Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:45

Graag gedaan ;)

Leuke foto's hierboven!

Lovemario, vreemd van je merrie! Maar gelukkig is ze nu wel braaf dan!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:57

Fijn dat het bij jouwe ook zo hielp Ulysses! Waar had jij het gekocht? Wil het misschien ook gaan proberen...

Inderdaad vreemd van je merrie lovemario, hopelijk blijft ze nu gewoon braaf :)

Ik schreef gisteren nog hoe blij ik was met mijn brave paard.. Vandaag was hij voor de aller eerste keer niet-braaf. Ik nam hem voor de 3e keer onder het zadel mee naar buiten, vorige keren was hij echt zo makkelijk en braaf. Vandaag was opeens was alles eng; snuiven, staart erop, dribbelen. Hij ging zelfs een aantal keer de lucht in, dit ken ik echt niet van hem. Uiteindelijk ben ik heel laf afgestapt en naar huis gelopen. Ik denk niet dat ik nog alleen onder het zadel naar buiten durf -O- Ik baal ervan dat ik zo bang ben; zo wild is hij nou ook weer niet. ;( Mijn grote angst is dat ik eraf val en hij ervan door gaat.

Thuis ben ik er nog wel eventjes op gegaan, toen was hij gelukkig weer zijn brave zelf.
Afbeelding

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:24

Bah dat is vervelend!
Maar ik begrijp je reactie hoor. Vooral slim.
Wel een heel mooi paard anders!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:54

Getver Switt dat is inderdaad vervelend. Goed dat je bent afgestapt, ik zou daar dus ook heel bang voor zijn dat hij wegrent zonder jou erop.. Ik heb dat een keer gezien bij mn tante die viel eraf en merrie er van door ... over een drukke weg je houdt je hart vast, gelukkig niks gebeurd... Nu ik dit schrijf is het bij haar nog een keer gebeurd, maar toen was ze afgestapt omdat de merrie die ze toen had niet over een bruggetje durfde.. die trok zich los, ook over een drukke weg maar voor de spoorrails gelukkig blijven staan. Dus ik weet niet wat ik zou doen .. ken negatieve ervaring van beide senario's ;)

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:35

Jaloers op jullie omgeving Switt!
Voor een bos moet ik een uur met de trailer op pad. Ik zit hier op kale vlaktes met akkerbouw boeren met hele kale weilanden bouwgrond. Voor ons is een bosrit echt een dag uitje.

Ik gebruik deze whey poeder: http://www.raw-superfood.com/natural-pr ... AgzT8P8HAQ

Deze poeder wordt niet gemaakt van melk van koeien. ( ik eet zelf ook geen zuivel dus had deze voor mijzelf gehaald, echter vind ik de naturel vies haha.)

Een ander in het topic gebruikt deze: http://www.bodyenfitshop.nl/eiwittenwhe ... erfection/
De naturel bestellen de anderen zitten vol kleurstoffen en smaaktoevoegingen, suikers etc.
Wel van koeien melk gemaakt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:36

Babootje ik snap wat je bedoelt. In dit geval was het dan eerder een opgelopen been en niet dik. Het is ook al weg gezakt. Pak hem woensdag wel weer op denk ik.
Vanmiddag eerst met mijn andere paard op wedstrijd. Ook wel weer lekker zo'n oudje die je gewoon op kunt pakken na een week zonder echt rijden.

Switt, muis ziet er daar echt top uit. Gewoon weer even met iemand mee naar buiten en dan weer
opbouwen naar alleen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:39

Pol, succes op wedstrijd.

Wij zijn vanmorgen met Danica en Nesquick voor het eerst samen op verplaatsing geweest. Mochten in een binnenbak gaan rijden hier in de buurt.
Spannend voor de paarden en voor ons :o maar ze waren erg flink!

Trouwens vrijdag nog een zadel ergens opgehaald, exact hetgeen ik nodig had. Dus ik kan nu weer verder :)

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:50

Succes op wedstrijd Pol!

Stoer Coberlina dat ze zo flink waren. Heerlijk dat je zo makkelijk met de trailer op pad kunt.

Thnx Ulysses! Ik ga er gelijk naar kijken. Omgeving is inderdaad geweldig, vanaf de stallen rijd je zo een ruiterpad op. Helaas zijn de paden nu vreselijk nat, blehg. Van mij mag het snel voorjaar worden en dan hopelijk wat minder nat...

