Equus veulenopfok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:15

Denk je dan dat mensen niks aangegeven hebben? Uiteraard wel. Maar als je je paard zo ophaalt als onderstaande nádat je aangegeven hebt dat hij bij moet voeren wil je gewoon weg en er niks meer mee te maken hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Change3x

Re: Equus veulenopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:23

Even ter vergelijking, ziet er nu zo uit, zoals het hoort:
Afbeelding

MelinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:27

Jeetje zeg, ziet er inderdaad niet heel best uit

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 07:54

Ik kreeg vorig jaar ook het idee dat ze er mee wilde stoppen. Dat werd toen ook verteld door een meisje wat er werkte maar blijkbaar zijn ze nog niet gestopt met de opfok.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:43

Ik heb aangegeven dat ik de 2 2-jarigen met spoed op kwam halen om hoe slecht de 3-jarigen thuis kwamen. Inmiddels zijn ze meermaals ontwormd (bloedworm!) en flink gevoerd. Nog even bijkomen in centimeters nu, maar de groei zit er gelukkig weer behoorlijk in.

Reminder voor:

Afbeelding

Afbeelding

Paar weken geleden:

Afbeelding

Afbeelding

mariaonrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:47

Zijn er nog meer die slechte ervaringen hebben met Equus? Mijn veulen gaat er eind oktober heen, maar nu ik dit zie denk ik dat ik op zoek moet naar een ander plekje….

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:26

In mijn kennissen kring wel, maar die zitten zover ik weet niet op Bokt.

Mocht je nog een fijne plek zoeken dan is JJS in Raalte van Jenny Overmars wellicht iets voor je. Ik ben daar de laatste jaren niet geweest maar daarvoor wel paarden gehad en dat was echt een top plek. Wij hebben dit jaar helaas een dood veulentje gehad vanwege stuit ligging maar in het vervolg zou ik ze daar weer heen doen.

mariaonrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:35

Als de een zegt dat het niet over houdt, en de ander dat er meer slechte verhalen zijn weet ik genoeg.
Op zoek naar een nieuw plekje dus.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:03

Zeker als je niet de mogelijkheid hebt om iedere week te kunnen controleren en direct te kunnen verplaatsen als het inderdaad de verkeerde kant op gaat, zou ik het er niet op wagen.

mariaonrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:24

Precies dat. Ik kom niet uit de buurt van Zwolle. Het is voor mij 1,5 uur rijden. Dat is geen probleem als het er tip top in orde is. Ik ben daar juist gaan kijken omdat het goed aangeschreven staat. Maar meer dan 1x per 3 à 4 weken zal ik er niet komen. In die tijd kan er veel misgaan.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 01:04

Als je niet elke week of eens in de 2 weken de mogelijkheid hebt om te kijken zou ik het afraden.

Mijn ervaring : We zijn 8 jaar trouwe klant geweest, 6 jaar vol tevreden en na die 6 jaar kakte het helaas enorm in. Zelf door drukte met de eigen paarden en werk in de zorg niet de mogelijkheid om elke week te komen dus kwam ook eens in de 3 maanden, wat in mijn ogen voldoende moet zijn bij een goede opfok.

Vorig jaar hebben we alle 6 paarden die er nog stonden vervroegd opgehaald. We kregen een telefoontje dat onze mannen mot hadden gehad met elkaar en dat de afspraak voor het castreren stond want hij zou levensgevaarlijk zijn, dit zonder overleg en we waren niet op de hoogte gebracht dat dit al 2 dagen eerder was gebeurd en de hengst al 2 dagen 'opgehokt' stond.
Dus met hoge spoed de ochtend erop hem opgehaald, op 2e paasdag (Vergeet het nooit weer) Hengst is nog steeds hengst en is verre van levensgevaarlijk.

