[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 21:37

er zijn buiten mij 2 andere huurders. Met limo en spirit dus 4 paarden.

Die andere huurder gaat dan ook haar paard op stal zetten snachts, zoals het nu dus gedaan werd steeds. Als er ene alleen op stal moet kan deze namelijk lastig/nerveus doen omdat de rest niet op stal is/in zicht is.

Andere stal is op wandelafstand, net als de piste. Echter is de schuilstal erg praktisch ingericht met tussen beide staldelen een kleinere opening ongeveer de grootte van een stand (2m breed denk ik) wat als poetsplaats gebruikt kan worden. Zadel en andere spullen leg ik namelijk in de zadelkamer op de andere weide. Het zal allemaal ook makklijker worden zodra ik met de auto mag rijden. :)
18e maart examen trouwens :=

oppervlakte van de weide voor limo en spirit is ongeveer 4.800m²
lijkt me groot genoeg om iets moois te maken ervan?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:46

Dat is een mooie ruimte hoor! Misschien kun je een screenshot nemen van de wei op Google Maps (straatnamen even weg werken natuurlijk ;) ), kunnen we met je meedenken qua indeling als je dat leuk vind! :))

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 22:03

laat jullie gaan.
Heb via google maps de weideranden getekend en de stal niet opware grootte is lastig inschatten omdat deze nog niet op maps stond (oudere foto's stal stond er toen nog niet)

mijn eerste simpele idee: paddock rond de stal waar drinken en hooi te vinden is. Een rechte track met op het eind de ingangen naar beide weides.
Groen zijn eikenbomen (grote dus veel eikels helaas).
Ik wou de weides zo indelen dat ze enkel op de eikenplaats kunnen buiten de eikelperiode. Is beetje lastig dus laat jullie gaan.
Afbeelding

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:14

Je mag zelf een indeling bepalen, bedoel je daarmee dat je zelf mag weten waar de omheining komt? En wie maakt en betaald die omheining?

Ik kan me namelijk voorstellen dat er een bepaald budget aan zit, en dat is wel handig om te weten bij het indelen.

Edit: is die paddock er al?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 22:18

weide is volledig omheind. Ik wil werken met prikpalen en lint. Makkelijk verplaatsbaar en weg te halen indien nodig.
paddock is er niet.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:26

Als je stevige prikpalen en lint uitkiest dan moet dat wel haalbaar zijn! Mocht het echt goed bevallen kun je eventueel altijd nog overleggen en uitzoeken of er een vaste omheining mag komen toch?

Mooi stukje hoor! Ik zou zelf denk ik kiezen voor een track rondom zodat ze ook een rondje kunnen rennen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:26

Oei ze met zijn tweeën apart. Op zich prima maar weet je of spirit alleen kan staan? Vinden veel jonge paarden niet leuk Niet dat hij volledig over de zeik gaat als je met limo weg gaat.
Wordt het voeren wel door de eigenaar gedaan? Niet dat je er straks 2x per dag Heen moet

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 22:35

Qua voeren. Ik wil niet teveel krachtvoer geven. 1x per dag is dus genoeg vond ik.
Hooi ga ik zelf geven in een net. Dacht aan 2 grote netten?

Vorige zondag stond limo en spirit ook samen buiten. Voor het eerst 5u samen zonder toezicht. Ging goed.
Haalde limo eerst naar binnen en spirit deed niet paniekerig ofzo. Stond gewoon bij de draad te wachten op zijn beurt of tot limo zou terugkomen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:35

Leuk stukje ts echt een hele andere manier van paarden houden dan hoe je dat nu doet.
Je gaat vast dingen tegen komen die niet werken zoals je het had bedacht maar het is even uitzoeken

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:38

Hilary hier op bokt kan je wel veel vertellen over paarden houden met dit principe, mocht je meer willen weten of ervaringen willen! :)

Wellicht kun je een lamp op batterij aan de stal monteren voor in de winter? Daar is vast iets op te verzinnen! Mijn ervaring is dat donker echt donker is.. :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:42

Op het donker heb ik me ook erg verkeken, zie bij mij op stal in de winter echt geen hand voor ogen. Heb een zaklamp nodig om überhaupt te lopen ergens heen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:48

2 netten hooi is écht te weinig.
Op 2 paarden zijn minimaal 3 voerplekken nodig ivm weg kunnen van elkaar en toch nog kunnen eten.
Daarnaast als je 1x per dag komt, moet er ook voor 24 uur aan hooi beschikbaar zijn. Dat red je niet met 2 netten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:54

Ligt aan de maat van het net. Ik voer 1 pak hooi per net

Wat betreft stroom werkt een hoofdlamp ook erg fijn

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 22:54

Toen limo bij kennissen op de wei stond kwam die 3 dagen toe met 1 kleine baal hooi (15kg?). Het gras was interessanter, hooi raakte hij amper aan toen.

