Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:11

Bij ons is de wachtlijst ca 45 personen en met minimaal verloop kan dat zomaar 10 jaar duren. Box aanhouden zonder paard is betalen ca 2/3 vd stalprijs met paard en dan blijft het ook jouw box

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:22

pantarhei schreef:
Bij ons is de wachtlijst ca 45 personen en met minimaal verloop kan dat zomaar 10 jaar duren. Box aanhouden zonder paard is betalen ca 2/3 vd stalprijs met paard en dan blijft het ook jouw box

Doen ze bij jullie nog aan wachtlijst, dan?
Daar is onze stalhouder al jaren geleden mee gestopt. Dat verloop redden wij niet eens. En het verloop dat er wellicht komt, wordt eerst opgevuld met paarden van stalgenoten die nu elders wonen, als die eigenaren tenminste niet besluiten de stal aan te houden op zoek te gaan naar een volgend paard.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:27

ikke schreef:
Fly_high schreef:
Ik vind dat het echt dramatisch is geworden qua beschikbaarheid van pensionstalling in de Randstad, paar maanden terug kon ik bij mijn huidige stal zomaar terecht van buitenaf en ik kon ook nog uit 2 soorten stallen kiezen wat mij het meeste beviel. Nu hebben ze een wachtlijst van stuk of 15 mensen :') als pensionklant krijg ik wel voorrang maar ik betwijfel dat er daadwerkelijk iets vrijkomt.
Ik overweeg zelfs om mijn paarden (mocht ik nummer 2 daadwerkelijk kopen) dan apart te stallen maar ideaal is dat zeker niet. En vrijwel elke stal die ik bel zit vol en met overvolle wachtlijst daarbovenop.

Het gehaaste van de huidige markt vind ik ook erg irritant, elke verkoper blijft er naar mijn idee teveel druk op zetten dat je bij eerste keer proefrijden al ter plekke beslist of je het paard wil hebben en daar word ik helemaal niet blij van :n Ik ben allesbehalve een eeuwige twijfelaar, met mijn laatste aankoop heb ik het paard twee keer binnen een week gezien en meteen een afspraak gemaakt om te keuren, dat lijkt me persoonlijk niet gek lang ofzo? Maar nu is het ineens toch uit den boze :+

Maar wie verplicht jou om een paard te kopen?

Persoonlijk zou ik de markt succes wensen en rustig afwachten tot de zeepbel uit elkaar geknald is.
Dat gaat echt wel gebeuren, ook al willen sommige mensen je iets anders laten geloven.

En stalling op een uur rijden; daar heb ik helemaal geen tijd voor. Dan zou ik mijn paard alleen in het weekend zien. Ja, ik weet een stal op een uur rijden en ik acht de kans niet onmogelijk dat er plek gemaakt zou worden voor mijn paarden, maar goed, niet elk paard heeft z'n eigen fanclub......

Niemand kan mij ertoe verplichten en toch zou ik het fijn vinden om er nog een te hebben :) Maar ik ga zeker niet het dubbele van de (naar mijn idee) logische prijs betalen noch met een paard thuiskomen waar ik geen 100% goed gevoel bij heb "omdat de markt nou eenmaal zo is", dan wacht ik het inderdaad liever af. Ik ben het met je eens dat deze zeepbel gegarandeerd gaat barsten, de vraag is alleen wanneer?

En het opjagen door verkopers vind ik soms gewoon zo raar, vooral als er in de advertentie staat dat een goed huisje oh zo belangrijk is maar het beest moet blijkbaar vooral zsm weg.

ivy_power89

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:59

Wachtgeld is in dit geval 50% ofzo. Dat is voor de stalhouder geld waar we verder geen onderhoud qua stro, hooi etc voor is.
En het is niet zo dat als je al klant bent, dat je voorrang op de wachtlijst hebt.....
Gelukkig is het daar nooit van gekomen. Want mijn ene paard vertrok en de ander kwam 2 dagen later :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:03

ivy_power89 schreef:
@romy1234 heb je bij overlijden niet aangegeven dat je een nieuw paard zou kopen?
Of de stal dit niet aan je gevraagd?

