Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 12:27

Dat is fijn Marije. Soms denk je dat ze wat gaan uitspoken en dan komt er..... helemaal niks :D :D :D
Van de week was Babette aan het rijden en was het ook erg druk in de bak. Vast vanwege de vakantie. Veel kinderen die "overal en nergens" reden, dwz dat ze nog niet zo'n notie hebben van bakregels en vooral niet van een jong paard erbij. Er stond er regelmatig eentje voor zn neus. Maar wat was ie braaf. (Maar 1 x eventjes weg geschoten). We merken wel dat hij er al minder bang voor is. Dat is alweer winst. Gewoon doorgaan, dan wennen ze dr het snelste aan.

Afgelopen zondag (met die storm) hadden wij gewoon een gelukje. Ik was wezen longeren (niet bijgezet want daar was ie te onrustig voor met die wind). Net na mij was een ander meisje met dubbele lijnen aan het longeren, toen een deel van het dak van de longeerpaddock het door de wind begaf en met veel kabaal voor een deel de sloot in waaide en voor een deel in de paddock viel. Paard (en het meisje) over de zeik en verstrikt in de longeerlijnen. Gelukkig goed afgelopen. Maar we konden een paar dagen niet meer in de paddock. Lastig want we kunnen ook niet iedere dag rijden natuurlijk. Dus hebben we om de dag gereden en tussendoor maar gestapt, het was ff niet anders. Toch is ie braaf gebleven ook al had hij de dag ervoor niks gedaan. Wel heel fris en alert dus duurde het iets langer om hem bij de les te krijgen. Maar dat weten we dan ook weer dat dat kan bij deze.

Leuk xUlyssusxx, dat Hummer zo goed springt. Je ziet ook dat zo'n jong paard al gauw denkt dat er een hindernis van een meter staat. History sprong de eerste x ook zo hoog over een balkje op de grond _O- _O-
We willen ook een beginnetje met springen maken, maar wachten tot hij "echt" vier is. Balkjes nemen we zo af en toe mee. We merken wel dat hij daar heel attent op is.

Leuke foto's dresjoepie. Dus als veulentje was ie al zo stoer. Mooie merrie ook. Je fokproduct is goed geslaagd.

Veel plezier met je clinic Moniek. Worden toch wel foto's gemaakt die je hier komt showen?

Strakjes ook lekker naar His. Lekker weertje en de buitenbak is weer droog, dus die gaan we eens uitproberen.
Hij heeft er wel een paar x aan de hand in gelopen. De buitenbak ligt aan de weg, met een haag ertussen, maar die is kaal nu. Er rijdt normaliter veel vrachtverkeer en fietsvolk, dus veel indrukken. Benieuwd wat ie gaat doen hihi. Babette trekt dr "plakbroek" maar aan. :D :D :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:21

Vandaag in een koud winderig zonnetje gereden!
Omdat ik gisteren ook gereden had, vandaag niet gelongeerd.
En hij was wel wat drukker, maar wel braaf.
En er lagen een paar balken op de grond en daar zijn we maar eens overheen gestapt. Eerst in de ankers, maar al snel er braaf overheen.
Ook nog overheen gedraafd. Brave Elmo!
Helemaal happy met hoe het gaat.

En nog een plaatje, stalgenootje kwam met telefoon in haar zak nog even kijken toen ze op stal aankwam en mij in de bak bezig zag.

Afbeelding

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:55

Vandaag weer een heerlijke dag gehad met History. Hij heeft deze week een beetje rust en lol week. Door lange werktijden en veel avonden werken heeft hij veel stil gestaan. Wel lekker buiten op de paddock dagelijks geweest. Maar eigenlijk alleen woensdag les gehad en serieus gereden. Vrijdag lekker buiten rit gemaakt waar de spiertjes getraind werden door berg en dal. Maar gewoon lekker rustig.

Vandaag had ik eigenlijk niet zo heel veel energie, maar besloot toch erop te kruipen. Met in mijn hoofd, als hij netjes loopt stoppen we gewoon lekker vroeg.
Alsof History het wist... voorbeeldig.. mooi in de buiging, ontspannen en constant in nageeflijkheid, reageerde voor zijn doen vlot op versnellingen en kwam eigenlijk ook weer heel netjes terug. In de galop zelfs stukjes aan de teugel. En dat vinden we beiden nog heel lastig. Maar zoals beloofd, na een half uurtje uitbundig beloond en mocht meneer lekker uitstappen.

