Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:48

Babootje schreef:
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar op dit ogenblik is niet alleen de markt voor paarden overspannen maar ook de markt voor fijne (pension)stallen. Wat een drama vind ik dat zeg!
Lijkt me ook wel logisch: als het aantal paarden toeneemt, maar het aantal pensionplekken niet, wordt dat ook een uitdaging. Zeker nu mensen tegenwoordig steeds meer eisen aan de ruimte van een paard stellen (het hele jaar door buiten etc.), wordt het met name in de Randstad steeds lastiger.

Het paard dat ik vandaag op de veiling wilde hebben was boven budget, dus helaas. :)

Sherivey

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:57

Ah das jammer Mkango :(

Ik heb voorheen in west-brabant gestaan. Vond het daar al veel makkelijker om fijne stalling te vinden. Meer ruimte, minder kleigrond :)

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:57

Jammer Mkango! Wel flink van je dat je je daar aan hebt kunnen houden ik zie mijzelf al emotioneel te hoog bieden :knuffel:

En ja, ik was 15 jaar geleden minder kritisch wat buitenkomen betrof maar nu is dat wel echt een vereiste. Mentaliteit verandert (en gelukkig maar ook) maar maakt het ook wel lastiger. Er komen nu eenmaal geen weides bij, eerder het omgekeerde.. Hier in mijn omgeving zijn al vele weides 'omgetoverd' tot flatgebouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:08

Ik moest ook wel moeite doen om niet toch een poging te wagen. :o Op zich had ik het geld wel om een poging te wagen, maar ik heb mezelf voorgenomen om niet meer dan £2000-2500 uit te geven aan een paard dat ik rechtstreeks van de baan koop - voor paarden die ik niet ken zou dat zelfs nog lager liggen op zo'n £1000-1500 -, dus daar heb ik me aan gehouden. Hij is uiteindelijk voor 5000gns weggegaan. Maar ach, er komen nog meer HIT-sales aan, dus ik houd het gewoon rustig in de gaten. :)

Voor mij is het hele jaar door weidegang echt een must. Gelukkig hoef ik niets in Nederland te stallen, dus wat dat betreft heb ik het wel makkelijker. :=

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:11

Zo da's wel een heel pak meer. Moet wel een bijzonder paard zijn als de 'normale' prijs toch meer dan de helft minder is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:11

Zonnebloem92 schreef:
Babootje schreef:
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar op dit ogenblik is niet alleen de markt voor paarden overspannen maar ook de markt voor fijne (pension)stallen. Wat een drama vind ik dat zeg!

Ja dat is hier ook echt een drama -O-

Ik ben aan het kijken buiten mijn regio op een ca een uur rijden afstand. Geen fatsoenlijke stal te vinden of er is een mega wachtlijst -O-

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:17

Voor mij is hele jaar weidegang geen must, maar dagelijks buitenkomen voor minimaal 4u wel.

En dan niet op een paddock van 3x3, want frisse lucht krijgt ie in zn buitenbox al. Gaat me echt om benen kunnen strekken.

Titane stond voorheen op een prachtig plekje. 24/7 buiten en aan het bos. Maar elke dag een uur heen en een uur terug is niet te doen als ik ook nog werk

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:25

Een uur rijden :wow: dat zou ik persoonlijk toch echt niet zien zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:26

Kiwiaa schreef:
Zo da's wel een heel pak meer. Moet wel een bijzonder paard zijn als de 'normale' prijs toch meer dan de helft minder is.

Nee hoor, het is een kwestie van het paard in de rensport houden versus uit de rensport halen. :) Hij is twee keer derde geworden in een bumper (= een vlakkebaan race voor jumpers zodat zij wat ervaring op kunnen doen), dus het is ook niet alsof hij echt compleet waardeloos is en hij heeft ook wel een redelijke stamboom. Hij is nu 4, dus voor een jumper nog heel jong. Degene die hem nu gekocht heeft, houdt hem in training, dus ik denk dat hij een heel nette prijs ervoor heeft betaald. Ik had hem meteen uit training gehaald als ik hem had gekocht, dus voor dat doel vind ik 2,5k zat - als je er eentje overneemt die met pensioen gestuurd wordt, varieert de prijs van 0 tot een paar honderd pond, zeker bij een ruin. :)) Dan is die £2500 nog aan de hoge kant. :=

