slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:34

Kirsten_S schreef:
het gedicht vind ik ook triest !

maar waarom plaats je het dan,dat was mijn vraag

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:37

ik denk dat het erg ligt aan het paard,
maar stel dát ik hem liet slachten, dan zou ik kijken of er de mogelijkheid was erbij te blijven.
omdat ik toch vind, dat je je beestje trouw moet blijven tot het eind, of het nou gaat om inslapen of slachten. alhoewel ik toch niet weet of ik dat aan zou kunnen..
ik denk dat, of ze nou geslacht of ingeslapen worden, ze gaan uiteindelijk toch wel dood.
ik vraag me erg af wat dan nou het fijnste is,
het lijkt me vreselijk te voelen dat het leven uit je lichaam langzaam wegtrekt, en dat is toch wel wat ik me voorstel bij inslapen.
Slachten? dan is het in een keer, maar het gaat wel wat 'lomper', niet in de zin dat ze lomp met het paard omgaan, maar in de zin van, pang/knal en dan nog een keer knal op de grond..
dus ik weet niet, ik denk dat ik me dat pas bedenken kan op het moment dat ik voor de keuze sta.
maar ik denk toch dat het voor een paard het fijnste is geslacht te worden, ze kijken niet tegen de dood op, ze weten niet wat de dood is. dus dan lijkt het me beter om op slag dood te zijn, dan ingeslapen te worden.
het beeld is alleen misschien fijner voor een mens als alles dan rustig en langzaam gebeurd. maar is dat dan niet alleen extra lijden?
ik weet het niet.
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 12-07-07 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:38

roxxxiejjj schreef:
Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht. Maar om nou te weten wat het juiste is is zeer moeilijk. Dan heb ik liever als hij toch dood moet gaan het vredig in zijn eigen stalletje gebeurd in een vertrouwde omgeving en niet met een spuitje. Maar dat weet je nooit van tevoren. Je kan nu niet zeggen ik laat mijn paard slchten of inslapen mischien overlijd hij wel aan iets anders in izjn stal of tijdens het rijden.

precies

Bij ons heeft een paard bij een buitenrit in de galop een hartaanval gehad en het paard zakte ineens in elkaar op de grond.
je kan nog geen uitspraak over iets doen wat nog niet gebeurd is, pas als de tijd zover is kan er pas een beslissing worden gemaakt over de omstandigheden waarin het paard zich bevindt. je kan wel zeggen dat je liever slachten hebt maar als het paard niet in staat is om naar de trailer te lopen dan is het wel zo handig om hem of haar niet langer pijn te laten lijden.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:40

Snoevie schreef:
Kirsten_S schreef:
het gedicht vind ik ook triest !

maar waarom plaats je het dan,dat was mijn vraag

omdat er veel over wordt gediscussierd wat een paard voelt bij inslapen of slachten. dat het snel of langzaam gebeurt. en wat hij of zij denkt voordat 'het' gebeurt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:42

geloof jij dat een paard dat allemaal denkt voor het gebeurd dan?

ik vind het een beetje een sprookjesgedichtje en iets wat zich imo niet meet met de realiteit

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:42

maar kirsten_S
een paard kijkt helemaal niet tegen de dood op, hij weet pas wat er gebeurd als hij de knal voelt, en dan is hij ook meteen weg.
jij bekijkt het in de ogen van een mens, bekijk het eens in de ogen van een paard,

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:43

klopt,een paard denkt nu eenmaal niet als een mens,al willen sommigen dat graag geloven.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:44

ik denk dat een paard zeker wel wat denkt anders zou het wel heel eenzaam zijn daarboven

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:46

Jaimyliefje schreef:
maar kirsten_S
een paard kijkt helemaal niet tegen de dood op, hij weet pas wat er gebeurd als hij de knal voelt, en dan is hij ook meteen weg.
jij bekijkt het in de ogen van een mens, bekijk het eens in de ogen van een paard,

waarom ben je daar zo zeker van ? we hebben toch allemaal niet in een paardenlichaam gezeten

Sunrise_

Een paard heeft instinct, maar kan dingen niet zo relativeren als een mens.

Jaimyliefje

hij denkt wel wat, tuurlijk, maar hij denkt op een heel andere manier.
als jij je leven lang hoort dat de dood helemaal op en top geweldig is, dan denk jij ook dat dat zo is.
alleen wordt er hartstikke mysterieus over gepraat. daarom ben je er bang voor.
een paard hoeft niet bang te zijn, hij heeft er nooit wat over gehoord.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:48

Kirsten_S schreef:
Jaimyliefje schreef:
maar kirsten_S

waarom ben je daar zo zeker van ? we hebben toch allemaal niet in een paardenlichaam gezeten

omdat mensen mekaar opfokken, en mekaar vanalles vertellen. en natuurlijk zit overal wel een kern van waarheid in.
maar een paard kan niet praten, en onze taal ook niet verstaan. dus kan hij dat allemaal niet weten, hij denkt op een andere manier.
net zoals dat baby's waarschijnlijk ook niet zo als wij denken, omdat ze niet kunnen praten, of verstaan wat wij zeggen.
natuurlijk heeft een paard wel degeljk gedachte.
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 12-07-07 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsten_S

