Pien, misschien is het niet erg als je paard jouw leider is, als jullie maar goede afspraken hebben wat wel en niet mag.
Sintara schreef:NH is niet beter, het is gewoon anders. Zelf volg ik vooral het principe hoe minder ijzer/leer en andere hulpmiddelen je nodig hebt, hoe beter het is.
Ben ik helemaal met je eens uiteraard. Ik ben de eerste die roept, dan heb je een paard dat het beste is, want je komt in de ZZ uit en dan moet je erg 2 bitten in hangen én met sporen rijden om beter te zijn. Dat druist in tegen alles waar ik voor sta in dierenliefde. En juist daarom wil ik het graag zo paardvriendelijk mogelijk doen. En daarom was ik zo shocked dat Bruno gelijk Callas een stangtrens gaf (van rubber dan weliswaar). Maar ik reed in de western ook altijd met een enorme stang. Maar wel met losse teugels en maar heel weinig aanleuning nodig om te bereiken wat ik wilde. Omdat ik met mijn benen met sporen stuurde. En ieder bit is zo scherp als de handen van de ruiter.
Maar ja, tijden veranderen en ik vond dat men gelijk had en dat je met zo min mogelijk moest toekunnen. Achteraf had ik gewoon moeten doen wat ik altijd vroeger deed. En dan had ik gewoon met hulpmiddelen gereden en dan had Callas veel meer leiding gehad en was het misschien zo ver niet gekomen. Waar ik moeite mee heb, is dat als je niet NH doet, je een soort van met de nek aangekeken wordt alsof je een of andere neandertaler bent of zo.
Maar dat is achteraf, daar heb ik nu niets meer aan, en ik wil nu graag doorgaan op deze voet, want als het zo lukt sluit dat wel goed aan bij het gevoel dat ik het goed wil doen en paardvriendelijk vooral wil zijn.