Bij het ophalen van de hengst en ruin ook gezien dat de 2 jarige merrie er niet zo prettig bij stond, mager en opgetrokken buik. Eigenaar van de opfok gaf aan erop te zullen letten.
In juni geweest tussendoor, toestand was niet beter geworden. Nogmaals aangegeven, toen werd mij gezegd dat het als normaal werd beschouwd dat er een paar tussen zitten die er wat 'minder' bij staan. Met een niet zo fijn gevoel vertrokken, maar afgesproken dat ik na de vakantie terug zou komen.

Na de vakantie in augustus direct weer langs gegaan, paard zat nog weinig leven in, laat ik het zo maar zeggen. Ben enorm geschrokken en we hebben de week erna eerst haar en haar vriendin opgehaald, de maand erna de andere 3 die er nog stonden.
Eigenaar van de opfok vond het raar dat we ze ophaalden, want hij zag het probleem niet.

Onze dame op dag van ophalen
Afbeelding
Ze bleek een flinke darmontsteking te hebben, vol met wormen, enzovoorts.

Bijna een jaar later, na veel dierenartskosten, flink voeren en TLC :
Afbeelding

Ze is er nog steeds niet, enorm slungelig en slap, maar goed, hopelijk wordt dat met de tijd beter.

Voor ons nooit meer, ook geen andere opfok, we kunnen nu gelukkig op de huidige stal de veulens in de gemengde groep houden.
Blijf het bijzonder vinden, we waren trouwe klant en brachten bijna elk jaar wel 1 of 2 veulens, snap nog steeds niet waarom het zo ontzettend achteruit is gegaan in kwaliteit daar. Maar goed, daar zullen we de antwoorden wel niet op krijgen.

Dus vanuit ons geen aanbevelingen meer om naar deze opfok te gaan.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 01:21

Wauw, de afspraak voor castratie stond? Gemaakt zonder overleg met jullie? :oo

Snap dat als het echt zo was dat hij als hengst niet te harden was, dat ze daar iets mee willen, maar dan bel je op en laat je kiezen tussen ophalen of castreren. Je gaat toch niet een afspraak maken voor andermans dieren, zonder dat te overleggen :?

mariaonrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 02:14

Zo hé, wat een verhaal…. Gelukkig knapt ze nu op. Bedankt voor het delen. Ik ga op zoek naar iets anders. Dit risico ga ik niet nemen. Daarvoor ben ik te zuinig op mijn baby. Die staat er nu super bij…. Je kunt ze maar 1x groot laten worden. Afbeelding

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:05

Zo jammer om te lezen...mijn ukkie is er heel goed verzorgt vanaf 2018 tot 2021 . Juist als ze wat lusteloos was belde de eigenaar op om te overleggen...heb wel begrepen dat het daarna echt minder werd. Was zelf echt heel blij met dit plekje omdat ze altijd het hele jaar door naar buiten kunnen.
Maar bovenstaande foto's laten mij wel erg schrikken zeg.

MelinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:14

Ik heb ook een ander opfokplekje (kleinschalig) voor mijn veulen in de buurt gevonden. Schrik ook van de foto’s en verhalen.

mariaonrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:41

Zou je eigenlijk ook naar Equus gaan? Vraag me af of je het gewoon kunt afzeggen, zonder bijkomende kosten.

MelinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 14:44

Tuurlijk kan dat, heb toch geen overeenkomst getroffen. Ik heb een plekje dichterbij huis gevonden en na al deze reacties lijkt het mij niet vreemd dat ik haar daar niet meer ga plaatsen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:54

Ik ging om de week kijken en werd op een zondagochtend gebeld door de eigenaar dat een andere klant mijn hengst dood had gevonden.

Ik heb meerdere keren als ik er was, gewezen op kapot/loshangend schrikdraad. Geconstateerd dat mijn eigen hengst kreupel was door een hele diepe scheur aan de zijkant in zijn hoef en mok had en niet zo'n beetje ook, maar ook dat een andere bonte die er liep gigantisch mok inclusief hele dikke benen had, dat ik van mening was dat de eigenaar/dierenarts gebeld moest worden. Dat was tijdens een periode dat de eigenaar van de opfok er niet was en er een oppasser o.i.d. naar de paarden keek.