Ik vond afstappen zelf een beetje laf maar hij was echt helemaal overstuur- ik kwam echt niet meer bij hem binnen. Ik heb hem echt nog nooit zo over de zeik gezien en dat terwijl er echt niets aan de hand was. Ik wandel al vier jaar met hem door het bos en hij schrikt echt nooit ergens van...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:01

Wat vervelend Switt, dat het zo mis ging in het bos.

Snap wel dat je voor de veiligheid bent afgestapt :j

Vandaag het rotweer getrotseerd en Elmo even in de bak gereden. We gaan elkaar steeds meer vertrouwen en daardoor kan ik hem met zulke harde wind en veel afleiding rond de bak toch aan bij de les houden.

Rechtergalopknopje was helaas wel weer zoek, heb t ook niet kunnen vinden.
Van de week nog maar eens zoeken.

Ook wel lachen, tijdens de eerste rondjes stap dwars door de vrij diepe plassen achterin gestuurd. Gaat hij met zijn neus erin lopen spelen. Als endurancepaard in spe heb ik hem maar laten gaan.
Het is dan immers gunstig als hij uit plassen wil drinken, hoe beter hij onderweg drinkt, hoe beter.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:27

Marije , dat doet Hudson ook... Als hij een plas ziet is hij bijna niet te houden en wil hij eruit drinken :')

Hudson heeft lekker vrij vandaag, gister fijn gereden .. Vandaag teveel storm :j

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:34

Ha, ja hier drinken ze ook allemaal uit de plassen! Helpt de paddocks een beetje opdrogen :P

Ik zit een beetje met de dosering van die whey poeders; hoeveel geeft je aan een paard van 600 kg?

"Mix 1 maatschep Whey Perfection met 250 ml water. Neem als aanvulling op de dagelijkse voeding 1-3 shakes per dag. "

Dit is de dosering van een mens (75 kg); een paard zou dan 10 - 30 doseringen moeten hebben als je het 1:1 omrekent. Dat lijkt me niet de bedoeling. Maar heeft zo een lage dosering wel zin?? Hoeveel eiwit moet je een paard geven om echt positieve effecten te kunnen verwachten?

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:23

Ik geef één maatschepje over het voer. Ben nu ruim een week aan het voeren en hij lijkt wat voller te worden.

Mijn starttijden voor volgende week zijn bekend :=

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:29

Is jouw paard 750 kg, switt?
Das dan wel een enorme reus?

Elmo is voor zijn operatie in de kliniek op de weegschaal geweest en woog toen 490 kg. Die is 1,54 ong.

Heb hem net binnen gezet en verwend. Heb zijn muesli gemengd door wat geweekte bietenpulp.
Jummie, dat was smullen!
Mijn senior eet als hoofdbestanddeel bietenpulp en Elmo is wel eens jaloers op de volle emmers die naar Jip toe gaan.
Vandaag had hij zo fijn gewerkt ondanks het onstuimige weer.
Dus voor hem een flinke hand vol bietenpulp in de week gezet.

Jummie jummie, wat stond hij te smullen! Hele voerbak is vakkundig schoongelikt :D

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:17

Nee, hij weegt maar 600 kg. Hij is 1.70 maar omdat hij nog zo smal is en ik lange benen heb ziet hij er niet zo groot uit.

Grappig dat jouw paarden bietenpulp zo lekker vinden. Muis vindt er echt helemaal niets aan, ik gooi er van alles in om het smakelijker voor hem te maken...

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:51

Hoi,

Marije, soms vreemd dat sommige dingen ineens niet meer lukken he. Komt volgende keer wel weer terug. Fijn dat Elmo braaf was.

Leonie, succes volgende week!

Switt, ik geef normaal 1 maatschepje per paard per dag. Maar ze eten het niet zo heel graag hier, dus ik geef zo ongeveer 3/4 schepje doorheen de bietenpulp of slobber.

Vandaag waren de drie jonge paarden veel braver dan mijn bijna 14 jarige merrie
Als ze goed blijft gaan, misschien eind maart een oefenwedstrijdje meerijden en vanaf april misschien weer voor echt :D

Van Danica was ik vanmorgen ook heel tevreden. Met het nieuwe zadel loopt ze weer als een trein. Dus als z nog eens lastiger wordt, weet ik alvast dat ze toch ergens pijn heeft ocharme :(:) Blij dat ze weer in orde is!