Voor een week waarin we dus weinig getraind hebben, en meneer behoorlijk kan hangen in de hand of terug duwen, ging hij vandaag bijna op 2 vingers. Heerlijk gereden dus!
Beloond met een nieuwe fleecedeken en halster.

Afbeelding
Afbeelding

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 07:41

Vandaag op clinic geweest :) ,
Wat was hij super braaf, eerst even aan de hand een rondje binnenbak gedaan want hij vond het wat spannend.. Na 4 rondjes zei ik " ik ga er op " dus er kwam iemand om hem even vast te houden. Tijdens het opstappen was hij iets draaierig, zei hielt hem iets te lang vast waarop hij dreigde omhoog te komen , ze zou een rondje mee lopen hahaha toen ze hem losliet draafde hij gelijk weg :') vond het spannend maar bleef echt heel braaf... We hebben gewerkt aan de lengte in z'n hals, bij spanning rolt hij zichzelf snel op.. En rechtsom kreeg hij uiteindelijk weer een huppel.. Ook hier hebben we aan gewerkt nuttige tips gehad. Aan het einde toen ik eraf was en we de bak uit wilden deden ze de roldeur omhoog :wow: hij schrok zich te pletter wat resulteerde met een paard wat in z'n eentje naar het end van de baan rende :') Ik liep naar hem toe en zei " kom maar " hij liep gelijk mijn kant op en kon hem zo weer pakken <3 wat een topper .. We hebben weer wat vertrouwen opgebouwd en ervaring opgedaan, op naar 12 maart +:)+

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 07:44

Wat heeft History een mooi halster en deken!

Gaaf dat hij super braaf was Moniek!
mooi dat je goede tips hebt gehad en punten hebt om aan te werken.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:55

Goed orsje stapje voor stapje dan komen jullie er wel hoor Het heeft allemaal geen haast!

Weer een ervaring rijker Moniek Fijn dat die zo braaf was! Wie gaf de clinic?
Kun je misschien uitleggen wanneer het huppeltje komt En wat je moest doen om het weer weg te krijgen :o Zijn vaak van die handige tips dat je denkt oh ja!

Hier gister fysio/ostheo geweest Kleine blokkade in de rug bij een rib en wervel en een knak/krak in de hals met buigen naar rechts Ze vouwen hem dan bijna dubbel hihi Hij loopt ook graag wat travers achtig rechtsom Wanneer ik meer naar voren rijdt trekt die al een heel stuk recht!

Verder is hij links wat gespierder dan rechts Dit had ik zelf ook al gezien was al bezig om rechtsom te beginnen met longeren Zo een stomme gewoonte om links om te beginnen Verder zag hijj er heel goed uit Al goed ontwikkeld!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:34

Moniek, zo te horen heb je echt een topdag gehad. Veel ervaring weer opgedaan. Heerlijk vertrouwd gevoel als ze na paniek al snel weer bij je willen zijn.
Orsje, leuk setje
Dresjoepie, paard weer door de apk

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:46

Klinkt als een heel leerzame middag, Moniek :j
Dresjoepie, dat klinkt als een nuttig bezoekje van de fysio. En idd, soms heb je er van die gewoontes inzitten... longeren wissel ik wel altijd van startkant, maar ik wil mezelf aanleren om rechts van Elmo te lopen met aan de hand meenemen.
Hij kan nl soms totaal gedesoriënteerd reageren, als hij ineens aan de linkerkant van mij terecht komt, en helemaal als hij naast Jip loopt als handpaard.
Dan loopt hij in principe rechts van ons (ik heb meer vertrouwen in mijn rechterhand mbt het geleidetouw vasthouden), maar soms komt hij na een smal pad waar hij achter Jip gelopen heeft er links naast en weet dan ineens niet meer hoe of wat.
Ik wil dat dus ook graag trainen door er gewoon rechts naast te gaan lopen met van en naar de paddock/wei brengen, etc.

Toen ik met Jip alleen mocht stappen vanwege een blessure ben ik dat heel bewust ook rechts ernaast gaan doen, werkte bij hem heel goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:35

Fijn Monique dat je clinic zo goed ging. Dat is alweer een fijne ervaring erbij zo op ander terrein.
Wat heb je voor tips gekregen Monique (voor de huppel)? Ben ik wel benieuwd naar.
Orsje, mooi setje. Staat hem goed!
En dressjoepie, paard weer lekker los.

