veulen uit 2015 dat dus inmiddels alweer een twenter is. Een Groninger merrie met een rustig karakter maar wel een duidelijke eigen mening. Ze staan lekker in een grote kudde jonge paarden en wij zoeken haar af en toe op. We hebben een aantal dingen vanaf veulen af aan erop gezet zoals voetjes geven, vast staan, poetsen, wandelen etc.. Dit zijn wij blijven herhalen wat resulteert in een makkelijk paard :)

We gaan nu heel langzaam een stapje verder. Zo hebben wij laatst voor het eerst buiten gewandeld, hebben wij haar afgespoten en willen we langzaam verder gaan.

We hebben geen haast met haar en gaan haar voorlopig nog niet zadelmak maken maar ze gaat wel volgend jaar naar de keuring en hierop gaan we ons langzaam voorbereiden. Mocht iemand ervaring en/of tips hebben dan hoor ik het graag natuurlijk!

een foto als veulen:
Afbeelding

en de meest recente foto van haar gemaakt toen ze even moest wennen aan het werken buiten de veilige kudde. We hebben deze sessie wel heel goed afgesloten en daarna heeft ze dit niet meer gedaan <3

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:50

Wat leuk jacqii, nog een Groninger merrie in dit topic! Uit wat voor ouders komt de jouwe? Mijn merrie gaat volgend jaar ook naar de keuring :)

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:10

Wat leuk!!! Heb je foto's van die van jou?
Famboline: v. Fambo x m Gerline v. Gerlinus

Vader van Famboline
Afbeelding

Moeder van Famboline
Afbeelding

Hoe bereid jij je voor op de keuring?

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:51

Jacqii mooi dier! Heb normaal echt helemaal niks met groningers, maar vind dit een goed uitgepakte!
Heb je misschien een portret/ stand fotos? Er benieuwd :D :o

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:03

Leuk nog iemand erbij. Welkom! Ze kan wel hoog komen zeg!

Nou weer even langs Elano gegaan. Eerst laten grazen aan de overkant en daarna paarden gevoerd. Wilde eerst vanavond, maar ik dacht: niet handig want alles wat ie dan aan gras eet, eet hij het hooi in stal niet meer op. Dus maar zo opgelost anders krijgt hij alsnog 'niks' bij gevoerd. Het moet eigenlijk even een plensbui komen, 2 dagen droog, plens bui, 2 dagen droog etc. Dan groeit het gras misschien een beetje.. Maar voor nu even zo oplossen, want hij moet natuurlijk niet graat mager worden als die wormenbuik weg is. :=

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:09

Welkom jacqii!
Leuk dier om te zien.

Arme elano, wordt gewoon met een schoen geslagen. :(:)
Ik had zaterdag bij Olivia een daas weggeslagen, die muts raakte helemaal in paniek. _O-

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:09

AH Fambo, mooi bloed. Ik heb hem 2 jaar geleden op de hengstenkeuring gezien.

De mijne staat regelmatig hier op het forum haha. Is een Macho Polo (Gerlinus x Onno s) uit een kwpn merrie die ook oud bloed voert aan moeders kant (Farm/Spartaan/Sinaeda).

Vorige week even aan de longe gehad
Afbeelding

Dit zijn iets oudere foto's​ die denk ik al in dit topic stonden
Afbeelding
Afbeelding

Voorbereiden op de keuring.. tja ik wil haar tegen die tijd wel wat aan het werk zetten, het zij aan de longe of ook al onder het zadel maar dat zien we dan wel.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:22

Renske_W schreef:
Welkom jacqii!
Leuk dier om te zien.

Arme elano, wordt gewoon met een schoen geslagen. :(:)
Ik had zaterdag bij Olivia een daas weggeslagen, die muts raakte helemaal in paniek. _O-

Ja en hij stond echt van: * Doet schoen uit* 'wtf ben je aan het doen?' *Slaat op plekje waar beest zit* 'oh, dat is handig. Is de steek weg!' :')

Nou ik zag laatst een filmpje van een paard op stal. Raakte helemaal in paniek omdat het gestoken werd door een of andere beest ofzo.. Arm paard.. Gelukkig geeft Elano er niet veel om, maarja.. Ze zoeken maar een ander om leeg te zuigen. :))

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:27

Ik sloeg ook laatst een daas dood op Miles en om rekening te houden met zijn jeugdigheid riep ik eerst "niet schrikken!" :+ Ik zou te lui zijn om mijn laarzen uit de doen haha.