Ik heb bij verkopen van mijn andere paard aangegeven dat ik de stal wilde aanhouden, ook omdat ze dus zoveel mensen op de wachtlijst hebben. Dan maar wachtgeld betalen maar ik zag het niet zitten om mijn ene paard op de ene stal te hebben en mijn andere op een andere stal.....

Nee in eerste instantie niet omdat ik nog niet zeker wist of ik ooit weer een nieuw paard wou hebben. Na een halve week heb ik aangegeven dat ik het oké vond dat de eerstvolgende op de wachtlijst gebeld werd, als het aan de stalhouder lag had ik de stal kosteloos nog wel weken leeg mogen houden maar vond ik niet fair naar hem toe.
Een week na haar overlijden wist ik wel dat er een nieuwe zou komen maar had in de planning voor een half jaar ofzo eens op zoek te gaan.
Als ik van te voren had geweten dat een maand later een nieuw paard had staan dan nog had ik dezelfde box niet willen aanhouden aangezien mijn paard daar overleden is.

Ik heb een giga fijne stalhouder die veel meedenkt en eerlijk is, wou ook geen andere stal.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:10

Wachtlijsten slaan nergens op. We hadden een hele wachtlijst, maar die staan uiteindelijk nu toch ergens anders. Als mensen ontevreden zijn blijven ze niet staan waar ze staan en als je ze dan 3 maanden later belt zeggen ze logischerwijs: ik heb mijn paard net verhuist ik wil eerst hier bekijken hoe het bevalt :) . Wij vullen het meeste nu via via.

Alleen de loopstal mensen zijn echt actieve wachtlijsters, die vragen soms bijna maandelijks of er plek is.

Per 1 mei kunnen we er weer wat kwijt, begint het landseizoen. Maarja, die moeten ook ooit weer naar binnen en overboeken doe je ook niet :')

Voorlopig gaan wij ook zeker niet uitbreiden, 100 is wel even genoeg :o . Eerst de accommodatie weer aanpakken. En in de buurt word het meeste zonder vergunning opgerold en nieuwe krijgen geen vergunning. Alleen omgeving Pijnacker zie ik wel wat nieuwe stallen ontstaan steeds lijkt wel. Zal per gemeente verschillend zijn hoe coulant ze zijn denk :o

Nouja, t gaat nou helemaal de andere kant op dit topic, ook niet de bedoeling misschien :o .

Alhoewel ik er knap stress van zou krijgen als ik iets ging kopen en er was nergens plek...

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:43

Ik betaal ook wachtgeld. Heb mij inmiddels al wel een aantal x schuldig gevoeld na het zoveelste telefoontje die ze kregen met de vraag voor stalling... Maar ze zijn daar resoluut in en geven duidelijk aan dat ik mij niet bezwaard hoef te voelen.
Ze weten dat ik rustig zoek en het zo een aantal maanden kan duren. Geen idee.

Oke ik vond de paarden al behoorlijk prijzig maar vergis ik mij nou dat ze met de week duurder worden? En de aantal reacties op een paard alleen maar toeneemt? :(

@ ikke ik hoop toch echt dat de zeepbel snel eens uit elkaar knalt. Ik geloof er ook zeker in maar wanneer geen idee! En hopen dat ik dan niet ook persoonlijk mee in een crisis zit :D :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:49

Ik vermoed dat als mensen straks weer meer buitenshuis gaan werken, er ook wel weer meer paarden op de markt zullen komen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:50

Ruitje daar zit ik ook een beetje mee, aardig veel stress van nog geen plek vast hebben terwijl ik al zo actief bezig ben met zoektocht naar tweede paard. En ik heb niet het idee dat wachtlijsten hier een oplossing voor zijn gezien er meestal zoveel mensen op staan dat de kans op een plek vrijwel nihil blijft tenzij je bereid bent om echt jarenlang te wachten.

