[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:52

Achterwaarts zijwaarts kan ook op buitenrit nuttig zijn 8-) Het is gewoon praktisch als je een paard alle kanten op kunt sturen. Maar bij een paard dat neiging heeft tot steigeren zou ik toch de voorkeur hebben voor voorwaarts zijwaarts.

fardoe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:12

Fijne reacties en natuurlijk is het voor iedereen persoonlijk wat werkt. Het is geen “ moet” maar meer een leidraad, zo zie ik Yvet bijv van alles toepassen, maar zij is geweldig in het lezen van een paard.

Wat gezegd wordt over het toepassen van het achterwaarts in de stal is ook iets wat Tristan benoemd. Het paard kent het patroon en past het zelf toe in zijn stal. Hoofd blijft daarbij laag en ontspanning door buiging i.p.v. hoofd hoog, draaien via voorwaarts, spanning. Hij heeft daar een video van maar ik weet niet of die openbaar is.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:33

Tja dat zou ik dus niet wenselijk vinden, en ermee aan de slag gaan om het paard te leren dat hij ook ontspannen voorlangs zijwaarts kan lopen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:50

Sintara ben ik wel met je eens hoor. Voorwaarts zijwaarts.
Paard is van nature ook een vluchtdier, lijkt me voor henzelf ook comfortabeler voorwaarts te kunnen blijven denken.
Maar idd het is ook geen exacte wetenschap en wat voor het ene paard werkt, werkt dan weer niet voor het ander paard.

Interessante insteek wel. Ik leer bij.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:03

Ik heb nog wat filmpjes gekeken van de trt methode (want ik vind het echt interessant), en hij lijkt zelf ook niet per definitie anti voorwaarts zijwaarts te zijn. Bv in dit filmpje:
https://youtu.be/Kz5MiLtiFC8

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 19:28

Eh nee hij is niet anti voorwaarts zijwaarts hij rijdt hogeschooldressuur LOL, ik ga even naar het filmpje kijken wat je bedoelt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 19:44

Ik zie geen voorwaarts zijwaarts? Op welke minuut in het filmpje bedoel jij? Misschien zo rond 13 minuten dat cirkelen om de plu heen? Volgens mij is dat het tweede deel uit het pattern, het bewegen en controleren van de achterhand.

In een eerder postje had ik dit filmpje van hem gevonden waarin hij het uitlegt en dat had ik even snel vertaald https://www.youtube.com/watch?v=Mq1LXFlq78M

op 12.30 minuut gaat hij het uitleggen. Ik vertaal het even snel.
Het paard dit patroon aanleren betekent dat het paard een goede manier van bewegen in het lichaam krijgt, dat haar comfortabel gaat maken en stabiliteit geeft. Bij het laten bewegen van de voorhand wil een paard uiteraard voorwaarts gaan en voor overkruisen. Maar wat je een paard wilt leren, is het beheersen van (in dit geval) het rechtervoorbeen door de rechterteugel, zodat het linkervoorbeen erachter kruist. Het paard moet zijn natuurlijke balans moet vinden. Hij doet de oefeningen in dit filmpje langzaam omdat hij wil dat het goed doordringt tot het paard. Het paard moet zich dit nieuwe gevoel in haar lichaam eigen maken. Het paard heeft daardoor controle over zijn eigen lijf en begrijpt zowel met grondwerk en onder het zadel beter alle hulpen. Je neemt zodoende de onzekerheid weg als een paard zich veilig moet voelen. Tot minuut 15.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 19:46

Fotsy schreef:
Sintara ben ik wel met je eens hoor. Voorwaarts zijwaarts.
Paard is van nature ook een vluchtdier, lijkt me voor henzelf ook comfortabeler voorwaarts te kunnen blijven denken.

Ik denk dat het juist de bedoeling is bij TRT dat dat instinctief vluchten door het paard zelf beheerst gaat worden. Vandaar dat het paard uit zijn gewone patroon gehaald wordt en leert zich comfortabel te vinden i het patroon van TRT. Denk ik, hoor. Forgive if I'm wrong.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:15

Ik bedoel op het voorlangs kruisen van de benen. Bv bij het opzij zetten van links naar rechts, zet het paard in dat trt filmpje die ik deelde het linkerbeen vóór het rechterbeen langs. Hiermee loopt hij 'naar voren' tijdens het zijwaarts gaan. Dit patroon kan een lenig paard ook in galop bijvoorbeeld.

In jouw trt filmpje kruist het paard z'n benen langs achter. Van links naar rechts dus het linkerbeen achter het rechterbeen langs. Daarmee loopt dat paard 'naar achteren'. Dit patroon kan een paard alleen in de gang achterwaarts, dus niet in galop bv.

