Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:04

Ja, die van mij wordt alleen maar heet als je niet de rust er in bouwt door terug te gaan naar iets langzamer. Been there :'), dan gaan we alleen maar harder en harder. Is ook deels ongehoorzaamheid hoor, vandaar het "wachten" op mij. Anders ben ik een soort passagier ofzo _O- .

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:41

Zo lossen wij het ook op @oji. Ellie wordt er anders alleen maar recalcitranter van en ze leert zo het snelst dat er eigenlijk niets aan de hand was. Dat zal niet voor ieder paard hetzelfde zijn. Bij Matjo werkte dat ook maar Quint moest je echt terugnemen en uitleggen dat hij even moest gaan nadenken :+
Ellie is niet zo snel schrikkerig, ook niet als er een ander ineens voorbij komt rennen. Ze schrikt meer van iets wat ze allang gezien had of iets dat voor ons onzichtbaar is ;-) Is ook nog wel een beetje ondeugendheid soms.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:22

Ik ben blij te horen dat die van jullie ook gewoon een beetje stout zijn op het moment want ik wordt daar zelf heel onzeker van. Maar weer en leeftijd is dus niet zo gek. Die van mij neem ik ook wel terug want die kan echt spanning opbouwen en daar een beetje in blijven hangen. Als ik de rust weer op zoek gaat dat meestal wel weer beter.

Vandaag eigenlijk heel fijn kunnen rijden ondanks koude vieze wind, maar wel heerlijk in het zonnetje. Totdat er paarden langs de bak stapten en alles naar elkaar ging hinniken en vervolgens de jaarlingen aan de ren gingen. Ze is ook echt enorm snel afgeleid nog.

Owen is volgens mij een jaartje ouder toch? Die van mij wordt 5 dit jaar en vind haar mentaal echt nog steeds heel jong. Lichamelijk begint ze nu eindelijk een beetje uit te zwaren.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:28

Oh ja dat snel afgeleid is ook heel herkenbaar hoor. Dat lijkt me ook niet zo gek op deze leeftijd (Ellie wordt ook 5 in juli) Ik kan wel goed aan haar merken dat haar koppie ook snel vol zit ook met nieuwe indrukken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:01

Ja klopt, Owen wordt dit jaar 6. Ik beschouw en behandel hem alleen wel in alles als een jaar jonger, omdat hij er natuurlijk vlak na het zadelmakmaken een heel jaar uit is geweest door zijn weideongeluk en operatie.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:48

Ja dat is ook zo natuurlijk. Ik hoop zelf wel dat die van mij volgend jaar toch inmiddels de ergste puberale reacties wel een beetje kwijt is :')

Ze is echt heel lief en geweldig maar soms gaat het echt helemaal nergens over (vallende blaadjes die ritselen ofzo), terwijl ondertussen het hele terrein volstaat met graafmachines en weet ik het, maar nee, dat blaadje is eng :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 07:12

manic schreef:
Ja dat is ook zo natuurlijk. Ik hoop zelf wel dat die van mij volgend jaar toch inmiddels de ergste puberale reacties wel een beetje kwijt is :')

Ze is echt heel lief en geweldig maar soms gaat het echt helemaal nergens over (vallende blaadjes die ritselen ofzo), terwijl ondertussen het hele terrein volstaat met graafmachines en weet ik het, maar nee, dat blaadje is eng :D

Komt vanzelf goed en voor we het weten verlangen we terug naar de jeugdige tijden :D

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:43

Als ik jullie verhalen zo lees denk ik: oh ja dat staat mij ook ooit weer te wachten :))

Hoe gaat het met je merrie @Babootje??

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:43

Oh en gave foto’s @dierenfan

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:44

Vooralsnog is ze niet aan het puberen of heet :D :Z

Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:39

Ha ha nee, die is nog über chill zo te zien...relax baas...ik sta lekker in het zonnetje te sussen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:03

QueenBeeBee schreef:
Vooralsnog is ze niet aan het puberen of heet :D :Z

[ Afbeelding ]

:D <3

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:15

oji schreef:
Oh wat spannend Babootje! Heeft Kenzo bij haar eerste veulen ook overdragen? En heb je nog voorkeur voor hengst of merrie veulen en kleur? Als het veulen slim is wacht ie even tot donderdag/vrijdag....komen een paar hele koude nachten aan.
Hoe gaat het verder met Polletje? En natuurlijk Mexx.

