Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:11

Babootje schreef:
Dat zou ik niet willen zeggen zo. Er zijn maar weinig paarden die zo recht op hun voeten staan en voldoende voetkwaliteit en hoefgroei hebben dat het ook echt probleemloos kan.
Als blootsvoets echt 1 van je eisen is, dan maak je de spoeling dun.

Dat is mijn ervaring niet. Wel moeten mensen afstappen van het idee dat zonder ijzers gelijk staat aan minimaal onderhoud. Dus 1x in 8-12 weken bekappen. Dat is wel vaak een illusie.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:18

Ik ben het er mee eens dat niet ieder paard zonder bescherming kan, maar die bescherming hoeft niet per se een ijzer te zijn. De kwaliteit van de hoeven is daarnaast ook sterk afhankelijk van de wijze waarop je je paard houdt. Paarden die veel vrije beweging krijgen en op verschillende ondergronden worden gehouden, hebben doorgaans een betere hoefkwaliteit dan paarden die meer op stal staan, beschikking hebben over enkel perfecte bodems en op postzegel paddocks/weilandjes gehouden worden.

Cioccolato

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:20

Er zijn meerdere wegen naar Rome.. geen ijzer. Wel een ijzer. Men moet stoppen met voor een ander willen beslissen. Of maar iets aanraden zonder verstand.
'Zonder ijzers is beter.'
'Met ijzer is beter.'
Zo werkt het gewoon niet, maar veel mensen denken helaas wel zo.

Het blijft ook een oneindige discussie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:43

Cioccolato schreef:
Er zijn meerdere wegen naar Rome.. geen ijzer. Wel een ijzer. Men moet stoppen met voor een ander willen beslissen. Of maar iets aanraden zonder verstand.
'Zonder ijzers is beter.'
'Met ijzer is beter.'
Zo werkt het gewoon niet, maar veel mensen denken helaas wel zo.

Het blijft ook een oneindige discussie.

Meestal gebaseerd op gebrek aan kennis.

Pantykous schreef:
Babootje schreef:
Dat zou ik niet willen zeggen zo. Er zijn maar weinig paarden die zo recht op hun voeten staan en voldoende voetkwaliteit en hoefgroei hebben dat het ook echt probleemloos kan.
Als blootsvoets echt 1 van je eisen is, dan maak je de spoeling dun.

Dat is mijn ervaring niet. Wel moeten mensen afstappen van het idee dat zonder ijzers gelijk staat aan minimaal onderhoud. Dus 1x in 8-12 weken bekappen. Dat is wel vaak een illusie.

Hier worden ze standaard elke 6 weken bekapt. Het is de ervaring van de bekapper dat dat voor heel veel paarden het goede ritme is.

In principe kan 90% van de paarden probleemloos blootsvoets. Een niet onbelangrijk deel staat zinloos op ijzers maar een deel heeft bescherming nodig door het werk wat ze doen en een handjevol zit zo onhandig in elkaar dat ijzers ze helpen om fatsoenlijk te kunnen bewegen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:54

Zonnetje81 schreef:
denisesilver schreef:
Ik kus de grond dat de onze overgevlogen komt eens per twee maanden. Fantastische hoefsmid en de enige die met het paard van mijn zus kan opschieten. Ondertussen veel te veel ronduit slechte hoefsmeden, dan wel smeden met losse handjes gezien.

Overigens hier ook van alles gehad wat betreft ijzers/geen ijzers. Zelfs eens verdikte ijzers toen mijn zus heel veel buiten reed met het paard van mijn ouders. Op een gegeven moment zat het normale ijzer gewoon in twee stukken aan de hoef vast, zo doorgesleten :')

Waar woon je?

Je hebt pb.

Babootje, er is weinig waar ik het echt niet mee eens ben, maar dat weinig paarden probleemloos ijzerloos kunnen, vind ik de grootste onzin.