Sorry voor de verdwaling in de theorie _O-. Maar na dat filmpje dat ik van trt had gevonden zie ik dat hij ook aan voorwaarts zijwaarts werkt, waarschijnlijk begint hij gewoon bij de variant die hij het nuttigst vind voor het specifieke geval dat op dat moment voor m staat. Daar is niks mis mee.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 20:18

Hi Sintara, ben ik weer. Maar op welke minuut bedoel je nu precies? Ik denk dat je de hele oefening rond de plu bedoelt?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:39

Jups
En daarvoor met het heen en weren langs de lange zijde met de vlag, later met het zakje (al doet peerd daar ook 1 stapje achterlangs) en met de zwaaiende vlag ook
Laatst bijgewerkt door Sintara op 19-06-19 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 20:42

ok dank je, nou rond de plu, doet hij het tweede deel van het patroon: de achterhand bewegen volgens mij. Dat het paard daarbij voor kruist is ok.

Als de voorhand wordt weggezet dan wil hij dat het achter kruist. Min of meer uiteraard, helemaal achter kruisen kan niet.

Maar ik heb hun zelf gevraagd of ze het nu eens precies kunnen uitleggen. Ik ben zelf nog te kort bezig en ik voel wel wat ze bedoelen, maar ik verwoord het denk ik niet goed. Dus ik hoop dat ze reageren, dan post ik het hier.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:51

Wat een mooi stukje om te oefenen heb je zo Mo! Dat ziet er echt een stuk beter werkbaar uit dan het pad op het vorige filmpje. Fijn dat je het zo kan oplossen. Over de methode ga ik geen hele stukken schrijven, ik vind het zelf zover ik heb gezien een fijne methode en ik begrijp de denkwijze achter de patronen en stappen ook goed. Ik doe niet de online cursus, maar pak graag wel dingen mee die ik nuttig vind dus die van mij kennen de patroontjes ook naast ander grondwerk.

Het omzetten van de achterhand gaat al netjes, je gaat ook snel door de stappen heen! Je zou hierbij nog wat kunnen verfijnen in het doorstappen en daarna inbuigen. Je merkt dat Callas al wel begrijpt wat je va haar wil, maar dat ze na een paar stappen in de knoop komt en dus een beetje gaat haperen in het patroon. Probeer te stoppen met vragen op het moment dat ze een paar stappen soepel doorkomt, dus of voor ze in de knoop komt (en dan rustig opbouwen) of nadat ze weer op gang is nadat ze stil heeft gestaan. Als ze dan soepel rondkomt kan je daarna wat meer buiging gaan vragen, dan rek je de bovenlijn een beetje extra op waardoor ze en soepeler in het lichaam wordt en je meer uitnodigt tot het zakken van het hoofd in het patroon zelf.

Achterwaarts, volgen en stilstaan vind ik al heel knap gaan! Leuk om te zien :)

Met omzetten van de achterhand kan je eventueel beginnen met stoppen met vragen als ze een voet achter de ander zet, nog niet ervoorbij. Dan breek je het op in kleinere stukjes.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 22:44

mooney schreef:
Je merkt dat Callas al wel begrijpt wat je va haar wil, maar dat ze na een paar stappen in de knoop komt en dus een beetje gaat haperen in het patroon. Probeer te stoppen met vragen op het moment dat ze een paar stappen soepel doorkomt, dus of voor ze in de knoop komt (en dan rustig opbouwen) of nadat ze weer op gang is nadat ze stil heeft gestaan. Als ze dan soepel rondkomt kan je daarna wat meer buiging gaan vragen, dan rek je de bovenlijn een beetje extra op waardoor ze en soepeler in het lichaam wordt en je meer uitnodigt tot het zakken van het hoofd in het patroon zelf.

Met omzetten van de achterhand kan je eventueel beginnen met stoppen met vragen als ze een voet achter de ander zet, nog niet ervoorbij. Dan breek je het op in kleinere stukjes.

Dank voor je tips. Ik ga het meer opbreken in stukjes.

In jouw beleving wat doe ik om haar ontspanning te krijgen? Dus ik breek een vraag op in stukjes en wil ik dan dat ze als we stoppen dat ze ontspant met haar hals omlaag of likt oid?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:36

Daar heb je een punt Mo, hij stapt ook wel over met de voorbenen maar de focus ligt idd overal op de achterbenen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 09:42

klopt inderdaad Sintara, is ook logisch als je de achterhand beweegt moeten de voorbenen ook bewegen anders zit je in de knoop. Ik hoop op een helderdere uitleg van hun, die zal ik met jullie delen, want het is interessante materie.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:48

Ja klopt, maar het paard zou ook met de voorbenen een soort zij stap- sluit kunnen doen bijvoorbeeld terwijl hij met de achterbenen overstapt (al past dat natuurlijk niet als je om een open paraplu heen moet). Ik vind het echt een leuk onderwerp :D ! Ben benieuwd wat ze zeggen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 10:20

en ik heb mijn antwoord. Ik zet het eerst in het Engels neer, en zal erna het vertalen. Ik heb dus gevraagd waarom exact bij het bewegen van de voorhand de voorbenen achterlangs gekruist moeten worden.

