Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:48

Ons nieuwe paard stond letterlijk al twee jaar lang bij de buurman op ons te wachten :D

We waren eigenlijk nog helemaal niet op zoek toen de buurman voorstelde "waarom haal je hem niet van de wei en proberen jullie hem een tijdje". Zo gezegd zo gedaan, geheel onbevangen maar eens gekeken of het wat was. Totaal geen verwachtingen, en een paar weken later hadden we een nieuw paard :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:49

Voor een duppie oo de eerste rang is heel niet verkeerd hoor. Ik ga maar niet vertellen wat we voor de merrie betaald hebben, waar ik ontzettend blij mee ben, gezonde merrie, lief, goed karakter en lelijk is ze ook niet. Was toen nog wel een lelijk eendje. Het kan dus wel. Maar er naar zoeken is niet slim, want dan kan je wel eens teleurgesteld uitkomen. Zoiets moet gewoon bij toeval op je pad komen.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:24

Ik snap het niet dat er elke keer maar weer word gezegt dat de mensen uit dit topic te weinig geld te besteden hebben voor het paard wat ze zoeken. mijn paardje was 2250, en is alles wat ik wil. lekker voorwaarts, fris in zijn bolletje, lief. alleen 2 centimeter kleiner. maar als je gek op je paardje bent valt dat nog wel te overwegen

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:23

mij hoor je al enige tijd niet meer klagen dus ik vind het ook vervelend worden dat je daar steeds over begint.
Ben juist enthousiast dat ik een paard heb gezien dat me erg aanspreekt en dat ik daar zondag een halve wereldreis :) voor ga afleggen.

Ik verwacht ook zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Heb schijnbaar een type paard dat ik mooi vind (en jij niet) en die zijn er best in mijn prijsklasse en als ik daardoor iets langer moet zoeken.......tsja so be it!

Consessies ben ik best bereid om te doen op sommige vlakken en andere niet. Het zijn keuzes, mijn keuzes.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:07

GJ9 schreef:
Voor een duppie oo de eerste rang is heel niet verkeerd hoor. Ik ga maar niet vertellen wat we voor de merrie betaald hebben, waar ik ontzettend blij mee ben, gezonde merrie, lief, goed karakter en lelijk is ze ook niet. Was toen nog wel een lelijk eendje. Het kan dus wel. Maar er naar zoeken is niet slim, want dan kan je wel eens teleurgesteld uitkomen. Zoiets moet gewoon bij toeval op je pad komen.

Jij kon waarschijnlijk door dat lelijke eendje kijken. Dat kan ik ook. Wat een wasbeurt, scheerapparaat en 2 maand training al niet voor verandering te weeg kan brengen.......maar 99% kan dat niet en laten zich (mis)leiden door een foto.
Adverteren is nl. een kunst en een advertentie zegt veel maar niet alles (wie kent niet de kreet nieuwe auto vanaf 999 en kom je erbij en wil je 'm precies in jouw smaak blijkt 'ie alsnog 3999 te kosten)
En wie heeft het niet meegemaakt dat de foto in de advertentie fantáááástisch was en dan kom je en blijkt die mooie zwarte parel op de foto ineens een onoogelijke propje te zijn en vraag je je af of het wel hetzelfde paard is?
Daarentegen kan die wildebras die in de plassen ronddraaft als een dolle, best een leuk paard zijn als je 'm even op kalefaterd.

En ik zeg niet dat een goed paard duur moet zijn, maar ik heb al eerder in dit topic aangegeven dat een paard van 0 tot 3 minimaal al 3000 heeft gekost aan dekking, opfok, zadelmak etc. En stallen die paarden verkopen die willen verdienen aan een paard niet verliezen.
Misschien dat je met een particulier meer geluk hebt om dat pareltje tegen te komen, maar bij handelaar/stal betwijfel ik dat!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 00:53

Torius16 schreef:
GJ9 schreef:

Jij kon waarschijnlijk door dat lelijke eendje kijken. Dat kan ik ook. Wat een wasbeurt, scheerapparaat en 2 maand training al niet voor verandering te weeg kan brengen.......maar 99% kan dat niet en laten zich (mis)leiden door een foto.
Adverteren is nl. een kunst en een advertentie zegt veel maar niet alles (wie kent niet de kreet nieuwe auto vanaf 999 en kom je erbij en wil je 'm precies in jouw smaak blijkt 'ie alsnog 3999 te kosten)
En wie heeft het niet meegemaakt dat de foto in de advertentie fantáááástisch was en dan kom je en blijkt die mooie zwarte parel op de foto ineens een onoogelijke propje te zijn en vraag je je af of het wel hetzelfde paard is?
Daarentegen kan die wildebras die in de plassen ronddraaft als een dolle, best een leuk paard zijn als je 'm even op kalefaterd.