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:37

Achzo, ja ik ben niet zo mee met rensport. Ging er eigenlijk vanuit dat degenen die op veilingen verkocht werden sowieso niet meer voldeden voor op de baan. Geen idee vanwaar ik dat haal. Bedankt voor de uitleg, weeral wat geleerd!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:40

Kiwiaa schreef:
Ik heb zelfs nog altijd geen bezichtiging gedaan :') maar merk dat ik eigenlijk toch wat te onzeker ben om de stap te zetten (eeuwige twijfelaar en WAT ALS-er). Dus het ligt terug stil. Ik vind mezelf echt erg momenteel |o

Ik loop hier echt momenteel ook zó hard tegenaan :o kan ik het wel, wat als ik het ineens over 2 maanden toch niet leuk vind? Wat als ik hem niet goed verzorg en hij na een week dood in stal ligt (ja ik ben echt heel erg :7 niet zozeer een doemdenker maar vooral geen vertrouwen in mezelf terwijl ik juist mega stipt en betrouwbaar ben).
Ik ging in december kijken voor paarden, ik heb dat toen toch even stil gelegd en nu ik een bijrijdpaardje heb is het voor mij eigenlijk alleen maar meer bevestiging dat ik weer een eigen paard wil :o iedereen die mij kent zegt: ja zeker een eigen paard kopen! Behalve mijn ouders, waar ik juist graag bevestiging van wil -O- die zien alleen maar dat je er elke dag heen moet en niet spontaan een dagje weg kan of op vakantie.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:48

Haha oh die irrationele watalsen ken ik maar al te goed! Ik had een verzorgpaard waar het super mee klikte en die ik kon kopen. Ik heb een halfjaar gewatalst voor ik zei IK KOOP HEM :+ (ik zat op dat moment wel echt niet met eentje kopen in mijn hoofd, mijn paard stond nog maar net op pensioen). De koop is uiteindelijk niet door gegaan, door verschillende dingen (ouders waren er ook een deel van en ken die bevestiging nodig hebben wel goed ook al ben ik een volwassen mens) Ben wel ongelofelijk dankbaar voor het geduld dat die eigenaresse met mij gehad heeft :\ We zijn nog steeds bevriend gelukkig :+

Ik hoor net het omgekeerde in mijn omgeving. Ja maar een paard is toch grote verantwoordelijkheid en veel zorgen, zou je dat wel doen... krijg ik overigens wel te horen van mensen die zelf ook paarden hebben. Dan denk ik ja je kan wel zeggen dat een paard geen goed idee is maar je hebt er zelf wel mooi ene :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:50

Kiwiaa schreef:
Een uur rijden :wow: dat zou ik persoonlijk toch echt niet zien zitten.

Ik ook niet. Woonde eerst op 40 minuten rijden. Was eigenlijk al verder dan de 30 minuten waar ik onder wilde blijven :')

Toen verhuiste ik van brabant naar Zuid Holland. En tot ik een stalling hier kon vinden, bleef Titane nog op zn plekje in Brabant. Was de reistijd na een maand wel beu.

Nu stond ie (en staat Matt nog steeds) op 5-10 minuten fietsen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:54

Ik had ook nog geen stal toen ik een paard kocht. Anders had ik een jaar ergens op de wachtlijst gestaan of een stal kaal moeten huren.

Ik sta nu op een stal 25 minuten van mijn huis. Jaar rond op de wei elke dag. Direct aan het bos waar je uren buiten kunt rijden. Maar helaas geen super goede buitenbak. Dat is het enige nadeel. Er zit een stal iets verderop met een goede buitenbak en verder alles hetzelfde, maar een stukje duurder. Ik twijfel om te verhuizen, vind het zo banketstaaf dat hij net lekker op z'n plek is en dan alweer naar een andere stal gaat :+ dus ik doe het er maar even mee.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:56

Oh met de fiets naar je paard, dat is ideaal! Mijn paard staat op pensioen aan huis (net niet groot genoeg voor een tweede erbij). Dus ben een beetje verwend geworden op dat vlak := 30 minuten zou voor mij ook wel echt de max zijn, maar liefst niet verder dan een kwartier maarja dan ben je al te moeilijk vrees ik. Ik zit ook wel liever een halfuur langer in de auto als mijn paard dan paar uur per dag naar buiten kan en anders niet. Maar het is nog maar te zien of het gaat lukken met een straal van 30min.

