Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 08:52

Duimen dat dit alles werkt Koekie73! Aan de inzet zal het niet liggen in elk geval!

Hier hadden we gisteren de strao Noordwelle. Ontzettend genoten en over 3 weken nog een strao. Op de foto's ben ik zelf niet want ik rij absoluut niet dit soort ritten ivm mijn lijf/gezondheid ;) ze staan echter openbaar op facebook dus deel ze ook gewoon hier. Uiteraard wel onze/mijn paarden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:06

Babootje schreef:
manic schreef:
Joh ga je je paarden verhuizen? Waar ga je heen? Jullie zaten niet heel ver van mij vandaan dacht ik toch? Op een mooie luxe stal….

Ja het is nog steeds een mooie luxe stal, maar de verzorging is erg achteruit gegaan. Die past er niet meer bij. Ik ga er nog niet teveel over zeggen want ik moet nog een week. :D
We gaan naar Calt Stables in Vijfhuizen.

Wat grappig ik heb met mijn eerste paard ook in Vijfhuizen gestaan. Kom zelf uit Zandvoort

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:08

Babootje schreef:
Ja, en ik ken Judith al wel een beetje. En er staan ook al wat bekenden. Het is de oude stal van Tommie Visser, echt wel heel netjes. Wel een verademing om weer bij paardenmensen te staan. We gaan het best naar de zin hebben denk ik.

Oh daar ja! En Judith ken ik ook van vroeger haha kleine wereld

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:09

Koekie73 schreef:
Spannend wel weer Babootje, maar dat klinkt als een fijne plek. Jammer dat het op de huidige stal minder is geworden.

@dierenfan wat een grappenmaker ;-)

Hier heeft Ellie therapeutische ijzers (brede teen, smalle takken om de tussenpees te ontlasten) en ze is inmiddels een keer of 5 gelaserd door de fysio. Verder is ze merrie haha. Narrig als het te lang duurt met laseren. En wil ze het liefst van de poetsplaats denderen. En als dat niet lukt, beuken met haar hoofd. Portret hoor. Ze kan natuurlijk d'r ei niet kwijt en haar geduld wordt er niet beter op. Morgen gaan we d'r even lekker wassen, poetsen etc dat vindt ze altijd heerlijk.

Dochter mag 1 van de pony's van de staleigenaresse rijden dus dat is heel fijn. Verder maar afwachten tot we over een week of 6 de controle echo doen.

Knap paard <3

[ Afbeelding ]

Ze is zeker knap!! Dat mooie snuitje maakt alles weer goed (nou ja inmiddels misschien niet meer) :(:)

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:10

dierenfan schreef:
Duimen dat dit alles werkt Koekie73! Aan de inzet zal het niet liggen in elk geval!

Hier hadden we gisteren de strao Noordwelle. Ontzettend genoten en over 3 weken nog een strao. Op de foto's ben ik zelf niet want ik rij absoluut niet dit soort ritten ivm mijn lijf/gezondheid ;) ze staan echter openbaar op facebook dus deel ze ook gewoon hier. Uiteraard wel onze/mijn paarden

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Oh wat tof zeg!!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:11

Ik kreeg deze lieve foto van mijn les. Maar zie hoe groot ze is geworden stiekem. Ik kijk niet meer over haar heen als ik er naast sta :))

Afbeelding

Koekie73

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 14:28

Heel tof @dierenfan! Wat zijn ze ontzettend braaf joh.
Jammer dat je dat dan zelf niet kan doen, denk ik?

@QBB hoe lang ben jij zelf? Maar idd ze lijkt lekker gegroeid <3

@oji lekker weer he? Hoe gaat het met jou en Owen?

Voor het eerst heb ik het idee dat Ellie zich echt goed voelt. Ze is weer speels maar wandelt ook braaf mee de rechte revalidatiestukken. Naast het laseren geeft ik haar ook Harpagyl.
We zouden eigenlijk nog shockwave doen 2x op de kliniek maar omdat we ook al 3x pw laseren lijkt me dat een beetje veel. Ik twijfel nu of ik dat toch ook nog moet doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 15:42

