Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:43

De pony is toch zeker 15 cm kleiner dan wreckh wil. ;)
Dat vind ik behoorlijk wat, als je al concessies wilt doen..

R_ali_R

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:54

oeps daar heb ik overheen gekeken!

toch zal ik het linkje bekijken
tinkers hebben vaak wel een brede rib vorming dus het zou wel kunnen passen.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:04

Iessie schreef:
wreckh zou de stand van de achterbenen hem zo belemmeren dat je er geen L proefje mee kan rijden
!

Misschien wel, maar ben zo bang dat ik gezeur daarmee krijg. Aangezien hij al gallen heeft. Ik durf simpelweg geen risico te lopen.

15 cm vind ik echt te veel verschil. Mocht het een Tinker zijn wil ik 160 overwegen, maar kleiner echt niet. Dan kan ik net zo goed op onze haf van 150 stappen.
Laatst bijgewerkt door wreckh op 23-11-11 16:11, in het totaal 2 keer bewerkt

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:06

1 + 1 is 2 natuurlijk....
gallen + slechte stand = laten voorbij gaan denk ik ;)

je vind wel een leuke! Al lang op zoek?

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:07

nathe schreef:
1 + 1 is 2 natuurlijk....
gallen + slechte stand = laten voorbij gaan denk ik
;)

je vind wel een leuke! Al lang op zoek?

+:)+

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:10

Nog niet zo lang als jullie, ik ben nu ong. 2 maanden op zoek. Maar het voelt al als een eeuwigheid. Mis het rijden erg. Gelukkig kan ik mij les wel rijden op een paard van mijn instructrice. Maar dat is toch wat anders als je eigen paard.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:13

pff 2 maanden nog maar ;)

Ik was toen ook nog heel ongeduldig (heb zelfs geen paard meer om te dressure :()
maar toch, geduld wordt altijd beloond!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:15

Ik rij al maanden niet meer vanwege overlijden paard. Ik mis het ook zo erg, iedereen vind mij nu chagrijnig. :P

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:17

ik rij al 2 jaar niet meer intensief (paardlief gescheurde ligamenten)
Wel in het voorjaar terug een paar maanden een jong (en vooral scheef :D) paard gereden en deze zomer de reus zadelmak gemaakt.

Mis het ook ongelooflijk hard...

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:18

Grappig is dat he, mijn vriend maakte er ook al een opmerking over dat mijn humeur weer opgeknapt was nu ik weer het 'paardenritme' terug had.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:21

pff gelukkig kan ik wel gewoon rijden is het niet op mijn eigen paard dan die van mijn zus of de 3 jarige ruin van mijn moeder.

Daarom ben ik ook niet actief aan het zoeken. En kijkt wel wat er aan komt waaien.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:24

mijn vriend is mijn paardenzoektocht ook wel beu hoor ;)

Heel BE en NL door rijden om dan ofwel direct blij te zijn of al teleurgesteld...
Of dan weer telefoon krijgen dat hij afgekeurd is...

Hij is mijn ups en downs ook echt beu. Hij vond het altijd super jammer voor mij (en voor hemzelf :D)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:35

Wat grappig, dan ben ik iig niet de enige waarbij mijn humeur opgemerkt wordt. Mijn leven is gewoon niet compleet zonder paard vind ik.

Kan me voorstellen nathe dat het voor jou vriend ook vervelend is..

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:40

Ja, hier net zo. Maar idd, 2 maanden is nog niet lang. Maar heb het jaar door voor ook maar 3 maandjes kunnen rijden, door de blessure van mijn paard. En de ellende van da hier, fysio daar, andere da, foto's, weer andere da. Enz, Ben ik ook niet vrolijker van geworden.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:57

maudenmarc schreef:
Pff heb ik even een dag niet gelezen....
@ nathe: hoop dat je snel wat hoort! echt een leuke vos!
@ moonprayer: 1000 euro, ik zou nog even door sparen, wat hier al is genoemd het onderhouden van een paard kost ook geld!
@ torius16: waarom zo tegen een spoor, dat gekletter met die zweep is ook niets en sporen met wieltjes hoeven niet altijd strenger te zijn..