Klinkt wel super N0a. Zou ook wel twijfelen, een goede bak is toch wel fijn als je beetje serieuzer wil trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:59

Kiwiaa schreef:
Achzo, ja ik ben niet zo mee met rensport. Ging er eigenlijk vanuit dat degenen die op veilingen verkocht werden sowieso niet meer voldeden voor op de baan. Geen idee vanwaar ik dat haal. Bedankt voor de uitleg, weeral wat geleerd!
Is niet zo'n gekke gedachtegang hoor, maar het is heel wisselend waarom ze daarheen gaan. Sommige inderdaad omdat ze niet goed genoeg zijn, maar "niet goed genoeg" is ook maar relatief. Een grote trainer, of een eigenaar als de sheik van Dubai, stelt heel andere eisen dan een kleinere trainer of eigenaar, waardoor zij paarden van de hand doen die op zich helemaal niet slecht zijn, maar niet goed genoeg voor het niveau waarop zij de sport willen bedrijven. Andere gevallen zijn bijvoorbeeld aflopende syndicaten, of simpelweg mensen die plezier gehad hebben van een (goed) paard en dan besluiten om verder te gaan met wat jongere paarden en het "oudere" (alles is relatief :+ ) dier voor een goede prijs kunnen verkopen, mensen die willen inkrimpen of simpelweg helemaal willen stoppen, mensen die met merries aan het eind van hun carrière zitten, maar zelf geen interesse hebben in de fokkerij etc.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:07

Dan volg ik inderdaad wel waarom die prijs zo kan variëren, zeker naargelang wat je er dan zelf nog mee wilt doen ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:41

Ik snap jullie helemaal hoor, zat zelf ook met stalling in mijn hoofd maar was nog totaal niet bezig met een nieuw paard.
Mijn vorige paardje was net een maand daarvoor overleden en stal heeft een wachtlijst van 8 mensen en mijn stal was al weer bezet.
Toen bij het eerste paardje wezen kijken waar ik toevallig tegenaan liep (en lang liep te twijfelen of het niet te snel was).
Ik kon als back up bij mijn vriendin terecht maar de stal was verre van perfect, toch mijn oude stal opgebeld en die had een containerstal nog staan (verhuurd hij niet omdat uiteindelijk het veulen erin zou komen te staan als het afgespeend moet worden, veulen was toen nog niet geboren).
Ik kreeg voorrang wegens overlijden van mijn paard op de wachtlijst en sta nu tijdelijk in die containerstal, tot er een stal vrij komt.

Ook had ik nog geen zadel dus de eerste paar weken heb ik met een barebackpad gereden tot zadelpasser kwam, is allemaal goed gekomen gelukkig.
Ik heb wel BE rijbewijs maar geen auto met trekhaak en geen trailer, heb de verkoopster gevraagd of ze haar wou brengen en gelukkig wou ze dat :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:59

@romy1234 heb je bij overlijden niet aangegeven dat je een nieuw paard zou kopen?
Of de stal dit niet aan je gevraagd?

Ik heb bij verkopen van mijn andere paard aangegeven dat ik de stal wilde aanhouden, ook omdat ze dus zoveel mensen op de wachtlijst hebben. Dan maar wachtgeld betalen maar ik zag het niet zitten om mijn ene paard op de ene stal te hebben en mijn andere op een andere stal.....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:32

Netjes dat je dan aangeeft wachtgeld te willen betalen :) .

Ik zit natuurlijk aan de andere kant. Is ook lastig hoor, mensen die een box willen reserveren en dan in 5 maanden tijd 4 afgekeurde paarden hebben ofzo. Kan niemand wat aan doen maar nu er zoveel vraag is naar stalling moet je daar wel anders in staan dan een paar jaar geleden.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:41

Oh ruitje, ik begrijp zeker dat stalhouders niet zomaar even een stal vrijhouden hoor! En als je dat wel wil dat je die dan reserveert en je ervoor betaalt. Vind ik niet meer dan logisch :j

Ik wou dat zelf niet omdat ik zo'n eeuwige twijfelaar ben en toch 'op mijn gemak' een paard wil zoeken. Moest ik ergens een stal betalen zou daar wel wat meer druk achter zitten (hoewel dat voor mij misschien niet slecht zou zijn dan komt er eens iets van :') ) Maar dan zit je natuurlijk wel met onzekerheid van waar moet mijn paard straks naartoe.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:54

Ja, het is gewoon een gekke situatie. Doordat er zoveel vraag is naar paarden is er ook veel vraag naar stalling. Dus het is lastig een stal te reserveren( normaal zeiden wij altijd: joh, als het je niet uitmaakt welke box hebben we altijd wel wat vrij... dan zette we een noodbox neer voor een van onze eigen paarden) . Maar nu hebben we in de winter gewoon de 2 noodboxen steeds vol gehad.