Welkom Jacqii! Mooi paard heb je!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:31

@ puppy dat was de hertenluisvlieg. Vreselijk hè hoe dat dier in paniek raakte.

Elano belaagd met een schoen haha, nou ja je hebt hem wel verlost. Ik heb hier ook wel eens van die hele grote steekbeesten. Die brommen ook flink als ze vliegen. Zitten meestal rond dom de benen van de paarden en die gaan er ook echt voor op de loop.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:37

_Reneee schreef:
Ik sloeg ook laatst een daas dood op Miles en om rekening te houden met zijn jeugdigheid riep ik eerst "niet schrikken!" :+ Ik zou te lui zijn om mijn laarzen uit de doen haha.

Welkom Jacqii! Mooi paard heb je!

Oh ik sla gewoon. Hij stond al zo stom te kijken waarom ik een schoen uit deed. :')

Murosch schreef:
@ puppy dat was de hertenluisvlieg. Vreselijk hè hoe dat dier in paniek raakte.

Elano belaagd met een schoen haha, nou ja je hebt hem wel verlost. Ik heb hier ook wel eens van die hele grote steekbeesten. Die brommen ook flink als ze vliegen. Zitten meestal rond dom de benen van de paarden en die gaan er ook echt voor op de loop.

Ja echt sneu.. Kun je voorstellen als er dus niemand was, hoe het dan eventueel afgelopen was. #)

Nou dat beest was groter dan mijn duim.. Hele hand zou onder zitten mocht ik hard genoeg slaan. Dan maar een gympie uit. En zat op een vlak stuk. Dus ook makkelijker om bij te komen dan bv een been. :+
Heb ook een keer een steekbeest gehad die mij stak in mijn voorhoofd. Dat voelde ik amper, hooguit een kriebel.. Dus ik wilde vegen/krabben en dat beest bleef haken. Nou de paarden stonden mij raar aan te kijken waarom ik zo stond te rennen en in paniek was. Hele trauma erdoor overgehouden. Vind het al van mij zelf knap dat ik dat beest met een schoen durf dood te slaan. :=

kaylee0803

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:39

Arme Elano :+
Ik zag dat filmpje ook voorbij komen, zag er best heftig uit! Had er ook nog nooit van gehoord..

Welkom Jacqii! Ontzettend knap paard heb je daar <3

Met Kingston gaat het weer hartstikke goed en geniet lekker op de wei. Heel af en toe haal ik hem even uit het groepje om hem te borstelen of te wandelen. Het is zo'n grote knuffel geworden sinds die geruind is.. :o
Laatst voor het eerst aangesingeld en vervolgens een heel klein stukje gewandeld om te kijken hoe hij zou reageren. Maar deze koele kikker gaf geen kick {:}
Ook al bezig geweest met commando's tijdens het wandelen (halt, draf en ho), aangezien hij af en toe nogal graag dwars door je heen loopt... :')
Hij gaat het volgens mij al begrijpen!

Afbeelding
Lekker spelen op de wei!

Afbeelding
Zadeltje aangesingeld *\o/*

Afbeelding
Even poseren tijdens het wandelen! :o

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:44

Kay
Wat is het verschil tussen halt en ho? :P

kaylee0803

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:22

puppy1128 schreef:
Kay
Wat is het verschil tussen halt en ho? :P

Halt is stilstaan en ho is langzamer. :')

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:40

Ik ben nog aan het kijken voor een hoofdstel voor puzzle.
ik weet al welke mijn nichtje zou kiezen. :j
Afbeelding
Deze vind ik ook wel stoer. :j
Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:43

Jeetje die roze. :')

Die tweede vind ik dan nog wel kunnen. Geloof dat harry horse een of ander switch hoofdstel heeft/had. Dan kon je kiezen en wisselen welke kleur je onderlegd wilt. :P