Ik kan 3 netten doen en bekijken of het werkelijk op is of er toch van over blijft, en hoeveel dan. Misschien ook een optie snachts enkel de track en paddock en alleen overdag een wei open zetten?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:00

Ik zou ook één net extra doen!
Ik begreep eigenlijk dat er meerdere paarden stonden dan 4. Hopelijk lukt het allemaal straks, en dan inderdaad als je er één uithaalt, maar dat is wel te trainen!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:02

Kijk ook eens bij de Facebook groep Het Nieuwe Paardenhouden. Worden ook veel ideeën gedeeld en kun je ook vragen stellen voor tips voor je stukje. :)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:05

Ja veel ervaringen lezen, en verder zal je echt dingen gaan doen die later misschien niet zo handig blijken, maar daar leer je alleen maar van. Dat kost gewoon tijd om zoiets op te bouwen tot iets wat werkt voor jullie

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:17

Art volgende week komen bij de Lidl bouwlampen op zonne energie in de aanbieding als je stal zonnig is dan is dat handig voor het donker.Je kan ook bouwlampen nemen die oplaadbaar zijn. die zijn ook handig en geven veel licht. Voor je hooi kan je een ibcvat(zo heet zo'n grote vierkante bak waar je ook water in kan doen) doormidden laten slijpen ,ik heb dan van rioolbuizen een frame gemaakt daar een aanhanger net over gemaakt en zo slowfeeders gemaakt.Over slowfeeders is hier een topic op bokt,dus veel info voor je. Je gaat vast tegen problemen aanlopen,maar je moet maar denken dat die er zijn om op te lossen.Ik heb een pensionstalling 24/7 buiten dus mocht je nog vragen hebben...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 23:46

Bedankt voor alle tips.
GA zeker eens rondneuzen op fb en bokt, herinner me een topic iets van paradijsje op 2.000meter?
:)*

Beatje, aanbiedingen zijn in Nederland anders dan in België heb ik voorheen al gemerkt gehad bij Lidl.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 12:26

Wat eventueel een oplossing kan zijn moest spirit toch in paniek slaan als ik met limo wil wandelen. Een oudere pony erbij. (mijn ma zou graag terug rijden ook)
Maar mort eerst de weide aas vragen of ik er 3 mag plaatsen (dat gaat op zich wel met die ruimte).

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:24

3 is een hele verantwoordelijkheid, bezint eer ge begint. Je hebt nog zoveel werk in deze twee. Wil je zus haar paard niet mee verhuizen?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:47

Art_Ificious schreef:
Bedankt voor alle tips.
GA zeker eens rondneuzen op fb en bokt, herinner me een topic iets van paradijsje op 2.000meter?

Beatje, aanbiedingen zijn in Nederland anders dan in België heb ik voorheen al gemerkt gehad bij Lidl.

Art ik woon in Antwerpen,dat is toch Belgie? ;)
Hij is er vanaf zaterdag 9/3 in de aanbieding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 15:09

beatje schreef:
Art_Ificious schreef:
Bedankt voor alle tips.

Art ik woon in Antwerpen,dat is toch Belgie? ;)
Hij is er vanaf zaterdag 9/3 in de aanbieding
oh stond niet bij je profiel vanwaar je bent.

ZORRO, geen merries toegelaten op de weides.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 18:15

Hm ben echt pissed nu.
Kom om 14u30 op manege aan. Alle paarden staan buiten op paddocks. En wie staat binnen? Spirit. Juist hij, gisteren stond die ook binnen volgens een stalgenoot (ben niet kunnen gaan wegens omstandigheden).
Keek naar de wonden van de castratie, koker erg dik en linkersnee is dicht. Rechts nog wel open. Dat is véél te snel zei de dierenarts toen ik haar belde. Spirit moet bewegen zei ze. Dat wist ik natuurlijk en stalbaas ook, heeft zelf ervaringen met castratie van hun veulens. Dus ben echt pissed nu. Gewoon omdat spirit lastiger binnen te halen is volgens mij.

Kijk mijn arm dutske. Hoop dat de zwelling nog wegtrekt, of zou dierenarts de snee terug moeten openen?
Links
Afbeelding

Rechts
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 18:17

Met water spoelen gaat helaas niet. Spirit wil niet blijven staan op de poetsplaats en kan hem niet vastzetten, kent hij nog zo goed niet. Van water schrikt hij ook zodra hij het hoort lopen.