Maar tegelijkertijd snap ik het helemaal dat stalhouders niet zomaar boxen gaan reserveren voor potentiële klanten die nog niet eens een specifiek paard op het oog hebben, kale stalhuur zitten ze bij de meeste stallen ook niet naar uit te kijken.

Volgens mij moet je soms net dat klein beetje geluk hebben ;)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:53

Mkango schreef:
Ik vermoed dat als mensen straks weer meer buitenshuis gaan werken, er ook wel weer meer paarden op de markt zullen komen.

Dat hoor ik idd veel. Ik snap dat alleen niet zo goed.

Ik heb al 10 jaar eigen paarden. Werk sinds september pas thuis, voorgaande jaren altijd buitenshuis gewerkt icm een paard.

Daarom snap ik niet dat mensen nu wel tijd hebben voor een paard en anders niet :=

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:56

Ik denk vooral ook dat mensen nu meer geld overhouden omdat ze (oa) niet uit eten en op (verre) vakantie gaan. Het zal een combi zijn van geld en tijd overhouden en een bezigheid zoeken wat wel kan in de lockdown.
En ik denk ook wel als het paard er eenmaal is en mensen weer moeten gaan werken denken van “dat zien we dan wel weer/passen er een mouw aan”.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:58

Dilan93 schreef:
Mkango schreef:

Ik heb al 10 jaar eigen paarden. Werk sinds september pas thuis, voorgaande jaren altijd buitenshuis gewerkt icm een paard.

Daarom snap ik niet dat mensen nu wel tijd hebben voor een paard en anders niet :=

Nou, waarom denk je dat de horeca steen en been klaagt?

Er zijn bosjes mensen die meer geld naar de horeca brachten dan onze paarden kosten.

Dat is niet goed of slecht, dat is een keuze en nu een ander die keuze voor ze gemaakt heeft, zien ze ruimte. Een deel van die mensen zal niet terug keren naar dat oude ritem maar een deel ook wel en die paarden komen dan weer op de markt, want ja, toch niet zo leuk als in de kroeg (of zoiets).

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 23:11

Voor de mensen die een haflinger hebben gekocht.
Zijn jullie ook lid geworden van het stamboek en zo ja heeft het een meerwaarde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 23:42

Dilan93 schreef:
Mkango schreef:

Omdat mensen nu kleine huishoudelijke taken snel tussendoor kunnen doen, geen reistijd hebben, flexibeler kunnen werken etc., Dus waar een werkdag je voorheen misschien wel 10-11 uur van je dag kostte en je daarna nog je huishouden moest doen, heb je dat nu allemaal na 8-9 uur achter de rug en heb je dus meer tijd voor dingen als een paard.
Daarnaast haalt ikke ook wel een goed punt aan: geld brandt mensen nu in de zakken. Geld dat ze normaliter zouden uitgeven aan uitjes, vakantie, horeca etc., hebben ze nu "over." Daar valt ook een beetje mee samen dat het sociale leven van een hoop mensen ook bijna 0 is, maar als er straks weer sociale verplichtingen e.d. komen, mensen ook hun partner nog eens willen zien, vakanties weer mogelijk zijn, is zo'n paard soms ook wel lastig en duur. :P

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 23:58

Kimberley_ schreef:
Zijn jullie ook lid geworden van het stamboek en zo ja heeft het een meerwaarde?

Ik twijfel nog, deels denk ik van ja leuk! En dan zet ik het paspoort op mijn naam maar deels wat is er precies de meerwaarde van...?

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 00:03

FleurSandro schreef:
Kimberley_ schreef:

Ik twijfel nog, deels denk ik van ja leuk! En dan zet ik het paspoort op mijn naam maar deels wat is er precies de meerwaarde van...?