Nee Kenzo beviel bij haar vorige veulen exact op de uitgerekende datum. Maar dat was natuurlijk in april op Koningsdag. We hadden nog even de hoop op een Valentijn veulen maar ook die optie heeft ze overgeslagen.
Er staan er 3 op rij om te bevallen met allemaal 1 dag ertussen, waarvan Kenzo de middelste is.
Een vierde is vorige week al bevallen van een fors merrieveulen.

Ik zou wel de voorkeur hebben voor een hengst, maar in principe is het veulen sowieso voor de verkoop.
Qua kleur kan het alleen maar vos of bruine worden heb ik begrepen. Ik heb dan wel de voorkeur voor vos met hopelijk een leuke aftekening. De grootste wens is natuurlijk gezond.
Het is wel heel spannend hoor.

Met Mexx gaat alles prima. We hebben even een fors laadprobleem gehad en daardoor even geen wedstrijden gereden. We wilden naar de regiokampioenschappen, hadden een wagentje gehuurd waar hij normaal gesproken zo op gaat, maar het was echt takkeweer. In de stromende regen moesten we laden en hij ging er met geen mogelijkheid op. Alles geprobeerd. Daarna ook de gewone trailer niet meer.
Vechten deed ie. Naar je slaan alles. En je vooral buitenspel zetten door helemaal omgedraaid tegen de zijkant van de trailer te gaan staan en naar je te slaan.

Enfin weer opnieuw begonnen met grondwerk en oefenen zodat hij weer een normale reactie had op aanwijzen met de zweep etc en nu loopt hij er zelf weer op.
Net op tijd, want we gaan ook weer verhuizen :D Daar heb ik nog wel pijn in de buik van, want Mexx heeft een ontzettende verlatingsangst. Maar hij is ook dominant en dat is complex. Hij accepteert bv ook niet als wij Pol uit de paddock halen en hij even achter moet blijven. Dan gebeuren er ongelukken.
Op de nieuwe stal kunnen ze vooralsnog niet naast elkaar en daar heb ik best slapeloze nachten van.
Zitten nu te denken aan emdr therapie voor hem.

Met Pol gaat het wat minder. Met hem gaan we 24 februari naar Utrecht voor onderzoek. Sinds eind vorig jaar staat hij met lichte koliekklachten. Maar heeft geen koliek. Hij trekt wat op en is vooral aan de rechterflank wat gevoelig en aansingelen vind ie ook niet leuk. Mest wel gewoon. Extra zandkuur gedaan, krijgt normaal al gekookt lijnzaad. Extra wormkuur gedaan voor bloedworm (ondanks dat ie geen wormeitjes had). Uitgebreid bloedonderzoek gedaan (had minimaal bloedarmoede). Dus redcell supplement gegeven. Daarvan ging hij alleen nog harder lopen dan hij normaal al doet, :D Dat is het allemaal niet dus nu voor verder onderzoek maar meteen naar Utrecht om zand uit te sluiten, dan evt maagzweer uit te sluiten of blinde darm ontsteking of IBD.

Dus lekker bezig.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:18

Joh ga je je paarden verhuizen? Waar ga je heen? Jullie zaten niet heel ver van mij vandaan dacht ik toch? Op een mooie luxe stal….

Ik ben net voor de kerst verhuisd en paard staat nu veel meer buiten, maar daarbij kwam natuurlijk ook een hoop modder, hadden we pech met elektra die er steeds uitklapte (dus geen licht), en natuurlijk vorst, dus was wel ff wennen. Maar ben super blij met hoe paard erbij staat. Hele dagen buiten met vrienden en vrijwel onbeperkt hooi én een normaliter goed te rijden 20x60 bak is echt wel een unicum onder de rook van Amsterdam.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:36

oji schreef:
Ha ha nee, die is nog über chill zo te zien...relax baas...ik sta lekker in het zonnetje te sussen.