En ik zeg niet dat een goed paard duur moet zijn, maar ik heb al eerder in dit topic aangegeven dat een paard van 0 tot 3 minimaal al 3000 heeft gekost aan dekking, opfok, zadelmak etc. En stallen die paarden verkopen die willen verdienen aan een paard niet verliezen.
Misschien dat je met een particulier meer geluk hebt om dat pareltje tegen te komen, maar bij handelaar/stal betwijfel ik dat!

Ik weet niet of ik dat toen al kon zien, ik vond haar gewoon een lief koppie hebben.

Zo kwam ze aan:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3X6H8QM.jpg

En zo is ze geworden:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RVSZFFIB.jpg

Was gewoon mazzel, was een hele eenvoudige advertentie van een particulier waaraan je kon zien dat ze in de weg stond bij die mensen. Ik dacht, halen dat paard, beleren voor de wagen en dan weer verkopen, leuk projectje. Ondertussen is ze al een paar jaar onder het zadel en heeft ze nog nooit voor de wagen gestaan en is ze er nog steeds ;)

Ik heb nu haar veulen, maar die heeft me als 3 jarige dan al heel wat gekost ja! Maar die gaat ook niet weg :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:08

Het ligt er sowieso aan wat voor type je bent als mens zijnde en wat je doeleinde zijn.

Een paard zoals hierboven daar kijk ik niet eens na, dus die vergelijking gaat niet op.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:36

Nou dat klinkt lekker denigrerend. Prima dat het niet jouw type is, maar dan kan de vergelijking nog wel opgaan. Nl een particulier die een paard teveel heeft, slechte advertentie maakt en paard onder de kostprijs verkoopt. En daarbij zijn er genoeg mensen, ook in het topic die een leuk braaf veelzijdig paard kopen.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:40

Jeetje wat gaat het hier hard!
Ons paardje is goedgekeurd, dus we zijn de trotse eigenaar van een kwpn-er, hoera! Niet zo lang gezocht, en een lot uit de loterij gevonden. Nieuwe stal, nieuw paard, dus alles is even wennen. Ik wil iedereen succes wensen met zoeken, hou vast aan je principes, en het juiste paardje komt wel langs. Misschien nog een kleine tip (doen jullie misschien wel allang). Ik heb eerst een mail gestuurd met uitgebreide vragen over het paard, aan de hand van de reactie kun je vaak al zien of het zin heeft om heel lang in de auto te gaan zitten er voor. En ik vroeg om meer foto's, dan krijg je ook een heel ander beeld soms.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:47

Mimpje schreef:
@ gelukzoeker dat sowieso, ook boven de 1000 euro. Maar ik word wel altijd een beetje achterdochtig als er staat '5 jaar, zo uit de wei, nog helemaal groen!' Hoeveel mensen hebben er nou serieus een sportpaard als grasmaaier?

ehm.....wij!
wij hebben er zoveel staan, en maar weinig tijd. Dus sommige komen pas als ze 5 of 6 zijn terug naar binnen!

2 jaar geleden hebben we er 1 binnengehad die was al 9 jaar, kende nog niks!
Kregen ze nooit gevangen, dus deze is blijven lopen tot de rest van de groep weg was en hij met de laatste mee de trailer in schoot.

We werken allebei fulltime, en daarnaast staan er 5 paarden op stal die gedaan moeten worden.
Gelukkig jonge dieren ( 4 en 5 jaar), dus die rijden maar 3 a 4 keer per week. En dan doen we er ieder 2 op een avond.
En nu staan er op de wei die al 4 zijn ( stuk of 3) en die zijn volgend jaar als ze binnenkomen toch al 5. Maar we halen niks binnen voordat er eerst een andere verkocht is. Want 6 of 7 is gewoon teveel op een avond.
Aangezien wij wel echt in een paard moeten geloven, kan het dus goed zijn, dat als we volgend jaar een 5 jarige naar binnen halen, en deze springt voor ons niet goed genoeg (en met goed, bedoelen wij echt goed dus potentie voor Z en hoger) kan het zijn dat deze voor een reeel bedrag weggaat (geen 1000 euro uiteraard, maar ook niet voor de hoofdprijs).
Dus dan kan het goed zijn, dat iemand voor 2000-3000 euro een paard koopt, met veel potentie voor de dressuur (mijn vriend springt) of die zeker t/m het M leuk mee kan doen in het springen.

Het is al het waar naar zijn geld. En om eerlijk te zijn. Als iemand zijn paard 10.000 euro waard vind, maar anderhalf jaar later staat deze nog steeds op internet, betekent toch echt dat je te hoog gegrepen hebt, en zullen de eigenaren (mits ze het paard natuurlijk graag kwijt willen) zakken in prijs.