1,5-2 jarige hengsten naast 1,5-2 jarige merries zetten op stal zodat ze met elkaar kunnen neuzen. Dat had als gevolg dat een hitsige hengst maar vrolijk op andere hengsten sprong en hen in de hals beet terwijl die hengsten stonden te eten door de voerrekken. Dit zorgde voor heel veel onrust en gevaarlijke situaties. Ben benieuwd hoeveel halsbeschadigingen dat heeft opgeleverd waar men later pas achter gaat komen.

Ik heb spijt dat ik mijn hengst daar heen gebracht heb. Maar goed, je kunt het niet meer over doen.
Ik zou deze plek niemand meer aanraden.

mariaonrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:43

Jeetje wat een bericht zeg! Heel veel sterkte
Ik ben blij dat ik een ander plekje heb gevonden, maar daar schiet jij niks mee op. Kun je nog iets verhalen op nalatigheid of zo?

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:02

Oh wow Coloured, wat een ontzettend rottige afloop! Ook ik had achteraf gezien een andere keuze gemaakt, maar heb destijds uiteraard met beste bedoelingen en -toen nog- goede recensies voor Equus gekozen, dat zal voor jou ook vast gelden. :(:)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 23:59

StalDiefdijk schreef:
Oh wow Coloured, wat een ontzettend rottige afloop! Ook ik had achteraf gezien een andere keuze gemaakt, maar heb destijds uiteraard met beste bedoelingen en -toen nog- goede recensies voor Equus gekozen, dat zal voor jou ook vast gelden. :(:)

Ja precies! Ik hoorde en las ook goede verhalen. De paarden zagen er goed uit toen ik ging kijken voordat ik mijn hengstveulen bracht en overal is wel wat denk je dan.
Had hij het 2 maanden langer uitgehouden daar, had ik hem thuis gehad. Het heeft niet zo mogen zijn helaas.
@mariaonrust: Ik heb het losgelaten. Ik krijg hem er niet mee terug. Het ergste vond ik dat een andere klant mijn hengst heeft gevonden. En dat de eigenaar blijkbaar niet 's ochtends al bij de paarden was wezen kijken. Hoe lang heeft hij daar gelegen? Wat hij gelijk dood of heeft hij nog liggen worstelen? Hij lag buiten dicht bij de voerplek bij een of ander schrikdraad. Dat was volgens mij gebroken en er was ook een paal afgebroken.
Toen ik gebeld werd, ben ik er meteen heen gereden, ik was er in een half uur. Ik heb m'n hengst nog gezien; de eigenaar had hem al verplaatst en onder een zeil gelegd. Dat vond ik ook heel vervelend want als je de situatie aantreft zoals hij is, kun je zelf nog misschien het een en ander reconstrueren van wat er misschien gebeurd zou zijn. Maar goed, het is niet anders. Dat was mijn opfokavontuur bij Equus. Ik weet niet of ik het uberhaupt ooit nog aandurf of wil om weer een veulen van me in een opfok te plaatsen.
Fijn dat je een andere plek hebt kunnen vinden!

mariaonrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 06:51

Kan niet anders zeggen dan dat ik het heel verdrietig voor je vindt. Snap dat je al je vertrouwen kwijt bent. Ik wens je veel sterkte ❤️

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 07:38

Ik weet dat nog heel goed Coloured, ik was er ook die dag en hoorde dat toen. Vreselijk, lijkt me verschrikkelijk om je paard zo te verliezen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:27

Ik heb dat verhaal toen ook gehoord, met zoveel paarden is de kans groot dat er een keer een komt te overlijden, maar je gunt het echt niemand. |( Echt een nachtmerrie…

HN_Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:48

Jeetje wat een verhalen zeg! Ik wilde binnenkort op de stal gaan kijken omdat ik in eerste instantie alleen maar positieve dingen kon vinden maar dit is allemaal wel heel heftig ….
Het is zó lastig om een goede opfok plek te vinden, ik dacht dat Equus wel een beetje aan mijn eisen voldeed