Deze week is me al 2x gevraagd of ik mijn 4 jarige verkoop maar dan zou ik ook weer op zoek moeten, al heb ik een wat ruimer budget nog niet makkelijk...

Maudenmarc: ik ben niet weg van een spoor en ook niet van een zweep. Het paard waar Nathe een filmpje van heeft opgezet is een 4-jarige (zo even uit mijn hoofd hoor) waar men nu 10x op zou hebben gezeten en die wordt gereden met een spoor.
Naast de andere paarden rij ikzelf ook een 4-jarige zonder hulpmiddelen op een eenvoudig trensje. Maar de Z2 merrie rij ik ook zo. Als het echt niet gaat dan pak ik een zweepje of spoor, maar ik vind dat een paard hoe oud of jong ook goed aan je been moet zijn.
Liever een paard wat wat loperig is dan, dan eentje waar je steeds tegen aan moet drukken. Paardrijden kost veel energie en ja daar moet jezelf dus ook wat voor doen.
Ik zie dat veel mensen te gauw naar een 'hulpmiddel' grijpen. Mijn motto: waar de rijkunst eindigt, begint de ijzerwinkel is dan ook niet voor niets...
Buiten dat is het voor jezelf ook plezierig als het paard 'je meeneemt' in plaats van dat je steeds been moet geven.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:03

de lesgever in het midden laat het paar draven/galopperen. De ruiter mag nog geen hulpen geven want de lesgever wil dat het paard eerst zo kan lopen zonder ondersteuning van de ruiter.

Geen idee waarom ze dan een spoor aan heeft maar in die 15 min dat ik heb staan kijken is dat spoor echt nauwelijks gebruikt hoor (en al zeker niet met de intentie om te gebruiken).

Soit als ik haar koop (ze is 3,5) dan wordt ze verder doorgereden zonder spoor ;)

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:20

Een spoor is uiteindelijk ook niet om het paard voorwaards te krijgen, t is een verduidelijking van de hulp.. En zoals de sporen op het filmpje gebruikt worden zie ik daar absoluut geen kwaad in. Paard word fijn gereden! :j

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:20

Ik ben het helemaal met je eens Torius. Hij moet aan je been zijn. Klopt helemaal, maar als je de eerste paar keren op zo'n dier gaat zitten snapt 'ie echt niet wat jij met je benen aan het doen bent. Ze moeten wel naar voren willen en leren de link tussen beenhulp en naar voren gaan te leggen. Daarvoor heb je natuurlijk in het begin het meest aan je stemhulp, maar dat stukje van na stemhulp en aan het been vind ik verrekte lastig. Als een zweepje of spoortje dan grove hulpen voorkomt, kies ik daar graag voor.
Overigens heb ik niks tegen op een spoortje, maar wel als die gebruikt wordt omdat een paard niet aan het been is en het dier wordt lekgeprikt. Vervolgens wordt een nog scherper spoortje gepakt, etc. Dat ligt niet aan het paard of de spoor, maar aan de ruiter. Die maakt geen goeie afspraken. Een spoortje is net als een zweep een hulpmiddel, geen strafmiddel.
Om heel eerlijk te zijn, kan ik me bijna niet voorstellen dat het paard van Nathe voor de 10e keer ohz was. Daarvoor loopt 'ie mij al te fijn

@Adin: die leuke vos in Haaksbergen is toch pas 3,5? Is je dat niet te jong?

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:24

maak me nu niet wantrouwig he ;-)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:25

tjsa liefst wat ouder maar hij lijkt me ontzettend leuk en hij schijnt ook echt heel braaf te zijn.
Ik red me er wel mee, ga thuis gewoon weer onder begeleiding aan de slag en dan komt het goed.
Andres heb ik ook gekocht toen hij 4 was. Die was verder ook braaf dus ook deze kan best heel braaf zijn toch?