Edit: wat betreft mijn opmerking over te pas en te onpas op ijzers zetten, ik doelde vooral op mensen die paarden op ijzers zetten, zodat ze net wat mooier gaan lopen. Zie je veel met keuringsmerries of dressuurpaarden. Nogmaals, ik begrijp dat er paarden zijn die door hun beenstand of hoefproblemen, of hun werk op ijzers moeten. Wij hebben er zelf ook een aantal gehad die op ijzers moesten, zelfs speciaal beslag.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:02

En dan nog. Heb jij er last van dat paarden voor de mooi op ijzers staan. Nee. Dus laat het gewoon.. dat je jou paard niet op ijzer zet voor t mooie, dat kan. Is helemaal prima. Dat je t met bovenstaande niet eens bent om die reden, ook best. Maar verder gewoon los laten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:06

Cioccolato schreef:
En dan nog. Heb jij er last van dat paarden voor de mooi op ijzers staan. Nee. Dus laat het gewoon.. dat je jou paard niet op ijzer zet voor t mooie, dat kan. Is helemaal prima. Dat je t met bovenstaande niet eens bent om die reden, ook best. Maar verder gewoon los laten.

Het is breed onderzocht dat ijzers over het algemeen niet goed zijn voor het hoefmechanisme en de doorbloeding van het been, en daardoor blessures in de hand kunnen werken.

Maar goed, laten we het weer over paarden (ver)kopen gaan hebben.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:34

Ja, dus? Daarom heb jij niks te zeggen over wat een ander met z'n paard doet...
Misschien is er een reden. Of niet. Er is geen reden nodig. Geen verantwoording.
:+

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:54

Al zet ik er hier 24 op ijzers omdat de afwikkeling en dus beweging fijner/ mooier wordt; onze keuze, onze centen toch?!

Amen! @cioccolato
Leven en laten leven
Laatst bijgewerkt door Padoertje op 14-09-24 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:58

Cioccolato schreef:
Misschien is er een reden. Of niet. Er is geen reden nodig. Geen verantwoording.

Daarom noem ik het een ergernis hè. Ik dicteer niet wat iemand moet doen met zijn paard.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 11:20

Cioccolato schreef:

Waarom moest Heide83 dan uitleggen waarom ze een paard zónder ijzers wilde?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 12:09

Dat is een normale vraag die je kan verwachten op een discussie forum, omdat het de spoeling wat kleiner maakt en de zoektocht dus lastiger kan maken.
Ik zie hier best wat paarden die in die zoektocht passen wel op ijzers staan omdat men te veel over harde bodem moet. Die paarden kunnen ook makkelijk zonder als je minder weg werk doet, maar goed dat is idd een gok helaas.

Sommige stallen mag je absoluut niet met ijzers komen, wat ik nog steeds onzin en zeker niet in belang van paard vindt, maar een voorkeur hebben voor zonder ijzers snap ik zeker wel. Ik vind zonder ook fijner, ben het ook echt niet eens dat er maar weinig paarden zonder kunnen. Er kunnen heel veel paarden zonder, alleen vinden veel eigenaren het fijner met. Dat zijn 2 verschillende dingen. Het zou niet best zijn al er maar weinig zonder kunnen, dan moeten we serieus eens gaan kijken naar het fokbeleid.

Zonder ijzers vind ik ook niet echt veel goedkoper :') Mijn merrie zonder ijzers moet veel vaker en sneller naar de smid als alle paarden hiervoor met ijzers, die redden wel 8 weken meestal vooral in de winter. Voor deze is 6 weken het maximum, zelfs in de winter... Vaak is het binnen die 6 weken al eens bijwerken. En bij gewoon doodnormaal beslag was dat echt maar minimaal verschil in prijs over hele jaar, omdat die minder vaak hoefde haha.
Wel tijdelijk ijzers gehad, medisch beslag tijdens een blessure, maar ze liet niks langer zitten als maximaal een week. Niet van de hoefsmid van de kliniek, die lagen er nog sneller af als die van eigen smid en ook die van vervanger redde het niet. Gelukkig kon ze ook zonder en was het niet nodig om haar erop te houden. Ideaal met weer van deze week want geen glijpartij op gras, maar in de winter vaak nadeel want soms gevoelige voeten door te veel op harde lopen en iets minder groei.