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:24

Hoihoi even een vraagje van mijn kant! *\o/*

Zijn er hier mensen die van plan zijn om jonge paardencompetities te gaan rijden voor hun 4/5jarigen?

Ik ben dit misschien wel van plan met mijn 4 jarige puur voor de ervaring en de fun! Maar hebben hier mensen ervaring mee? En wat zijn leuke wedstrijden om aan mee te doen?
Ik heb al wat opgezocht en je hebt bijvoorbeeld het KNHS Subli kampioenschap en dit is dan nationaal... Maar zo groot hoeft het allemaal niet van mij haha :D

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:55

Lovecortana , ik ga met Hudson 12 maart meedoen met de horsefood competitie .. Gewoon ook puur voor de fun. Ik had ook sublicup gekeken maar zo groot hoeft het van mij ook niet... Dan moet je een aantal wedstrijden af... Dit is gewoon 1 x ( tenzij je door bent , maar dat verwacht ik niet ) zijn we weer een ervaring rijker en Hudsonnetje weet ook weer dat hij gewoon thuis komt ;)

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:30

Vraagde aan de fanatieke longeerders in dit topic,

Ik longeer hummer met een gewone nylon longeer singel met een lederen onder stukje singel. Elke keer met het klaar maken voor het longeren wordt hij erg pissig als ik de longeersingel vast wil doen.
Dit doet hij niet bij mijn dressuur of springzadel.
Ik vermoed dat hij de singel bij de schoft vervelend vind.

Nu las ik dat er verschillende singels met wat meer schoft vrijheid zijn.
deze zijn helaas wel behoorlijk prijzig. Heeft iemand van jullie ervaring met de 2 onderstaande?
Afbeelding

Afbeelding

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:31

Een van de 4 jarigen gaat in maart een keer mee naar een Wedstrijd voor 4 jarigen.
De andere nog niet.
Mijn merrie wordt 5 maar is er nog niet klaar voor. Eerst mijn eigen spanning maar proberen kwijt te geraken :o

Ivm de longeersingels: ik heb ook maar een gewone singel en vind dat ook best lastig dat dat duwt op de ruggengraat. Maar ik heb er een longeerpad onder liggen van transhorsesport. Dat is er eentje in een soort memoryfoam. Waardoor de druk ook verdeeld wordt en het dus niet strak duwt op de ruggengraat.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:27

Mijn 4-jarige loopt in ieder geval lokaal 4-jarigen op Indoor Tolbert. Verder als hij goed blijft aanpakken De Woldencup en de ISAH-cup in Ermelo in de planning (springpaard). GBM bekijk ik richting het indoorseizoen wel of het zin heeft :j
5-jarige loopt iig 5-jarigen in Tolbert, misschien ook wel De Woldencup en ISAH-cup, maar dat hangt er vanaf of hij voor die tijd echt klaar is voor het M. Voor de GBM geldt hetzelfde.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:49

Hoe hoog moeten de 4jarigen springen Gomir in Tolbert?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:05

Goede vraag Ulysses. Vorig jaar was het volgens mij parcours van 6 hindernissen met simpele dubbel en een eenvoudig lijntje van ongeveer 80 cm. Maar kan dit jaar wel weer een andere opzet zijn.
KNHS-reglement is per 1-4 ook gewijzigd, 4-jarigen mogen van 1-4 tot 1-6 max 90 cm zijn, van 1-6 tot 1-8 max 1m en daarna max 1.10m.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:33

Vandaag les gehad met Hudson, wat een fijn paard is het toch <3 zo braaf, z'n vriendinnetje stond in de paddock aangrenzend aan de bak en begon af en toe achter hem aan te rennen :') Hudson gaf geen kick .. Wat een topper, waar hij een 2 mnd geleden nog compleet mee zou doen liep hij nu braaf door.
Maar nu komt het , hij heeft rechtsom als ik hem wat hoger instel ( laatste 10 min van de les ) opeens een huppel in draf.. Niet constant maar af en toe.. Hij doet z'n hoofd dan ook wat ophoog en drukt z'n rug wat weg... Hij doet dit sinds zaterdag toen ik met een spoor begon te rijden.... Laag over de rug nergens last van, alleen gooit hij me wat op links, iemand tips ?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:39

Gaat vanzelf over. Niet de teveel aandacht aan geven. Moet nog wat wennen en kracht krijgen.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 07:50

Thnx fokfanaat :)