Heerlijk hè, helemaal relaxed na een grondwerk sessie

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:38

manic schreef:
Joh ga je je paarden verhuizen? Waar ga je heen? Jullie zaten niet heel ver van mij vandaan dacht ik toch? Op een mooie luxe stal….

Ik ben net voor de kerst verhuisd en paard staat nu veel meer buiten, maar daarbij kwam natuurlijk ook een hoop modder, hadden we pech met elektra die er steeds uitklapte (dus geen licht), en natuurlijk vorst, dus was wel ff wennen. Maar ben super blij met hoe paard erbij staat. Hele dagen buiten met vrienden en vrijwel onbeperkt hooi én een normaliter goed te rijden 20x60 bak is echt wel een unicum onder de rook van Amsterdam.

Nou dat is idd lastig te vinden ja. Fijn! Nu op naar beter weer

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:41

Jeetje druk idd Babootje! Spannend 3 merries op knappen. Hoeveel paarden hebben jullie dan in totaal?

En wat fijn dat het laden weer lukt. Zeker zo voor verhuizen wat ook idd weer spannend is.

Heel veel succes met Pol. Dat klinkt echt vervelend ook

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:14

Ja idd, ben benieuwd wat daar uit gaat komen…. Succes!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 19:03

Hij wou eens incognito op bokt
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 20:06

manic schreef:

Ja het is nog steeds een mooie luxe stal, maar de verzorging is erg achteruit gegaan. Die past er niet meer bij. Ik ga er nog niet teveel over zeggen want ik moet nog een week. :D
We gaan naar Calt Stables in Vijfhuizen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 20:08

QueenBeeBee schreef:
Jeetje druk idd Babootje! Spannend 3 merries op knappen. Hoeveel paarden hebben jullie dan in totaal?

En wat fijn dat het laden weer lukt. Zeker zo voor verhuizen wat ook idd weer spannend is.

Heel veel succes met Pol. Dat klinkt echt vervelend ook

Met het veulen erbij straks 4 :D . Beetje uit de hand gelopen hobby.
Mexx moet nu echt wel verkocht worden. En het veulen is ook bedoeld voor de verkoop als ik er straks een goede prijs voor kan krijgen. Niet teveel aan hechten dus. Gelukkig staan ze een eind weg en komen we er niet iedere week.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 21:34

Babootje schreef:
manic schreef:

Ja het is nog steeds een mooie luxe stal, maar de verzorging is erg achteruit gegaan. Die past er niet meer bij. Ik ga er nog niet teveel over zeggen want ik moet nog een week. :D
We gaan naar Calt Stables in Vijfhuizen.

Aaaah de eigenaresse daar was (heel) vroeger mijn stal genoot haha. Leuk! Leek mij ook nog wel een optie (er is een hoop te zeggen voor een fijne binnenbak haha). Volgens mij hebben ze het heel mooi verbouwd. Spannend, maar ook wel weer heel leuk toch ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 22:05

Ja, en ik ken Judith al wel een beetje. En er staan ook al wat bekenden. Het is de oude stal van Tommie Visser, echt wel heel netjes. Wel een verademing om weer bij paardenmensen te staan. We gaan het best naar de zin hebben denk ik.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:24

Spannend wel weer Babootje, maar dat klinkt als een fijne plek. Jammer dat het op de huidige stal minder is geworden.

@dierenfan wat een grappenmaker ;-)

Hier heeft Ellie therapeutische ijzers (brede teen, smalle takken om de tussenpees te ontlasten) en ze is inmiddels een keer of 5 gelaserd door de fysio. Verder is ze merrie haha. Narrig als het te lang duurt met laseren. En wil ze het liefst van de poetsplaats denderen. En als dat niet lukt, beuken met haar hoofd. Portret hoor. Ze kan natuurlijk d'r ei niet kwijt en haar geduld wordt er niet beter op. Morgen gaan we d'r even lekker wassen, poetsen etc dat vindt ze altijd heerlijk.

Dochter mag 1 van de pony's van de staleigenaresse rijden dus dat is heel fijn. Verder maar afwachten tot we over een week of 6 de controle echo doen.

Knap paard <3

Afbeelding

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:25

Nog geen veulen @Babootje?