Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:21

biancalaylo schreef:
Thanks voor de reacties! Ja het was eerst weer geslonken en toen weer dikker geworden. Ze heeft gister met de staleigenaar besproken dat als het morgen niet minder is hij antibiotica krijgt. De stal heeft elke dag gekeken sinds die zondag en gestapt met hem eant ze zagen er wel nog wat vocht uit komen. En ik ben er ook aantal dagen in de week dus hou het voor haar ook in de gaten.

Dat is geen goed teken, eerst rustig en dan later weer dik. Dan is er inderdaad kans op een ontsteking/fistel.
Ik duim voor jullie dat het meevalt!

Anouk_H

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:29

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:37

Leuke foto's komen er weer voorbij! Je kan wel zien dat ze hun echte kinderenjaren voorbij zijn en echte pubers zijn geworden :j

puppy1128 schreef:
@fran
Zeker interessant! Alleen begreep ik dat je ook beter niet 'te laat' kan beginnen met belasten, omdat de botten anders het niet meer gewend raken. Dat tijdens de groei de botten kunnen 'wennen' en zich aanpassen/daardoor sterker worden. Ofzo iets. Al een tijdje geleden dat ik het had gelezen. :')

Botdichtheid veranderd gewoon tijdens het leven o.a. door de intensiteit die in de training gevraagd wordt. Er zijn ook factoren, overtraining/ bepaalde medicijnen die de botdichtheid verminderen.

Overigens train je botten gewoon met beweging, liefst rustig en op recht uit.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:58

@fransje ja zo langzaam heb ik het idee dat het toch nog wel goed komt met de naarlingen... :D :9
Deze twee foto's zijn twee dagen achter elkaar gemaakt, wat de positie van de fotograaf/paard toch een verschil maakt... een keer lijkt ie een lange rug te hebben en en keer een korte.

Afbeelding

Afbeelding

Na de hoefsmid mocht Zimba nog met Cherie de bak in. Ik herken zo veel van haar in hem maar echte liefd is het niet meer tussen hun. Cherie is nogal dominant.... :') }>
Afbeelding

Onze oplossing voor het hoefsmid "probleempje" is trouwens bekappen op stal, dat zijn toch minder prikkels dan buiten. Binnen geeft hij geen kick, veel makkelijker en vooral veiliger voor ons allemaal!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:12

fransje23 schreef:
Leuke foto's komen er weer voorbij! Je kan wel zien dat ze hun echte kinderenjaren voorbij zijn en echte pubers zijn geworden :j

puppy1128 schreef:
@fran
Zeker interessant! Alleen begreep ik dat je ook beter niet 'te laat' kan beginnen met belasten, omdat de botten anders het niet meer gewend raken. Dat tijdens de groei de botten kunnen 'wennen' en zich aanpassen/daardoor sterker worden. Ofzo iets. Al een tijdje geleden dat ik het had gelezen. :')

Botdichtheid veranderd gewoon tijdens het leven o.a. door de intensiteit die in de training gevraagd wordt. Er zijn ook factoren, overtraining/ bepaalde medicijnen die de botdichtheid verminderen.

Overigens train je botten gewoon met beweging, liefst rustig en op recht uit.

Ja ik weet niet meer waar ik het gelezen had. Maar geloof dat als je je (jonge) paarden in bv de (stenen) bergen plaatst ook sterkere paarden krijgt dan hier op een vlak (zacht) stuk land. :P

@carika
Groothoek en veruit zoomen kan ook heel veel verschil maken. Met mobiel en je paard van voor lijkt het vaak alsof het paard een mega hoofd heeft vergeleken met de rest. :+

Helaas wat minder goed nieuws van de DA. Gister mestonderzoek laten doen en Elano heeft wormen. Maandag kan ik kuurtje halen en geven.
Had al het gevoel en die was dus juist. Ik zag heel lichtjes zijn ribben, maar die buik leek wel te groeien.. Dat vond ik wel bijzonder. Dus ben blij dat ik het heb laten testen.