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 13:20

Als ik een paard zie dat (voor) ijzers heeft en voor de rest tikt ie al mijn wensen af dan zou ik wel gaan kijken. Maar mijn voorkeur is zonder.

Tot nu toe blijkt het lastiger om een paard te vinden dat ook buiten proefgereden kan worden. En dat vind ik wel belangrijk omdat ik een bospaard zoek.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 13:30

Logisch :j

Buiten proefrijden zou ik ook pas 'toelaten' als er de 1e keer een goede klik is en er iemand mee kan. Op de fiets of een ander paard. Maar het moet ook maar vanaf die stal kunnen, anders moet je ook nog vervoer gaan regelen. Snap dat je dat wilt proberen, want het is juist waarvoor je het paard wilt gebruiken, maar snap ook dat verkopers terughoudend zijn. Het is nogal wat een paard mee te geven met een vreemde.
Wat is tot nu toe de reden dat het niet kan of mag? Vraag je het bij 1e telefonische contact, bij de bezichtiging of? En wil je het meteen de 1e keer, bijvoorbeeld zonder in de bak te rijden, of willen ze het ook niet na 100 keer kijken?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 13:33

Ik heb ook een voorkeur voor ijzerloos.

Wat betreft uitproberen in het bos.
Ik heb dus 2x gehad dat ik een paard zocht voor dressuur en af en toe een bosrit, maar dat er bij aankomst geen rijbak bleek te zijn en werd gezegd “ga maar meteen het bos in”.

Bij 1 paard heb ik dat niet gedaan, maar ben ik in de wei gaan rijden. En daar was ik achteraf blij om, want ik vond het echt geen gemakkelijke.

Bij de ander wel gedaan. Paard kende amper wat, maar voelde wel save ondanks dat ze verkocht werd omdat ze een beetje stout was :D

Maar goed, dier had een bit dat 2 cm te laag hing en 2cm te breed was en een zadel dat voor geen meter lag, dus ik zou als paard ook stout zijn.
Heb super fijn buiten gereden. Was erg braaf, maar ik had zo’n gevoel dat ie niet door de keuring zou komen.

Dat bleek ook zo te zijn,zag ik na een paar weken later na aanpassing advertentie en prijs. Bleek niet goed op de foto’s en speciaal beslag te moeten.

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 13:34

MyWishMax schreef:
Logisch :j

Buiten proefrijden zou ik ook pas 'toelaten' als er de 1e keer een goede klik is en er iemand mee kan. Op de fiets of een ander paard. Maar het moet ook maar vanaf die stal kunnen, anders moet je ook nog vervoer gaan regelen. Snap dat je dat wilt proberen, want het is juist waarvoor je het paard wilt gebruiken, maar snap ook dat verkopers terughoudend zijn. Het is nogal wat een paard mee te geven met een vreemde.
Wat is tot nu toe de reden dat het niet kan of mag? Vraag je het bij 1e telefonische contact, bij de bezichtiging of? En wil je het meteen de 1e keer, bijvoorbeeld zonder in de bak te rijden, of willen ze het ook niet na 100 keer kijken?

De ligging van de stal. De eerste lag aan een drukke weg en de tweede kon je ook alleen klein blokje door de wijk. Waren ook handelsstallen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 13:38

Ja, dat is extreem lastig dan... Hoewel je met blokje door de wijk wel iets kan voelen alvast, dat is meestal stuk heftiger als het bos haha. Nog een vraag voor tijdens 1e contact dus voordat je afspraak maakt. Is er mogelijkheid om te proefrijden met een buitenrit als het klikt en wat is de omgeving waar je dat kan doen. Maar lastig hoor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 13:41

MyWishMax schreef:
Ja, dat is extreem lastig dan... Hoewel je met blokje door de wijk wel iets kan voelen alvast, dat is meestal stuk heftiger als het bos haha. Nog een vraag voor tijdens 1e contact dus voordat je afspraak maakt. Is er mogelijkheid om te proefrijden met een buitenrit als het klikt en wat is de omgeving waar je dat kan doen. Maar lastig hoor.