Dat heb ik dus ook.
Paspoort op naam kan ook zonder lid te zijn is alleen duurder.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 00:10

Mkango schreef:
Omdat mensen nu kleine huishoudelijke taken snel tussendoor kunnen doen, geen reistijd hebben, flexibeler kunnen werken etc., Dus waar een werkdag je voorheen misschien wel 10-11 uur van je dag kostte en je daarna nog je huishouden moest doen, heb je dat nu allemaal na 8-9 uur achter de rug en heb je dus meer tijd voor dingen als een paard.
Daarnaast haalt ikke ook wel een goed punt aan: geld brandt mensen nu in de zakken. Geld dat ze normaliter zouden uitgeven aan uitjes, vakantie, horeca etc., hebben ze nu "over." Daar valt ook een beetje mee samen dat het sociale leven van een hoop mensen ook bijna 0 is, maar als er straks weer sociale verplichtingen e.d. komen, mensen ook hun partner nog eens willen zien, vakanties weer mogelijk zijn, is zo'n paard soms ook wel lastig en duur. :P

In feite kunnen we ook naar onszelf als (potentiële) kopers kijken, wij doen er ook aan mee. Waarom zoeken wij juist nu?

Voor mij is dat ook deels de huidige situatie en ook blijvende veranderingen, zo geeft mijn werk aan dat 80% thuiswerken de norm blijft. Dat maakt inderdaad dat ik meer tijd en ruimte heb voor een paard. Ik denk dat het wel mee zal vallen met de markt na alle lockdown-ellende, niet iedereen zal dan gelijk hup z’n paard verkopen. Net zoals ze ook de honden en katten die nu aangeschaft worden niet ineens weg zullen doen.

Ontopic: hebben jullie goede ervaringen met het plaatsen van zoekertjes, en waar doe je dat dan? Sporthorses, bokt markt...?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 06:35

Ja oke, geld kan ik idd begrijpen, dat dat nu meer overblijft.
Het kopen van een paard als een soort van tijdsbesteding nu er wat minder te doen is begrijp ik minder.

Waarom ik nu zoek? Omdat mijn eigen paard in januari ingeslapen is en ik het maar niks vind om geen eigen paard te hebben. We hebben Matt dan wel, maar die is eigenlijk van mijn vriend. :)

Lid worden van een stamboek heb ik nooit gedaan. Ben al lid van de knhs en endurancevereniging, vind ik wel weer genoeg lidmaatschap :')
Mocht ik in de toekomst weer wedstrijden willen gaan rijden, hoef ik enkel een starpas aan te vragen.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:14

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:26

pantarhei schreef:

Ow wauw 45 personen op de wachtlijst.

Ik denk dat het kopen van paarden in Corona tijd vooral een combinatie is van veel thuiswerken, wat geld over en weinig anders kunnen doen.

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:19

Tja ik ben benieuwd hoor, of het dan na de coronatijd weer zoals voorheen wordt. Natuurlijk kijkt iedereen uit naar het moment dat de maatregelen er af gaan en we weer meer vrijheid hebben. Maar ik denk dat heel veel mensen het afgelopen jaar ook hebben ingezien dat het ook leuk kan zijn om je tijd /geld dicht bij huis uit te geven, in plaats van 3x per jaar op vakantie gaan en 2x per week uit eten :+

Ik lees overal dat er verwacht wordt dat asiels overvol komen te zitten en paarden massaal de markt weer opkomen, maar ik vraag het mij af :)

Wat niet wegneemt dat het inderdaad een gekke overvraagde markt is, wat wel wat minder mag :')

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:37

mpc_rijder schreef:
Tja ik ben benieuwd hoor, of het dan na de coronatijd weer zoals voorheen wordt. Natuurlijk kijkt iedereen uit naar het moment dat de maatregelen er af gaan en we weer meer vrijheid hebben. Maar ik denk dat heel veel mensen het afgelopen jaar ook hebben ingezien dat het ook leuk kan zijn om je tijd /geld dicht bij huis uit te geven, in plaats van 3x per jaar op vakantie gaan en 2x per week uit eten :+

Ik lees overal dat er verwacht wordt dat asiels overvol komen te zitten en paarden massaal de markt weer opkomen, maar ik vraag het mij af :)

Wat niet wegneemt dat het inderdaad een gekke overvraagde markt is, wat wel wat minder mag :')