Queenbeebee idd wat is ze groot! Koekie73 dat ik het zelf niet kan boeit mij 0,0 haha ik blijf het rijden spannend en eng vinden. Zeker in zo'n grote club (ongeveer 140 paarden) mij niet gezien. Ik ben enkel dolblij dat ik bijrijdsters heb die dat wel ontzettend gaaf vinden en er gigantisch van genieten. De volgende strao die we gaan rijden hun samen de paarden met auto en trailer heen en weer en rijden hun de paarden. Mijn man werkt dan en ik doe net als gisteren. Ik help s ochtends de paarden poetsen enz. Dan gaan hun rijden en doe ik paddock en stallen poetsen en ga achteraan om daar weer te helpen tot ze weg gaan. Ik heb de honden bij dus ga dan naar waar hun strand af gaan om ruim een uur met de honden te lopen en ravotten in duin en aan zee. De rest rijdt ik weer naar volgende stops en haal wat voor de inwendige mens. Thuis is het schoonmaken van de spullen ook mijn werk gewoon omdat ik dat graag bij houdt. Ik geniet minstens net zo hard omdat al mijn dieren zo enorm genieten! Geef mij het mennen maar ;) mijn paard vind alles prima als hij maar in actie mag komen.
Ze zijn inderdaad giga braaf. Wel erg wakker en energiek maar zien weinig boskabouters en vinden ontzettend veel dingen normaal

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 17:22

Koekie73 schreef:
Heel tof @dierenfan! Wat zijn ze ontzettend braaf joh.
Jammer dat je dat dan zelf niet kan doen, denk ik?

@QBB hoe lang ben jij zelf? Maar idd ze lijkt lekker gegroeid <3

@oji lekker weer he? Hoe gaat het met jou en Owen?

Voor het eerst heb ik het idee dat Ellie zich echt goed voelt. Ze is weer speels maar wandelt ook braaf mee de rechte revalidatiestukken. Naast het laseren geeft ik haar ook Harpagyl.
We zouden eigenlijk nog shockwave doen 2x op de kliniek maar omdat we ook al 3x pw laseren lijkt me dat een beetje veel. Ik twijfel nu of ik dat toch ook nog moet doen.

Ik ben zelf 1.73 dus gok dat ze 1.75 is. 19 maart wordt ze gewogen en gemeten. Ben benieuwd:))

Wat fijn zeg dat Ellie zich zo goed voelt! Snap je twijfel idd, misschien eerst laseren afmaken dan?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 17:27

Ik snap je helemaal hoor dierenfan. Door mijn lijf kan ik ook nog maar weinig maar de dingen die ik doe, geniet ik intens van. Ook als iemand anders het dan voor mij doet

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:36

Dat is een flinke baby inderdaad QueenBeeBee… :D

Fijn dat Ellie zich weer beter lijkt te voelen. Ik moet zeggen dat de zonnestralen hier ook hun positieve uitwerking hebben. Begin weer echt heel fijn te rijden met mijn paardje en ze is echt veel minder kijkerig zo. Wel kort gereden want ze was was een beetje uit haar toeter op de paddock en hop ijzer kwijt.

Zo een strao is wel super gaaf ook! Fijn dat je ook op zo een manier lekker van je paardjes kan genieten. Dat is toch ook super? Ik wordt ook zelf blij als mijn beestjes het fijn hebben.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:37

Hahaha ja flink zat maar idd echt nog een baby en zo lief! Dus dat scheelt wel echt hoor, goed karakter.

Nou dat is ook zo: beetje zon en beter weer scheelt zo veel

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:56

Gisteren lukte het laseren helemaal niet. Ellie raakt in paniek inmiddels bij al dat gedoe aan haar benen. Inmiddels heeft ze al een negatieve associatie met de poetsplaats hierdoor. Dat krijgen we zo weer opgelost natuurlijk.
Zondag weer laseren maar het lukt bijna niet meer omdat ze gaat slaan en alles probeert om te vluchten. Zo sneu om te zien. Zondag gaan we het proberen om in de paddock te doen en dan met tranquigel.

De moed zakt me wel in de schoenen. Al deze paniek voor haar, is het me ook niet waard eigenlijk. Maar tegelijkertijd wil ik dat haar pezen genezen. Wat een ellende zeg.
Ik ben er zo klaar mee. Had er uiteraard totaal iets anders van verwacht toen we haar als 2 jarig puppy kochten :-(

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:50

oh wat sneu dat ze er zo van in paniek raakt. Is er iets gebeurd waardoor dit komt, want op zich is laseren pijnloos. Snap dat de moed je in de schoenen zakt, hopelijk lukt het met tranquigel en op de paddock. Arme Ellie. Zoveel pech verwacht je inderdaad niet als je een 2-jarige koopt en denkt, daar is nog niets aan gesleten. Ik deed trouwens toen met Owen zijn wond en ik nog niet wist dat hij geopereerd zou moeten worden, elke dag laseren met een handlaser die ik gehuurd had (is niet High Power, prima voor wonden maar niet sterk genoeg voor pezen helaas). Maar daar had Owen na een paar keer op de poetsplaats ook een broertje dood aan en werd strontsjacherijnig. Ik deed het daarna in zijn box, zette hem vast in de hoek en hing in de hoek een groot hooinet op zodat ie kon eten. Dat ging wel beter.
Nog steeds geen veulie Babootje?????