Tenzij je zo'n stadspaard treft dat gewend is aan een opgeruimd park en aangeharkte ruiterpaden }>
Dat was even wennen dat ze zelf op moest letten en d'r voeten optillen :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 14:09

ikke schreef:
MyWishMax schreef:

Tenzij je zo'n stadspaard treft dat gewend is aan een opgeruimd park en aangeharkte ruiterpaden }>
Dat was even wennen dat ze zelf op moest letten en d'r voeten optillen :D

Of eentje die van niks opkijkt, maar wel schrikt van geritsel in de bosjes haha, maar over het algemeen zijn ze braver in het bos dan op straat

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 14:13

Heide83 schreef:
Als ik een paard zie dat (voor) ijzers heeft en voor de rest tikt ie al mijn wensen af dan zou ik wel gaan kijken. Maar mijn voorkeur is zonder.

Tot nu toe blijkt het lastiger om een paard te vinden dat ook buiten proefgereden kan worden. En dat vind ik wel belangrijk omdat ik een bospaard zoek.

Als je niet perse een koudbloed wenst zou een Arabisch Volbloed ook aan je wensen kunnen voldoen.
Ze staan vaak te koop bij bv een Endurance ruiter kun je ze mooi buiten testen.
De meeste zijn buiten rijden gewend net als 24/7 buiten staan.
Voeten verschilt per paard vaak hebben ze wel harde voeten.
De mijne staat blootvoets en draagt hoefschoenen.

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 14:24

Een arabisch volbloed vind ik niks. Voel me daar ook een ponypletter op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 14:43

Onze ruiterpaden in de buurt zijn veel slechter als degene in echte bossen en buitenrijd gebieden :') en ja, dat geritsel of boomstam kan heel eng zijn, maar meestal is zo'n wijk nog stukje heftiger. Of misschien alleen omdat ik in de randstad zit dus rustige rit is 30 fietsers, trampoline, 15 scooters die je zowat aanrijden, weiland met paarden dat op je af rent, vrachtwagens en tig auto's die niet remmen en bruggetje, tunnels en hoop bouwplaatsen :')

Mijne is vanuit huis vandaan die wijk in 100 keer heftiger als in het bos haha, vorige ook allemaal :+ neem het ze niet kwalijk ook

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 14:45

Ja vroeger reed ik altijd in uithof/madestein/ockenburg. Maar dat is tegenwoordig zo druk.
Onopgevoede honden achter je aan, mountainbikers op het ruiterpad, kinderen met vuurwerk.
Vroeg in de ochtend is het nog prima te doen... maar niet meer zo relaxed als vroeger.

Bij onze stal hebben wij 1 heel ruiterpad :+ 1 recht stuk met water aan beide kanten. Wel lekker om even uit te stappen of even een galopje te doen. Maar echt een buitenrit is het niet. Ga ik met die van mij wel door de woonwijk e.d. heen, maar dat is toch anders dan lekker in het bos.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 16:57

Ik snap de terug houdendheid daarin wel je krijgt allemaal ankies aan te telefoon puntje bij paaltje kan het amper rijden dus ik zou eerst proef rijden en daarna overleggen of buitenrijden een optie is dan hebben ze jou ook kunnen beoordelen

Ik geef de mijne ook niet zomaar mee

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 17:13

En toch heb ik in m’n recente zoektocht daar geen problemen mee ondervonden. Was wel altijd eerst even in de bak en daarna naar buiten. Bij 1 zelfs ja als je daar in gaat en links en dan weer links dan kom je vanzelf wel weer een keer terug _O-

Bij andere ging er iemand wandelend mee en kon ik stukjes weg en terug rijden en dat werkte prima.