Dus, je kan niet echt meer zomaar een stal vinden. Maar omdat er veel vraag is naar paarden vind je ook niet zomaar een paard. Wat ik zei, gewoon maanden op zoek zijn en meerdere afgekeurde paarden hebben is geen uitzondering.

Ik vind het een vreemde situatie. Ik vraag me ook af hoe het over een aantal jaar is, of er dan ineens paarden en stallen overschot is :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:57

Ik vind dat het echt dramatisch is geworden qua beschikbaarheid van pensionstalling in de Randstad, paar maanden terug kon ik bij mijn huidige stal zomaar terecht van buitenaf en ik kon ook nog uit 2 soorten stallen kiezen wat mij het meeste beviel. Nu hebben ze een wachtlijst van stuk of 15 mensen :') als pensionklant krijg ik wel voorrang maar ik betwijfel dat er daadwerkelijk iets vrijkomt.
Ik overweeg zelfs om mijn paarden (mocht ik nummer 2 daadwerkelijk kopen) dan apart te stallen maar ideaal is dat zeker niet. En vrijwel elke stal die ik bel zit vol en met overvolle wachtlijst daarbovenop.

Het gehaaste van de huidige markt vind ik ook erg irritant, elke verkoper blijft er naar mijn idee teveel druk op zetten dat je bij eerste keer proefrijden al ter plekke beslist of je het paard wil hebben en daar word ik helemaal niet blij van :n Ik ben allesbehalve een eeuwige twijfelaar, met mijn laatste aankoop heb ik het paard twee keer binnen een week gezien en meteen een afspraak gemaakt om te keuren, dat lijkt me persoonlijk niet gek lang ofzo? Maar nu is het ineens toch uit den boze :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:04

Fly_high schreef:
Ik vind dat het echt dramatisch is geworden qua beschikbaarheid van pensionstalling in de Randstad, paar maanden terug kon ik bij mijn huidige stal zomaar terecht van buitenaf en ik kon ook nog uit 2 soorten stallen kiezen wat mij het meeste beviel. Nu hebben ze een wachtlijst van stuk of 15 mensen :') als pensionklant krijg ik wel voorrang maar ik betwijfel dat er daadwerkelijk iets vrijkomt.
Ik overweeg zelfs om mijn paarden (mocht ik nummer 2 daadwerkelijk kopen) dan apart te stallen maar ideaal is dat zeker niet. En vrijwel elke stal die ik bel zit vol en met overvolle wachtlijst daarbovenop.

Het gehaaste van de huidige markt vind ik ook erg irritant, elke verkoper blijft er naar mijn idee teveel druk op zetten dat je bij eerste keer proefrijden al ter plekke beslist of je het paard wil hebben en daar word ik helemaal niet blij van :n Ik ben allesbehalve een eeuwige twijfelaar, met mijn laatste aankoop heb ik het paard twee keer binnen een week gezien en meteen een afspraak gemaakt om te keuren, dat lijkt me persoonlijk niet gek lang ofzo? Maar nu is het ineens toch uit den boze :+

Maar wie verplicht jou om een paard te kopen?

Persoonlijk zou ik de markt succes wensen en rustig afwachten tot de zeepbel uit elkaar geknald is.
Dat gaat echt wel gebeuren, ook al willen sommige mensen je iets anders laten geloven.

En stalling op een uur rijden; daar heb ik helemaal geen tijd voor. Dan zou ik mijn paard alleen in het weekend zien. Ja, ik weet een stal op een uur rijden en ik acht de kans niet onmogelijk dat er plek gemaakt zou worden voor mijn paarden, maar goed, niet elk paard heeft z'n eigen fanclub......

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:07

Ik vind dat gehaaste ook niks hoor :n

Nou ga ik dan bij een jaarling kijken. Nog nooit zo'n jonkie gekocht, dus geen eerdere ervaring met het kijken naar zo'n paard. Kan natuurlijk niet proefrijden oid

Wil zelf vooral kijken hoe hij op mensen reageert, wat vragen stellen en zien hoe hij gebouwd is en beweegt. Heb al beeldmateriaal gezien, maar in het echt is nog fijner kijken :)