Andersom hetzelfde, als voor mij een paard maar 3000 euro waard is, en mensen gaan dan gelijk denken dat een dier iets mankeert (terwijl het gewoon gekeurd mag worden). Is het voor hun misschien wel een gemiste kans. Als een paard voor ons niet goed genoeg is (dus om door te houden en even te trainen totdat deze minstens een parcours kan springen) dan wil dat niet zeggen dat de gemiddelde wedstrijdruiter er niks aan zou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:54

Torius16 schreef:
GJ9 schreef:

Mee eens. Er zijn maar heel erg weinig mazzeltjes in de paardenwereld en ik geloof niet zo in verhalen van mensen die voor weinig een topper op de kop hebben getikt. Die verhalen hoorde je in de tijd dat de markt nog goed was veel vaker trouwens, dat is ook zo gek. Maar de kans dat jij toevallig degene bent die de topper uit de klei vist bij een of andere fokker in een achteraf dorp, is heeeeeel erg klein.

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 11:40

Die van mij was toen ik haar kreeg ook een lelijk eendje, maar is uitgegroeid tot een mooi paard. Vind ik zelf dan :) Ben altijd super blij met haar geweest.
Nu ze niet meer in de sport terug komt is ze natuurlijk in de bespiering wel weer teruggevallen, maar ze ziet er nog prima uit.

Dit is een foto toen ik haar kreeg: ( kijk niet naar mijn houding hier, was een niet goed passend zadel, was de 1ste dag dat ze op stal stond. Ik lijk wel een aardappelenzak, haha)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XQFB6TGB.jpg

Dit is een foto van 1 jaar later toen we L2 met winst hadden:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8XVL3WOU.jpg

Het is niet altijd makkelijk om door een lelijk eendje heen te kijken, in mijn geval was het karakter op dat moment heel belangrijk. Heb er nooit spijt van gehad.
Z`n karakter zoals dat van mijn merrie heb ik nog nooit bij een ander paard gehad.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:14

@ Gj9 is niet denigrerend bedoeld maar het ligt echt aan de mens zelf. Op jouw paard zou ik never nooit niet kunnen vallen gewoon omdat ik daar iid niet in ziet om er een dressuurpaard van te maken. Ik vind er nogal tuigersbloed/ of Gelders.
Wil niet zeggen dat het geen fantastisch paard kan worden

Het paard van Ingetje is leuk opgedroogd aardig wat spiertjes gekregen het is meer het type luxe paard.

@ Sky-As tot de ZZ-zwaar is tegenwoordig blijbaar basis :D

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:22

Ik zal deze week wel eens een foto opzoeken van mijn allereerste pony... Oh mennnnn wat ben ik uitgelachen toen ik op mijn stekelharige compleet verwilderde, veels te magere en onbespierde pony in de privélessen van de manege verscheen. Het was écht een lelijk eendje. Binnen een half jaar stond er een stevige, atletische en krachtige bespierde dame op stal en was ze favoriet bij heel veel mensen. Ik kreeg van ontzettend veel NBVR jury's hele enthousiaste aantekeningen op mijn protocol, daar hebben we echt lol om gehad.

Je moet er niet naar zoeken, het moet net op je pad komen en dan moet je maar net de gave hebben om er doorheen te kijken en de mogelijkheden te zien in een paard.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:22

tita schreef:
@ Gj9 is niet denigrerend bedoeld maar het ligt echt aan de mens zelf. Op jouw paard zou ik never nooit niet kunnen vallen gewoon omdat ik daar iid niet in ziet om er een dressuurpaard van te maken. Ik vind er nogal tuigersbloed/ of Gelders.

Het paard van Ingetje is leuk opgedroogd aardig wat spiertjes gekregen het is meer het type luxe paard.

Dan zal ik het wel verkeerd begrepen hebben. Het kwam op me over van: jouw paard is geen voorbeeld want dat is niet mijn type paard. Mijn gedachte is: met alle types (van koudbloed tot klassiek warmbloed tot modern warmbloed) kan je een mazzeltje hebben, maar dat is idd zeldzaam en als ik een paard zocht zou ik daar zeker niet mijn zinnen op zetten, dan kom je toch teleurgesteld uit.
Ik ben pas om mijn paard gevallen toen ik haar karakter leerde kennen (ze was voor de handel), is een heerlijk dier. Ik rijd er idd dressuur mee, ik hoop een eindje te komen in de basissport. ZZ-L zal het niet worden nee, dat kan ik niet vrees ik.
En ze is inderdaad Gelders, ik ben helemaal weg van de KWPN Gelderse richting. En ik zie wel wat in dat soort paarden voor de dresuur, ook voor springen en crossen. Ze komen over het algemeen erg leuk mee, maar uiteindelijk kwestie van smaak of je er voor kiest of niet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:52

tita schreef:

@ Sky-As tot de ZZ-zwaar is tegenwoordig blijbaar basis :D

Ik had het over springen ;) dressuur kan bijna ieder paard met een goede ruiter op zijn rug Z lopen........
En Z springen doet niet zomaar ieder paard, daar is wel iets meer voor nodig dan alleen een goede ruiter. Namelijk vermogen en instelling.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:11

Ik zet mijn zoektocht even op een laag pitje..
Heb via pb's doorgekregen dat het adres weer niet betrouwbaar was dus ben er even klaar mee.
Voortaan eerst googelen.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:19

jammer cath!

dat ga je wel vaker hebben met die andalusiers en pre's denk ik!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:28

Nathe: misschien heb ik er overheen gelezen, maar wanneer ga je weer bij dat paard kijken?

Cath: wat vervelend. In Schoonoord zit volgens mij ook een fokker. Misschien is googlen? Het is hier vlakbij, maar geen idee of het een naam heeft. Staan wel altijd leuke paarden.

Www.lavidaNueva.nl
Laatst bijgewerkt door wreckh op 25-11-11 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:30

Ja vind het ook erg jammer, was eigenlijk helemaal verliefd al..

Bedankt voor je tip wreckh maar we gaan over een poosje weer verder zoeken. Nu ga ik eerst mijn rijbewijs halen vind dat wel handig.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:31

Cath_16 schreef:
Ik zet mijn zoektocht even op een laag pitje..
Heb via pb's doorgekregen dat het adres weer niet betrouwbaar was dus ben er even klaar mee.
Voortaan eerst googelen.

Ik weet een donkerbruine 3,5 jarige lippizaner ruin uit een elitemerrie te koop staan. Ik weet dat je daar niet perse opzoek bent maar omdat je het over onbetrouwbare stallen hebt. Ik ken die mensen namelijk persoonlijk. Ze hebben meerdere lippizaners maar dit is dan een donkere. Ik weet niet wat je doelstelling ermee is maar dit zijn wel fatsoenlijk gefokte lipps met voldoende maat en geschikt voor de dressuur. Als je interesse hebt dan kan ik je de website waar die opstaat pben.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:32

morgen om 12 uur ga ik nog eens kijken ;)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:34

Spannend nathe!

Mag ik een pb equitation? Ik kan altijd even kijken natuurlijk. :)

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:33

@Sky As: idd springpaarden zijn over het algemen veel duurder dan dressuurpaarden en moeten de juiste instelling hebben.............maar dat ieder paard dressuur kan lopen tot Z??!!
Daar is wel wat voor nodig hoor! Als je de gemiddelde outdoor startlijsten bekijkt: B 150 / L1 120/ L2 60 / M1 45 / M2 30 / Z1 10 / Z2 5.
Dat heeft te maken met kwaliteiten paard én niet te vergeten kwaliteiten ruiter.....(alleen zijn de meesten stront eigenwijs en denken met een goed paard er wel te komen, maar succes komt je niet aanwaaien, daar moet je keihard voor werken!)
Als ik meeste advertenties lees waarin mensen zoeken naar: paard met potentie Z etc. etc. vraag ik mij af, waar blijven die mensen dan de jaren erna?
Niks ten nadele maar ik rij echt al vele jaren en eerlijk is eerlijk in de top kom ik steeds weer dezelfde namen tegen.....niet alleen in de basiswedstrijdsport maar ook in de Topsport echt nieuwelingen zijn er niet.

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:34

Torius16 schreef:
@Sky As: idd springpaarden zijn over het algemen veel duurder dan dressuurpaarden en moeten de juiste instelling hebben.............maar dat ieder paard dressuur kan lopen tot Z??!!
Daar is wel wat voor nodig hoor! Als je de gemiddelde outdoor startlijsten bekijkt: B 150 / L1 120/ L2 60 / M1 45 / M2 30 / Z1 10 / Z2 5.
Dat heeft te maken met kwaliteiten paard én niet te vergeten kwaliteiten ruiter.....(alleen zijn de meesten stront eigenwijs en denken met een goed paard er wel te komen, maar succes komt je niet aanwaaien, daar moet je keihard voor werken!)
Als ik meeste advertenties lees waarin mensen zoeken naar: paard met potentie Z etc. etc. vraag ik mij af, waar blijven die mensen dan de jaren erna?
Niks ten nadele maar ik rij echt al vele jaren en eerlijk is eerlijk in de top kom ik steeds weer dezelfde namen tegen.....niet alleen in de basiswedstrijdsport maar ook in de Topsport echt nieuwelingen zijn er niet.

Dit zijn aannames die nergens over gaan natuurlijk :D