This pattern of movement transfers weight from the shoulders, onto the hind leg, lightening the front legs and promoting a more stable carrying posture. The “traditional” method can load weight onto the shoulders and create instability and tension, especially for the forward thinking horse. It helps horses in learning to take their weight onto their stabilising front leg and not falling onto their shoulder.

Dit bewegingspatroon brengt het gewicht van de schouders naar het achterbeen, zodoende verlicht het de voorbenen en bevordert het een meer stabiele dragende houding. De traditionele methode (voorlangs overkruisen) kan het gewicht op de schouders brengen en kan daardoor instabiliteit en spanning veroorzaken. In het bijzonder voor paarden die heel voorwaarts gericht zijn. Het helpt paarden te leren hun gewicht op hun stabiliserende voorbeen te zetten en niet op hun schouder te vallen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:41

Juist en hoe makkelijker een paard kan bewegen en zichzelf dus in veiligheid kan brengen hoe minder de drang om preventief al te beginnen met rennen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 10:46

tamary schreef:
Juist en hoe makkelijker een paard kan bewegen en zichzelf dus in veiligheid kan brengen hoe minder de drang om preventief al te beginnen met rennen.

Top, met inderdaad deze consequentie. Thank you!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:02

Super Monique, dank je wel.

Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:07

pien_2010 schreef:
Ik weet niet of ik een volgtopic ga maken. Ik heb hier zo geen methodiek en het ghaat allemaal zo vanuit het gevoel. Ik denk dat ik alles doe wat God verboden heeft met paarden, en ik zie het echt niet zitten als merrie stout is (en dat is ze waarschijnlijk want die voelt zich ontheemd wellicht) en ik vind het zo moeilijk, dat heel Bokt over me heen gaat. Dan heb ik er een probleem bij en ik ben al zo onzeker. Dus on verra→ we zullen zien. Een merens is vaak echt moeilijk hoor het 1ste jaar (Polie 2).

Ja joh leuk een volgtopic! Jij schrijft net zo makkelijk als Monique en lijkt me super om te lezen hoe de oudjes het jonkie gaan opvoeden. En er is altijd wel iemand die wat te zeuren heeft maar dat kan je toch ook in je openingspost zetten dat je daar niet op zit te wachten. Ik zeg: gewoon doen *\o/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:36

Ellen schreef:
pien_2010 schreef:
Ik weet niet of ik een volgtopic ga maken. Ik heb hier zo geen methodiek en het ghaat allemaal zo vanuit het gevoel. Ik denk dat ik alles doe wat God verboden heeft met paarden, en ik zie het echt niet zitten als merrie stout is (en dat is ze waarschijnlijk want die voelt zich ontheemd wellicht) en ik vind het zo moeilijk, dat heel Bokt over me heen gaat. Dan heb ik er een probleem bij en ik ben al zo onzeker. Dus on verra→ we zullen zien. Een merens is vaak echt moeilijk hoor het 1ste jaar (Polie 2).

Ja joh leuk een volgtopic! Jij schrijft net zo makkelijk als Monique en lijkt me super om te lezen hoe de oudjes het jonkie gaan opvoeden. En er is altijd wel iemand die wat te zeuren heeft maar dat kan je toch ook in je openingspost zetten dat je daar niet op zit te wachten. Ik zeg: gewoon doen *\o/*

Lief maar ik heb besloten om dit niet te gaan doen. De reden is dat ik zo probeer bewust te krijgen wat ik nu doe met mijn paarden dat het gevolg daarvan is, dat ik niet meer met Hercule kan praten. Er zit iets tussen |( op dit moment.
Tevens was zelfs Polie gisteren met het naar buiten gaan zo verschrikkelijk vervelend (allemaal willen trekken, naar voren uitgaan de bazin willen zijn etc :list: Dat ik mijn handen vol had. Op een gegeven ogenblik ging het zelfs zo ver dat ze schuin achter me moest (lukte me met heel veel moeite) en ik dus zelfs mijn zweep omhoog moest houden en dwars naast me, zo van jij gaat niet voorbij. Zo bizar en verdrietig want eigenlijk is zij normaal heel erg bang van de zweep (gisteren dus oko ttoaal niet→ ze had er volkomen schijt aan) :oo .