Er wordt om mij heen massaal gefokt met honden,katten,paarden enz..... Nu is het leuk een hond een kat of een paard maar als ze straks weer 3 x per jaar op vakantie kunnen dan wordt het al snel vervelend. Vrees ik..... En dan hebben we weer dieren in overvloed!
Broodfokkers schieten nu al helemaal als paddestoelen de grond uit. 2000 euro voor een simpele pup, ik ken er 1 die had 10 pups bij zn boederij hond,binnen 1 dag allemaal kwijt!
En die mensen zien dus geld.... Makkelijk geld verdienen zo! Dus hup maar snel weer laten dekken.
Zucht dit kan op de langere termijn toch alleen maar voor problemen zorgen?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:47

Babootje schreef:
Wij zijn gewoon op zoek naar een stal met goede faciliteiten. Met 2 paarden. Binnen en buitenbak met goede bodems, paddocks en/of wei waar paarden minimaal 2-3 uur in buiten kunnen staan (niet in - grote- groepen). 3 x per dag goede kwaliteit hooi of kuil, 1e hooibeurt voor de krachtvoerbeurt en s avonds afvoeren. Elke dag mesten (dus geen bergen en dalen in stal). Binnenstallen met contactluik en buitenluik. Overdekte stapmolen met zandbodem (geen klinkers of rubber) en overdekte longeerkraal met dak dat hoog genoeg is om jonge paarden zadelmak te maken. Max stalprijs 500 euro. Het is niet te krijgen. We willen best wat concessies doen maar zeker niet op het voer, bakbodems en buitenfaciliteiten. We gaan nu naar de Watertoren, maar dat is een uur heen en een uur terug (als het niet al te druk is op de weg). Dus als jullie nog iets weten...

Dat heb ik hier in de omgeving dan wel weer zitten, maar Brielle is voor jou weer wat verder. :=

De stal die aan mijn eisen voldoet, zit voor mij juist weer te ver ;(

Maargoed, ik ben ook wel een lastige klant voor op dit eiland hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:07

mpc_rijder schreef:

Imo zijn er nog steeds te weinig mensen die zo redeneren, dat het niet altijd maar verder, luxer en meer hoeft te zijn. := Maar helemaal zoals voorheen wordt het idd niet meer.

Ik verwacht ook geen massale dump van dieren, maar ik denk dat er toch wel een aanzienlijk aantal zal zijn. :) Ik heb sinds kort twee parkieten en zelfs in mijn zoektocht daarnaar kwam ik al dieren tegen die werden weggedaan "omdat ze toch meer tijd kostten dan verwacht". En dat waren dan beestjes die in juni of oktober vorig jaar of zo geboren waren. Idem met een vriendin die twee cavia's heeft overgenomen van een opvang: die waren drie maanden oud en werden na twee maanden al weggedaan door hun vorige eigenaren vanwege tijdgebrek.

Een deel van de mensen zal inderdaad een weloverwogen beslissing gemaakt hebben, maar een deel heeft ook gewoon heel impulsief een dier gekocht, zij het een hond, paard, kip of konijn. Er is niet voor niet opeens zo'n grote vraag naar honden en zo'n instroom van broodfokpuppy's.

En waarom ik nu een paard zoek: omdat ik nu de mogelijkheid heb en de paarden die ik nog ken uit racing op een leeftijd zijn dat ze langzaam maar zeker weer de verkoop in gaan. Maar ik zoek dan ook in een totaal andere markt dan de meesten van jullie. :))

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:07

Ik vermoed zelf dat het gebrek aan tijd/geld niet eens ervoor gaat zorgen dat paarden weer de markt op komen. Maar eerder tegenvallende verwachtingen. Soms zie ik dat mensen denken dat het echt alleen maar rozengeur en manen schijn is en dat je direct op dag 1 lekker over het strand kunt galopperen. Door de overspannen markt merk ik dat mensen een heel jong paard kopen of een ‘project’ bij gebrek aan een betere match. Maar wel graag nu een paard willen. Bij een aantal gaat het heus wel goed, maar velen overschatten hun geduld/skills. Dit is niet van toepassing voor mensen in deze groep, maar valt me via FB echt wel op. Jullie ook?