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:27

Als je je spoor niet gebruikt kan je er best mee rijden.

Als ik van mijn eigen paard overstap naar de 3 jarige van mijn moeder vergeet ik mijn spoor ook wel eens. Maar dat betekend niet dat ik ze bij dat paard gebruik!! Maar dan zit de spoor er wel om.
Je spoor gebruiken en om hebben is wel een verschil.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:46

Het is niet m'n bedoeling jullie aan het twijfelen te brengen, Adin en Nathe.

@Adin, brave betrouwbare paarden worden geboren niet gemaakt. Een ril dier van 4 is hoogstwaarschijnlijk nog een rildier als 'ie 14 is. Dus ja, het kan best. Leeftijd zegt ook idd niet zoveel. Je moet je safe bij 'em voelen.
@Nathe, eigenlijk is het een compliment. Die vos loopt zo mooi ontspannen, weet zo goed wat de bedoeling is. Is dus heel slim en heeft een goede ruiter of is al vaker dan 10x ohz geweest. Maar dan nog, wat maakt het uit? Het blijft er hetzelfde paard om.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:58

@Marion71: Heb ik schijnbaar veel jonge paarden gehad die het wel goed begrepen ;). Heb op zich ook niks tegen een spoor en zweepje in die zin van hulpen, maar het ging even 10x onder het zadel (en idd ik vond 'm ook fijn lopen voor die 10x!) en dan met spoortje als je 'm toch niet gebruikt waarom dan om?
Meeste paarden waar je in het begin op zit willen erggeeehhh graag naar voren en zit vaak weinig stuur op. Als het niet zo, dan is dat mooi meegenomen en hoef je alleen maar te sturen.
@Nathe: Hoop dat we je niet onzeker maken nu! Is een leuk paard, loopt fijn én is goedgekeurd, kom op hoor een beetje risico hoort erbij in het leven (en paardrijden).
@Adin: begeleiding is idd essentieel in jullie geval (combinatie jong paard/ iets angstig ruiter) maar zeker niet onoverkomelijk. Succes in ieder geval! O, ja in Menaam staat een 6-jarige ruin die wel wat op Anders lijkt, is dat niet wat (staat op MP ff zoeken op Menaam!) En JKstables in Tolbert (Janet Kruger van deze stal staat erg vaak op http://www.1pknoord met super sportuitslagen) die heeft een grote (1.76) 3.5 jarige ruin te koop, is dat ook niet wat? Staat ook op MP, succes!
Laatst bijgewerkt door Torius16 op 23-11-11 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:08

lijkt niet op Andres. tsja hij is bruin maar verder....
die andere heb ik al heel vaak gezien.
Vind het paard er maar " eng" uit zien. heel dun met een wat weke rug. Nee da's niets voor mij.
Maar bedankt voor het mee denken

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:15

Adin schreef:
lijkt niet op Andres. tsja hij is bruin maar verder....
die andere heb ik al heel vaak gezien.
Vind het paard er maar " eng" uit zien. heel dun met een wat weke rug. Nee da's niets voor mij.
Maar bedankt voor het mee denken

Dat dunne had ik achteraf wel kunnen verwachten bedenk ik mij nu. Ik vind dit paard dus niet te dun, het moet bespiering krijgen en het is nog jong dus bekijk ik het in perspectief. Ik vond jouw Andres immers wat aan 'de grove' kant (beetje Gelders). Een weke rug hoeft geen belemmering te zijn. Ik ken 1 paard met een weke rug die 6 is en zo 240 punten haalt in de Z1. Een eentje met een karperruggetje die Internationaal springt. Ligt helemaal aan paard, ruiter etc.

Overigens graag gedaan en veel succes ennehhhh.........ik ben op foto's héééééél anders dan in het echt (dat hoor ik echt heel vaak) dus laat je aub niet teveel leiden door een 1e foto. Veel mensen weten niet hoe goede foto's te maken van een paard en misschien loop jij hierdoor wel je droompaard mis, 't is maar een tippie!