Owen gaat heel goed. Wordt steeds stabieler en rechter. Gaat steeds meer mijn been accepteren en komt heel mooi in verbinding en blijft daar nu ook in de overgangen. Alleen aanspringen in rechtergalop is nog een dingetje. Vreemde is, als hij eenmaal in die rechtergalop zit, die voor mijn gevoel eigenlijk makkelijker voelt als de linker, dus ik zal wel zitten te prutsen met aanspringen. En halthouden, maar daar heb ik eigenlijk ook gewoon nog niet op geoefend...is zo'n oefening die er bij mij altijd bij inschiet terwijl het wel heel nuttig is om ze netjes en gesloten te leren halthouden.

En voor die dingen zou ik dus echt nu wel heel graag een lesje willen. Rust alleen een vloek op lessen geloof ik. Iedere keer komt er iets tussen. Bij mijn eigen instructrice (niet op stal waar ik sta dus daar moet ik met de trailer heen)....eerst hadden we het trailerlaad issue waardoor het niet doorging, toen een paar keer net op mijn avond enorm slecht weer, in de kerstperiode had Owen een klap van een ander in de paddock gekregen, waardoor een ei op zijn scheenbeen had, dus 2 weken rust gegeven, toen bak of verzopen of bevroren, tussendoor ik grieperig. 3 weken geleden eindelijk weer een keer kunnen lessen, daarna instructrice griep en nu op vakantie. Dus ik dacht, weet je wat, ik spreek in die vakantie een lesje af bij een instructrice op stal, geeft heel goed les dus leek me prima....zou afgelopen maandag zijn...instructrice afgebeld met griep, naar vanavond gezet....nog steeds griep....eind van het liedje is dat ik nu in 3,5 maand tijd maar 1 keer les heb gehad en dat terwijl ik echt een lesbeest ben dat normaal gesproken elke week een privéles boekt (en soms meer).
Nou red ik me wel, ik heb genoeg jonge paarden gereden om gewoon vooruit te kunnen, maar ik vind lessen zo verschrikkelijk leuk en fijn en belangrijk. En juist voor die 2 bovengenoemde punten zou het fijn zijn als je dan net even weer wat handvatten krijgt. Maar mag niet zeuren, overall is Owen die afgelopen 3,5 maand echt enorm verbetert en sterker geworden en zijn ontwikkeling hoeft echt niet sneller als dat het nu gaat. Volgende week is mijn instructrice terug, het weer lijkt okay....zou het dan toch weer een keer lukken????

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:18

@oji zo leuk om te lezen hoe het gaat met Owen!
Het klinkt wel als Murphy's law met jouw lessen :D
En natuurlijk red je je, maar mijn ervaring is dat je met zo'n les ook weer energie krijgt. Gewoon weer even een doel om mee te gaan puzzelen, anders dan wanneer je zelf aan de slag gaat.

Mijn dochter mag nu 1 van de pony's van staleigenaresse rijden. Lief dier waar jongere meisjes oprijden die het merrietje niet iets kunnen leren dus dat mag mijn dochter doen. Die heeft er wel lol van zo'n eigenwijs ding weer wat bij te brengen. Maar liefst pakt ze Ellie op natuurlijk.
Ik heb ook echt geen geld meer om er weer 1 bij te kopen (althans wel om te kopen maar de maandelijkse kosten is meer het probleem) maar ik vind het wel echt heel sneu zo.

Nee er is niet iets speciaal verkeerd gegaan waardoor het laseren niet goed lukt. Het is gewoon de operatie aan dat been, daarna meerdere keren geprikt en geplukt aan dat been natuurlijk. Het emmertje is gewoon vol wat haar been betreft lijkt het. En toen we haar kochten was ze al geen fan van mensen die aan haar benen zaten. Hebben we veel tijd in geïnvesteerd, maar dat eist nu wel zijn tol lijkt het.