Alleen geen idee hoeveel ik hem moet geven.. Zou niet weten hoeveel die weegt. En de een zegt dat (een beetje) overdosis niet erg is en de ander zegt dat het heel gevaarlijk is. :')

Ook de vorige stal even berichtje gedaan zodat ze hun paarden kunnen testen op wormen/kuur geven. Je weet het maar nooit. Hij staat natuurlijk nog maar kort op de nieuwe plek.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:58

Vervelend van de wormen!
Gewicht inschatten vind ik ook altijd lastig, maar dacht zelf dat Dex rond de 500 kg was.
Dit zei de da later ook.
Denk dat Elano tussen 400 en 500 weegt?
Wat schat je zelf in?
Ik heb een hele spuit gegeven, zou voor 700 kg zijn.
Hij heeft er niks aan overgehouden en de wormen hebben het niet overleefd :P

Ik geloof idd dat paarden die op jonge leeftijd in de bergen oid of vaak op het harde lopen goede sterke botten krijgen.
Daarom liep ik ook vaak op het asfalt, ook goed voor de hoeven.
Dex staat nu in een wei waar ik hem helaas niet uit kan halen, dus kan nu niks doen om hem sterker te maken.
Iemand nog tips wat ik met hem in de wei kan doen?
Longeren wil ik nog niet aan beginnen.

@carika dat is optisch echt een verschil idd, gek dat foto's zo kunnen verschillen he.
Dex lijkt op foto's altijd een mega hoofd te hebben Haha, valt in het echt wel mee gelukkig.

Hij had vandaag voor het eerst z'n vliegenkap eraf. Gelukkig niet kapot en weer op gedaan. Hopelijk gebeurt het niet nog eens.

Hij heeft een bult bij z'n borstbeen sinds een paar dagen, miss gestoken ofzo.
Maar het voelt wel hard, geen idee wat het is.
Het is ook altijd wat met hem, wordt er soms wel moe van Haha

Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:43

Ja geen idee. Meeste volwassen tinkers rond de 1.40 zijn rond de 400-500 kg geloof ik, maar Elano is nog niet volgroeid/uitgezwaard.. Dus denk zelf tussen 300-400? Zou het echt niet weten. Even op een weegschaal zetten word hem ook niet. :')
Paarden op school waren rond de 500-600 kg. Dat zijn friezen of andere paarden tussen de 1.50-1.70 gok ik. Eentje was geloof ik boven de 600 kg, maar dat was ook geen lichtgewichtje als je er naar keek. :+

Kwa bijwerkingen lees ik verschillende dingen. Bij de een al problemen met 50 kg paarden gewicht dosis te veel.. De ander 100-200 kg paarden gewicht dosis te veel en nog geen problemen..

Kwa sterker maken in de wei, misschien als er balken zijn een paar achter elkaar zetten en dan rechtdoor overheen laten stappen en draven? Leert ie (als het goed is :')) ook gelijk de benen op te tillen. En sommige paarden vinden dat natuurlijk ook leuk. Met pionnen etc. Kan je ook een soort parcour maken aan de hand.
Bult kan ook een abces of verdikking zijn. Elano had laatst zo'n bult op de hals, ws een trap van een ander paard gehad. Heel hard en na enkele dagen helemaal weg. Mocht er gewoon aanzitten zonder 'gemiep'. Maar een (heftige) reactie op een steek kan ook. Maar lijkt mij dat dat dan vaker gebeurd?

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:25

Dankje voor de tips!
Balken zijn idd leuk, moet ik ff kijken hoe ik ze daar krijg :P

Trap dacht ik ook al idd.
Het wordt al minder dus kijk het nog ff aan.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:34

Je hebt van die weeglinten, Harry's horse heeft ze.
Heb ik ook.
Maar mocht het helpen, Olivia is 1.39 hoog en weegt ongeveer 270 kg.

ik geef ze altijd een kleine overdosis. :)

Had een heel mooi hoofdstel gekocht voor puzzle, wel op de gok, maar helaas te groot. -O-
Dus nu maar weer door verkopen.
Stomme pony heeft ook zo'n klein hoofd. _-:(

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 22:08

Ja denk dat ik +/- voor 400-450 kg geef. Iig niet te kort denk ik dan. :+

Leren halster van Elano past ook nog niet.. Of nouja, half jaar geleden iig nog niet. Maar wie weet over +/- over een jaar. Hij is nog niet uitgegroeid en zijn hoofd dus vast ook niet. :D

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 07:08

Ik ben bang dat Puzzle er niet in gaat groeien. :))
Keelriem is al een km te lang. _O-
Wel een mooi hoofdstel.
Afbeelding

En Puzzle wordt vandaag trouwens 2 jaar! *\o/* Y)(^)

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 10:08

Proficiat Puzzle!
Jammer van het hoofdstel, welke maat is het?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 10:22

Pony

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 15:40

Nou puzzle heeft pech op zijn verjaardag. :')
Had Olivia gedaan en wou hem mee nemen maar hij wou weer eens niet komen.
Dus alleen Olivia gevoerd en Puzzle gezegd dat hij het kon bekijken.
Ben benieuwd of ik hem morgen wel te pakken krijg.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 15:43

Sorry, ik heb het even een tijdje druk gehad! Gefeliciteerd met Puzzle! Leuk hoofdstel idd, kun je geen gaatjes bij maken?