Jaimyliefje schreef:
als jij je leven lang hoort dat de dood helemaal op en top geweldig is, dan denk jij ook dat dat zo is.

ik snap ook wel dat paarden en mensen niet gelijk zijn Tong uitsteken döhh Tong uitsteken

Kirsten_S

Jaimyliefje schreef:

ik snap ook wel dat paarden en mensen niet gelijk zijn Tong uitsteken döhh Tong uitsteken

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:49

dubbelpost..
ja maar als je dat weet,
dan snap je toch ook wel dat een paard niet tegen de dood op kan kijken??

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:52

ik ben voor slachten !!! op de slachterij (bijv. nijkerk) laten ze de paarden zo lang mogelijk in de trailer staan zodat de paarden rustig blijven. als het zo ver is schieten ze met een kogel door het hoofd heen zodat hij gelijk dood is zo heeft het paard het minst er last van ik vind dit de beste marnier. inlatenslapen : de paarden vechten eerst tegen het gif.... daarna gaan ze pas dood ... nee doe mij slachten maar hoe bot het ook kan klinken !

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:52

Kirsten_S schreef:
ik denk dat een paard zeker wel wat denkt anders zou het wel heel eenzaam zijn daarboven

wie zegt dat een paard niks denkt?
een paard heeft alleen niet dezelfde denkwijze als de mens,dat is gewoon zo

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:53

Snoevie schreef:
Kirsten_S schreef:

wie zegt dat een paard niks denkt?
een paard heeft alleen niet dezelfde denkwijze als de mens,dat is gewoon zo

jaa anders zouden de paarden wel heel slim zijn Tong uitsteken

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:53

Moderatoropmerking:
Graag weer ontopic, dit heb ik eerder al gevraagd en dat doe ik nu opnieuw voor de laatste keer.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:46

natje93 schreef:
ik ben voor slachten !!! op de slachterij (bijv. nijkerk) laten ze de paarden zo lang mogelijk in de trailer staan zodat de paarden rustig blijven. als het zo ver is schieten ze met een kogel door het hoofd heen zodat hij gelijk dood is zo heeft het paard het minst er last van ik vind dit de beste marnier. inlatenslapen : de paarden vechten eerst tegen het gif.... daarna gaan ze pas dood ... nee doe mij slachten maar hoe bot het ook kan klinken !

Mee eens..

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:07

Kirsten_S schreef:

Mooi!!! Ik wéét dat een paard denkt!!! En wil je dus aanraden eens in mijn profiel te kijken. Mijn paard is ook geslacht, en die dacht toch echt heeeeeeeeeeel anders dan in het gedicht wat hier geplaatst is door jou.........

Maar goed........... laat ook maar........ Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:10

Tegenwoordig mogen koeien die niet meer kunnen lopen (poot gebroken, melkziekte etc. ) niet meer naar het slachthuis en moeten dus thuis geëuthaniseerd worden.

Dat maken we dus regelmatig mee. Hoe vaak ik die arme beesten een afschuwelijke doodstrijd heb zien hebben...bah. Nee geef mij de slacht maar...en dan er zelf bijblijven. Dát noem ik échte dierenliefde.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:13

slimmerik schreef:
Tegenwoordig mogen koeien die niet meer kunnen lopen (poot gebroken, melkziekte etc. ) niet meer naar het slachthuis en moeten dus thuis geëuthaniseerd worden.

Dat maken we dus regelmatig mee. Hoe vaak ik die arme beesten een afschuwelijke doodstrijd heb zien hebben...bah. Nee geef mij de slacht maar...en dan er zelf bijblijven. Dát noem ik échte dierenliefde.

Dàt bedoel ik!!!! Onze andere paarden gaan, als het hun tijd is en als het mogelijk is, ook naar de slacht. En ook die breng ik zelf naar binnen, en aai ik nog een laatste keer als ze geschoten zijn. Ben ik er zeker van dat mijn paard echt geslacht is, en mijn paard is met een vertrouwd persoon zijn laatste reis aangegaan!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:14

BitchyWitchy schreef:
Kirsten_S schreef:

Mooi!!! Ik wéét dat een paard denkt!!! En wil je dus aanraden eens in mijn profiel te kijken. Mijn paard is ook geslacht, en die dacht toch echt heeeeeeeeeeel anders dan in het gedicht wat hier geplaatst is door jou.........

Maar goed........... laat ook maar........ Haha!

wisten we maar wat ze dachten..

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:16

ELpatcho schreef:
wisten we maar wat ze dachten..

Vandaar ook het "laat maar" , dat is namelijk weer een heeeeeeeeeeeeeel ander topic Knipoog