We gaan het daarom zondag ook in de paddock proberen met tranquigel vantevoren. Omdat ze dan gewoon eten heeft en naast haar maatjes staat. Hopelijk helpt dat.
De fysio kan nooit 's avonds anders was op stal echt veel beter geweest. Maar goed op dit moment denk ik zelfs dat ze dan vervelend wordt.

Ze is er sowieso wel 1 die snel het koppie vol heeft hoor, ook met trainen. Aan de andere kant is het ook niet niks wat ze al heeft meegemaakt.

Anyway, ik ga duimen dat jouw les doorgaat volgende week :)

@babootje nog veulenloos?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:59

Is ook zo hoor dat bij die jonkies op een gegeven moment het emmertje vol is. Volgens mij deden ze de laatste paar keer bij Owen ook een beetje tranquigel bij de verbandwissel, omdat hij daar ook helemaal klaar mee was.
En er eentje bijkopen, dat is idd ook superduur en ook nog geen garantie. Ik weet nog wel dat toen Owen op Lelymare stond en Bobo op pensioen, dat ik wel eens dacht, ik heb nog nooit van mijn leven 2 eigen paarden gehad, ik heb nog nooit van mijn leven maandelijks zoveel geld aan mijn paarden uit moeten geven en ik heb nog nooit van mijn leven (okay, behalve voor ik 10 was en in mijn studententijd toen ik helemaal gestopt was) zo weinig paardgereden 8)7

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:24

Ik heb er wel 2 gehad maar vind toen ze alletwee vol in het werk stonden vond ik dat ik ze eigenlijk alletwee net niet genoeg aandacht kon geven. Was altijd echt alleen maar haasten haasten haasten. Ik zou er niet zo snel meer aan beginnen, buiten dat ik dat qua maandelijkse kosten tegenwoordig ook gewoon te veel vind.

Wat vervelend dat het zo in Ellie haar koppie zit. Tranquigel gebruik ik ook zo nu en dan, bvb bij de eerste keer warm beslaan. Iemand heeft me ook eens zo een likbakje gegeven. Die combo werkt bij mij heel goed om de ervaring voor haar “leuk” te maken.

Fijn dat je zo lekker stappen maakt met Owen oji!! Wel jammer van het lessen, maar die griep waait ook echt stevig rond. Heb al heel veel mensen gehoord die echt lang ziek waren.

Mijn merrie is nog een beetje puberaal en heeeeeel snel beledigd, dus als ik het ff niet helemaal goed doe vindt ze daar wel wat van zeg maar. Ik hoop binnenkort zelf ook weer te gaan lessen, kan de begeleiding goed gebruiken. De momenten die goed gaan is het wel gewoon echt een geweldig paard. Als het kwartje straks gaat vallen en alles meer routine wordt gaat ze het heel goed doen denk ik.

Vind het zo een gek idee dat ze bijna 5 is. Ik vind haar nog zo een baby :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:06

Succes Koekie73 hopelijk lukt dat! Ik ken het gedoe met benen. Hier dan ivm mijten en wonden door het schuren. Toen het heftig was mochten we alles. Eenmaal aan het genezen ging hij er een mening over hebben. Een tijd lang met 2 mensen moeten doen en ook zweep erbij ter ondersteuning. Een poos kon ik het alleen af met zweep ter ondersteuning en vandaag kon ik weer relaxt behandelen zonder extra hulpmiddel. Hij ging voornamelijk stampen en heel vlot op mij af draaien. Niet handig als je zelf niet vlot bent en gebogen moet werken.
Wie weet voelt zij zich ook beterder en daarom meer praatjes! Hoop dat zo voor jullie!

Hier 2 paarden natuurlijk maar 1 van mijn man en 1 van mij. Dan nog koudbloeden ook en toch nog 2 verzorgsters erbij. Dan nog is het in de wintermaanden echt soms zoeken om ze genoeg beweging te geven. Inmiddels deze week gestart met mennen dus komende maanden gaat dat weer prima zo met 2 paarden en 4 mensen. Nu doen we ook alles rondom de paarden zelf inclusief hooien en stro enz. Scheelt gigantisch in kosten maar wel erg tijdrovend.
Onze oudste ook eens enkelspan ingespannen na 2 jaar dat niet gedaan te hebben.
Afbeelding
Afbeelding

Ik duim voor jou Oji dat de les komende week door mag gaan!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:38

Ach arme Ellie en arme jullie ook :(:)
Niet leuk om in zo’n langslepend traject te zitten en al helemaal niet om te zien dat Ellie haar emmer zo vol zit. Hopelijk lukt het in de paddock wel, goed idee. Succes vandaag!