Ik heb ooit in een boek gelezen van iemand die volkomen intuïtief met haar paarden omging, zoals het hier ook gaat (vandaar dat ik zo kapot van dat boek ben) en toen ze moest uitleggen hoe ze haar merrie reed, ging het gewoon niet en begrepen ze elkaar helemaal niet. Dat is vanzelf goed gekomen door weer terug te gaan naar haar gevoel en het gewoon maar te doen. Ook al was het maar een boek het troost me wel.

Dus ik heb besloten om helemaal los te laten te weten hoe ik dingen doe. En proberen gewoon weer in mezelf te komen zonder al dat denken en piekeren in de hoop dat het contact spoedig weer hersteld is. Want ik mis Hercule gewoon. Want ik kan hem niet voelen op dit moment |(

Ik heb onwijs veel respect voor al die mensen die grondwerken, die longeren en heel bewust bezig zijn met hun paard. Want ik denk dat je daardoor methodiek ontwikkeld die ook bij de volgende weer gebruikt kan gaan worden. Die methodiek bezit ik dus niet. Ik moet waarschijnlijk (net als bij mijn kinderen) voor de 3de keer het wiel gaan uitvinden.
Het is niet eerlijk om een topic te openen terwijl je weinig kunt met de tips van anderen. Want ik kan niet longeren (rug) en ik kan niet grondwerken en nog erger ik gruwel er zelfs van :oo en dat vind ik echt slecht van mezelf maar het is wel zo. Ik heb er zo helemaal niets mee, met de methodiek van Moniek terwijl ik zie, dat het Callas en haar echt goed doet. +:)+ Dus verstandelijk vind ik het echt super. Maar gevoelsmatig gruwel ik ervan en dat vind ik dus heel erg dat dit gevoel er zit, want voel me daar wel schuldig over.

Dus op dit moment gaat het hier een beetje minder met de paardjes. Dus dat is ook de reden dat ik dit topic iets minder intensief mee lees, maar meer op afstand. Tevens is dat dus ook de reden dat ik geen topic ga openen. Ik vrees dat het mij niet gaat helpen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 14:01

Pien, ik snap he-le-maal wat je zegt. Ik heb zoveel paarden gehad en gereden en getraind. Heb mijn diploma western trainer nota bene. Heb zowel Engelse les als klassieke les gegeven op maneges. Heb les gegeven aan verstandelijk gehandicapten. Heb Engelse paarden omgevormd naar Western bereden paarden en hen in 1 dag leren stoppen op een losse teugel. Heb mijn Shadow als veulen afgericht, ben ik men-kampioen mee geworden, heb mijn koetsiersbewijs met hem gehaald. Heb altijd alles gewoon gedaan zoals het mij goed dunkte. Gewoon op gevoel. Ik heb best wel de zweep gebruikt maar nooit het gevoel gehad dat ik mijn paarden misbruikte. Toen ik western ging rijden verruilde ik de zweep voor sporen en nooit het gevoel gehad dat ik oneerlijk of gemeen tegen mijn dieren was. En met die basis verhuisde ik naar Frankrijk en de hele NH movement ging langs mij heen (ben wel ooit in NL naar Voest geweest, maar me er verder niet in verdiept). Toen overleed Thor, mijn allesie en ging ik lezen over NH. En iedereen die bitten rotdingen vonden. Je moest zonder bit anders was je gemeen bezig. Ik heb mijn roer omgegooid en kreeg Callas. Met watten handschoentjes heb ik haar aangepakt. Omdat ik vond dat ook ik niet zo lelijk tegen mijn paarden moest doen. En nu ben ik 3,5 jaar verder en vorder ik zooo langzaam. Daarmee wil ik niet zeggen dat NH fout is. Absoluut niet. En ik ga ook door op deze lijn. Maar hoe meer ik erin verzeild raak hoe meer meningen ik mee krijg en hoe verwarrender het allemaal lijkt te zijn. Soms denk ik echt wel eens, ik stap gewoon weer op en doe gewoon wat ik vroeger deed. Dus ik snap je helemaal.

Doe jij maar gewoon je eigen ding en Polie blijft een merrie natuurlijk. En misschien wil zij nu wel jouw leider worden...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:09

Potverdrie Mo zit hier gewoon te lachen en huilen tegelijk. Vind je reactie zo lief. Vond het zo moeilijk om op te schrijven en te ervaren dat het even niet goed gaat hier.

Polie voelt zich goed en is al de baas *althans dat denkt ze, over Hercule.
Wellicht denk ze dat ik de volgende te nemen horde ben.
Dus echt niet, gaat niet gebeuren want als zij het hier gaat bepalen, dan gaat het niet goed. Dus vanochtend heel bewust eerst Hercule losgeklikt die de tuin in kon spetteren en daarna haar laten volgen.