Buitenbak ging met History ook braaf gisteren. Eerst stukje binnen gereden en toen naar buiten.
Afbeelding

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:48

De tip die ik kreeg voor de huppel die hij maakt is dat ik dan z'n hoofd omhoog moet houden , dus even met 2 handen z'n hoofd omhoog halen desnoods met z'n neus eruit en dan gaan draaien ( wenden ) ook kreeg ik mee dat als hij het niet doet al een aantal passen ik moest gaan stappen , daar ontspannend hij het meest en neemt hij gelijk m'n hand aan ... Van daar uit weer aandraven en op tijd weer terug naar de stap en zo gaan zorgen dat hij in draf m'n hand gaat aannemen en durft te gaan draven... Als ik hem laag zet doet hij het niet daar neemt hij mijn hand gelijk aan , maar hij moet dat natuurlijk ook omhoog gaan doen..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:12

Grappig, Babootje, dat het voor jullie 'spannend' is om in de buitenbak te gaan rijden.
Wij hebben alleen een buitenbak en mij lijkt het dus enorm spannend om in een binnenbak te gaan rijden!

Wel een fijn plaatje en ik zie dat wij met hetzelfde hoofdstel rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:21

Haha ja he Marije. Het is ook niet zozeer dat het buiten is, maar wij kunnen vaak alleen s avonds en dan kies je afhankelijk van het weer en de staat van de bakbodem dan toch vaak binnen. Hij was het dus gewoon niet zo gewend. Daarbij ligt onze bak direct aan een fietspad en daarnaast een weg veel vrachtverkeer; er komt nog wel eens wat "aparts" met veel herrie langs. Aan de kopse kant een sloot met opvliegende watervogels en jagende katten op zijn tijd. Altijd wat te zien dus. Het kleine speeltuintje met glijbaantje vlak naast de bak is weg gehaald. Dat zorgde ook nog wel voor hilariteit op zijn tijd.
Aan de andere kant van de bak ligt het terras van de kantine. s Zomers ook altijd lekker vol. Schuivende stoelen en af en toe de BBQ aan.
Met mijn andere pony had ik les op vrijdag avond en dan ging bij mooi weer steevast de BBQ aan. Alsof zn eigen billen erop gingen, zo eng vond ie dat. Veel van geleerd en op concours kon ik met hem dus overal langsrijden. Dat is dan wel weer een voordeeltje. :D :D :D

Superfijn hoofdstel trouwens. Volgens mij vindt History dat ook.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:32

Haha, ja, zo heeft elk nadeel (drukte langs je eigen bak) een voordeel (op concours een 'bomproof' paard) :D

En ik herken het wel hoor, wat je zegt. Als wij een binnenbak op stal hadden gehad, had ik daar ook al lang en breed in gereden en had ik buiten vast ook spannender gevonden. Maar ja, nu rijd ik soms dus gewoon niet als het al donker is, of veel te nat. Iets met roeien met de riemen die je hebt.
Die binnenbak komt binnenkort ook wel een keer. Ga wel een keer met een stalgenootje mee naar les ofzo.

En inderdaad, ik vind het ook een superfijn hoofdstel. Mijn andere haf loopt er al zo'n 5 jaar mee en ben dus begonnen met zijn hoofdstel ook op Elmo. Maar elke keer anders afstellen vond ik zo'n gedoe. En toen vroegen mijn ouders of ik een kadootje wist voor Elmo, omdat ik hem toen gekocht had, 'gezinsuitbreiding' en ook alvast voor mijn verjaardag.
En toen heb ik van hen dit hoofdstel voor Elmo gekregen. Wel zo gemakkelijk.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:08

nickynicole schreef:
Wat een leuk paard Dresjoepie! Mooie afstamming! Het beeld is al erg volwassen. Wat je zegt over vertrouwen herken ik. Wij hebben Huegro als veulen gekocht en altijd aan huis gehad. Hij voelt tijdens het rijden zo vertrouwd. Ga je nog met de merrie Ferro x Damiro fokken? Voor een nakomeling daarvan zou ik in de rij staan :)

Maar kan me ook vinden in het verhaal van moniek21. Soms door wat voor rede ook is het vertrouwen stuk en komt het niet meer goed.