Jemig Oji wat een pech zo met lessen. Snap dat je graag les wil rijden met Owen. Wel fijn en heel leuk om te lezen dat het zo goed gaat. =:)

Ik kan zo genieten van jouw foto’s met je stoere krachtige paarden dierenfan!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:41

manic schreef:
Ik heb er wel 2 gehad maar vind toen ze alletwee vol in het werk stonden vond ik dat ik ze eigenlijk alletwee net niet genoeg aandacht kon geven. Was altijd echt alleen maar haasten haasten haasten. Ik zou er niet zo snel meer aan beginnen, buiten dat ik dat qua maandelijkse kosten tegenwoordig ook gewoon te veel vind.

Wat vervelend dat het zo in Ellie haar koppie zit. Tranquigel gebruik ik ook zo nu en dan, bvb bij de eerste keer warm beslaan. Iemand heeft me ook eens zo een likbakje gegeven. Die combo werkt bij mij heel goed om de ervaring voor haar “leuk” te maken.

Fijn dat je zo lekker stappen maakt met Owen oji!! Wel jammer van het lessen, maar die griep waait ook echt stevig rond. Heb al heel veel mensen gehoord die echt lang ziek waren.

Mijn merrie is nog een beetje puberaal en heeeeeel snel beledigd, dus als ik het ff niet helemaal goed doe vindt ze daar wel wat van zeg maar. Ik hoop binnenkort zelf ook weer te gaan lessen, kan de begeleiding goed gebruiken. De momenten die goed gaan is het wel gewoon echt een geweldig paard. Als het kwartje straks gaat vallen en alles meer routine wordt gaat ze het heel goed doen denk ik.

Vind het zo een gek idee dat ze bijna 5 is. Ik vind haar nog zo een baby :')

Oh ja zo’n lik bakje. Goed dat je het zegt, de smid komt deze week voor het eerst. Ik kan inmiddels aan de benen zitten van mijn baby maar optillen is echt een andere fase waar we nog niet helemaal zijn. Kon en durfde het ook niet te oefenen na de operatie aan mijn duim.
Dus zo’n bakje is een mooie afleiding dan ja

Klinkt als een echte merrie idd! En snap je helemaal dat je denkt: het is nog een baby

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:45

Ik zat vandaag weer eens foto’s te kijken van mijn eerste merrie. Heb haar 18 jaar gehad en noemde haar altijd mijn zwarte heks :')

Haar standaard look, zo zaten haar oren het lekkerste denk ik _O-

Afbeelding
Afbeelding

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:11

Hahaha gezellige look @QBB :D

Het laseren ging goed vandaag. Lekker in de paddock naast haar maatjes. Haf uur vantevoren een beetje tranquigel gegeven. Op deze manier kunnen we het nog 3 weken volhouden :)

Zo'n likbakje hebben we ook, maar ze raakt zo gestresst dat ze daar ook geen interesse meer in heeft. Bij de hoefsmid werkt het wel, als afleiding.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:25

Koekie73 schreef:
Hahaha gezellige look @QBB :D

Het laseren ging goed vandaag. Lekker in de paddock naast haar maatjes. Haf uur vantevoren een beetje tranquigel gegeven. Op deze manier kunnen we het nog 3 weken volhouden :)

Zo'n likbakje hebben we ook, maar ze raakt zo gestresst dat ze daar ook geen interesse meer in heeft. Bij de hoefsmid werkt het wel, als afleiding.

Yes wat fijn dat het goed ging! Echt blij voor jullie
En het wordt ook heerlijk weer deze week, hopelijk helpt dat ook een beetje mee voor haar gemoedstoestand {:}

Waar koop ik zo’n lik bakje eigenlijk?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:27

Oh Welkoop o.a. zie ik. Van de week even langs fietsen :j

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:38

Gelukkig ging het lazeren nu wel goed. Ik sta altijd verbaasd hoe zelfs zo een klein beetje tranquigel op zo een groot paard in kan werken.

Fijn om de scherpe randjes er even af te halen en het voor iedereen weer leuk te maken. Ik doe liever dat dan dat ik er weer een heel ding van maak.

Wij hadden gisteren trouwens ook ons eerste mini buitenritje op het land :D (achter haar vriendinnen aan uitstappen)