Jack is vandaag voor het eerst bij de kapper geweest _O- Oh my, wat is dat lastig als een paard niet stil wil staan :')

Afbeelding

Afbeelding

Het wint geen schoonheidsprijs, maar nu is alles tenminste weer op 1 lengte :+

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 15:56

Het staat hem wel goed!

Gaatjes erbij wordt hem niet, de Keelriem is al te veel te ruim. :=

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 16:35

Hoeveel te groot is het hoofdstel? En is er geen losse keelriem te koop? :P
Halster die ik voor Elano heb is een Cob net als alle andere halsters.. Alleen ik vraag mij af hoe groot een full zou zijn als ik zie hoe groot dat ding is. :')
Vandaag mag Elano naar huis dus dan ga ik gelijk het halster weer passen. :D

Gefeliciteerd met de (vervelende) jarige Job!

Annikoe
Staan de manen achter zijn oren nou 'omhoog' of? Het ziet er zo op de foto wat vreemd uit? :P

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 16:45

Het hoofdstel is echt te groot. :j
Hij moet een maatje shet hebben.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 17:58

Balen zeg Renske. Wel leuk hoofdstel! Premiere (?) heeft leuke shet hoofdstellen :D

Gefeliciteerd met de jarige job :D *\o/*

Annikoe dit staat hem veel mooier! Netjes hoor :)

Rare bult zeg Noor! Gaat vast weer weg :)

Carika ze is zo knap <3 en al best snel wit :D

Leuk. Druppie!!

zilver voor de tweede keer in de lange lijnen gehad. Zo trots :D ook voor het eerst wat 'gestuurd' <3 beleren voor de kar word een makkie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:07

puppy1128 schreef:
Hoeveel te groot is het hoofdstel? En is er geen losse keelriem te koop? :P
Halster die ik voor Elano heb is een Cob net als alle andere halsters.. Alleen ik vraag mij af hoe groot een full zou zijn als ik zie hoe groot dat ding is. :')
Vandaag mag Elano naar huis dus dan ga ik gelijk het halster weer passen. :D

Gefeliciteerd met de (vervelende) jarige Job!

Annikoe
Staan de manen achter zijn oren nou 'omhoog' of? Het ziet er zo op de foto wat vreemd uit? :P

Ja van halverwege zijn hals tot aan zijn oren zijn de manen die afgeschuurd/afgebeten zijn. Die zijn nog korter dan dat ik zijn (overige) manen heb geknipt. Mijn hart kon het niet aan om ze nóg korter te knippen :')

Zo stond hij er vorige week bij -O-

Afbeelding

Afbeelding

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:42

Leuke foto's allemaal weer!

Zonde van het hoofdstel Renske_W!

Knappe jack, gelukkig groeien de afgeschuurde manen weer aan... Hier helaas ook weinig over van de jeuk door die rot mijt

Jeetje, wordt al een heel paard Kabayo! Gaat vast goed komen op de keuring!

Nesprit vandaag weer eens op de foto gezet, ze wordt nu duidelijk breder,ook weer eens beschermers om gedaan, geeft ze niks om.

Afbeelding

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:47

ik kwam dit topic ook weer tegen!

ondertusen is mijn kleine pupje ook alweer een weekje 2 jaar oud := het gaat zo hard!

ter vergelijking heb ik hier een foto van 4 maanden oud, vorig jaar en van nu :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:47

Geronimo heeft ook al eens een tuig opgehad vorige week, heb zo 10 minuten door de bak heen gestapt en gedraaft, bochtjes geoefend commando's geoefend! Ging super goed, dat word straks ook inspannen en wegrijden :D
Afbeelding

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:05

maar geronimo is pas net 3 maanden 2 jaar toch? :=

ik doe met Jack echt nog niks naast wandelen, vrijheidsdressuur (wat hij trouwens super leuk vind!) en poetsen. wil eerst dat de basisdingetjes er goed in zitten (kleding is niet eetbaar, mijn haar ook niet, stilstaan is niet zo moeilijk enz.)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:27

Ach puzzle is vandaag 2 geworden en loopt ook al met tuig op. :+
Afbeelding
Zoveel kwaad kan het niet, ze hoeven geen inspanning te leveren en hard te werken. :+
iig puzzle niet, die gaat niks trekken hier.
Dat gaat hij pas doen als ik hem heb weggebracht om te beleren.