Klopt Coberlina, wij hebben 3 hele brave : Negro x Clavecimbel (ZZZ), Westpoint x Negro (verkocht) en Negro x Flemmingh (zadelmak) Nu hebben we gekozen voor ander bloed. Ons veulen is een Florencio x Flemmingh. Daar heb ik nog geen ervaring mee.

Iemand dat ik ken heeft een florencio X flemmingh. Beetje kijkerig. Maar op korte tijd van niks naar lichte Tour gereden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:11

Marije power Met het grondwerk was ik me daar al bewust van kind kan zowel links al rechts lopen nu Links wel makkelijker dan rechts! Maar met longeren is het erin geslopen helaas

Dank je voor de uitleg Moniek Ik snap nu idd wat e bedoelt en hoe het komt Fijn dat je met de nieuwe tips aan het werk kan

Babootje wat een fijne foto ziet er heel goed uit hopen dat het mooie weer aan houd kunnen jullie fijn verder trainen in de buitenbak

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:30

Leuk setje Orsje!
Moniek fijn dat je clinic zo goed ging, wie gaf de clinic? Gelukkig was je er al af voor hij schrok ;)
Mooie foto babootje, ziet er netjes uit. Dat herken ik ook hoor Marije, heb ook alleen een buitenbak (incl sloot met vogels en wegen in de buurt), lijkt mij ook spannend om straks in een binnenbak te rijden.

Hurricane loopt trouwens weer helemaal goed met zijn schiefel. Heb al weer gereden en hij was super braaf na een aantal weken stil staan :D

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:30

Lisa, sorry volgens mij was het ook al eerder gevraagd maar was ik het vergeten neer te zetten ,
De clinic was van Cindy Veldt . Hahaha ik zat er nog op toen hij open ging voor andere paarden ( 2 x ) toen deed hij niks... Hahaha maf dier is het .. Maar wel fijn dat zodra ik erop zit hij zo bij de les is ;)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:12

Ziet er fijn uit Babootje!

Top dat je clinic zo goed ging moniek :)

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:36

Stoere foto Babootje. Leuk ook dat roze, daar houd ik wel van!

Fijn dat je nuttige huppel tips hebt gekregen Moniek, hopelijk is hij snel van zijn hups af! En natuurlijk heel erg fijn dat hij zo braaf was, heerlijk.

Ha dat halster is echt heel erg leuk Orsje!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:01

Zaterdag hebben wij heel fijn gereden. Hij begint te begrijpen dat zijn hoofd laten zakken veel fijner loopt. En dan begint hij gelijk fijn los te draven. En vandaag heb ik mijn brutale varken weer als handpaard meegenomen naar het bos. Zo fijn om te kunnen doen. Lekker onbelast wat km's maken. Het is wel vaak corrigeren want ze zijn nogal ruig met elkaar. Maar gelukkig vertrouw ik mijn rijpaard echt 200% dus ik kan er tussen het opletten ook wel echt van genieten.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:04

moniek21 schreef:
Lisa, sorry volgens mij was het ook al eerder gevraagd maar was ik het vergeten neer te zetten ,
De clinic was van Cindy Veldt . Hahaha ik zat er nog op toen hij open ging voor andere paarden ( 2 x ) toen deed hij niks... Hahaha maf dier is het .. Maar wel fijn dat zodra ik erop zit hij zo bij de les is ;)

Oja, daar heb ik wel van gehoord hier uit Noord-Holland toch. Nou dan gelukkig dat hij het alleen deed toen je er niet op zat ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:13

Heerlijk Pol!
Ik vind het ook echt super om Elmo zo mee te nemen naar het bos :j

Vandaag had Elmo vrij, die had ik 2 dagen achter elkaar flink aan het werk gehad.
Heb wel 15,5 km met de gouwe ouwe gereden, die even was vergeten datie al 28 is :')
Hij zal er morgen wel anders over denken, maar vandaag hadden we dikke pret!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:22

Lisa, ja klopt uit de zuidermeer komt ze.

Pol wat heerlijk dat je zo met beide dieren naar buiten kunt.
Marije , super gaaf dat je oudje het nog zo goed doet

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:06

Ah, ik ben echt jaloers dat jullie zo dicht bij het bos wonen :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:55

xLisaa schreef:
Ah, ik ben echt jaloers dat jullie zo dicht bij het bos wonen :D

Stkjaloers zelfs. Wat leuk Pol om dat zo met je paarden te kunnen doen.